Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke cassette - Forum Wereldfietser

welke cassette

Na vorig jaar voor het eerst op de fiets naar de middellandse zee en naar Praag te zijn geweest.
Wil ik nu een vierkante trapas monteren, omdat ik last had van een krakende hollowtech 2.

ik wou de volgende onderdelen gebruiken, alleen weet niet goed wat voor cassette ik moet gebruiken.
De volgende vakantie wou ik graag door de balkan fietsen.

Shimano BB-UN55
-bsa 68mm
-lengte 113mm dan kom ik op een kettinglijn van 50 uit gelijk aan mijn huidige setup

crankset shimano fc m3000 met een cranklengte van 175mm, huidige zijn 170mm dit is aan de korte kant.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M3000.html

de voorbladen zijn 40x30x22 wat is een geschikte cassette hiervoor?

momentel zit ik op een cassette met 11-32 (11-12-14-16-18-21-24-28-32) met voorbladen 26x36x48
Je kunt gewoon dezelfde cassette nemen
Wat gios zegt klopt. Je hebt ook nog cassettes met een grootste kransje 34 en ook met 36. Het gaat er dan wel om of je achterderailleur dit aan kan. Dat kun je opzoeken aan de hand van het typenummer dat heel klein achter/onder op die derailleur staat. Dan googelen naar de gebruiksaanwijzing. (of iemand anders zoekt dat voor je op.)
Nadeel van een 34 en 36 is natuurlijk dat de stappen tussen de versnellingen grover worden, maar dat is een persoonlijke afweging.
Maar misschien heb je met de huidige cassette al ruim genoeg, want de verzetten worden met het nieuwe vranckstel een stuk lichter. Dat is fijn voor op vakantie op de Balkan.
Let wel op dat een standaard ketting met 22-11 en 40-32 wat aan de lange kant kan zijn.
Als je je huidige tandwielen op je crankset ook nog wil kunnen gebruiken dan wel even de steek in de gaten houden.
bedankt allemaal voor de snelle reacties, dan hou ik gewoon mijn huidige cassette aan.

mijn huidige voorbladen waren wel aan vervanging toe, dat heeft ook mede mijn keuze bepaalt om maar gelijk een andere as en crankset te monteren.

Nu zie ik dat rose bikes, 3 verschillende 9 speed kettingen van kmc te koop heeft.
Met prijzen variërend 14 tot 30 euro, zit hier nu veel kwaliteitsverschil in? of is het beter om twee kettingen van 14 euro te kopen en dan kiezen om de ketting wat eerder te vervangen
Ik ben geen expert maar heb even op de site gekeken. Ik heb ook altijd KMC, weet alleen het type niet .... De laatste keer heeft mijn fietsenwinkel de ketting vervangen.

Die van 14E zou ik niet doen. Kan roesten. De andere zijn behandeld.
Die van 30E word aangeprezen als licht gewicht maar scheelt maar 16 gram met die van 19E.

Voor wat betreft duurzaamheid:
Bij die van 30E staat:
• topperformance
• holle bouten, binnen- en buitenklemmen met laag gewicht
• Double X-Durability voor bijzonder hoge levensduur

En bij die van 19E:
• Hi-Performance
• versterkte bouten
• TripleX-durability voor extreme levensduur
Bij deze staat ook nog:
• EcoProTeQ anti-roest coating

Dan zou ik, mocht ik nu een ketting nodig hebben, gaan voor die van 19E.

Ik koop altijd twee, en dan regelmatig wisselen zodat slijtage van voorbladen en cassette wat gelijkmatig gaat.
Kmc 9.93 nemen, prima ketting, Sram PC971 kan ook, dat is ook een goede ketting.
Shadow schreef:
ma 13 apr, 2020 16:38
Kmc 9.93 nemen, prima ketting, Sram PC971 kan ook, dat is ook een goede ketting.
Die Kmc ga je niet meer vinden. KMC X9 is een prima 9v ketting, ca. 4000 km. Bij Salden voor €13,- (thans in de aanbieding voor €9,90).
Voor het gekozen verzet kort je de ketting in tot 110 schakels.
sjefke schreef:
ma 13 apr, 2020 18:06
Shadow schreef:
ma 13 apr, 2020 16:38
Kmc 9.93 nemen, prima ketting, Sram PC971 kan ook, dat is ook een goede ketting.
Die Kmc ga je niet meer vinden. KMC X9 is een prima 9v ketting, ca. 4000 km. Bij Salden voor €14,- (thans in de aanbieding voor €9,90).
Voor het gekozen verzet kort je de ketting in tot 110 schakels.
Is dat inkorten niet ook een beetje afhankelijk van de lengte van de kooi en de wielmaat? Nog even afgezien van de afstand tussen trapas en achteras, Ik zou gewoon volgens de shimano handleiding de ketting monteren, dus ketting voor over de grootste en achter ook zonder de ketting door de achterderailleur te voeden en +2 schakels. Als je dan op 110 uitkomt prima, Maar beter 2 keer meten en 1 keer zagen (of ponsen).
Zeker heb je gelijk, maar korte kooi wegderailleur zie ik nog niet in deze combinatie. Derailleurs voor zo'n triple lijken veel op mekaar. Een erg lang frame is dan nog meer van invloed. De marges zijn echt royaal met 110 schakels. Het is geen wiskunde. Mijn ervaring leert dat 110 schakels voor veel combinaties met een triple crank werkbaar is.
Op mijn ligfietsen daarentegen dan weer niet, dan kom ik toch wel aan de 330. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de ketting de derailleur ook op voldoende spanning zet anders is schakelen een drama. Of dat nu bij 110 of 330 schakels gebeurt.
Je gaat van een 48 naar een 40 tands voorblad dus gaat naar een lichter verzet http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 2&UF2=2200 dus je kan overwegen een 11-28 tands cassette te monteren.
En bij 9 speed MTB leg je de ketting om het grote blad voor en om de kleine achter en door de achterderailleur en dan kijk je op welke lengte de boutjes door de derailleurwieltjes in lijn loodrecht naar beneden staan.
Heb alle onderdelen besteld.
Ben voor de iets duurdere ketting van kmc (19e), en de 11-32 cassette.

Heb er ook maar een nieuw setje derailleurwieltjes en rem & derailleurkabels besteld.

Kan mooi in deze corona periode wat onderhoud aan me fiets plegen, en dan hopelijk na deze crisis weer wat km maken.

In elk geval bedankt voor alle tips & tricks :D
Je hebt al wel een kettingpons? En buitenkabels zo eens in de paar jaar vervangen kan ook geen kwaad, schakelt alles weer als nieuw (als je ze netjes weet te knippen dan)
Heb inmiddels de as en de crankset gemonteerd.
Alleen heb ik nu problemen met mijn voor derailleur, de onderkant van de kooi komt tegen het frame uit.

Ik heb hem nu een halve cm hoger gemonteerd, maar krijg de ketting niet op het buitenste blad.

Ik denk dat er nog een andere derailleur aangeschaft moet worden, of ik heb ergens anders een fout gemaakt.

Wat kan ik nu het beste doen of controleren?

Bijlagen

Je hebt niets verkeerd gedaan, je voorderailleur is er jammer genoeg eentje die van meer tanden houdt, en dan met name op het grote kettingblad. Je zal dus opzoek moete n naar een andere. Bij de meeste staat aangegeven wat de capaciteit (verschil tussen grote en kleine blad) en het max aantal tanden is. Omdat je ook nog 3 bladen voor hebt moet je ook uitkijken dat je niet een 2x koopt.