Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshouding \ ander stuur - Forum Wereldfietser

Fietshouding \ ander stuur

Ik merk dat bij langere / meerdaagse tochten ik last krijg van mijn handen (tintelingen) en in mindere mate schouders en onderarmen. Mijn fiets is een Cuba Travel SL 2018 (https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... lack-2018/).

Nu ben ik op zoek naar iets om hier wat aan te doen en ik was aan aerobars aan het denken, bijvoorbeeld:
https://www.decathlon.nl/p/opzetstuur-a ... 13&c=ZWART

Echter gaf mijn fietsenzaak, nadat ik uitgelegd had waar ik last van had, als tip om eerder voor een verstelbaar stuur te gaan. Hiermee zou ik dus rechter kunnen zitten. Hij vermoed dat ik last van mijn rug ga krijgen met aerobars. Zelf ben ik bang dat de totale 'efficiency' omlaag gaat al ik rechter ga zitten, al kan een blessure natuurlijk veel meer kwaad aanrichten.

Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Dit wellicht in combinatie met een stuur dat iets geboven is (soort soma osprey bar).

Andere opties waar ik veel positiefs over hoor zijn Jones H bar of Surly Moloko.

Iemand tips?
Er zijn veel mogelijke oorzaken en oplossingsrichtingen. Zie de vele topics op dit forum.

Naast de zitpositie, vorm van je stuur en de geometrie van je fiets kunnen bijvoorbeeld ook de sterkte van je spieren (romp/rug) en vermoeidheid meespelen. Alleen op je armen steunen is niet goed.

Ik weet het, want ik loop er ook mee te stoeien. Toch geldt bij mij: hoe fitter ik ben, des te minder last heb ik van dit soort ongemakken.
Bij aerobars zit je meteen wel erg gebogen (en een stuurtas wordt wat lastig met openen ;))

In jouw geval zou ik eerder eerst opteren voor barends met ergon handvatten. Dan zijn ook andere handposities mogelijk.

En core-spieren trainen zal ook helpen zodat je minder "leunt".
RalphP schreef:
za 25 apr, 2020 15:55
Zelf ben ik bang dat de totale 'efficiency' omlaag gaat al ik rechter ga zitten, al kan een blessure natuurlijk veel meer kwaad aanrichten
Dat is de kern.
Goede info: http://www.vakantiefietser.nl/px/Ergotec-Ergonomie.pdf
gebruik jones h bar ben tevreden maar toch tintelen aan linker hand na 40 minuten ongeveer is een zwak punt bij mij na vroeger ongeluk waarbij hand is beschadigd. weet wel dat met wielrenners hansschoentjes de tinteling weg blijft dit door de gel die hierin verwerkt zit. dus in combinatie met juiste zithouding goede handvaten zouden handschoentjes ook wat kunnen verlichten
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 16:34
RalphP schreef:
za 25 apr, 2020 15:55
Zelf ben ik bang dat de totale 'efficiency' omlaag gaat al ik rechter ga zitten, al kan een blessure natuurlijk veel meer kwaad aanrichten
Dat is de kern.
Goede info: http://www.vakantiefietser.nl/px/Ergotec-Ergonomie.pdf
Met een aanvulling voor de handgrepen.

https://radtouren-magazin.com/zubehoer/ ... chtig.html
De buiging (sweepback) van het stuur moet minstens 12º bedragen, maar meer mag ook.
Een stuur is niet verstelbaar, wel de stuurpen. Maar als je fiets te groot is gekocht, dan blijft het probleem terugkomen.
Je hebt een verstelbaar stuur, heb al experimenten daarmee gedaan?

Volgende wat @sjeke aan geeft zou ik beginnen met een stuur met meer backsweep. Als je (door experimenteren) weet dat de huidige reach (afstand tussen zadel en handvatten) goed is, weet dan dat standaard "comfort sturen" de handvatten dichter bij brengen, wil je dat niet dan moet je kiezen voor een stuur als de M-Bar MAS (16° backsweep, 39 mm rise).

Afbeelding

Luchtweerstand is inderdaad een dingetje iets meer voorover is ook geen slecht idee om minder zadeldruk te krijgen. Ik heb ook een opzetstuur en ben er blij mee voor vakantie, zowel voor afwisseling als voor de lage luchtweerstand.

Voor normaal gebruik heb ik al eens gedacht hem er af te halen, ik gebruik hem te weinig. Maar dan rij je weer eens wat langere stukken of ben je moe en heb je wind tegen en dan weet ik weer waarom hij erop zit. Of het goed/lekker zit is inderdaad afhankelijk van hoe flexibel je bent maar dat is (tot in zekere mate) te trainen.

Als het alleen bij langere / meerdaagse tochten is en niet bij middellange tochten, dan zou je ook kunnen zeggen dat je te weinig pauze houdt ;-)
Allemaal technische oplossingen, maar kijk eerst naar de oorzaak. Hoe fit ben je als je fietst? Leun je teveel omdat je het met je 'core' niet op kunt vangen?
Tja, mijn hoogstpersoonlijk perspectief is dat een racebocht comfortabeler is.
Bedankt voor alle reacties. Ik zal eens wat meer over de stuurhouding gaan lezen en eens kijken hoe ik zelf exact zit. Verder zijn wat meer pauzes tijdens het rijden waarschijnlijk ook een goed idee.

Overigens snap ik de opmerkingen van de 'core spieren' maar ik ben niet iemand die thuis oefening gaat doen, bij het hardlopen en sportklimmen heb ik dit ook nooit lang volgehouden. En ja dat gaat ten koste van prestatie, maar een hobby moet wel leuk blijven ;)

daulagari schreef:
zo 26 apr, 2020 09:22
Je hebt een verstelbaar stuur, heb al experimenten daarmee gedaan?
Mijn stuur is niet verstelbaar, buiten de ringen eronder\erboven aanpassen. Het voorstel van de fietsenwinkel was om er een verstelbaar stuur van de maken, zoals hopelijk in de foto te zien is. Ik twijfel alleen of dit de aankoop is die me gaat helpen of dat ik toch beter voor een ander stuur / opzetstuur kan gaan, dus vandaar dat ik blij ben met de input die ik hier ontvang.
Ik heb dus ook heel veel last gehad van mijn knieen tijdens het fietsen. Door wat tips die ik vond op de website knie pijn is dit redelijk verholpen. Misschien een idee om daarop te kijken, https://knie-pijn.nl/sport/knie-pijn-bij-fietsen/
Ergon handvatten helpen vaak tegen tintelende handen, verder hoe rechter op je zit hoe meer het stuur gebogen moet zijn, belangrijk is dat je polsen het liefst geen knik maken ten opzichte van je onderarm.

Wat ook een oorzaak is van tintelende handen is te korte pezen en spieren, we knijpen van alles met onze handen maar strekken onze handen bijna nooit wat dus tot problemen kan leiden op de fiets, wat bij mij helpt is mn hand plat op mn been of zij te leggen en te duwen, zo strek je je hand even, en zijn ook oefeningen voor te vinden.

Verder probeer je ellebogen wat geknikt te houden, zo leun je minder op je handen en dwing je je zelf om een gedeelte van je gewicht te ondersteunen met je rug en buik spieren.
Mr. Z schreef:
wo 03 jun, 2020 21:10
Verder probeer je ellebogen wat geknikt te houden, zo leun je minder op je handen en dwing je je zelf om een gedeelte van je gewicht te ondersteunen met je rug en buik spieren.
Ik durf wel te stellen dat als je fiets zo afgesteld is dat je niet vanzelf met geknikte, "verende", ellebogen fietst dit een zeer snel recept is voor pijnklachten.
Ergon handvatten helpen vaak tegen tintelende handen, ........., belangrijk is dat je polsen het liefst geen knik maken ten opzichte van je onderarm.
Dus als je Ergon handvatten gebruikt, moet je die zo instellen dat de knik tussen je polsen en je onderarm zo klein mogelijk is, voor mij was de combinatie Ergon-handvatten en (licht) gepolsterde fietshandschoenen voldoende om van het tintelende gevoel af te komen.
Bert van Sprang schreef:
wo 03 jun, 2020 21:23
belangrijk is dat je polsen het liefst geen knik maken ten opzichte van je onderarm.
Dit. Als ik kijk naar de handgrepen dan zorgen die er voor dat de handpalmen schuin omhoog staan. Je zou ze kunnen draaien zodat de bovenkant veel meer horizontaal loopt en kijken hoe dat bevalt.
Wim schreef:
zo 26 apr, 2020 10:04
Tja, mijn hoogstpersoonlijk perspectief is dat een racebocht comfortabeler is.
Zo hoogstpersoonlijk is dat perspectief nu ook weer niet, want ik deel het.
De meest natuurlijk aanvoelende houding van mijn handen is bovenop de remgrepen van mijn racestuur.
De stand van de duim moet daarbij zoveel mogelijk evenwijdig zijn aan en in het verlengde liggen van de zijkant (binnenkant) van de pols.
Dat werkt voor mij. Hoewel een correcte houding op de fiets nog belangrijker is; ik kan me niet voorstellen dat je een foute houding echt kun corrigeren met een of ander stuur; toch niet langdurig.
derdekeer schreef:
wo 03 jun, 2020 22:01
ik kan me niet voorstellen dat je een foute houding echt kun corrigeren met een of ander stuur; toch niet langdurig.
Als het stuur de oorzaak was van de foute houding? Of als het nieuwe stuur de foute houding belet?
Die handvaten in de openingspost staan teveel naar beneden gericht.

Ik mis een verwijzing naar schouderbreedte in alle adviezen die hier gegeven worden.

Het is niets voor niets dat racesturen in verschillende breedtes verkocht worden. Bij rechte sturen gaat men er al snel vanuit dat eenzelfde breedte voor alle mensen past.

Ik zal hier nog eens dat plaatje van Thorn over de relatie tussen schouderbreedte, stuurbreedte en backsweep posten:

Afbeelding
Wim schreef:
zo 26 apr, 2020 10:04
Tja, mijn hoogstpersoonlijk perspectief is dat een racebocht comfortabeler is.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!