Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remmen op keramische velgen - Forum Wereldfietser

Magura remmen op keramische velgen

Mijn trekking fiets heeft Magura remmen en keramische velgen. Normaliter is dat geen probleem, maar bij nat weer remmen ze totaal niet. Zeker in een afdeling krijg ik de fiets niet tot stilstand zelfs zonder bepakking.
Ik heb al heel wat afgezocht op internet en sommige remblokken zouden beter zijn dan de standaard blokjes die ik gebruik. De vraag is alleen hoeveel beter? Zou het niet verstandiger zijn om de velgen te vervangen voor normale?
De grijze remblokken zijn daar speciaal voor.
Gebruik ze al jaren zonder problemen,
O.a. verkrijgbaar bij https://www.bike4travel.nl/remmen/4974- ... js_ceramic
Bekend probleem. Ik heb ook ceramische velgen en zeker met nat weer bijna niet tot stilstand te brengen (met grijze blokken). Daarom groene blokken gemonteerd, dat gaat al veel beter. Ondertussen heb ik ook rode blokjes aangeschaft in de hoop dat dat nog beter remt. Maar nog geen ervaring mee.
Zelf ook een velg met ceramische coating gehad en als je die niet regelmatig schoonmaakt met een soort van schuurblok van Mavic (geen idee of ze die nog verkopen) dan is remmen bij nat weer inderdaad echt slecht te doen, de juiste remblokken van Magura, ik meen de groene, maar de grijze blijkbaar ook heb je wel nodig anders remt het helemaal niet.
Overigens remde het achterwiel in de regen ook met de groene nog steeds matig. Het grote voordeel van die coating is wel dat je velg bijna niet slijt en met droog weer remt het wel fantastisch.
Ik heb een tijd met achter een keramisch gecoate CSS velg gereden en voor met een velg zonder. Ging prima op die manier met HS33 en de juiste blokken.

Ondertussen rij ik met schijfremmen.

Als je marktplaats in de gaten houdt zou je voor weinig geld deze combinatie ook eens kunnen proberen wellicht?
Ook ik heb ceramische velgen en het zelfde probleem wanneer ze nat worden. De fiets werd geleverd met grijze blokken maar nu gebruik ik rode remblokken deze doen het maar heel iets beter.
Vooral berg af in de regen kan ik de fiets niet stoppen.

Ik heb dus twee soorten originele Magura blokken (grijs en rood) geprobeerd maar denk niet dat de groene echte verandering kunnen brengen. Het helpt ook maar heel even wanneer je de velgen hebt schoon gemaakt.

Wanneer iemand een goede oplossing heeft hoor ik het graag.
Ik heb er al over nagedacht om de velgen te vervangen door normale.

Ik zou zelf dan ook nooit meer ceramische velgen willen hebben ik vind het levensgevaarlijk.
Het weegt niet op dat de velgen zo goed als niet slijten.
Na ruim anderhalf jaar verving ik de grijze remblokken op mijn fiets door groene. Het verschil in remkracht vond ik verwaarloosbaar. Afgelopen najaar heb ik de rode remblokken gemonteerd en tegelijkertijd op advies van de fietsenmaker de velgen schoongemaakt met wasbenzine. Sindsdien remt mijn fiets weer zoals het hoort. Helaas heb ik dat nog niet in de bergen in natte omstandigheden kunnen testen.
Die rode of zwarte zorgen er doordat er meer warmte bij vrijkomt dat de coating verglaast en stukjes ervan af kunnen breken, het nut van een ceramische coating verdwijnt dan, en dat is nu denk ik niet waarom je ze gekocht hebt. Wat je ook nog kan doen is kijken of je aan groene van Koolstop kan komen, die maken over het algemeen betere remblokjes dan de fabrikant zelf. En remmen in een afdaling in de regen is ook met gewone remmen niet goed te doen, je kan beter van de omgeving gaan genieten en langzaam en veilig beneden komen, nat ben je toch al, en zo koel je ook minder af.
_Peter_ schreef:
zo 03 mei, 2020 12:46
Die rode of zwarte zorgen er doordat er meer warmte bij vrijkomt
Er kan best een reden zijn dat een remblokje niet goed is, maar de wet van behoud van energie verbiedt dat er verschillen zijn in de vrijkomende energie bij gelijk remmen.

Kool Stop remblokjes kan ik als merk aanbevelen, al heb ik geen ervaring met keramische velgen. Ik verwacht dat het het het beste zal zijn om de versies te nemen voor keramische velgen. Voor de Rigida CSS-velgen hebben ze zelfs specifieke :idea:
http://www.koolstop.com/english/compounds.html
Leon, die energie moet dan wel ergens naar toe kunnen, en als dat een materiaal is wat slecht hitte geleid of afstaat dan gebeurt er iets. In het geval van een ceramische coating dus zoiets als verglazing. En daardoor remt het dan nog slechter. Natuurkunde is leuk en aardig, ik spreek uit praktijkervaring.
Als je een verschijnsel verklaart dan moet die verklaring wel kunnen kloppen, vind ik.
google is je vriend en anders duckduckgo.
Ik ga iets niet wetenschappelijk moeten bewijzen omdat ik zelf heb ondervonden wat er gebeurt. Het is zoals het is, een natuurkundig bewijs zal er best zijn maar dat mag Leon uitzoeken. verglaasde ceramische coating remt dus beduidend beroerder in de regen dan niet verglaasd.
_Peter_ schreef:
zo 03 mei, 2020 23:12
Het is zoals het is
Natuurlijk Peter, ik weerspreek je praktijkervaring ook helemaal niet.
Ik vind het alleen interessant om ergens een verklaring voor te weten en ik vind dat als je ergens op een forum een verklaring voor probeert te geven dat er dan een discussie mag ontstaan of dat klopt.

Ik denk (op basis van google, waarvoor dank, dat het de blokjes zijn die verglazen en niet de keramische coating. Dat de blokjes bij keramisch gecoate velgen eerder verglazen zou kunnen komen doordat het remoppervlak van deze velgen altijd heter (!) wordt omdat keramiek relatief slecht geleidt ten opzichte van aluminium. Als je dan blokjes gebruikt die niet geschikt zijn om flink heet te worden gaan die (mogelijk) verglazen; er kunnen dan harde schilvers afbreken en die kunnen de coating aantasten; dat is mijn hypothese.
Als het remopppervlak op microschaal bij deze velgen heter wordt door de slechte geleiding betekent dat dat de hitte momentaan sneller wordt afgevoerd waardoor de velgen uiteindelijk minder (!) heet worden. Of dat een meetmaar of voelbaar verschil zou zijn weet ik ook niet.
Ik ga die Koolstop CSS voor Rigida / Ryde remblokken eens proberen
Althans wanneer ik ze ergens kan vinden.
Ik heb via een forumlid na dezelfde klachten nog blauwe blokjes van Swisstop toegestuurd gekregen, die heb ik helaas nog niet kunnen testen in snertweer.

Over alle Koolstop compounds (grijs, groen, zwart, rood en zwart voor CSS) kan ik zeggen dat ze bij mij (rigida grizzly CSS) van bedroevend tot ondermaats presteerden. Ik heb de CSS velgen gekocht als opvolgers voor mavic ceramic velgen uit de jaren 90 die verbazingwekkend goed werkten met grijze blokjes. Met de CSS velgen heb ik vooral in koud en nat weer nooit goede remprestaties kunnen verkrijgen. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat veel enthousiaste reviewers op internet hun fiets thuislaten als het regent, of misschien wekelijks hun velgen opschuren. Ik verwacht dat mijn fiets remt, altijd, overal, en dat lijkt niet te lukken met die CSS velgen.

Ik zou dus aanraden om geen tijd en geld te verspillen en gewoon om te spaken, bij mij liggen er ook nieuwe velgen klaar.
Die heb je van mij gehad :D
Ik kreeg ook als tip mee om het remvlak met scotchbrite wol schoon te maken, eens in de paar maanden...
Mijn FM kon de koolstop blokjes voor keramische velgen niet krijgen en heeft me nu blokjes voor een speedelec geleverd, die zouden beter remmen (die fietsen rijden veel harder). Voor ik ze uit de verpakking haal, wat verwachten jullie daarvan?
swdick schreef:
di 16 jun, 2020 15:58
Mijn FM kon de koolstop blokjes voor keramische velgen niet krijgen en heeft me nu blokjes voor een speedelec geleverd, die zouden beter remmen (die fietsen rijden veel harder). Voor ik ze uit de verpakking haal, wat verwachten jullie daarvan?
Dacht dat die CSS coating vroeg om een specifiek type remblok omdat anders je CSS laag snel verdwenen was.

Probeer voor blokken voor CSS velgen het eens bij een idworx dealer in de buurt, Easy Rohler en Off Rohler rijden ook met CSS coating op de velgen, dus die zouden wel blokken op voorraad moeten hebben.
Had vorig jaar een klant die ook een gewone alu velg wou voor zn fiets vakantie, dacht aan achter maar heb hem er van kunnen overtuigen dat voor een beter idee was, wiel gebouwd en hij komt zn fiets brengen blijken zn remmen vol lucht te zitten :shock: Keramische velgen remmen idd slechter maar met de grijze blokken van Magura remmen ze toch best redelijk maar de Magura remmen moeten dan wel lucht vrij zijn.

Magura velg remmen verliezen olie en er komt lucht in, denk bij de remzuigers, de lucht hoopt zich op onder de vulschroef in de remklauw, bij het ontluchten is het belangrijk bij oudere fietsen dat nadat je de remhendel weer gedicht hebt je de spuit op de klauw nog even door drukt, dan druk je de remhendel [ de mastercilinder] die vaak blijft hangen helemaal naar buiten.

Maar heb nu meerder klanten waarvoor ik een voorwiel met alu velg bebouwt heb, in combi met de rode Magura blokken remt het idd een stuk beter, achter heeft niet veel meerwaarde, achterwiel blokkeert veel sneller.

Maar rij ook motor en vind de Magura velg remmen ook niet hard genoeg remmen, vooral met brede banden kan het harder, dus nu een een Santos 3+ met 203mm schijf voor en 180mm achter met Magura Cme5 remgrepen en MT5 remklauwen. in combi met 55mm brede Almotion banden remt het nu gruwelijk hard 8)
De velgen zouden een coating hebben. Als die versleten is zou je alleen een alu velg overhouden, lijkt me, waarop je normale blokjes gebruikt.
Hoe kan ik zien/weten of de coating nog intact is of versleten?