Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT M760-SGS achterderailleur naar 11-speed? - Forum Wereldfietser

Shimano XT M760-SGS achterderailleur naar 11-speed?

Goedendag,
Is het mogelijk om op een oude XT-naaf body (2003-2004) met XT-achterderailleur een 11-speed cassette te gebruiken in combinatie met frictie-schakelaars? En zo ja, is er dan nog ergens op te letten betreffende het grootste blad? Met 45 tandjes capaciteit lijkt het mij dat er, indien het zomaar kan, zelfs een 1x11 van gemaakt kan worden? Dan wel uiteraard met een 11-speed kettingblad, ketting en derailleurwieltjes.
Op een 9 speed body passen ook 10 & 11 speed mtb cassettes, dat is geen probleem.
De vraag is ook of de oude derailleur de grootste kransjes van de nieuwe cassette aan kan.
Met het exacte typenummer kun je het opzoeken.
Leon schreef:
zo 17 mei, 2020 12:49
De vraag is ook of de oude derailleur de grootste kransjes van de nieuwe cassette aan kan.
Met het exacte typenummer kun je het opzoeken.
Mja voor 11 speed heb je gewoon een nieuwe shifter én derailleur nodig. Of je moet frictie willen schakelen.
Al past een 11v mtb cassette op 8/9/10v body, de cassette is wel breder, ca. 2mm. Ik schat dat dat toch zal lukken. Mocht 40t kransje niet haalbaar zijn, probeer dan de hulp van de Wolftooth Roadlink. Narrow-wide kettingbladen zijn geschikt voor 9-12 speed.
Nee hoor, dat gaat niet werken. Commandeurs moet je vervangen en je freewheel. Beide geen diepte investeringen en makkelijk te vervangen. Maar toch. Van de andere kant, proberen kan altijd :D
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:10
Nee hoor, dat gaat niet werken. Commandeurs moet je vervangen en je freewheel.
Waarom niet? Met frictie commandeurs kun je alle "soorten speed" schakelen. Op 8/9/10v bodies passen ook 11v en 12v mtb-cassettes. En HG700 en -800 11v racecassettes. Gelukkig wel. Eigen ervaring. :D
Weet je zeker dat je op 8/9/10 bodies 11/12 kunt zetten? Volgens mij mis je klein beetje ruimte. Maar ik kan het fout hebben. Hoop dat jij gelijk hebt. ........

Geef me even een seconde. Twee jaar gemeden heb ik de boel omgebouwd. Even kijken wat ik toen heb gedaan.
Sjefke, bij mijn racewielen (fast forward) hebben we inderdaad de body vervangen. Nog even nagekeken. Zat een 10 cassette op. Nu een 11. Is wel de racegroep. Wellicht dat het bij een mtb groep anders is.
Een gewone racecassette 11v is inderdaad te breed: 1,85mm, behalve de HG 700 (105) en HG800 (Ultegra), allebei 11-34t. Die cassettes (zo ontworpen door Shimano) hangen wat "over", net als de van nature al grotere mtb cassettes. Daardoor geen problemen met ketting tegen de spaken.
Daarnaast zijn er verschillende aanbieders van grote 11v cassettes waarvan ca. 2mm is afgefreesd, zodat ze passen op 10v bodies. Shimano origineel hier te koop:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p62072/
Jup, klopt ^-^