Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooi systeem: CAMO kettingblad - Forum Wereldfietser

Mooi systeem: CAMO kettingblad

Belle schreef:
za 25 apr, 2020 22:21
Het CAMO-systeem van Wolf Tooth leek me van belang voor wereldfietsers. Ik heb er een blogpost over geschreven: https://kampeerwijzer.com/2020/04/25/ze ... -monteren/
Voor een wereldfietser zal het mijns inziens veel relevanter zijn om te weten dat er standaard maten van cranks en kettingbladen zijn, hetzij vierarms met steek 104 -- wat uit de MTB-wereld komt -- of vijfarms met steek 110 uit de racewereld. In deze maten zijn er kettingbladen van verschillende leveranciers in verschillende prijsklassen te vinden, je hangt niet vast aan één leverancier en de kans dat je een vervangend onderdeel vind is veel groter. Ik vind dat CAMO-systeem een onnodige oplossing voor een niet bestaand probleem die je onnodig aan één fabrikant bindt.

Verder zou je duidelijk moeten maken dat jouw instructies om een crank te demonteren en monteren alleen voor SRAM cranks gelden want door Shimano cranks zo vast te zetten doe je de lagers kapot.
Dit is denk ook meer gericht op bikepackers (en dus ook wereldfietsers) maar wel voor fietsen met een 1x drivetrain, en niet met 2x of 3x 9 of 10 versnellingen, Je hebt overigens ook nog de 130 steek uit de racewereld al begint die zo langzamerhand wel te verdwijnen.
Op de site staat wel wat je voor welk systeem nodig hebt en of het überhaupt mogelijk is, dus een kijkje kan daar geen kwaad.
Overigens ook bij bike24.com te koop. Maar ook hier alleen voor de 1x drivetrain.
Mocht je met een oneby-ten, -eleven of -twelve kettingblad (ovaal of rond) onderweg te maken krijgen met gebroken kettingblad o.i.d., dan ben je niet van één fabrikant afhankelijk, maar kun je ieder ander narrow-wide kettingblad (met de juiste boutcirkel, dat wel ) monteren als vervanging.
Belle schreef:
za 25 apr, 2020 22:21
Zo langzamerhand is er niet veel meer origineel aan mijn fiets. Alleen nog frame, voorvork, naven, cranks, trapas, remschijven en derailleur. Ben bang dat die aan het einde van de coronacrisis ook allemaal vervangen zijn.
Waarom zullen frame, voorvork, trapas en naven niet nog heel lang meegaan? Of heb je een Hollowtech-achtige lagers en XT naven en ben je bang gemaakt door sommigen op dit forum?
sjefke schreef:
zo 26 apr, 2020 22:16
Mocht je met een oneby-ten, -eleven of -twelve kettingblad (ovaal of rond) onderweg te maken krijgen met gebroken kettingblad o.i.d., dan ben je niet van één fabrikant afhankelijk, maar kun je ieder ander narrow-wide kettingblad (met de juiste boutcirkel, dat wel ) monteren als vervanging.
En in het geval van het Camo-systeem kan je dan alleen kettingblad van Wolftooth monteren, dus ik begrijp niet goed waar deze reactie op slaat.

Ik begrijp dat er voor een one-by systeem een probleem is met vierarmig 104 BCD omdat de minimum grootte van een kettingblad 32T is, maar er bestond al vierarmig 64 BCD (Shimano, kleinste blad van een MTB dubbel of trippel) en SRAM had al vierarmig 76 BCD, dus waarom Wolftooth er dan nog een nieuwe vijfarmige variant aan moet toevoegen is mij volledig niet duidelijk.

Persoonlijk zou ik bij one by altijd voor een direct mount kiezen want dat is goedkoper dan CAMO kettingblad + CAMO spider en veel eleganter.
bdr schreef:
ma 27 apr, 2020 16:22

Persoonlijk zou ik bij one by altijd voor een direct mount kiezen want dat is goedkoper dan CAMO kettingblad + CAMO spider en veel eleganter.
Ik heb met mijn 1x14 met Middleburn cranks juist wel voor een spider gekozen om zo wat makkelijker tandwielen te kunnen wisselen, ook op reis. Die spider heeft dan wel een gangbare steek. Dan maar iets minder elegant :)
Het Camo systeem is een van de vele mogelijkheden om een enkel ovaal of rond kettingblad te gebruiken. Het vergt een spiderless crankstel. SRAM had de primeur met spiderless. Shimano heeft dat inmiddels ook. Maar belangrijker is dat je narrow-wide bladen van vele fabrikanten (RaceFace, Absoluteblack enz) kunt krijgen en kunt gebruiken op bijna alle cranks met spider, ook (veel) oudere, van Shimano, SRAM, FSA enz. En die kun je dus zelfs onderweg snel vervangen als je lichter of zwaarder wilt rijden. Daarvoor heb je Camo niet nodig.
Dat heb ik al gezegd, maar dat is kennelijk niet overgekomen.
De minimum grootte kettingblad voor boutcirkel 104mm is trouwens 30t. Extralite had dat al in 2008. Ik heb er nog een.
IMG_9118.JPG
Voorbeeld:
Jurr schreef:
ma 27 apr, 2020 16:38
Ik heb met mijn 1x14 met Middleburn cranks juist wel voor een spider gekozen om zo wat makkelijker tandwielen te kunnen wisselen, ook op reis.
Heb jij dan een extra kettingblad bij op reis?

Eerlijke vraag, met een Rohloff en singlespeed ketting moet je toch een heel jaar de wereld kunnen rondrijden zonder dat je onderdelen moet vervangen, afgezien van de ketting?
Elke fabrikant die iets nieuws op de markt wil zetten, claimt efficiencywinst.
Daar is niets mis mee.
Maar ik rijd al vele jaren met Qrings van Rotor.
Deze Qrings zijn voorzien van een groot aantal gaten voor je kettingbladboutjes.
Zo kan je de Qrings stapje voor stapje verdraaien, en aanpassen aan je eigen rijstijl.

Rotor heeft altijd nadrukkelijk gadviseerd om te beginnen met de middelste stand, en van daaruit een stand te zoeken die het best bij je rijstijl past.
Ik heb ervaren dat de geclaimde efficiencywinst niet bij elke stand wordt gerealiseerd.

Het CAMOsysteem maakt het niet mogelijk om naar een positie te zoeken die het best past bij een ieders rijstijl.
Dat maakt mij sceptisch over de door WolfTooth geclaimde efficiencywinst.
tndmbkr schreef:
ma 27 apr, 2020 17:11
Elke fabrikant die iets nieuws op de markt wil zetten, claimt efficiencywinst.
Daar is niets mis mee.
Het nadeel is dat als er eens echt iets wordt uitgevonden dat niet kan worden gecommuniceerd.
bdr schreef:
ma 27 apr, 2020 16:47

Heb jij dan een extra kettingblad bij op reis?
Nee, zeker niet.

bdr schreef:
ma 27 apr, 2020 16:47

Eerlijke vraag, met een Rohloff en singlespeed ketting moet je toch een heel jaar de wereld kunnen rondrijden zonder dat je onderdelen moet vervangen, afgezien van de ketting?
Een kettingblad kan ook stuk gaan zonder versleten te zijn. Transport, of een andere ongeplande impact.

Ergens een direct mount Middleburn Uno tandwiel vandaan toveren leek me een stuk lastiger dan een los tandwiel met een steek die al jarenlang gebruikt wordt door onder andere Shimano.

Zodoende zit bij mij gewoon die spider erop, terwijl ik een direct mount tandwiel heb liggen met hetzelfde aantal tanden als er nu op zit.
Belle schreef:
ma 27 apr, 2020 22:10
sjefke schreef:
zo 26 apr, 2020 22:16
Mocht je met een oneby-ten, -eleven of -twelve kettingblad (ovaal of rond) onderweg te maken krijgen met gebroken kettingblad o.i.d., dan ben je niet van één fabrikant afhankelijk, maar kun je ieder ander narrow-wide kettingblad (met de juiste boutcirkel, dat wel ) monteren als vervanging.
In dat geval vind ik vast wel een ander direct mount blad voor Sram.
Je reageert alsof ik me alleen tot jou heb gericht. Mijn berichten zijn bedoeld voor eenieder die zou denken dat je Camo nodig hebt om ovaal NW te rijden. En dat is kennelijk door anderen ook zo begrepen.
Ditmaal heb ik wel de quote knop gebruikt en dit is dus wel een directe reactie. Zeker kun je bij SRAM een direct mount blad krijgen. Dat is een mooi systeem.
Ik heb veel dingen aan mijn fietsen gebroken maar een gebroken kettingblad had ik nog niet. Dus dat heb ik dus getest!
Ik had nog de oude kettingbladen liggen die ik laatst vervangen had. Vooral het middenblad had het na 16.000 km echt gehad.
Dus heb ik het ding in de bankschroef gezet, een flinke hamer gepakt en ben er op los gegaan. Let ook op de tandjes.
Ik blijf fijn bij mijn eigen kettngbladen.
Afbeelding
Als je met de ligfiets een keer tegen een auto aan bent gereden, dan weet je dat zowel het kettingblad als de crank daar slecht tegenkunnen, die zijn dus beide krom. De fiets bleef gelukkig verder wel onbeschadigd.
De schade aan de auto was gelukkig groter. 8)
Leon, binnenkort mag je het heuvelland weer in :D .
Nu je het zegt. ik moet dat voorblad toch maar bewaren als reserve; het sloeg nog niet over. Ik kan het altijd terugvouwen. :wink:
tndmbkr schreef:
ma 27 apr, 2020 17:11
Elke fabrikant die iets nieuws op de markt wil zetten, claimt efficiencywinst.
Daar is niets mis mee.
Maar ik rijd al vele jaren met Qrings van Rotor.
Deze Qrings zijn voorzien van een groot aantal gaten voor je kettingbladboutjes.
Zo kan je de Qrings stapje voor stapje verdraaien, en aanpassen aan je eigen rijstijl.

Rotor heeft altijd nadrukkelijk gadviseerd om te beginnen met de middelste stand, en van daaruit een stand te zoeken die het best bij je rijstijl past.
Ik heb ervaren dat de geclaimde efficiencywinst niet bij elke stand wordt gerealiseerd.

Het CAMOsysteem maakt het niet mogelijk om naar een positie te zoeken die het best past bij een ieders rijstijl.
Dat maakt mij sceptisch over de door WolfTooth geclaimde efficiencywinst.
In mijn sportieve periode veel aan tijdrijden gedaan, ook tijdlang op ovals gereden van dit merk. Nooit echt iets gemeten dat het efficiënter was. Maar op lange afstanden wellicht iets te proberen, vond het met name als je hoog trap freq reed het wel lekker reed.