Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Norta B3040 - Bosch Performance - Gates CDX - Enviolo - Forum Wereldfietser

Norta B3040 - Bosch Performance - Gates CDX - Enviolo

Ik heb net mijn eerste 2 ritjes gedaan met mijn nieuwe Norta B3040.
Door de Corona heb ik die niet kunnen testen voor ik bestelde.

Ik ben echt wel tevreden. Frame is stabiel, stuurt heel makkelijk en stabiel. De maat 60 is prima voor mij met mijn 195cm.
De brede banden doen het goed op de weg, maar ook op bospaadjes.
De motor is ruim krachtig, heel stil, en de bekrachtiging valt rustig weg tussen 25 en 26 km/h. Je kan sneller, en dan voel je niet echt weerstand, je voelt wel dat de fiets zijn gewicht heeft. Ik ben zeker te spreken over de bouwkwaliteit met de batterij mooi achter een kapje.

De gates riem doet gewoon zijn werk, geen piepjes, geen kraakjes en loopt soepel.

De ondersteuning komt na het vertrekken rustig op, en daarna zit je zo aan 25 kmh. De Bosch Performance Line is echt een zalige motor, en doet nu al lekker wat ik wil.
Het inschakelen van de motor is niet te dynamisch of bruut, harmonisch is het juiste woord. Je voelt dat dit niet een eerste generatie product is, maar mooi uitgewerkt.


De Enviolo werkt soepel, maar als je de verhouding wil verstellen terwijl de motor volop kracht geeft, dan heb je wel wat kracht nodig om aan het hendeltje te draaien. Als je de kracht op de pedalen even vermindert, dan gaat het makkelijk. Je vindt wel heel makkelijk de juiste verhouding, en je kan makkelijk een tikje zwaarder of lichter schakelen.

De remmen zijn mooi progressief en zeer doseerbaar.

Tja, voorlopig kan ik weinig kritiekpunten vinden, en in vergelijking met de Giant van mijn vrouw die bijna 10 jaar oud is merk je wel dat er wat evolutie is geweest.

We zullen dit weekend eens een batterij leeg rijden, en dan weet ik meer.

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040
sorry dat ik het zeg, maar echt vrolijk word ik niet van deze (motor)fiets.
Wat stoort je?
Wellicht hoort dit draadje thuis in de categorie “Reizen per electrische fiets”.

Door geen inhoudelijke bijdrage te leveren aan het forum met betrekking tot de onderwerpen die met reizen per fiets te maken hebben, maar alleen maar over de ervaringen en specs van een electrische fiets gaan, kan het zijn dat mensen zich daaraan storen.

Zelf zou ik zeggen dat dit topic ofwel thuis hoort in de rubriek “Reizen per electrische fiets” ofwel op een forum voor electrische fietsers.
Ik vind het ook geen mooie fiets, spijtig, want voor zover ik weet is Norta de enige belgische fabrikant die nog zelf zijn frames bouwt.
Edwin* schreef:
vr 24 apr, 2020 23:07
Wellicht hoort dit draadje thuis in de categorie “Reizen per electrische fiets”.

Door geen inhoudelijke bijdrage te leveren aan het forum met betrekking tot de onderwerpen die met reizen per fiets te maken hebben, maar alleen maar over de ervaringen en specs van een electrische fiets gaan, kan het zijn dat mensen zich daaraan storen.

Zelf zou ik zeggen dat dit topic ofwel thuis hoort in de rubriek “Reizen per electrische fiets” ofwel op een forum voor electrische fietsers.
Kan er dan een moderator het verzetten?

Ik ben misschien met de verkeerde verwachtingen hier aangeland.
Veel plezier met je fiets, mooi dat je eerste indruk zo positief is. Ga je er ook mee op reis?
Dat zal wat afhangen van de situatie. Eerst eens wat kilometers doen via onze knooppunten, en dan zien we wel.
Ik ben zeker geen campeerder, dus het zal sowieso met hotelletjes worden.
Het begint wel meer te kriebelen om eens een grote tocht te doen. Ik heb ondertussen zo'n 750km gedaan sinds ik deze fiets kocht. Meestal ritjes van 30-50km, en ik vind het zalig.
50km rijden, daar doe ik een dikke 2.5 uur over inclusief stops om iets te drinken of te eten. Ik rij vrijwel altijd op standje "Tour" behalve als het echt steil omhoog gaat. Meestal is mijn cruisesnelheid tussen de 24 en 26 km/h op vlak terrein.

Dat zal niet via campings gaan, maar van BNB tot Hotelletje of via Chambre d'Hote.

De Via Francinega naar Rome spreekt me heel erg aan, maar eerst wil ik iets korter doen, mogelijk volgend jaar of zo. Dit jaar vertrouw ik de situatie niet wat betreft het vinden van slaapplaatsen, en transport terug.
Een tocht naar Mont Saint-Michel of Heidelberg zijn bestemmingen die me aanspreken als tweede doel. Eerst wil ik in België eens een paar 2-3 daagse tochten doen.

Nu ben ik eens aan het kijken wat ik nog nodig heb om die tocht te kunnen doen.
Ik denk dan aan een GPS waar ik makkelijk GPX bestanden in kan landen en die toch makkelijk 10-15h onafhankelijk moet kunnen werken. Een smartphone haalt dat niet.
Tweede belangrijk punt zijn tassen.
De fiets heeft een MIK achterdrager, dus als ik tassen koop die zich daarop laten klikken, dan zou het makkelijk moeten zijn.
Nu vind ik wel wat bij Basil wat IP 3X is, ik heb geen ervaring, dus geen idee of dat voldoende is, en of de kwaliteit voldoend is
.
Een tweede batterij (kan ik van mijn vrouw lenen die dezelfde fiets heeft) lijkt me zeer nuttig in heuvelachtig gebied. Maar hoe steek je zo'n zwaar ding makkelijk weg? Ik ben ook niet 100% zeker of ik die wel wil mee nemen. 80-100km zou ik moeten halen met één 500 Wh batterij, maar of dat op heuvelachtig terrein en tegen de wind ook nog het geval is...


Zijn er goede sites waar je voorbeelden van paklijsten kan vinden?

Zijn er wijzigingen die ik zou moeten doen aan de fiets, of vinden jullie deze fiets totaal ongeschikt?

(commentaar over al dan niet ebike zijn zinloos, het wordt de ebike of niks, dat is zowat het enige wat vast staat).
Blackbelt schreef:
ma 15 jun, 2020 09:33
Ik denk dan aan een GPS waar ik makkelijk GPX bestanden in kan landen en die toch makkelijk 10-15h onafhankelijk moet kunnen werken. Een smartphone haalt dat niet.
Ik heb geen verstand van e-bikes maar zijn er geen mogelijkheden om een USB-aansluiting aan de accu te monteren? Het is natuurlijk een prachtige powerbank en de verlichting hangt er ook al aan.
Fedor schreef:
ma 15 jun, 2020 09:40
Blackbelt schreef:
ma 15 jun, 2020 09:33
Ik denk dan aan een GPS waar ik makkelijk GPX bestanden in kan landen en die toch makkelijk 10-15h onafhankelijk moet kunnen werken. Een smartphone haalt dat niet.
Ik heb geen verstand van e-bikes maar zijn er geen mogelijkheden om een USB-aansluiting aan de accu te monteren? Het is natuurlijk een prachtige powerbank en de verlichting hangt er ook al aan.
Dat kan, via de Intuvia, maar dan hangen daar weer kabeltjes die bij regen niet echt handig zijn.