Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze wielmaat gravelbike? - Forum Wereldfietser

Keuze wielmaat gravelbike?

Dag iedereen,

Ik heb een mooie gravelbike met plek voor max. 42-622 banden. Nu ga ik deze nazomer waarschijnlijk de TNNZ fietsen.
Van noord naar zuid Nederland zoveel mogelijk onverhard.

Nu het volgende.
In 622 past 42mm banden
In 584 gaat 47mm banden
Met 559 passen waarsch. 55 mm banden.

- Is het een verstandig idee om een 27.5” of zelfs een 26” wielset te gebruiken?
- Loont het de moeite om geld uit te geven om bredere banden te kunnen rijden?
- En zo ja, een 27.5 of 26 inch wielsetje?

Wellicht hebben de offroad-rijders hier beter kijk op. :D
Als het echt veel onverhard is, meer dan de helft, zou ik voor de de 55-559 gaan.
ik alleen als er veel zand tussen zit.
Bert van Sprang schreef:
vr 17 apr, 2020 19:22
ik alleen als er veel zand tussen zit.
Misschien denk ik te veel aan het onverhard hier, waar het meteen heftig is met losse en vaste stenen en veel gaten. Fraaie gravelwegen zijn uiteraard ook te doen met dunne banden.
Maar ik heb eens 55ers gehad en op onverhard en slecht wegdek was dat genieten. Op asfalt was het ballast, en ik fiets toch het meeste asfalt.
Lastige vraag.
Er is verschil tussen gravel van de tennisbaan, en gravel in de vorm van brokken steen.
Op de tennisbaan kan je kiezen voor 584 met licht profiel zoals de G-one van Schwalbe.
Op brokken steen zou ik kiezen voor banden met serieuze noppen. En dan kom je automatisch uit op 559.
Tsjaaa... ik ben géén idee van de ondergrond van de TNNZ. :lol: Het zal van alles wat zijn.

Ik rijd nu met 42-622 WTB Resolutes. Dat zijn dikke gravelbanden met noppen. Op gravel/grindpaadjes bijna overkill. Voor écht mtb-werk zijn ze wat smal.
Vandaar mijn overpeinzingen voor een 27.5 of een 26 inch wielset.
Waarom wil je een fiets die ontworpen is voor gravel (en verharde weg, want dat is bijna overal de hoofdzaak) ombouwen tot een soort MTB? Banden van 50-55 mm breed zijn mooi voor los zand, paadjes met veel boomwortels, kasseien. Maar toch niet voor gravelpaden en onverharde fietspaden?
jwkeij schreef:
vr 17 apr, 2020 17:46
Nu het volgende.
In 622 past 42mm banden
In 584 gaat 47mm banden
Met 559 passen waarsch. 55 mm banden.

- Is het een verstandig idee om een 27.5” of zelfs een 26” wielset te gebruiken?
Dat hangt er vanaf hoe laag je je bottom bracket wil hebben want ik kom op deze cijfers (bij een BB-drop van 70mm):
  • 42-622: 622/2+ 42 - 70 = 283mm
  • 47-584: 584/2 + 47 - 70 = 269mm
  • 55-559: 559/2 + 55 - 70 = 264mm
(ik weet dat de formule naïef is, 't gaat om de vergelijking). Als er dan toch 55mm in past, kan dit dan niet in 584?
Omdat ik geen flauw idee wat ik ga tegenkomen. Al heb ik het idee dat de route wel menig mtb-route zal aandoen.
Dat kun je makkelijk verifiëren door deze route te leggen naast deze routes.
Een middagje leerzaam werk, schat ik.
Hoi JW,
Persoonlijk zou ik het bij de wielen houden die je nu hebt. Een 42 is ruim voldoende voor het gros van de wegen in Nederland, verhard en onverhard. Een overstap naar 47 zal een MTB parcours niet ineens makkelijker maken. En de bagage die je meeneemt (ik zag je al wat ritjes maken op IG) zal sowieso een negatieve impact hebben op je wendbaarheid. Ik zou mij er niet te druk om maken. Rij anders om die dedicated MTB tracks heen, die zijn vaak betrekkelijk klein, als het niet te doen is.
Ik zou m'n bagagegewicht zo laag mogelijk houden en de breedst mogelijke band monteren op de wielset die je al hebt.
math schreef:
vr 17 apr, 2020 22:30
Dat kun je makkelijk verifiëren door deze route te leggen naast deze routes.
Een middagje leerzaam werk, schat ik.
Ik ging even voor de snelle informatie en heb de gpx in komoot ingeladen, zonder herberekening naar bekende paden. Dat levert het volgende profiel op:
Screenshot_2020-04-18 De beste routeplanner voor fietsen, wandelen en hardlopen Komoot.png
Dan ben ik benieuwd wie je op Instagram bent, Sonny!😎

Hmm, twijfel, twijfel... 700-42 Resolutes rijden prima. Maar als ik voor relatief weinig geld een 27.5” setje scoor, spreekt dat mij ook wel aan...
Jarno schreef:
za 18 apr, 2020 13:57
Ik ging even voor de snelle informatie en heb de gpx in komoot ingeladen, zonder herberekening naar bekende paden. Dat levert het volgende profiel op:
Komoot ken ik niet. Interessante analyse!
Ik heb de route in Ride-with-GPS bekeken in satelliet-view en heb niet de indruk dat hij veel overlapt met de vaste MTB-routes. Veeleer onverharde landwegen. Die kunnen erg zanderig worden als het lang droog blijft of als er veel tractoren over rijden.
Veeleer onverharde landwegen. Die kunnen erg zanderig worden als het lang droog blijft of als er veel tractoren over rijden.
Das ook mijn ervaring. Ik heb net een gravelracer-route (what's in a name) gemaakt en getest voor mijn nieuwe gravelracert met 40 mm schwalbe bandjes. De mtb tracks zijn probleemloos te rijden, maar de onverharde bospaden zijn soms problematisch/zwaar op de brabantse zandgronden.

BertV
Ik rijd al jaren met een gravelbike én een mountainbike, mijn ervaring is dat de gravelbike met 42mm banden de meeste routes prima aankan, met een paar opmerkingen:
- Als het erg droog/los is, is het niet zo leuk met de 42mm banden. Bredere banden zijn dan best wel een verschil
- Als het erg modderig is, is het niet zo leuk met de 42mm banden. Bredere banden zijn dan best wel een verschil
- Als de ondergrond stevig is, en niet te technisch, stenig of teveel wortels (zoals veel bospaden en landwegen) is de gravelbike vaak sneller dan de mountainbike.
- Voor de asfalt stukken ben je natuurlijk beter af met de smallere banden en een lichte fiets.
- Veel gravelbikes hebben een groepset die niet echt optimaal is voor steile MTB routes, wat met name in Limburg een groot verschil maakt. Veel gravelbikes hebben een 50/34t voor, en achter een 11/32t. Is hard werken in Limburg met bagage op je fiets. Ikzelf heb 'm omgebouwd naar een 46/30t voor en een 11/36t achter. Geeft iets meer opties, maar nog steeds niet het klimpotentieel van de meeste MTB's (die vaak een 36/26t voor en een 11/40t achter hebben).
- Met bredere banden op asfalt is geen enkel probleem, met smalle banden op zwaar terrein soms wel. Omzetten naar bredere banden geeft dus zeker meer opties! Ikzelf zou voor 27.5 gaan dan, denk ik. Maar je kunt ook kijken of je ergens een prima 2e hands MTB op de kop kan tikken, hoeft ook niet heel duur te zijn. Voor 400 euro heb je prima fietsen.

Succes!
Thanks voor alle reacties! *duimpje omhoog!*
Afgelopen weekend 45mm banden in mijn frame weten te proppen. Het past, maar gaat niet veilig rijden.

Een complete 27.5” wielset met banden is nog een optie, maar kost al gauw 500,- (wielen, banden, ventielen, tape) En ik ben er voor mijzelf nog niet uit of ik dat bedrag rechtvaardig vind voor 5mm meer bandbreedte.

So far: 42mm noppen-banden met een 40/11-50t verzet.
Ik zou me er niet te druk om maken. Met bepakking over al te technische MTB delen zal sowieso anders aanvoelen. Desnoods stukje eromheen rijden.

Is dit trouwens zelfde parcours als die Merida wedstrijd noord zuid die paar jaar geleden werd georganiseerd ?
Gewoon lekker meters maken op die 42mm.

Neem 'm eens een paar keer mee naar niet al te gekke mountainbike parcours zonder bagage en ga er lekker off-road ervaring mee kweken.

Vies maken dat ding, wordt 'ie alleen maar mooier van :)