Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude mtb in orde zetten voor allround-gebruik - Forum Wereldfietser

Oude mtb in orde zetten voor allround-gebruik

Dag allemaal

ik heb vanaf morgen een jaren 90 mountainbike. Het is niets speciaals, eentje van Cycle Tech, een merk dat ik verder weinig tegenkom. Het kader is van Tange True Temper. De afmontage Shimano LX als ik juist ben.

Ik wil deze fiets gebruik voor de stad (kasseien en slechte wegen) en ook wel voor rustige weekendritjes waar snelheid en afstand niet zo veel toe doen. Er zullen zeker nog vragen komen, maar welke buitenbanden zijn ietwat allround, niet te smal en 26 inch. Lichte offroad wil ik misschien wel nog kunnen.

Op andere voorbeelden zie ik soms de Schwalbe Table Top en de MAxxiss DTH, maar dat is misschien eerder vanwege de skinwall, dan vanwege het juiste profiel. Skinwall is mooi, maar dat moet niet als ik een veel betere andere band kan hebben.
Hoe breed is ie best minimum? 1.75-2.0? Zijn de Continental Tourbanden wat?

Wat pas ik verder nog best aan zonder mij in grote kosten te werken? Kabels vervang ik indien nodig, verder is de bedoeling een zorgeloos budgetfietsje. Het zadel wordt een brooks dat ik nog heb en er komt vooraan een mandje in combinatie met een rekje.

Afbeelding

Ik heb al een gravelbike, retro koersfiets en Brompton, dus dit moet niet mijn enige goeie fiets worden, gewoon een fijn projectje om aan te werken zonder grote kosten.
Ik heb net voor mijn 26" all roundfiets nieuwe Marathon Green Guards besteld. Die lopen redelijk soepel, ik hoop soepel genoeg, hebben wat profiel voor offroad en zijn zeker robuust genoeg voor offroad. Dat laatste weet ik omdatbik ze ook op mijn stadsfiets heb gehad. Ze zijn bovendien zeer betaalbaar.

De Supremes vind ik te profielloos. De Marathon Rracers bleken in 2018 te fragiel voor mijn offroadgedrag en de 55 mm Almotions bleken te zwaar te rijden en waren vooral een drama om te monteren na een lek onderweg, en bovendien duur.

Verder naar kijken:
* controleer het frame overal maar vooral net langs de lugs op barsten. Als er geen barst is ga je verder.
* check de kettingslijtage met een slijtagemetertje. Dit om te voorkomen dat je de voorbladen onnodig verpest door met een versleten ketting te rijden.
* check de remblokjes. Als het remblokjes zijn waar rommel in komt, soms te herkennen door een niet aflatend geruis tijdens het remmen, investeer dan in Kool Stop remblokjes. Voirnaamste doel hier is voorkomen dat de remblokjes je velg opeten.
* check de spaakspanning van het achterwiel. Of je daar iets mee doet is voir tochtjesgebruik niet zo belangrijk, tenzij je zelf flink zwaar bent.

Verder niets noodzakelijks. Een kortere en hogere stuurpen zit misschien lekkerder bij jouw gebruik, maar ik weet niet hoe lang je bent etc. etc.
Kabels allen als nodug, tenzij ze op knappen staan.
Kijk ook eens naar Schwalbe Big Apple. Te krijgen in 50, 55 en 60mm. Zou het van de breedte van de velg en de ruimte in het frame laten af hangen welke breedte je monteert.

Als je velgen breed genoeg zijn en je ze kwijt kunt dan zou je ook 60mm Super Moto kunnen overwegen, die hebben minder lekbescherming en zijn daardoor lichter. In dezelfde hoek kun je ook kijken naar Geax/Vittoria Tattoo Light, die noemen ze geloof ik zelfs 62mm

Ook 55mm Schwalbe Almotion is nog een optie als die passen, de niet-TLE versie is wat makkelijker te monteren. Wel wat lastig te krijgen, wordt ook niet meer gemaakt geloof ik.

Vergeet ook een goed slot en/of een goede stalling niet....
Spatborden :)
wat een leuke en mooie fiets! wat mij betreft uit de periode van veel leuke fietsen :D want qua onderhoud, parts en opbouw kan er hele veel.

qua banden kun je ook kijken naar de Schwalbe LandCruiser in maat 26x2 = 50-559. doorlopende middenril in het profiel, reflectie, een sterke, niet te stugge en betaalbare band is mijn indruk vanuit toerkilometers op de Veluwe.

zoals Leon ook al aangeeft: de voorbouw van je stuurpen mag misschien korter: dan zit je makkelijker/comfortabeler want minder voorover. let dan op de diameter van de schacht/pen van de stuurpen: veelal 7/8 inch (22,2 mm), maar soms ook de volle inch (25,4 mm). en let op de klemmaat van je stuur, waarschijnlijk 25,4 mm.

je zou met wat stickers wat meer reflectie op de fiets aan kunnen brengen. dat werkt als passieve veiligheid want je hebt iets meer kans om gezien te worden (als ze kijken, tenminste...).

en ik denk nog aan het stelen van je wielen... met de uitvalnaven ben je ze nu zo kwijt. met een paar tie-wraps kun je de hendels van je naven 'zekeren' aan je frame.
Leon schreef:
do 14 mei, 2020 08:56
55 mm Almotions
Jurr schreef: 55mm Schwalbe Almotion
Niks dan goede adviezen hier! Maar de 55-559 Almotion is toch echt niet meer verkrijgbaar in de 2020 versie...

Ik zou de Marathon Mondial 50-559 vouwband pakken, beetje van alles kun je daar mee, terrein, weg, gravel. Duurzaam, lekbestendig. Minder zwaar als een Marathon Greenguard, iets zwaarder als een Big Apple.
Je hebt veel plezier van een beschermkap op het buitenste kettingblad die de pijpen van je broek schoon houdt.
Ik heb laatst twee oude Rockhoppers voor zus en zwager omgebouwd voor all-round gebruik en ze uitgerust met 42 mm Panaracer Pasela. Niet duur, soepel en ook te krijgen met anti-lek laag (maakt hem wel weer minder soepel).
Lekker bandje met tanned sidewall.
math schreef:
do 14 mei, 2020 12:14
Je hebt veel plezier van een beschermkap op het buitenste kettingblad die de pijpen van je broek schoon houdt.
Die werken niet echt imho (OK alle beetjes helpen maar je broek blijft er echt niet schoon van).
Het heet dan ook een bash-ring in goed Nederlands :wink:
Juut schreef:
do 14 mei, 2020 08:43
Ik heb al een gravelbike, retro koersfiets en Brompton, dus dit moet niet mijn enige goeie fiets worden, gewoon een fijn projectje om aan te werken zonder grote kosten.
Fijne fiets. Aangezien het niet de bedoeling is om met deze fiets onverhard de Zijderoute af te rijden noch de bedoeling om hier op een jaar 20.000km met te rijden, zou ik veel lichtere banden kiezen dan wat hier voorgesteld wordt. Met een lichte soepele band gaat het veel leuker zijn om op die fiets te stappen. Ik denk dan aan een René Herse band als de Trap Pass of misschien een Continental Speed King.
Misschien kunnen we nog iets duurders verzinnen als René Herse?

Bandenliefhebbers genoeg hier merk ik al :D
Bandenkeuze moet idd ook afhangen van de hoeveelheid doornstruiken en glas- en keramische industrie langs de route.
Rene Herse vind ik wat duur :) mooi wel en er staat bij dat ze eigenlijk zijn wat ik zoek, maar 140 euro voor enkel de buitenbanden, dat is me wat te veel.

Ik zie die Schwalbe Almotion online wel nog te koop. Is dat een andere versie?

Ik bekijk even de rest. Bedankt alvast !
Almotion in 55-559 is nog wel te krijgen maar da’s voorraad van het vorige model, snel zijn als je die wil want ze komen niet meer terug in de 2020 line-up (tot nu toe).
een kettingrand om je broekspijp overwegend schoon te houden kun je prima zelf maken van paar stukjes triplex, (watervaste) houtlijm en verf. van een stuk karton zo nodig eerst een sjabloon pas maken en dat overnemen op hout. een uit het midden gemaakte en geplaatste schijf houdt je broekspijp goed schoon want hij schermt meer af als je pedaal meer naar onderen staat :wink:
vastzetten met tiewraps aan buitenste kettingblad (als je dat toch niet gebruikt want vroeger veelal erg/te groot) of aan crank(arm).

Afbeelding

Afbeelding

voor de puristen: het ziet het er uiteraard niet uit, maar het werkt prima :D (misschien past dit daarom zo goed bij mij (inkoppertje)) :wink:
Leuk, dat heb ik ook gedaan, maar dan met een specialized rockhopper ATB, ook 90-tiger jaren.
Voor 256 euro bijna nieuw gekocht op marktplaats, standaard zat er al op, spatborden had ik nog, alleen een ander stuur gekocht, minder recht, zodat het fijner is voor toeren, alles gesmeerd.
Dynamo voor verlichting, bel en bagagerek. Banden gebruik ik die ik nog heb, nu voor met noppen maat >2, en achter iets met gladder profiel en smaller <2.
Veel gebruikt voor dagtochten ed. het fiets wel fijn met kleiner wielformaat 26" ook, anders dan met 28", beide fijn, het is maar net hoe de bui hangt,

Mijn stuurpen heeft, net als die van jou, een heel lang stuk waar het stuur inkomt zeg maar, ik vind het persoonlijk voor mezelf te lang en wil het nog veranderen voor een stuurpen met korter voorstuk.
In het begin fietst het relaxed, beetje naar voren, maar als ik lang fiets, merk ik dat het me stoort en houd ik het stuur vast aan de uiteindjes, (wil ik rechterop het liefst dus) terwijl mijn zadel al max naar voren is afgesteld, dus het stuur moet meer naar het zadel toe, voor mij dan, middels andere stuurpen.

Veel succes!

Bijlagen

Die Panaracer Pasela spreken me wel aan vanwege hun gewicht en ze lijken een geschikt profiel te hebben, maar ze zijn maar 1.75. Zou dat een mismatch zijn?
Ga ik dat erg merken? Ik reed even op de originele (nogal verduurde Panaracer Smoke 2.1) banden over kasseien en dat is best aangenaam, op het geluid na. Anders wordt het de Schwalbe Mondial of Almotion.

Ik zag het Nitto Bullmoose stuur op andere opgemaakte nineties mtb’s, maar dat is wel echt overdreven duur, dus.. iemand die een mooi eenvoudig stuur kan aanraden? Het mag ietsje meer krommen dan wat er nu op zit. Niet overdreven. Gebruik ik best gewoon een stuurpen met draad of kan ik ook met een A-head adapter werken en zo dan een Ahead voorbouw plaatsen? Of is dat geen goed idee?(zwakke punten?)

Als ik toch bezig ben, dan vet ik het balhoofd best in. Is dat voldoende of vervang je dat best (wat roestig)?

De remkabel brak tijdens de tweede rit, dus de kabels gaan vervangen worden.

Na het breken van de remmen bracht ik hem naar de fietsenmaker om ietsje later te beseffen dat het dan geen diy-projectje is :) dus ik ben hem weer gaan halen.

Bedankt!
De Pasela's zijn prima all round banden en vooralsnog zijn zus en zwager er zeer content mee. Zijn soepel, niet te langzaam op de weg en geschikt voor een droog grindpad of bosweg. Niet voor modder natuurlijk.

Voor een ander stuur: kijk eens bij Soma. Die hebben ook stuurtjes met sweep met een klemdiameter van 25.4 mm. Afhankelijk van je stuurpen (25.4 of 26 mm) kunnen deze er zo in of met twee shims van bv Nitto.

Ik neem aan dat je met de kabels ook de buitenkabels vervangt? :-)
Sonny schreef:
vr 15 mei, 2020 20:52
Voor een ander stuur: kijk eens bij Soma. Die hebben ook stuurtjes met sweep met een klemdiameter van 25.4 mm. Afhankelijk van je stuurpen (25.4 of 26 mm) kunnen deze er zo in of met twee shims van bv Nitto.

Ik neem aan dat je met de kabels ook de buitenkabels vervangt? :-)
Ja, sowieso, lijken ook verduurd en hier en daar scheurtjes te vertonen en er zal ook wel roest in zitten.