Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Momenteel heb ik een redelijk robuuste trekfiets. Ik wil graag overschakelen naar een iets lichter model, klikpedalen waarmee ik wat meer snelheid kan halen maar waar er toch nog wat bagage op mee kan. Ik ga 2 maal per jaar op vakantie met de fiets. Niet te extreem, voorlopig beperkt tot Europa.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Beide, maar ik zou ook graag wat kunnen trainen op snelheid.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Momenteel heb ik een fiets met vlinderstuur. Ik zit dus zeker niet helemaal rechtop. Moeilijk te zeggen dus... Ik wil zeker niet té diep zitten zodat het ook voor langere ritten comfortabel blijft.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Dat kan af en toe voorvallen maar zeker niet vaak.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Geen zware mountainbike paden. Maar boswegen en gravel zeker wel.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Tijdens het jaar vooral België, Nederland. Op vakantie ook Frankrijk, Spanje, het is de bedoeling om meer te (leren) klimmen met deze fiets.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Als het met tent is wordt dat vooral waar het warm is, dus ik zal nooit heel erg zwaar beladen zijn. Meestal doe ik een combinatie tent/hotels afhankelijk vanwaar ik me bevind. Anderzijds wil ik de fiets ook gebruiken voor kortere ritten bij huis.

JE LICHAAMSLENGTE
1M72, 64kg

JE LICHAAMSBOUW
Normaal

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Max 20 kilo, maar meestal veel lichter.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Gent, Belgie.

WAT IS JE BUDGET?
Het liefst blijf ik onder de 1500 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Op fietsvakantie een 80 a 90 per dag afhankelijk van gebied. Momenteel thuis ritten tss de 30 en 100km.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
max 100km, maar ook vaak een rit van 30 of 50km

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Te weinig, ik kan enkel een band plakken. Maar ik wil een cursus volgen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Zeker

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Mijn zoektocht is pas gestart dus ik heb nog niet concreet een idee.
Er werd me de trek 520 voorgesteld.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst snel, maar ik wil wel op het gemak uitkijken om de beste keuze te kunnen maken.
quote=Anke1984

> Momenteel heb ik een redelijk robuuste trekfiets. Ik wil graag overschakelen naar een iets lichter model,
> klikpedalen waarmee ik wat meer snelheid kan halen maar waar er toch nog wat bagage op mee kan.
> ik zou ook graag wat kunnen trainen op snelheid.
> Momenteel heb ik een fiets met vlinderstuur.

Je kunt op de meeste fietsen gemakkelijk een ander stuur zetten en op elke fiets in tien minuten klikpedalen, dus dat is niet noodzakelijk een reden om een andere fiets te kopen. Trainen op snelheid kan ook op de meeste fiets en wel als je het stuur verstelt.
Maar het is duidelijk dat je een 'snellere' fiets wilt. Je moet ons dan wel vertellen wat je nu hebt, want een 'redelijk robuuste trekfiets' is nogal vaag. Heb je een foto ervan?
Welk type en merk fiets heb je nu?

Zoals Leon al schrijft stuur vervangen is vaak geen probleem - mocht je drops willen dan heb je misschien een nieuwe remset/ grepen nodig.

Klikpedalen kan op iedere fiets. ga eens inlezen in de verschillende soorten - spd, crankbrothers, look, maged etc. Zodat je de verschillen weet en er waarschijnlijk een voorkeur. oor type uitkomt. Zelf vind ik spd niets maar ben blij met Crankbrothers.

Zou je wel aanraden voor een Son dynamo te gaan - voor verlichting maar ook voor mocht je in de toekomst wel Electronica willen opladen.
Dit klinkt als wat we tegenwoordig een gravelracer noemen. Bij vlot fietsen hoort wat mij betreft in elk geval een racestuur en bij bospaadjes en zo bredere banden. Bij de meeste van zulke fietsen hoort wel een bescheiden bagagewicht en dan is 20 kg dus wel veel. Voor een kampeervakantie in niet al te koud weer is 10-12 kg haalbaar en daar zou ik bij veel van zulke fietsen ook op inzetten. Een fiets die met 20 kg lekker rijdt is lomp en stug zonder bagage.
Je kan ook eens je oor te luisteren leggen bij de ervaren wereldfietsers van de winkel Casa de Ciclistas in Gent. Succes en veel plezier.
Misschien is een van de fietsen hieronder wel iets voor als je een krom stuur wilt:

https://www.konaworld.com/sutra.cfm
https://alpkit.com/collections/sonder-g ... mechanical
Sonder maakt zeker mooie en betaalbare fietsen. Ik zou dan voor deze gaan: https://alpkit.com/collections/sonder-c ... al-v3-grx1
camino is een topfiets. en alpkit fijn om mee te werken. ik fiets er nu 2 jaar op . van alles woon werk/tochtjes met en zonder bagage.
Misschien moet OP nog wat info geven voordat we allemaal onze eigen voorkeuren gaan verkopen?
Hoi,

Bedankt al voor de reacties.
De fiets die ik nu heb is een Venturelli van de Hybrid series, ondertussen zo'n 15 jaar oud.
Het grootste gedeelte van het jaar zal ik de fiets ook gebruiken om van thuis uit te fietsen dus inderdaad is 20 kilo eigenlijk niet nodig. Belangrijkste aspecten zijn toch dat ik redelijk comfortabel een langere dagtocht kan maken, snelheid, en geen dunne banden zodat ik kan afwijken van enkel asfalt.
Is het mogelijk je budget op te rekken (en anders kijken of je een gebruikte met Rohloff kunt vinden) - als dat zo is dan zou ik voor Rohloff + belt gaan op de aan te schaffen fiets. Dat scheelt je een hoop onderhoud bij dagelijks gebruik.
Als je in Gent woont lijkt het aanbod van www.steil.gent wel aan jouw vereisten te voldoen.
Casa de ciclistas lijkt me eerder echt verrereisfietsen, Steil heeft een breder aanbod in jouw vereisten.
quote=Anke1984

>De fiets die ik nu heb is een Venturelli van de Hybrid series, ondertussen zo'n 15 jaar oud.
Oef. Dat staat niet meer op hun website. Als ik googel vindt ik veel fietsen. Ook heel ichte. De meesten ervan vind ik géén robuuste fietsen maar eerder lichte. Wat de een licht vind is voor de ander zwaar. De meeste van die fietsen kun je ook heel wat sneller maken door er onderdelen af te halen en waarschijnlijk door betere banden te monteren.
Heb je misschien een goede foto van je fiets? Waarschijnlijk zitter er ook andere dingen op dan 15 jaar geleden.

> Het grootste gedeelte van het jaar ... inderdaad is 20 kilo eigenlijk niet nodig.
Dat maakt niet uit. Als je er één tocht 20 kilo op wilt kunnen dan moet dat de fiets dat aankunnen.

> geen dunne banden
Mensen uit de wielrenwereld vinden 37 mm heel erg dik en mensen uit de wereldfietswereld vinden 37 mm vaak heel erg dun.