Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Expedition Travel opknappen de moeite waard? - Forum Wereldfietser

Giant Expedition Travel opknappen de moeite waard?

Hallo allemaal, mijn naam is Danny, sinds vandaag lid van dit forum en ik had een vraag. In de schuur heb ik een oude Giant Expedition Travel staan die ik, om te leren, graag op zou willen knappen. Nu is mijn vraag of dit de moeite waard is of dat ik beter kan sparen voor een fatsoenlijk frame en onderdelen naar eigen smaak.
Goed begin,
toen ons gezin nog compleet op de fiets op reis ging had ik de 'technische funktie' en omdat kinderen misschien later helemaal niet meer willen fietsen heb ik gebruikte reisfietsen gekocht voor hen. De vroegere Expedition van mijn vrouw bleek de beste prijs-kwaliteit te leveren tussen onze Gazelle-Canondale-Koga-Santos set-up en onze 2 Giants rijden inderdaad NOG na 28 jaar........
Dus lekker sleutelen , kun je een hoop van leren , en redelijke Expeditions zie ik al voor 100 Euri voorbijkomen dus je valt er geen buil aan.
Groeten van Pier.
Vooral doen! Ik heb zelf ook een oude Giant Expedition die ik voor € 43,- had gekocht opgeknapt, en heb er nu al vele duizenden kilometers mee gefietst, dus zeker de moeite waard en je leert er enorm veel van.
Zeker doen. Fiets er nog iedere dag met veel plezier op. Heb er nu zo'n 20 duizend kilometer op weggetrapt. Voor mij voorlopig geen andere.
Het zijn fijne klus-objecten, maar hier op dit forum kunnen we natuurlijk niet zien in welke staat van ontbinding de fiets verkeert.
Er zijn ook heel veel types Expeditions geweest (zowel goede als slechte versies), een foto zou dus schelen (ook om de toestand te bepalen).
DannyPrenen schreef:
zo 17 mei, 2020 19:45
In de schuur heb ik een oude Giant Expedition Travel staan die ik, om te leren, graag op zou willen knappen.
Expedition Travel, is dat niet dat modeljaar met 3x8 en Magura HS11 hydraulische remmen?

Gelukkig kun je hier aan je posting foto's toevoegen in het tabblad 'Bijlage uploaden'.
Jurr schreef:
ma 18 mei, 2020 20:51
DannyPrenen schreef:
zo 17 mei, 2020 19:45
In de schuur heb ik een oude Giant Expedition Travel staan die ik, om te leren, graag op zou willen knappen.
Expedition Travel, is dat niet dat modeljaar met 3x8 en Magura HS11 hydraulische remmen?

Gelukkig kun je hier aan je posting foto's toevoegen in het tabblad 'Bijlage uploaden'.
Ja die versie is het! Ongelooflijk knap dat je dat weet. Ik weet niet of een foto zin heeft want ik heb de fiets al wel voor een groot deel uit elkaar gehaald. Het frame is in elk geval nog in goede staat lijkt mij. Ik ga wel foto's plaatsen. Mag ik in deze thread om tips vragen of moet ik dan weer een nieuwe aanmaken?
DannyPrenen schreef:
di 19 mei, 2020 07:40

Ja die versie is het! Ongelooflijk knap dat je dat weet.
Ach, zo knap is dat niet hoor ;) Ik heb er ook eentje gehad jaren geleden. Fijne fiets was het.
20200519_081557.jpg
Zit nu wel te twijfelen of het misschien toch niet 3x9 was wat erop zat?
DannyPrenen schreef:
di 19 mei, 2020 07:40

Ik weet niet of een foto zin heeft want ik heb de fiets al wel voor een groot deel uit elkaar gehaald. Het frame is in elk geval nog in goede staat lijkt mij. Ik ga wel foto's plaatsen. Mag ik in deze thread om tips vragen of moet ik dan weer een nieuwe aanmaken?
Gewoon volspammen met foto's hier ;) Zijn je wielen nog recht en je velgen nog niet hol geremd?
DannyPrenen schreef:
di 19 mei, 2020 07:40
Ik weet niet of een foto zin heeft want ik heb de fiets al wel voor een groot deel uit elkaar gehaald. Het frame is in elk geval nog in goede staat lijkt mij. Ik ga wel foto's plaatsen. Mag ik in deze thread om tips vragen of moet ik dan weer een nieuwe aanmaken?
Dit is jouw discussie. :D Graag foto's.
Helaas zijn veel controledingen niet in foto's te vangen. Daarom een link naar een checklist: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Het toeval wil dat ik een zelfde fiets heb gevonden op marktplaats voor weinig die ik vanavond ga ophalen. Die zal gaan fungeren als donorfiets zeg maar. Morgen zal ik wat foto's plaatsen van het project. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten vanavond?
Zie de checklist twee posts hierboven, maar let vooral op het frame, dat is namelijk het onderdeel dat je niet kunt vervangen. Kijk heel goed of alles recht is, of beschadigingen in de lak het gevolg van scheurtjes zijn, en kijk met name naar de aansluiting onderbuis-balhoofdbuis. En check of zadelpen en stuurpen niet definitief vergroeid zijn met het frame. dwz of ze nog los kunnen.
Donorfiets blijkt een beter passend frame te hebben dan mijn oorspronkelijke plan. Deze was maar 70 euro. Wat vinden jullie?

Bijlagen

Het frame ziet er zeer netjes uit!

Tandwielen achter zien er als (bijna) nieuw uit. Het grote tandwiel voor echter puntig (maar kan aan de foto liggen), dat zou duiden op serieuze slijtage.

Wielen is moeilijk te beoordelen, en over de rest zo mogelijk nog minder.

Snelbinder is ingekort, ongetwijfeld omdat de rek er gedeeltelijk uit was (herkenbaar). Wel ludiek zoals die snelbinder vervolgens de kabel van de achterderailleur in bedwang lijkt te houden!.
leuke fiets! je vragen zijn welkom, wat mij betreft.
hoe zijn de wielen?
ik zie achter (aan het stickertje) een X-plorer velg: prima sterke velg.
1+1=1

;)
Ziet er leuk uit en lijkt weinig gebruikt. De troep die ik op de liggende achtervorken zie moet dan wel troep zijn en geen beschadigingen.
Hopen dat naven goed zijn - open maken en vet er in? Trapas zal vast goed zijn. Balhoofdstel zonodig afstellen. (Speling = moet afstellen; loopt stroef = moet meteen afstellen)
Ik ga er van uit dat de ketting versleten is. Nieuwe (<15 euro) er op leggen en er achter komen waar het allemaal doorslaat. Zonodig nieuwe cassette (<15 euro) en voorbladen (< 25 euro als ze te krijgen zijn of complete set van crackstel en as. (<60 euro)
Verder wat je leuk vind. Een dynamo herken ik nog van vroeger ... :D (Geweldig dat we van die *** dingen af zijn)
Leon schreef: Verder wat je leuk vind. Een dynamo herken ik nog van vroeger ... :D (Geweldig dat we van die *** dingen af zijn)
Ja daar ben ik het mee eens haha. Ok heb op marktplaats deze gevonden:

Set 28 inch Koga Miyata vakantiefiets wielen Km21 Xstrong
€ 120,00
http://link.marktplaats.nl/m1533501569? ... ialbuttons

Dat is met een naafdynamo. Dat lijkt mij wel wat. Zijn deze wielen ook goed, mits in goede staat natuurlijk?
Ik kan ze volgende week ophalen namelijk.
Allereerst iedereen hartstikke bedankt voor alle reacties. Wat een behulpzame mensen zijn jullie en wat voel ik mij welkom op dit forum.ik heb een eerste ritje erop zitten met de nieuwe aanwinst. Gewoon om eens wat kilometers te maken, conditie opbouwen, uiteindelijk hopelijk gewichtsverlies en zo. Ik zou heel graag een keer naar Srebrenica fietsen. En weer terug. Alleen heb ik nu 2 kleine kinderen van respectievelijk 2,5 en een half jaar oud. Dus dat is wat lastig. Maar ik kan goed kilometers maken door middel van mijn werk. Ik ben ambulant begeleider en kom bij mensen thuis in een gebied van Renkum tot aan Doetinchem dus daar liggen wel mogelijkheden. Zo nu hebben jullie weer iets meer informatie over mij.
DannyPrenen schreef:
do 21 mei, 2020 13:39
Set 28 inch Koga Miyata vakantiefiets wielen Km21 Xstrong € 120,00
http://link.marktplaats.nl/m1533501569
Afgaande op de foto's van de velgranden zouden die velgen wel eens voor meer dan de helft versleten kunnen zijn. Dan is 120 euro rijkelijk veel. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk.