Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame voor riem met Rohloff en 26” of 28”? - Forum Wereldfietser

Frame voor riem met Rohloff en 26” of 28”?

Na jaren van meer dan 10.000km/jaar op een brompton (want makkelijk op de trein) kocht ik -met advies pro/contra van diverse forumleden- een oude cannondale met defecte rohloff naaf.
Uiteindelijk niet zelf de naaf opengetrokken, maar langs geweest bij Koen (de Rohloff importeur voor België) die tijdens een leuke babbel het nodige heeft vervangen. Met nog wat prima advies weer huiswaarts en ondertussen de nodige oliewissels en probleemloze kilometers achter de rug.

Nieuwe situatie: de lock-out van de geveerde voorvork in de cannondale heeft de geest gegeven. Onderdelen hiervoor zijn niet eenvoudig te vinden/goedkoop. De fiets is uit 2006 en die vorken werden exclusief door hen gebruikt. Dus -onder het motto waarom niet- nu aan het uitkijken naar een ander frame om meteen de switch naar riem te maken.
Wil graag zoveel mogelijk van mijn bestaande delen hergebruiken dus zoek ik een frame voor riemaandrijving, schijfremmen, 26 inch en bij voorkeur tweedehands. Nou, die blijken dus niet zo dik gezaaid.

Moet ik nu toch de naaf in een 28” velg gaan bouwen? Ik hou wel van de wendbaarheid en compactheid van de fiets met 26” wielen en vrees dat dan te verliezen, of zit dat vooral in het hoofd?
26” wielen in een 28” frame (door de schijfremmen kan het) lijkt me ten eerste niet verstandig (snel trappers aan de grond) en wellicht ziet het er niet uit.

Wie kent er frames geschikt voor 26”, schijfremmen, riem, relatief sportieve zit, voorkeur voor staal (niet noodzakelijk) en wat nokjes voor spatborden en dragers? Brede banden niet noodzakelijk (al doe ik veel gravel) en als ik echt zou kunnen kiezen dan graag met excentrische trapas. Zie je er een 2de hands te koop staan laat het me weten (man, 180 cm, binnenbeenlengte 82 cm en 72 kg) maar gewoon merken/types die dit maken (of gemaakt hebben) zou ook al leuk zijn.

Dit is een voorbeeld van een frame dat me aansprak, tot ik me realiseerde dat het niet voor “kleine” wielen is gemaakt.
Klinkt als een Thorn Nomad Mk3:

viewtopic.php?f=36&t=33871

Kijk ook eens in Duitsland bij bijvoorbeeld Poison, Mi-Tech, Müsing...

Maar je zou natuurlijk ook een vaste voorvork in je Cannondale kunnen bouwen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens bij Surly.
Tout Terrein Silk Road?
https://tout-terrain.de/en/the-products ... 8/silkroad

Is ook als frame kit te verkrijgen, staal, excentrische trapas..
Ik heb vorig jaar een 26" stalen avaghon frame gekocht bij bike4 travel voor de helft van de prijs. Wellicht hebben ze er nog een liggen.
Zelf opgebouwd met Rohloff en riem. Ik weet niet of deze geschikt is voor schijfremmen.

Succes, het is sowieso een leuke klus dat opbouwen.

Erik
erikveenstra schreef:
ma 13 apr, 2020 19:10

Ik weet niet of deze geschikt is voor schijfremmen.
Ja hoor, wel de sliding dropout voor schijfremmen nemen.
Jurr schreef:
ma 13 apr, 2020 18:28

Maar je zou natuurlijk ook een vaste voorvork in je Cannondale kunnen bouwen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens bij Surly.
Je moet dan denk ik toch wel rekening met het feit houden dat een "vaste" voorvork vaak korter is dan een geveerde, dus je geometrie wordt wel anders, waarom niet gewoon een nieuwe (2e-hands) vork?
Ligt aan de inbouwhoogte. Met schijfremmen hoef je geen rekening te houden met de hoogte van v-brake nokken. Dat maakt het een stuk makkelijker om een passende vork te vinden.

Genoeg te koop, er is vast wel een passende te vinden.
@Jurr, ik denk eerder aan het stuk vorkbuis dat je kwijt raakt door de inbouw van de vaste vork. Die demper is pakweg een cm of 5 dat moet je om de rijeigenschappen zoals je die nu hebt dat wel compenseren, Vroeger had je wel het tegenovergestelde (jaren 90) ik weet niet of er compenserende vaste vorken zijn.
Suspension corrected bedoel je?

Dat is een kwestie van meten en ook rekening houden met dat een verende voorvork nog iets in zakt als je op de fiets zit, de 'sag'.

En het zou ook zomaar kunnen zijn dat je daarmee een 28 inch voorvork in een 26 inch fiets gaat monteren omdat je daarmee de gewenste inbouwmaat krijgt. Zolang je dat met schijfremmen doet kan dat prima. Zo heb ik een tijd met een Avaghon S28 schijfrem vork in m'n 26 inch fiets gereden waar eerst een verende voorvork in zat.

Met eventuele spatborden heb je soms wel wat afstand te overbruggen van de ruimte die dan boven een wiel ontstaat, maar dan kun je bijvoorbeeld bij Problem Solvers naar een Fender Flute kijken of zelf iets soortgelijks op maat maken.
Jurr schreef:
ma 13 apr, 2020 18:28
Klinkt als een Thorn Nomad Mk3:
Kijk ook eens in Duitsland bij bijvoorbeeld Poison, Mi-Tech, Müsing...
Die merken ga ik zeker ns nader bekijken.
Grum schreef: Tout Terrein Silk Road?
https://tout-terrain.de/en/the-products ... 8/silkroad
Gaat mee op t lijstje
erikveenstra schreef: Ik heb vorig jaar een 26" stalen avaghon frame gekocht bij bike4 travel voor de helft van de prijs. Wellicht hebben ze er nog een liggen.
Ook de website van avaghon mag zich aan een bezoekje verwachten
_Peter_ schreef:
Jurr schreef:
ma 13 apr, 2020 18:28

Maar je zou natuurlijk ook een vaste voorvork in je Cannondale kunnen bouwen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens bij Surly.
Je moet dan denk ik toch wel rekening met het feit houden dat een "vaste" voorvork vaak korter is dan een geveerde, dus je geometrie wordt wel anders, waarom niet gewoon een nieuwe (2e-hands) vork?
Dan heb ik nog steeds geen riem! Daarnaast, de meeste tweedehandsvorken van dit type zijn niet voor schijfremmen. Degene die ik wel zag waren 450+ euro. Veel geld voor een vork die misschien ook revisie nodig heeft. Ze zijn immers allemaal 10 a 15 jaar oud ondertussen. Heb ook aan een Lauf vork gedacht, maar steeds die ketting smeren.

Met andere woorden, de voorvork is versleten en ik gebruik dat als excuus om een fiets met riem op te bouwen...
_Peter_ schreef:
ma 13 apr, 2020 21:50
Jurr schreef:
ma 13 apr, 2020 18:28

Maar je zou natuurlijk ook een vaste voorvork in je Cannondale kunnen bouwen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens bij Surly.
Je moet dan denk ik toch wel rekening met het feit houden dat een "vaste" voorvork vaak korter is dan een geveerde, dus je geometrie wordt wel anders, waarom niet gewoon een nieuwe (2e-hands) vork?
Plus het feit dat een Cannondale Headshok balhoofdbuis een grotere diameter heeft als een normale balhoofdbuis. Wil je een standaard vork monteren, dan heb je verloopstukken van "Cannondale maat" naar 1 1/8 inch nodig. En een nieuw 1 1/8 inch balhoofdlager.

Ik ken het probleem. Mijn zoon heeft een oude Cannondale mountainbike met hetzelfde probleem. De vork veert nog, maar de demping is defect. Revisie is mogelijk maar onderdelen zijn schrikbarend duur. Een nieuwe dempercartridge en luchtkamer kosten samen ruim 400 euro... :(

Succes met je zoektocht naar een passend frame!
Keuze gemaakt, heb tweedehands een frame van Soma (Wolverine) gekocht!

Verwacht het pakketje in de loop van volgende week ondertussen maar eens een lijstje maken van de nog aan te schaffen onderdelen
Sarolea schreef:
di 26 mei, 2020 23:24
Keuze gemaakt, heb tweedehands een frame van Soma (Wolverine) gekocht!
Leuk! Wel even wat plaatjes plaatsen hoor, ook als ' ie klaar is :)