Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx de beste fiets? - Forum Wereldfietser

Idworx de beste fiets?

131 berichten
Op dit forum wordt er weining gesproken over de Idworx fietsen met name de Easy rohler heeft onze belangstelling. Helaas heeft deze een hoog prijskaartje. Maar zodra ik een fiets (welk merk dan ook) vergelijk met een gelijke afmontage dan kom ik bijna altijd in de buurt van de idworx rohler. (misschien muv T400 Rohloff (1999 euro)
Ik ben benieuwd hoe de reacties zijn.
mvgr
Bert
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het budget van veel forumdeelnemers.

Ik heb sinds 4 maanden de Easy Rohler van Idworx.
Wat opvalt is het enorm comfortgevoel. Je voelt dat de fiets ontworpen iets door mensen die hun hart bij het fietsen zit.Geen toeters en bellen maar kwaliteit op de eerste plaats.
Rohloff naaf valt reuze mee. :D
Robertjan schreef:Ik denk dat het vooral te maken heeft met het budget van veel forumdeelnemers.
ze zijn nog niet zo lang op de markt, maar met wat geluk en geduld scoor je een 2hands. scheelde ons 800 euri met de garantie er nog op!!!
Volgens mij moet je dan wel heel veel geduld hebben om een tweedehands te kunnen kopen. En dan ben ik ook altijd wel benieuwd waarom iemand (behalve het geld nodig hebben :wink: )de fiets verkoopt

Hoe bevalt de fiets? Ik ben altijd benieuwd naar fietservaringen.
IDWORX schreef:Volgens mij moet je dan wel heel veel geduld hebben om een tweedehands te kunnen kopen. En dan ben ik ook altijd wel benieuwd waarom iemand (behalve het geld nodig hebben :wink: )de fiets verkoopt

Hoe bevalt de fiets? Ik ben altijd benieuwd naar fietservaringen.

vooral geluk deed ons slagen in bilthoven. deze hadden een inruiler staan van iemand die liever een rohloff had.....je hebt geld teveel of niet want amper 500km op teller.
hij bevalt mijn vriendin uitstekend!!! ze fiets me tegenwoordig lachend voorbij. en redelijk onbekend merk dus minder diefstalgevoelig dan een koga of giant.
Die Idworx-fietsjes zijn inderdaad erg interessant. M'n pa was vorige week bij een Idworx-dealer langs geweest. En wat ik van hem vernam is dat op de Easy Rohler de remblokjes kinderlijk eenvoudig zijn te verwisselen. Door dezen simpel van de wielen weg te draaien. Dat is zoals m'n pa het me uitlegde. Ik heb het zelf nog niet in de winkel gezien. Maar voor een a-techneut als mij is dit zeker een uitkomst.

Afbeelding

Wat ik echter jammer vond, was dat Idworx de Easy Rohler als alleen 28" versie kan leveren. Daarop mailde ik Idworx, en men mailde mij teurg met het goede nieuws over de Off Rohler (26"), welk voor 2007 op stapel staat:
Hi Marco,

you are completely right with your suggest of the Easy Rohler Wheelsize.
But for 2007 we crate a mixture of the Easy Rohler and the Mountain Rohler, the so called Off Rohler.
We had in mind to create a bike for two purposes, to do sportive riding not only on the track in combination with a fully equipped travel bike.
The Off Rohler comes with a rigid fork, Firm Tech Magura Brakes, Son and Rohloff, SKS Fenders and the Schwalbe Smart Sam reflex tire.
I think this would match your needs, could it?
Greetings
Op een Duits forum las ik dat deze fiets ± 3500,- zou gaan kosten. - slik -
Maar afgezien van de prijs, ben ik toch wel in m'n nopjes met dit nieuws.

Groet, Marco

Hoi Marco,
Het systeem van vervangen van remblokjes kan op elke vork van Magura. Systeem is niet speciaal van IDWorx. Werkt perfect. Wisselen is kinderspel.
Een nadeel.....mocht je remmen onderweg onherstelbaar beschadigd raken dan kun je onderweg niet ergens een setje normale v-brakes kopen en die monteren. Je mist de nokjes op het frame.
Groet,
Marco

Het zijn duidelijk heel mooie fietsen, waar echt goed is nagedacht. Toch blijft het zo dat een fiets in feite niet meer is dan twee zaken: een goed frame en goede componenten. Dat laatste is als je je huiswerk doet (en dat doen veel fietsenbouwers niet) eigenlijk niet zo moeilijk - zolang er een stevig budget is. Het eerste is moeilijker, want een echt goed frame hoort eigenlijk een maatframe te zijn. Het gevoel van je fiets zit in de kwaliteit en de pasvorm van het frame. Dat magische gevoel van een fiets die met je meewerkt in plaats van je dwarszit heb ik eigenlijk alleen gehad met stalen maatfietsen, en zeker nooit met alu (dat kan toeval zijn). Daarmee heb je eigenlijk volgens mij in een notendop de tegenstrijdigheid van het Idworks concept: als het zo duur wordt, dan wil je ook echt maatwerk bij het frame (en wat mij betreft staal), en volledige keuzevrijheid bij de afmontage (al zijn hun keuzes daar inderdaad vaak ook de mijne).
Wim

@ Willem ik sluit me aan bij jouw zienswijze, die Idworx fietsen zijn prachtige fietsen, maar voor € 3500 kun je elk schroefje boutje moertje wel/niet aan je op maat gemaakt frame krijgen, zoals je het zelf hebben wilt. Maar misschien is voor iemand die zich onzeker voelt over wel/niet Deore LX, XT erop, en de keus voor welke velgen en noem maar op, dit een handige oplossing.

Wat ik tot nu toe in de antwoorden mis, terwijl ik van velen een hoge pet op heb m.b.t. fietsen en/of techniek qua kennis en achtergrondinfo, dat IDworx of is dit IDworks uit de stallen danwel van de makers van Koga Miyata komt.
Dit (bij)merk zou het publiek moeten trekken dat niet het geld voor een Koga kan of wil neerleggen.
Of deze bewering waar is en waar deze vandaan komt weet ik zo 1,2 3 niet.
Misschien kunnen Eric of Marten dit weerleggen of bevestigen dat we het nu over a) 2 verschillende merken/fietsen hebben en b) deze of één daarvan inderdaad uit Heerenveen komt(en).
Ikzelf vind het totaal geen verkeerde fiets maar doe het maar met wat ik nu heb :-)

Bob

Bob&Marguérite schreef:
Misschien kunnen Eric of Marten dit weerleggen of bevestigen dat we het nu over a) 2 verschillende merken/fietsen hebben en b) deze of één daarvan inderdaad uit Heerenveen komt(en).
Koga(aastra) is een bedrijf uit de stal van Accell

Idworks is een duits bedrijf opgericht door de zoon vd Koga Gaastra

Haike schreef:...maar voor € 3500.
Duurste (Easy Rohler) is maar 3000 hoor ;), 3150 incl. kettingkast.

Ik heb er een proefrit mee gemaakt, en idd een heerlijke fiets, maar dat moet ook wel voor dat geld. En ik heb niet kunnen vergelijken met bijvoorbeeld een Snel (en dan maatwerk) voor hetzelfde bedrag.

Goed punt is de excentrische trapas voor bij de Rohloff. Maar ik geloof dat bijv. Santos daar ook al mee werkt.

Looks van een IDWorks zijn wel onovertroffen overigens... ik ben dol op zwart ;), daarnaast had het de onderdelen die ik zelf ook zou willen op mijn droomfiets (Rohloff, SON, Magura).

Uieindelijk besloten toch maar eerst een fiets te kopen voor minder dan de helft van het geld, waarop ook firm-tech remmen zitten, maar uiteraard geen Rohloff.

Foutje :? :oops:

Marco Meijerink schreef:Hoi Marco,
Het systeem van vervangen van remblokjes kan op elke vork van Magura. Systeem is niet speciaal van IDWorx. Werkt perfect. Wisselen is kinderspel.
Een nadeel.....mocht je remmen onderweg onherstelbaar beschadigd raken dan kun je onderweg niet ergens een setje normale v-brakes kopen en die monteren. Je mist de nokjes op het frame.
Groet,
Marco


Aha, bedankt. Dat is zeker een prettige eye-opener. 8)
Fedor schreef:
Haike schreef:...maar voor € 3500.
Duurste (Easy Rohler) is maar 3000 hoor ;), 3150 incl. kettingkast.
Ik denk dat Haike naar m'n bericht over de in 2007 te verschijnen Off Rohler verwees. Ik had op een Duitse site het volgende gelezen:
Kreuzung aus MTB und Reiserad
Fest steht: Konzept und Technik wecken hohe Erwartungen. Dennn sein Offrohler ist eine Kreuzung aus dem Mountain Rohler und dem 28“-Reiserad Easy Rohler – eine Verquickung von Stabilität und Geländetauglichkeit (MTB) mit dem Tourencharakter (Reiserad) also. Das geländegängige High-End Reiserad – ein Idworx-Debut – besitzt 26“-Laufräder, eine neue Alu-Starrgabel, schaltet per Rohloff-Nabe und rollt auf einer Spezialversion des MTB-Pneus Smart Sam (mit Reflexstreifen).

Highlight: der komplett 3-fach konifizierte Alu-Rahmen, der ein neuartiges, schwarzes Finish haben soll, ähnlich einer getönten Scheibe. Sonst? Magura Hydraulikbremsen in Firmtech-Version, Baukastensystem, ca. 3500 Euro Einkaufspreis sichern Ihnen höchste Exklusivität.
Bron artikel

Het Land van Maas en Waal schreef:
Fedor schreef:
Haike schreef:...maar voor € 3500.
Duurste (Easy Rohler) is maar 3000 hoor ;), 3150 incl. kettingkast.
Ik denk dat Haike naar m'n bericht over de in 2007 te verschijnen Off Rohler verwees. Ik had op een Duitse site het volgende gelezen:
Yes dat deed ik, maar vergissen is menselijk :D en voor € 3000,- denk ik dat mijn verhaal van schroefje, moertje, boutje, nog steeds overeind blijft.

........Nou laten we zeggen een boutje minder dan, het verschil moet hem natuurlijk wel ergens in zitten. :lol:

Even voor de duidelijkheid: de idworx heeft HS33 Firmtec remmen en die zijn nog handiger dan de conventionele HS33 remmen zoals die op bijna alle andere fietsen worden gemonteerd. Ik zeg altijd tegen klanten dat de idworx een vrijwel compromiloos gebouwde fiets is.

Veel mensen vergelijken een Snel, Santos of Koga Signature (met Rohloff) met een idworx, maar dat is onmogelijk. Een Snel, Santos of Koga kan wat frameontwerp niet op tegen een idworx. Het frame van bijvoorbeeld een idworx Easy Rohler is specifiek voor die toepassing (met Firmtec-nokjes, eccentrisch as) gebouwd. Daarom zitten er geen nokjes op die er eigenlijk niet op horen. De andere merken hebben frames waarmee je flexiblerer bent wat opbouw betreft. Dus wil je op een idworx bijvoorbeeld V-Brakes, dan kan dat niet. Je wilt geen naafdynamo, dan kan dat bij idworx ook niet. En je wilt een kettingspanner i.p.v. een eccentrische as, dan kan dat ook niet.

De idworx ER 2007 gaat € 3.200,- kosten zonder kettingkast, maar er komt ook een ER sport. En nog mooier: idworx komt met de Off Rohler, een 26 inch fiets met vaste voorvork, bestemd voor de vakantiefietser.
(Leuk; Gerrit heeft mij voor mijn komende reis er een aangeboden, maar Koga (mijn sponsor) is nu ook bezig een Rohloff fiets voor mij te bouwen zoals die in de Signature serie gaat komen.)

In het NRC stond een artikel over de Easy Rohler, wat duidelijk maakt hoe er naar deze fiets gekeken wordt. Zie de link hieronder. En inderdaad hij wordt het ijkpunt genoemd en dat klopt wel, want alle grote merken kijken goed naar hetgeen Gerrit uit zijn hoge hoed toert. Ik heb vaak met Gerrit gesproken en ik ken niemand die zoveel van het ontwerpen van fietsen -in de breedste zin van het woord- weet als hij. (Nou ja, hooguit Marten Gerritsen dan)

http://www.vakantiefietser.nl/idworx-NRC.htm

Sorry Eric, maar;

Ik wil geen kettingkast op mijn fiets

" " " Rohloffnaaf die wel heel goed is, maar die ik in India nog zo snel niet gemaakt zie worden. Een XT deralieur is goed genoeg

Ik hoef ook geen hydrolic op mijn fiets,ook hier gelt; LX of XT is goed genoeg.

En met een marathon XR band is niks mis. Ik hoef ook niet speciaal een frame waar een B.A. tussendoor past. Als ik voor vering kies zou ik eerder aan een thudbuster gaan denken. En dan kom ik toch op een andere prijs uit denk ik zo.

Ik vindt het toch een beetje winkelpraat van je. :)

Haike schreef:Ik vindt het toch een beetje winkelpraat van je. :)
Hoi Haike,

Eric heeft als winkelier in de vakantiefiets branche een enorme hoeveelheid kennis.
Omdat ie winkelier is lijkt het al gauw op persoonlijk gewin, zelf denk ik dat hij daar niet op uit is.

We hebben een heel leuk forum, gelukkig hebben we een aantal slimmerikken zoals Willem Jongman, Marten Gerritsen en eric Schuyt.
Hun kennis hebben ze alledrie op andere wijzes vergaard, ik ben blij dat ze die delen.

John.

Haike schreef:Sorry Eric, maar;

Ik wil geen kettingkast op mijn fiets
most zulf waiten ;), maar is er wat mis met de mogelijkheid te kiezen?
" " " Rohloffnaaf die wel heel goed is, maar die ik in India nog zo snel niet gemaakt zie worden. Een XT deralieur is goed genoeg
je slaat iets belangrijks over, eerste vraag die je je moet stellen is welke aandrijving je in India zo snel stuk ziet gaan. En het belangrijkste Rohloff voordeel is volgens mij nog altijd het simpele ' je geeft een zwengel en er komt wel de juiste versnelling uitrollen" schakel comfort
Ik hoef ook geen hydrolic op mijn fiets,ook hier gelt; LX of XT is goed genoeg.
Ik zou in jou geval ook eerst prioriteit aan een spellingschecker geven :lol:
En met een marathon XR band is niks mis.
behalve dat die een goedlopende fiets in een dood paard veranderd?
Ik hoef ook niet speciaal een frame waar een B.A. tussendoor past. Als ik voor vering kies zou ik eerder aan een thudbuster gaan denken.
een verende zadelpen is meer voor de grotere hobbels, maar negeert de kleinste rimpels die een band wel gladstrijkt.
En dan kom ik toch op een andere prijs uit denk ik zo.
ander budget is een ander compromis ('compromisloze fietsen' is de domste opmerking die een verkoper maken kan)
Ik vindt het toch een beetje winkelpraat van je. :)
tja, fietsliefhebbers vergeten heel snel de prijs en onthouden het gelazer wat ze met mindere spullen hebben !