Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor in de stad als op tocht: wie helpt mij kiezen? - Forum Wereldfietser

Fiets voor in de stad als op tocht: wie helpt mij kiezen?

Hallo iedereen,

Als jonge dertiger te Brussel fiets ik zelden. Mijn vriendin en ik gebruiken geregeld de deelfietsen maar die laten te wensen over en geven je niet die flexibiliteit van een eigen fiets te hebben. Daar de weginfrastructuur en het reliëf niet ideaal zijn, dacht ik er ook niet aan om vaker te fietsen om naar mijn werk te gaan of naar andere plaatsen (uitstapjes, concerten…).

Maar een eigen degelijke allround fiets biedt ook meer perspectieven om er spontaan op uit te trekken of te genieten van een meerdaagse uitstap. Een fietsvakantie is eerder een plan voor op langere termijn.

Hieronder beantwoord ik de checklist waardoor jullie een beter beeld hebben van wat ik wens. Je zult alvast merken dat ik tot dusver weinig af weet van trekkingfietsen of fietsvakanties... :oops:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Allereerst voor woon-werkverkeer, weekenduitstapjes en op lange termijn fietsvakanties.
Woon-werkverkeer bedraagt 1,7 km (enkel) in Brussel. De heenrit is bergaf – terug is het bergop. Dus wekelijks (5 werkdagen) zou dat minstens om 17 km gaan.
Ik ben er zeker van om vaker te fietsen als ik een eigen stalen ros heb, maar ik kan nu niet inschatten hoeveel ik bv. fietsvakanties of meerdaagse uitstapjes zal doen. Qua levensduur van de fiets hangt het er dus van af. De verwachting is dus eerder dat de fiets goed is voor enkele jaren.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Liefst een combinatie van de twee: bij momenten geniet ik er graag van om rond te kijken, op andere momenten is het uitdagend om wat door te fietsen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik verkies een sportieve zit ook voor dagelijks gebruik.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Enkel als ik ’s nachts op stap ga en huiswaarts terugkeer. Ik plan niet meteen een reisvakantie waar ik ’s nachts ook doorfiets.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, maar dan enkel op stevige bos- of wandelpaden.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Voorlopig geen idee. Een eerste trip zou naar de Ardennen zijn bij wijze van test. Een droom is dan om naar Portugal te kunnen fietsen.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Zowel een tocht van slaapplaats naar slaapplaats als een tocht met kampeermateriaal.

JE LICHAAMSLENGTE
175cm

JE GEWICHT
71 kg

JE LICHAAMSBOUW
Normale lichaamsbouw

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Liefst zou ik het perspectief willen houden om alles te kunnen meenemen, namelijk tot maximum 30 kilo (vol gewicht voor kampeertochten). Maar voor een eerste fiets is een meeneem gewicht tot 14 kilo (gewicht voor van slaapplaats naar slaapplaats) wellicht realistischer in mijn geval.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Ik woon in Sint-Gillis (Brussel).

WAT IS JE BUDGET?
Mijn budget voor een eerste tweedehands trekkingfiets is € 350, liefst met bagagedragers incluis. Daarbij reken ik niet het bijkomend materiaal als zakken, bidons, uitrusting en andere accessoires.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Per dag heb ik geen gemiddelde. Per jaar zou dat om en bij de 50 km moeten liggen aangezien ik enkel verplaatsingen doe in een stad.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Niet van toepassing tot dusver.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Veeleer stadsfietsen die licht waren en weinig versnellingen hadden. Met mijn laatste stadsfiets heb ik wel een weekendje Zeeuws-Vlaanderen verkent zonder problemen en met veel improvisatie qua bagageruimte 😊

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik heb budget om fietsonderhoud te laten doen. Hoewel ik al basistechnieken onder de knie heb wil ik mij toch ook wel verdiepen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Als eerste trekkingfiets wil ik zeker een tweedehands. Als dat mogelijk is, wil ik gerust een fiets ombouwen tot een degelijke allround fiets met een koersstuur.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Niet meteen, maar een trekkingfiets met een koersstuur spreekt mij zeker aan.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet meteen nodig.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst wil ik zo snel mogelijk een fiets om ook mijn conditie terug op te bouwen.

Ik kijk alvast uit naar jullie reactie en hulp! Bedankt alvast!
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Ik ben content met mijn Giant Toughroad. 2dehands gekocht voor 375 euro. Kwamen nog spatborden en rekjes bij. Gebruik de fiets voor woon-werk verkeer, onverhard, asfalt ritten en voor komende fietsvakanties.
Persoonlijk ligt een racestuur mij niet, vandaar een recht stuur. Toughroad is er ook met racestuur.
Nadeel, de Toughroad was in NL lastig 2dehands te vinden. Wel logisch want een fijne fiets :D
Bedankt voor het compleet invullen van de vragenlijst, toch nog een vraag:
JBertrem schreef: WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Veeleer stadsfietsen die licht waren en weinig versnellingen hadden. Met mijn laatste stadsfiets heb ik wel een weekendje Zeeuws-Vlaanderen verkent zonder problemen en met veel improvisatie qua bagageruimte ?
Wat beviel je niet aan de fietsen die je hebt gehad?

Ik zou overwegen om eerst een tweedehands fiets te kopen voor woon-werk en andere verplaatsingen in de stad en wat eisen betreft die meerdaagse kampertocht nog even te vergeten. Hou wel dat weekendje Zeeuws-Vlaanderen, Brabant of de kust in gedachten.

Zelf ben ik ooit eens begonnen met goedkope fietsen, zoiets als deze Camelion Touring Special (Gratis/€ 85). Zelf opgeknapt (reken er op dat je de ketting en tandwielen moet vervangen en de remmen afstellen) en voor woon-werk plus weekendjes gebruikt. Ideaal om je in onderhoud te verdiepen alleen had ik de cursus moeten doen voordat ik begon met sleutelen in plaats van pas veel later bij mijn overstap naar minder onderhoudsgevoelige fietsen.
daulagari schreef:
za 09 mei, 2020 19:24
Zelf ben ik ooit eens begonnen met goedkope fietsen, zoiets als deze Camelion Touring Special (Gratis/€ 85). Zelf opgeknapt (reken er op dat je de ketting en tandwielen moet vervangen en de remmen afstellen) en voor woon-werk plus weekjes gebruikt. Ideaal om je in onderhoud te verdiepen alleen had ik de cursus moeten doen voordat ik begon met sleutelen in plaats van pas veel later bij mijn overstap naar minder onderhoudsgevoelige fietsen.
+1
Reken er op dat vrijwel elke tweedehands fiets in jouw prijsklasse onderhoud nodig heeft, ook die fiets die van zo'n mooi type is. Wat ik bedoel: als je deze vrij onbekende fiets van 85 euro koopt heeft hij zeker onderhoud nodig en waarschijnlijk is dat veel duurder dan 85 euro. Maar voor 350 euro bij elkaar is hij waarschijnlijk weer helemaal goed want onderdelen voor deze fietsen zijn goedkoop.
Als je echter een duur merk fiets tegenkomt die tweedehands 350 euro kost heb je echter ook grote kans dat die onderhoud nodig heeft, en als je dat dan een fietsenmaker laat doen dan kan het zomaar nog een paar honderd euro kosten, als het niet meer is.
Belangrijkste is natuurlijk 1. Dat het de juiste maat is en 2. dat er niks onherstelbaar stuk aan de fiets is.
Wim schreef:
vr 08 mei, 2020 14:34
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Bedankt voor de uitgebreide gids! Het zal mij zeker op weg helpen als ik een eerste trip plan met mijn nieuwe trekkingfiets (Fuji Touring Disc)
daulagari schreef:
za 09 mei, 2020 19:24
Bedankt voor het compleet invullen van de vragenlijst, toch nog een vraag:
JBertrem schreef: WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Veeleer stadsfietsen die licht waren en weinig versnellingen hadden. Met mijn laatste stadsfiets heb ik wel een weekendje Zeeuws-Vlaanderen verkent zonder problemen en met veel improvisatie qua bagageruimte ?
Wat beviel je niet aan de fietsen die je hebt gehad?

Ik zou overwegen om eerst een tweedehands fiets te kopen voor woon-werk en andere verplaatsingen in de stad en wat eisen betreft die meerdaagse kampertocht nog even te vergeten. Hou wel dat weekendje Zeeuws-Vlaanderen, Brabant of de kust in gedachten.

Zelf ben ik ooit eens begonnen met goedkope fietsen, zoiets als deze Camelion Touring Special (Gratis/€ 85). Zelf opgeknapt (reken er op dat je de ketting en tandwielen moet vervangen en de remmen afstellen) en voor woon-werk plus weekendjes gebruikt. Ideaal om je in onderhoud te verdiepen alleen had ik de cursus moeten doen voordat ik begon met sleutelen in plaats van pas veel later bij mijn overstap naar minder onderhoudsgevoelige fietsen.
Alvast bedankt voor deze tip! Het is uiteindelijk een nieuwe fiets geworden namelijk de Fuji Touring Disc. Ik kan die namelijk leasen onder goede voorwaarden voor woon-werkverkeer en persoonlijk gebruik. Na 3 jaar kan ik die met restwaarde overkopen.

Nu, mijn partner heeft wel nog een degelijke trekkingfiets nodig zodat ze mee kan gaan uiteraard! Maar qua gewicht zou ik dus als lastdiertje kunnen werken! :D :wink: Ze heeft voorlopig een hybride stadsfiets maar die heeft weinig versnellingen. Ik zal alvast verder op zoek gaan in de trant van een Camelion Touring Special. Zijn er nog andere modellen waar ik op zoek naar moet gaan?
Leon schreef:
za 09 mei, 2020 19:40
daulagari schreef:
za 09 mei, 2020 19:24
Zelf ben ik ooit eens begonnen met goedkope fietsen, zoiets als deze Camelion Touring Special (Gratis/€ 85). Zelf opgeknapt (reken er op dat je de ketting en tandwielen moet vervangen en de remmen afstellen) en voor woon-werk plus weekjes gebruikt. Ideaal om je in onderhoud te verdiepen alleen had ik de cursus moeten doen voordat ik begon met sleutelen in plaats van pas veel later bij mijn overstap naar minder onderhoudsgevoelige fietsen.
+1
Reken er op dat vrijwel elke tweedehands fiets in jouw prijsklasse onderhoud nodig heeft, ook die fiets die van zo'n mooi type is. Wat ik bedoel: als je deze vrij onbekende fiets van 85 euro koopt heeft hij zeker onderhoud nodig en waarschijnlijk is dat veel duurder dan 85 euro. Maar voor 350 euro bij elkaar is hij waarschijnlijk weer helemaal goed want onderdelen voor deze fietsen zijn goedkoop.
Als je echter een duur merk fiets tegenkomt die tweedehands 350 euro kost heb je echter ook grote kans dat die onderhoud nodig heeft, en als je dat dan een fietsenmaker laat doen dan kan het zomaar nog een paar honderd euro kosten, als het niet meer is.
Belangrijkste is natuurlijk 1. Dat het de juiste maat is en 2. dat er niks onherstelbaar stuk aan de fiets is.
Goed idee! Zelf onderdelen vervangen en een fiets opwaarderen, is een goede les om een fiets echt te leren kennen!