Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage rohloff splined tandwiel - Forum Wereldfietser

slijtage rohloff splined tandwiel

Mijn 16 t Rohloff splined kransje is in de binnenzijde helemaal uitgesleten. De tandjes van het tandwiel zelf zijn nog in redelijke conditie. Vreemd! Heeft nog iemand deze slijtage ervaring?

Bijlagen

Niet vast genoeg gezeten?
Heb je met trappen niet gemerkt dat er speling is ontstaan? Ik had (bij amper speling) grote problemen met het gates-tandwiel (herrie, gevoel van doorslaan).

Is dit trouwens nog met de veer of met de (nieuwere) schroefklem?
Shadow schreef:
do 14 mei, 2020 19:07
Niet vast genoeg gezeten?
Zit vast met een ringklem. Dus goed vast gezeten.
Fedor schreef:
do 14 mei, 2020 19:11
Heb je met trappen niet gemerkt dat er speling is ontstaan? Ik had (bij amper speling) grote problemen met het gates-tandwiel (herrie, gevoel van doorslaan).

Is dit trouwens nog met de veer of met de (nieuwere) schroefklem?
Pas opgemerkt tijdens jaarlijkse poetsbeurt.
Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.

Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Mr. Z schreef:
do 14 mei, 2020 19:55
Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.

Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.
Roger schreef:
vr 15 mei, 2020 08:39
Juist die nieuwe spline tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten.
Helaas niet meer. De nieuw(st)e zitten vast met een schroefklem (aandraaimoment 30Nm) waar weer een zwaar stuk apart gereedschap voor nodig is.

Heel handig: de schroeftandwielen die perfect werkten (maar wel vast kwamen te zitten) vervangen door een systeem met veer (zodat ze makkelijk vervangen konden worden zonder gereedschap). dat werkte vaak niet goed dus nu is er een versie met een dikke schroefklem waar ook weer apart gereedschap voor nodig is.

Evolutie in fietsland... uiteraard is alles nu veel duurder en complexer geworden (ipv 1 schroeftandwiel nu een adapter, een tandwiel én een schroefklem) en helaas zijn de oude schroeftandwielen in de verschillende maten steeds slechter (of niet meer) leverbaar. :(
Betekent dat nu dat ik zelf die nieuwe tandwielen niet kan monteren, vanwege het speciale gereedschap? Die oude schroeftandwielen lukte me nog wel, met moeite weliswaar
Frank schreef:
vr 15 mei, 2020 09:26
Betekent dat nu dat ik zelf die nieuwe tandwielen niet kan monteren, vanwege het speciale gereedschap? Die oude schroeftandwielen lukte me nog wel, met moeite weliswaar
Als je een splined carrier met een veer hebt kan het wel. De nieuwere splined carriers hebben een schoefklem (lockring), daar heb je wel gereedschap voor nodig: https://www.bike4travel.nl/rohloff/5181 ... -8518.html

Ik zie overigens dat het alleen geldt voor de Gates-tandwielen. Blijkbaar passen de tandwielen van Rohloff zelf wel goed genoeg zodat al die onzin niet nodig is.
Roger schreef:
vr 15 mei, 2020 08:39
Mr. Z schreef:
do 14 mei, 2020 19:55
Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.

Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.
Je achter wiel kan er nog steeds scheef in zitten :wink: altijd na het terug plaatsen van het wiel de fiets recht op op zijn wielen zetten en op het zadel leunen en de snelspanner of asmoeren weer los en vast, dan weet je pas zeker dat het wiel recht zit.

Maar ik denk dat je ketting lijn niet goed is, is makkelijk zelf te controleren, pak een lange waterpas of iets anders dat lang genoeg is en echt recht.
Ketting van de tandwielen af en leg de lat tegen de zijkant van het voortandwiel, ergens beneden aan en niet tegen de boutjes, draai de lat en die moet dan ook recht tegen de zijkant van het achtertandwiel komen te liggen, zit hij te ver naar buiten of binnen verplaats de excentrische pot , als je de boel hebt uitgelijnd meet dan nog eens terwijl je het voorblad steeds een kwart slag draait, zo controleer je of je tandwiel of spider van je crank niet krom is.
Mr. Z schreef:
vr 15 mei, 2020 18:55
Roger schreef:
vr 15 mei, 2020 08:39
Mr. Z schreef:
do 14 mei, 2020 19:55
Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.

Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.
Je achter wiel kan er nog steeds scheef in zitten :wink: altijd na het terug plaatsen van het wiel de fiets recht op op zijn wielen zetten en op het zadel leunen en de snelspanner of asmoeren weer los en vast, dan weet je pas zeker dat het wiel recht zit.

Maar ik denk dat je ketting lijn niet goed is, is makkelijk zelf te controleren, pak een lange waterpas of iets anders dat lang genoeg is en echt recht.
Ketting van de tandwielen af en leg de lat tegen de zijkant van het voortandwiel, ergens beneden aan en niet tegen de boutjes, draai de lat en die moet dan ook recht tegen de zijkant van het achtertandwiel komen te liggen, zit hij te ver naar buiten of binnen verplaats de excentrische pot , als je de boel hebt uitgelijnd meet dan nog eens terwijl je het voorblad steeds een kwart slag draait, zo controleer je of je tandwiel of spider van je crank niet krom is.
Wat een ingenieuze manier om de kettinglijn te controleren. Hoe kom je hierop? Ik ga dit zeker op die manier controleren. Anderzijds, stel dat de excentrische pot inderdaad ietsje te veel naar binnen of naar buiten zit waardoor de ketting lijn niet helemaal recht is. Kan dit dan de oorzaak zijn van de naar mijn inziens extreme slijtage aan de binnenzijde van het kransje? Ik zou dan eerder ietsje meer slijtage verwachten aan de tandjes van de tandwielen. Daarnaast vangt de spelling die ook een singelspeed ketting heeft het en ander op.
Heb ik niet zelf bedacht hoor :wink: Is gewoon ouderwets :wink:
Kan geen andere reden bedenken waarom je tandwiel zo slijt dan doordat de ketting er niet mooi redelijk recht op ligt, controleer je kettinglijn, als die niet klopt corrigeer hem, draai je tandwiel om en ga lekker fietsen en kijk na een tijdje hoe je tandwiel er uit ziet :wink:
Als de kettinglijn scheef is zou je dat toch ook aan de tanden van het kransje moeten zien? Helaas kunnen we hier niet exact zien hoe de splines passen, of liever: niet goed passen, want daar heeft iets bewogen, dat lijkt me zeker,
Leon schreef:
za 16 mei, 2020 22:13
Als de kettinglijn scheef is zou je dat toch ook aan de tanden van het kransje moeten zien? Helaas kunnen we hier niet exact zien hoe de splines passen, of liever: niet goed passen, want daar heeft iets bewogen, dat lijkt me zeker,
Gezien ik de naaf toch moest opsturen voor een nieuw naafhuis heb ik door Elan in Nijmegen ook maar gelijk de naaf laten ombouwen naar het splined systeem. Ik neem aan dat als het tandwiel bij montage al niet goed pasten zij dit toch wel opgemerkt hadden.

Bijlagen

Het toonbeeld van Duitse kwaliteit is wat van z’n glans verloren :cry:
Gezien Rohloff importeur Elan uit Nijmegen de Rohloff spined adapter en tandwiel heeft gemonteerd heb ik hun maar eens gevraagd hoe zij hier tegen aankijken. Ik ben de eerste die dit bij hun melden aldus Elan. Daar in tegen is mijn fietsenmaker deze vorm van slijtage vaker tegen gekomen. Sommigen van zijn klanten zijn weer terug overgestapt naar het oude systeem, een tandwiel dat je er op draait. Elan stuurde mij een nieuw tandwiel onder garantie. Dit vind ik wel een goede after sale, wat ik overigens ondertussen gewend ben van Rohloff. Echter nu blijkt dat ook dat de tandjes van de splinet adapter zijn versleten. Wat me overigens niet verbaast dat deze slijtage op elkaar heeft ingespeeld. Ze gaven mij de suggestie het tandwiel te bevestigen met de nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL omdat het tandwiel dan vaster zit. Deze moet je met 30 Nm aantrekken. Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht :roll: ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad? Ter info: ik fiets met een 43 tands Idworx messen stalen voorblad en een KMC singel speed X1 Silver (nu E1 Silver) ketting.

Bijlagen

Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:32
Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht :roll: ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad?
Dat zei ik al ergens hierboven, het nieuwe systeem is echt onzin, een onzinnige reparatie van een niet-werkend systeem dat de vervanger was van een goed werkend systeem ;)

Helaas worden de schroeftandwielen steeds slechter verkrijgbaar. Uiteraard wil "men" dat we overgaan op het nieuwe systeem omdat je dan tot twee keer zo veel geld kwijt bent. Winst wordt geprefereerd boven kwaliteit.
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:32
Sommigen van zijn klanten zijn weer terug overgestapt naar het oude systeem, een tandwiel dat je er op draait.
Die zijn er alleen nog in oude voorraad. Ze worden niet meer gemaakt.
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 19:29
Het toonbeeld van Duitse kwaliteit is wat van z’n glans verloren :cry:
Als je naar die foto kijkt is de glans er inderdaad wel een beetje vanaf :lol: . Maar dat is een kwestie van poetsen. Ondanks ik nu wat perikelen ondervind met dit splined systeem is Rohloff voor mij nog altijd een top versnellingsnaaf. Uitstekende after sale, en alles is vervangbaar.

Bijlagen