Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoek beter gecentreerd crankset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zoek beter gecentreerd crankset

Shadow schreef:
zo 24 mei, 2020 17:47
Surly singleator al overwogen?
Even opgezocht wat dat is.
Een opspanwieltje voor de ketting - een soort ersatz derailleur.
Die piste is ook al gepasseerd.
De dealer heeft dat ook op een bepaald punt voorgesteld.
Alleen, waar en hoe ga je dat monteren?
Normaliter wordt zo een "kettingduwertje" gemonteerd ergens langs het traject van het ongespannen deel van de ketting-rondgang. Maar het is een fixie en ik verzet me tegen de pedalen om te vertragen. Dat maakt dat het onderlopende deel van de ketting zich dan opspant. Ik duw de ophanging van dat ding dan toch gewoon kapot?
daulagari schreef:
zo 24 mei, 2020 14:39
Iedereen met een naafversnelling heeft wat dit betreft dezelfde constructie als een singlespeed, incl een fiets met een riem en die zijn allergisch voor die soort problemen.

Die 2..4 cm waar je het over hebt is dus de hoeveelheid die de ketting doorzakt. Een 50 cm lange ketting die in het midden 2 cm doorzakt is 16 mm lager dan een compleet rechte.
GMS21 schreef: Het vervelende is ook dat ik telkens ik de ketting wil spannen met de eccenter, ik eerst naar het strakste punt moet draaien en daar instellen. Zoniet worden de lagers gemold.
Ik kan niet echt volgen maar het zou met niet verbazen als het probleem met de eccenter te maken heeft:
  1. Wat kan je nog instellen op het strakste punt?
  2. Zijn de linkerkant en de rechterkant van de eccenter vast met elkaar verbonden of kunnen die bewegen ten opzichte van elkaar?
  3. Markeer eens de stand van de eccenter zowel links als rechts en check enkele weken later of die nog precies op zijn plek zit.
Ik weet niet precies hoe de eccenter er intern uitziet, maar hij kan wel genoeg uit de holte schuiven om iets te zien. Het lijkt op een soort raat-constructie van een 4 (of 6?) flenzen, allicht om de overgang van rond naar ovaal te realiseren. De constructie lijkt me uit één deel. Aan de kettingbladcrankzijde is er een gaatje om een inbussleutel in te steken, waarmee je de module kunt verdraaien binnen de holte en zo de afstand voor achteras wijzigen. De module is nagenoeg even breed als de frame klem/holte, en moet volgens de fabrikant in het midden zitten (er is dan 1-2 mm over - verzonken - aan beide kanten frame holte).
Die stand wijzigt uiteraard niet. Dat zou ook direct opvallen, de buitenste flens wordt al zichtbaar eens voorbij die 1-2 mm over. Het zou ook impliceren dat het "klemmen" van de module onvoldoende is, bvb die 2 bouten die niet genoeg zijn aangespannen. En bovenal, het zou een verschuiving zijn haaks op de ketting, de kettinglijn wijzigende, niet de afstand voor-achteras.

De eccenter is natuurlijk wegens naam en uitzicht wel een aantrekkelijke en gemakkelijke dader, maar de clou is dat de excentriciteit waarover het daar gaat er één is van het vast gedeelte van de fiets, niet van het bewegende gedeelte. Als je werkelijk de eccenter als oorzaak wilt hebben zou ie wel moeten meedraaien met de cranks in zijn montage holte/klem. Uiteraard is dat het geval niet. Het zou ook grappig, en op korte tijd fataal zijn, zo zonder lagers schuiven binnenin een aluminium holte.

... ahja, nog uitleggen wat ik bedoelde met dat opspannen en lagers mollen:
Stel dat ik de ketting wil opspannen, dus de twee bouten loszet, sleuteltje in gat, en de eccenter wat verdraai tot de ketting weer spant zoals hoort.
Als ik dat echter heb gedaan terwijl de oorzaak van de spanningsvariatie in de langste afstand vooras achteras stond, dan als ik de cranks draai komt de ketting NOG strakker. Het wiel komt abrupt tot stilstand - er is geen uitbollen meer door inertie. De assen staan dan onder hoge trekkracht en hun lagers hoge drukkracht. Als je daar dan zo mee rijdt mol je ze.
En dus vooraleer de ketting te spannen moet ik de aandrijving eerst draaien tot een strakste punt, en dan pas verder verstrakken tot de gewenste kettingspanning.
Er is trouwens nog iets dat het lastiger maakt de ketting te spannen (maar dat is dan weer normaal): terwijl je de twee bouten+moeren terug aanspant om zo de ingestelde eccenterpositie vast te zetten, beweegt de eccenter module ook nog mee - het is immers een klem, samenspannen verkleint de omtrek, en duwt de eccentermodule dus naar een nieuw center in de holte. Je moet de kettingsspanning dus dat verschil lager zetten dan die waarop je wil uitkomen.
Alles samen is het heropspannen van de ketting heel wat tijdrovender dan bij mijn eerdere fietsen, waar je gewoon de 2 moeten van het wiel loszette, wiel naar achter trekken, en moeren terug vast. Het heeft natuurlijk ook voordelen - geen wiel meer dat scheef kan zitten, geen remblokken meer die moeten worden geherpositioneerd, en ook geen wijzigende frame clearance van band meer.
GMS21 schreef: Even opgezocht wat dat is.
Een opspanwieltje voor de ketting - een soort ersatz derailleur.
Die piste is ook al gepasseerd.
De dealer heeft dat ook op een bepaald punt voorgesteld.
Alleen, waar en hoe ga je dat monteren?
Normaliter wordt zo een "kettingduwertje" gemonteerd ergens langs het traject van het ongespannen deel van de ketting-rondgang. Maar het is een fixie en ik verzet me tegen de pedalen om te vertragen. Dat maakt dat het onderlopende deel van de ketting zich dan opspant. Ik duw de ophanging van dat ding dan toch gewoon kapot?
Sorry, dan heb ik niet goed gelezen, had gemist dat het een fixed gear was.
Persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee, alleen fietsen met terugtraprem en daar is een beetje chainslack geen probleem. Misschien is er een forum met meer specialisme daar in? Of misschien Jelle van Just Pedal eens een mail doen? Hij heeft altijd heel veel singlespeed en fixie fietsen gebouwd!
Shadow schreef:
zo 24 mei, 2020 17:47
Surly singleator al overwogen?
Wat is daar anders aan dan aan een rohloff kettingspanner? en volgens mij kun je met beide prima terugtrappen. En anders eens bij singlespeedparts je licht op gaan steken. Die kunnen je denk ik wel vertellen wat er mis is met je fiets (tenzij je hem daar vandaan hebt natuurlijk)
https://singlespeedparts.nl/fixed-gear- ... speed.html
Daar was ik inmiddels ook achter Peter :wink:
Shadow schreef:
zo 24 mei, 2020 19:09
GMS21 schreef: Even opgezocht wat dat is.
Een opspanwieltje voor de ketting - een soort ersatz derailleur.
Die piste is ook al gepasseerd.
De dealer heeft dat ook op een bepaald punt voorgesteld.
Alleen, waar en hoe ga je dat monteren?
Normaliter wordt zo een "kettingduwertje" gemonteerd ergens langs het traject van het ongespannen deel van de ketting-rondgang. Maar het is een fixie en ik verzet me tegen de pedalen om te vertragen. Dat maakt dat het onderlopende deel van de ketting zich dan opspant. Ik duw de ophanging van dat ding dan toch gewoon kapot?
Sorry, dan heb ik niet goed gelezen, had gemist dat het een fixed gear was.
Persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee, alleen fietsen met terugtraprem en daar is een beetje chainslack geen probleem. Misschien is er een forum met meer specialisme daar in? Of misschien Jelle van Just Pedal eens een mail doen? Hij heeft altijd heel veel singlespeed en fixie fietsen gebouwd!
Ik ga daar contact mee opnemen. Dank je. Je weet nooit. Het zijn net degenen die veel zulke fietsen bouwen die het meest kans hebben merken/modellen te weten die wel deftig gecentreerd zijn. En dat zijn dan nog momentopnames, het zou de eerste keer niet zijn dat eerst wel degelijke merken/modellen dat plots niet meer zijn. Daarom dat ik tot de strategie verworden ben van direct voorraadje te kopen als ik eenmaal wat gevonden heb. Behalve laatst door die gedwongen crankset bcd wijziging, nooit spijt van gehad.
_Peter_ schreef:
zo 24 mei, 2020 19:10
Shadow schreef:
zo 24 mei, 2020 17:47
Surly singleator al overwogen?
Wat is daar anders aan dan aan een rohloff kettingspanner? en volgens mij kun je met beide prima terugtrappen. En anders eens bij singlespeedparts je licht op gaan steken. Die kunnen je denk ik wel vertellen wat er mis is met je fiets (tenzij je hem daar vandaan hebt natuurlijk)
https://singlespeedparts.nl/fixed-gear- ... speed.html
Nochtans lees ik onderaan de pagina met kettingspanners die je linkt precies datgene dat ik enkele posts geleden stelde:
Let op, een fixedgear kan nooit met een kettingspanner omdat de kettingspanner die krachten niet aankan.
Ik verwacht niet dat ik je veel kan helpen met je probleem. Je weet óf al veel meer dan ik, óf je beweert juist van alles waarvan ik me afvraag "hoezo?".
Bv.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 13:46
...
De eerste setup, fiets zoals geleverd, was zelfs nog extremer, de aangeboden configuratie was 48/16. Dat is precies 3, er is geen na de komma, waardoor dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken.
...
Volgens mij heeft de vraag of dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken, niets te maken met de verhouding tussen de tanden van het voorblad en de tanden van het kransje achter. Het gaat m.i. alleen om de lengte van de ketting. Als het aantal schakels in de ketting een veelvoud is van het aantal tanden in het kettingblad -bij 48/16 dus 96, 144, etc.-, dan zien de tanden van het voorblad telkens dezelfde schakels. Idem voor het kransje achter -dus 32, 48, 64, 80, 96, 112, 128, etc- . Een derailleurketting heeft meestal rond de 106 schakels. Ik verwacht bij een fixie ongeveer 16 schakels minder, dus is de kans klein dat je ketting precies 96 schakels heeft.

Verder zou ik je aanraden om je fiets eens op te hangen en langzaam met de hand de pedalen rond te draaien. Dan kun je snel zien op welke crankhoeken je ketting aanspant of juist ontspant en of er iets (kettingblad of kransje) op-en-neer of heen-en-weer beweegt. Eventueel filmen met je smartphone. Gewoon simpele diagnostiek in plaats van ingewikkelde theorieën.
math schreef:
zo 24 mei, 2020 21:36
Gewoon simpele diagnostiek in plaats van ingewikkelde theorieën.
Dan ken jij Nova nog niet :wink:
Dit is helemaal niet zo'n exotisch probleem als het wel lijkt, en komt best vaker voor, zelfs bij duurdere cranks en kettingbladen. Als je er echt vanaf wil moet je misschien eens kijken bij Keirin onderdelen - wel een stevige buidel meenemen.
math schreef:
zo 24 mei, 2020 21:36
Ik verwacht niet dat ik je veel kan helpen met je probleem. Je weet óf al veel meer dan ik, óf je beweert juist van alles waarvan ik me afvraag "hoezo?".
Bv.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 13:46
...
De eerste setup, fiets zoals geleverd, was zelfs nog extremer, de aangeboden configuratie was 48/16. Dat is precies 3, er is geen na de komma, waardoor dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken.
...
Volgens mij heeft de vraag of dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken, niets te maken met de verhouding tussen de tanden van het voorblad en de tanden van het kransje achter. Het gaat m.i. alleen om de lengte van de ketting. Als het aantal schakels in de ketting een veelvoud is van het aantal tanden in het kettingblad -bij 48/16 dus 96, 144, etc.-, dan zien de tanden van het voorblad telkens dezelfde schakels. Idem voor het kransje achter -dus 32, 48, 64, 80, 96, 112, 128, etc- . Een derailleurketting heeft meestal rond de 106 schakels. Ik verwacht bij een fixie ongeveer 16 schakels minder, dus is de kans klein dat je ketting precies 96 schakels heeft.

Verder zou ik je aanraden om je fiets eens op te hangen en langzaam met de hand de pedalen rond te draaien. Dan kun je snel zien op welke crankhoeken je ketting aanspant of juist ontspant en of er iets (kettingblad of kransje) op-en-neer of heen-en-weer beweegt. Eventueel filmen met je smartphone. Gewoon simpele diagnostiek in plaats van ingewikkelde theorieën.
Volgen,s mij...
Mijn inziens...
Ik verwacht...
Kans is klein...

Theorieen bewijzen. Of ze nou ingewikkeld zijn of niet.
En een slecht gecentreerd crankset, wat is daar ingewikkeld / theorie aan?
Slechte centrering is tolerantie, dat is een willekeurige component naast een gedefinieerde, er zit geen "patroon" in. Wat maakt de crankhoek bij aanspanning dan uit? Bij een ander ook zo slecht gecentreerd crankset zijn die hoeken weer anders. Dat is nutteloze "diagnostiek".

Neem het volgende:

De aandrijving zoals geleverd:
48 tanden voor.
16 tanden achter.
108 schakels.

Telwerkje:
quicklink zit op tand 1/48 kettingblad en kettingpositie 1/108
Kettingblad telkens 1 toer = quicklink positie + 48
positie 49/108
positie 97/108
positie 145-108=37/108
positie 85/108
positie 133-108=25/108
positie 73/108
positie 121-108=13/108
positie 61/108
positie 109-108=1/108
>>> kettingblad 9 toeren en quicklink alweer op positie 1.
Bij de ideale, best mogelijke spreiding is dat 108 toeren.
Mijn huidige aandrijving is 47T/16T/106 schakels.
Zonder derailleur.
En je zegt hiet "Een derailleurketting heeft meestal rond de 106 schakels. "...
Nu, wat is er "theorie" aan bovenstaande?
Het is een repetitief rekenwerkje met optellen en aftrekken.

Ik ben door eliminatie gekomen tot bottom bracket als omgeving voor bron kettingspanningsvariatie.
Iemand opperde hier de eccenter; maar die zit uiteraard vast in de frame holte, is geen deel van het draaiende.
En zijdelings verschuiven van eccenter in holte wijzigt de kettinglijn niet de afstand trapas-achteras.

Ik zoek dus naar crankset fabrikant en model met goede centrering. Kleinere productietoleranties.
Wim schreef:
ma 25 mei, 2020 20:34
Dit is helemaal niet zo'n exotisch probleem als het wel lijkt, en komt best vaker voor, zelfs bij duurdere cranks en kettingbladen. Als je er echt vanaf wil moet je misschien eens kijken bij Keirin onderdelen - wel een stevige buidel meenemen.
Dat het niet "exotisch" is weet ik. Genoeg over gelezen.
Maar bij mijn twee vorige singlespeeds/fixies, zonder stevige buidels (750 en 1100 euro, nu 4300) was dit probleem er niet. Ik heb over die 15 jaar ook nooit een crankset moeten vervangen. De brol van tegenwoordig, zeker?
1 had een Shimano 105 crankset Octalink 2. Daarom dat mijn laatste crankset vervanging in die richting was, alleen maakte de grotere kettingblad afstand tot framecenter dat versie 2 niet kon, en werd het dus 1.

Ik wil er uiteraard echt vanaf. Maar het lijkt me efficienter en goedkoper om andermans ervaringen te peilen, ipv buidels stevig te maken. Kijk naar deze laatste fiets met zijn 4300 euro, nog nooit meer miserie en kosten achteraf gehad dan deze, haha.
GMS21 schreef:
di 26 mei, 2020 04:17
Volgen,s mij...
Mijn inziens...
Ik verwacht...
Kans is klein...

En een slecht gecentreerd crankset, wat is daar ingewikkeld / theorie aan?

Telwerkje:
kettingblad 9 toeren en quicklink alweer op positie 1.
1. Dat doet math omdat hij zo netjes is om zijn vermoedens niet als feiten te presenteren. A.u.b. elkaar voor vol aanzien hier. Math weet best wel wat, ook al ben ik het wel eens met hem oneens.
Math geeft aan dat het kransje 16 er niks mee te maken heeft. Jij komt daarna met een lang verhaal in een toon alsof hij onzin uitkraamt terwijl je niet eens ingaat op zijn argument. Dat vind ik niet netjes.

2. Dat blijkt toch uit je lange zoektocht en deze discussie? Volgens mij weet je (en ik) nog steeds niet waar precies de oorzaak van de tolerantie zit.

3. De ketting wordt netjes opgedeeld in 9 even grote elkaar opvolgende stukjes. Is dat slecht? Ik ben het met je eens dat opdelen in 2 of 3 stukken slecht is.
GMS21 schreef:
di 26 mei, 2020 04:17

Neem het volgende:

De aandrijving zoals geleverd:
48 tanden voor.
16 tanden achter.
108 schakels.

Telwerkje:
........

Mijn huidige aandrijving is 47T/16T/106 schakels.
Heel goed dat je zelf eens bent gaan tellen en laat zien dat bij de combinatie 48/16 en een ketting van 108 schakels niet, zoals je eerder beweerde, dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken.

Bij elke combinatie van een kettingblad van M tanden en een ketting van N schakels, is het zo dat na N omwentelingen van het kettingblad dezelfde schakels weer tegenover dezelfde tanden zitten. Maar bij veel combinaties van M en N gaat dat in minder dan N omwentelingen.
Sommige mensen zullen zich van school nog wel de Grootste Gemene Deler van twee getallen herinneren. Die is hier van toepassing. De ketting zit weer precies op de dezelfde uitgangstoestand na N/GGD(M,N) omwentelingen van het kettingblad.

Omdat GGD(48,108) = 12, is dat dus na 108/12 = 9 omwentelingen van het kettingblad.

Bij een ketting van 106 schakels zou dat na 53 omwentelingen het geval zijn geweest. Het hangt dus niet af van het aantal tanden op het achterkransje. Wat wel een rol speelt voor het benodigde aantal schakels, bv. 106 of 108, is de afstand tussen de trapas en de achteras.

Heel verstandig om een kettingblad met een oneven aantal tanden te nemen en nog wel een priemgetal. Dat zorgt er voor dat de ketting nog wat vaker van tanden wisselt. Dat is ook wat Gerrit Gaastra bij Idworx doet.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 09:26
1. Dat doet math omdat hij zo netjes is om zijn vermoedens niet als feiten te presenteren. A.u.b. elkaar voor vol aanzien hier. Math weet best wel wat, ook al ben ik het wel eens met hem oneens.
Math geeft aan dat het kransje 16 er niks mee te maken heeft. Jij komt daarna met een lang verhaal in een toon alsof hij onzin uitkraamt terwijl je niet eens ingaat op zijn argument. Dat vind ik niet netjes.

2. Dat blijkt toch uit je lange zoektocht en deze discussie? Volgens mij weet je (en ik) nog steeds niet waar precies de oorzaak van de tolerantie zit.

3. De ketting wordt netjes opgedeeld in 9 even grote elkaar opvolgende stukjes. Is dat slecht? Ik ben het met je eens dat opdelen in 2 of 3 stukken slecht is.
1. Ik lees niks informatief.
2. Ken je de eliminatie strategie? Daarmee kwam ik tot bottom bracket omgeving, en daar zit het crankset. Ik zeg niks nieuws.
3. Slijtageconcentratie is niet "netjes" maar "vuil". Hier zelfs quasi worst case scenario, bij mijn huidige 47/16/106 heeft een tand op het kettingblad 26 toeren te gaan vooraleer hij dezelfde kettingschakel terug ontmoet. Het ideale is 106 toeren. Ik vind jouw netheidsschaal een rare.

Er zijn toch een groot deel mensen met een op dit vlak vergelijkbare setup. Iedereen zonder derailleur. Dat is iedereen met binnenversnellingen, iedereen singlespeed (incluis fixie). Tandriem is zelfs kritischer dan ketting voor opspanning. Want dat is waar een uit het center uiteindelijk voor zorgt: cyclisch (veel) minder spanning.
https://www.cyclingabout.com/carbon-bel ... d-to-know/
On my older belted touring bikes I was able to generate enough flex through my frames to make the belts skip under load. But no matter how much power I put through my pedals on my KOGA WorldTraveller-S, I cannot get this to occur, indicating a higher degree of stiffness.
Zie: zelfs de stijfheid van het frame heeft speciale aandacht nodig, en net om die reden: om de riem strak genoeg te houden. Dus de cranksets voor tandriemen zullen allicht betere kwaliteit zijn dan de rommel die ik totnogtoe had op deze fiets.
Het is dus niet dat het onmogelijk is om toleranties te halen die de variatie nog maar nauwelijks merkbaar maken.Zie mijn vorige fietsen. Ik rij nu toch al 15 jaar zonder derailleur.
Heb nooit zo een herrie gehad tijdens het rijden als met deze reisfiets.
Situatie fiets omgekeerd buiten op matjes. Ik vervang kettingblad, ketting en tandwiel. Gedaan. Ik draai langzaam rond en zie ketting 2 cm zakken en weer omhoog gaan.
Na 1 week rijden met deze nieuwe aandrijving, begint het getik, gekraak enz. Ik verleg de ketting 12 (tijd van 48T) en nu 11 schakels op het kettingblad. Rij ermee. Het lawaai is weg. Weer een week later, begint het weer.
Enzoverder. Bij mijn vorige fietsen had ik zo een lawaai enkel na vervangen ketting met behoud kettingblad. Na een week gedaan.
Met deze reisfiets / de cranksets ervan, is de situatie net omgekeerd - het is een cyclus met 1 week ZONDER lawaai.
Ik zoek dus uiteraard een beter crankset. Eenieder die rijdt zonder derailleur, en die die variatie niet heeft, heeft een goed gecentreerd crankset. Ik rij elke dag 60 km, zie veel andere fietsers, en ik ben de grootste lawaaimaker met mijn 4300 euro supermegadeluxepicobellograndioosfenomenale fiets.
Grappig hé?
GMS21 schreef:Ik zoek dus uiteraard een beter crankset.
Succes daarmee. Je weet veel meer over fietsen dan alle anderen bij elkaar op dit forum, want ik kan niet eens volgen wat je uitlegt, dus het gaat je vast wel lukken.
GMS21 schreef:
wo 27 mei, 2020 21:07
1. Ik lees niks informatief
........
3. Slijtageconcentratie is niet "netjes" maar "vuil". Hier zelfs quasi worst case scenario, bij mijn huidige 47/16/106 heeft een tand op het kettingblad 26 toeren te gaan vooraleer hij dezelfde kettingschakel terug ontmoet. Het ideale is 106 toeren. Ik vind jouw netheidsschaal een rare.
Je hebt niet goed geteld en je hebt mijn laatste commentaar niet begrepen ("..niks informatief." !)

Als je een kettingblad van 47 tanden 26 keer laat rondgaan, dan heeft de ketting zich over 1222 posities verplaatst. Wil een ketting van 106 schakels in zijn uitgangsstand terugkomen, dan moet hij een geheel aantal keren ronddraaien. Welnu : 1222/106 = 11,5283

De formule voor het aantal keren dat een kettingblad van M tanden moet ronddraaien om een ketting van N schakels weer op zijn uitgangspunt te laten terugkeren is : N/ggd(N,M) . De grootste gemene deler van 106 en 47 is 1. Dus moet jouw kettingblad 106 keer ronddraaien om bij de uitgangspositie terug te komen en dan heeft de ketting 47 gehele omwentelingen gemaakt.

Ik had je al gecomplimenteerd met de keuze van een kettingblad met een oneven aantal tanden, zelfs een priemgetal. Je hebt daarmee een perfecte spreiding bereikt. Die keuze was kennelijk meer geluk dan wijsheid.

Je moet je nu afvragen wat je precies doet als je de ketting 11 posities verlegt en de aandrijving daarna geruisloos is.
Je verlegt de ketting ook over 11 tanden in de richting van de klok door het kettingblad 7 keer rond te draaien. Om de ketting 11 tanden tegen de klok in te verleggen, moet je 99 keer je kettingblad ronddraaien.
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 22:52
GMS21 schreef:Ik zoek dus uiteraard een beter crankset.
Succes daarmee.
Dank oe wel.
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 22:52
Je weet veel meer over fietsen dan alle anderen bij elkaar op dit forum, want ik kan niet eens volgen wat je uitlegt, dus het gaat je vast wel lukken.
Je hebt duidelijk een vyandige houding.
Maar is dat mijn probleem?

Enige posts terug waren er 2 personen die als oplossing voorstelden: een kettingspannertje.
Ik vroeg daarop hoe/waar dat te monteren, aangezien de aandrijving vaste pion is - ik tegenduw om te vertragen, en een spannertje te plaatsen is op een vrij lopend deel van de kettingomloop (de terugloop), omdat de veer / ophanging dan tegen de trapkracht opbokst.
Er werd me een link gegeven naar een winkel pagina met zulke spannertjes.
volgens mij kun je met beide prima terugtrappen. En anders eens bij singlespeedparts je licht op gaan steken. Die kunnen je denk ik wel vertellen wat er mis is met je fiets (tenzij je hem daar vandaan hebt natuurlijk)
https://singlespeedparts.nl/fixed-gear- ... speed.html
Wat staat er onderaan die pagina:
Let op, een fixedgear kan nooit met een kettingspanner omdat de kettingspanner die krachten niet aankan.
Die mensen deden tenminste moeite een oplossing te vinden, alleen ging die niet.
Welke moeite deed jij?
Je houd je meer bezig met de discussie dan met het onderwerp ervan.
Nut? Doel? Motief?
Of laat maar, het interesseert me weinig, ik heb baat noch schaad.
Doei!
GMS21 schreef:
do 28 mei, 2020 19:19
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 22:52
GMS21 schreef:Ik zoek dus uiteraard een beter crankset.
Succes daarmee.
Dank oe wel.
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 22:52
Je weet veel meer over fietsen dan alle anderen bij elkaar op dit forum, want ik kan niet eens volgen wat je uitlegt, dus het gaat je vast wel lukken.
Je hebt duidelijk een vyandige houding.
Maar is dat mijn probleem?

Enige posts terug waren er 2 personen die als oplossing voorstelden: een kettingspannertje.
Ik vroeg daarop hoe/waar dat te monteren, aangezien de aandrijving vaste pion is - ik tegenduw om te vertragen, en een spannertje te plaatsen is op een vrij lopend deel van de kettingomloop (de terugloop), omdat de veer / ophanging dan tegen de trapkracht opbokst.
Er werd me een link gegeven naar een winkel pagina met zulke spannertjes.
volgens mij kun je met beide prima terugtrappen. En anders eens bij singlespeedparts je licht op gaan steken. Die kunnen je denk ik wel vertellen wat er mis is met je fiets (tenzij je hem daar vandaan hebt natuurlijk)
https://singlespeedparts.nl/fixed-gear- ... speed.html
Wat staat er onderaan die pagina:
Let op, een fixedgear kan nooit met een kettingspanner omdat de kettingspanner die krachten niet aankan.
Die mensen deden tenminste moeite een oplossing te vinden, alleen ging die niet.
Welke moeite deed jij?
Je houd je meer bezig met de discussie dan met het onderwerp ervan.
Nut? Doel? Motief?
Of laat maar, het interesseert me weinig, ik heb baat noch schaad.
Doei!
math schreef:
do 28 mei, 2020 00:45
GMS21 schreef:
wo 27 mei, 2020 21:07
1. Ik lees niks informatief
........
3. Slijtageconcentratie is niet "netjes" maar "vuil". Hier zelfs quasi worst case scenario, bij mijn huidige 47/16/106 heeft een tand op het kettingblad 26 toeren te gaan vooraleer hij dezelfde kettingschakel terug ontmoet. Het ideale is 106 toeren. Ik vind jouw netheidsschaal een rare.
Je hebt niet goed geteld en je hebt mijn laatste commentaar niet begrepen ("..niks informatief." !)
Dit was de commentaar van punt 1:
1. Dat doet math omdat hij zo netjes is om zijn vermoedens niet als feiten te presenteren. A.u.b. elkaar voor vol aanzien hier. Math weet best wel wat, ook al ben ik het wel eens met hem oneens.
Math geeft aan dat het kransje 16 er niks mee te maken heeft. Jij komt daarna met een lang verhaal in een toon alsof hij onzin uitkraamt terwijl je niet eens ingaat op zijn argument. Dat vind ik niet netjes.
Daar reageerde ik op met "ik lees niks informatief"
En het kransje heeft er uiteraard wèl mee te maken, immers de kettinglengte, en dus het aantal schakels, wordt bepaald door asafstand, aantal tanden voor en aantal tanden achter.
En dat weet je net zogoed als ik, dus waarom deze onnozele "ik wil hier ergens een gelijk halen"?