Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoek beter gecentreerd crankset - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zoek beter gecentreerd crankset

math schreef:
do 28 mei, 2020 00:45
Ik had je al gecomplimenteerd met de keuze van een kettingblad met een oneven aantal tanden, zelfs een priemgetal. Je hebt daarmee een perfecte spreiding bereikt. Die keuze was kennelijk meer geluk dan wijsheid.
Ik heb dat helemaal niet "gekozen", toen ik besloot een nieuwe fiets te kopen had ik net als op de vorige fietsen een 52/16 gewild. Dat kon niet wegens frame dat geen ruimte liet voor een 52 kettingblad.
Ik werd gelimiteerd tot 48, wat ik dan maar noodgedwongen aanvaardde.
Er werd me niet gezegd, spijts alles zogezegd in het teken van "duurzaam" stond, dat 48/16 zeer slijtageconcentrerend was.
Toen ik dat uiteindelijk door scha en schande ontdekte, was er niks anders dan 47 om te kiezen.
46 zou misschien ook nog een laatste optie geweest zijn, maar de klooierij is dan weer dat de eccenter dan bij nieuwe ketting weer dichter bij eind opspanbereik eccenter staat, waardoor ik de ketting net als bij de originele 48/16 een schakelpaar moet inkorten na korte tijd rijden, dus bij elke nieuwe ketting het gesukkel twee keer inkorten.
Dus geluk of wijsheid was zelfs niet relevant, wel keuze inperkingen.

Er zijn ook nog andere factoren. De tanden op een kettingblad slijten ook niet gelijk. Omdat een fietser geen constant koppel levert, het duwt afwisselend vanaf 2 klokposities. Ook de schakels van een ketting niet omdat er binnen en buitenschakels zijn, en slijtage maar op 1 van beide, ook de reden voor de typerende even aantallen. Daardoor slijt tandwiel ongelijk / geconcentreerd op de helft.

Dat jaar dat ik onwetende met een 5 mm scheve kettinglijn reed heb ik doorgesukkeld met almaar verleggen en/of omdraaien van ketting / omdraaien tandwielen. Niet bepaald verwacht na 4300 euro.
GMS21 schreef:
do 28 mei, 2020 19:35
....
En dat weet je net zo goed als ik, dus waarom deze onnozele "ik wil hier ergens een gelijk halen"?
Je verwijt mij "gelijk halen", maar het gaat hier primair om beweringen van jou die geen steek houden en waar je, nadat dat duidelijk gemaakt is, omheen blijft draaien.

Eerst die bewering dat dezelfde schakels telkens op dezelfde tanden draaien omdat de verhouding van de tanden van het kettingblad (48) gedeeld door de tanden van het achterkransje (16) precies 3 is. Nadat ik beredeneerde dat die verhouding er niet toe doet maar wél de lengte van de ketting , is dit "niks informatief".

Vervolgens beweer je dat bij je huidige kettingblad van 47 tanden en een ketting van 106 schakels, de ketting na 26 toeren weer op zijn uitgangspunt terecht komt. Ik ben er 100% zeker van dat dit niet klopt. Dit is een geval van 'rocket science'. Pas na 106 omwentelingen van het kettingblad ligt de ketting weer op zijn uitgangspunt.

Het belang van dit inzicht is dat alle schakels van de ketting tijdens het fietsen achtereenvolgens over alle tanden van dit voorblad lopen. Als het verleggen van de ketting over 11 tanden leidt tot duidelijke afname van de herrie, zoals je beschrijft, komt dat niet door het verleggen van de ketting, maar door iets anders dat je bewust of onbewust doet bij die handeling.

Het probleem dat je op dit forum gedropt hebt, is minstens evenzeer een probleem door de manier waarop jij de informatie hier presenteert en de aangebrande manier waarop je op opmerkingen reageert. Ik vermoed dat als je mijn suggestie gevolgd had om een filmpje te maken van hoe de ketting en het crankstel bewegen terwijl jij langzaam met de hand de pedalen rond draait, en dat filmpje op dit forum had laten zien, dat je dan veel meer constructieve suggesties en misschien wel oplossingen gekregen had.
math schreef:
vr 29 mei, 2020 01:14
GMS21 schreef:
do 28 mei, 2020 19:35
....
En dat weet je net zo goed als ik, dus waarom deze onnozele "ik wil hier ergens een gelijk halen"?
Je verwijt mij "gelijk halen", maar het gaat hier primair om beweringen van jou die geen steek houden en waar je, nadat dat duidelijk gemaakt is, omheen blijft draaien.

Eerst die bewering dat dezelfde schakels telkens op dezelfde tanden draaien omdat de verhouding van de tanden van het kettingblad (48) gedeeld door de tanden van het achterkransje (16) precies 3 is. Nadat ik beredeneerde dat die verhouding er niet toe doet maar wél de lengte van de ketting , is dit "niks informatief".
Tweede maal dat ik je dit hier zeg:
De lengte van een ketting is GEVOLG van keuze tandwielen en asafstand.
Met de geleverde 48/16=3 > 108 schakels.
Met de aangepaste 47/16=2.9375 > 106 schakels.
En dat maakt dat er meer spreiding / minder concentratie is van de slijtage, zie de telwerkjes in eerdere post.
math schreef:
vr 29 mei, 2020 01:14
Vervolgens beweer je dat bij je huidige kettingblad van 47 tanden en een ketting van 106 schakels, de ketting na 26 toeren weer op zijn uitgangspunt terecht komt. Ik ben er 100% zeker van dat dit niet klopt. Dit is een geval van 'rocket science'. Pas na 106 omwentelingen van het kettingblad ligt de ketting weer op zijn uitgangspunt.
"Rocket science"? Telwerkje 2 na 1?

47 tanden voor.
16 tanden achter.
106 schakels.
quicklink zit op tand 1/47 kettingblad en kettingpositie 1/106
Kettingblad telkens 1 toer = quicklink positie + 47
positie 48/106
positie 95/106
positie 147-106=41/106
positie 88/106
positie 135-106=29/106
positie 76/106
positie 123-106=17/106
positie 64/106
positie 111-106=5/106
positie 52/106
positie 99/106
positie 146-106=40/106
positie 87/106
positie 134-106=28/106
positie 75/106
positie 122-106=16/106
positie 63/106
positie 110-106=4/106
positie 51/106
positie 98/106
positie 145-106=39/106
positie 86/106
positie 113-106=7/106
positie 54/106
positie 101/106
positie 148-47=1/106
>>> kettingblad 26 toeren en quicklink weer op positie 1.

Misschien zit er een telfout in... ?
math schreef:
vr 29 mei, 2020 01:14
Het belang van dit inzicht is dat alle schakels van de ketting tijdens het fietsen achtereenvolgens over alle tanden van dit voorblad lopen. Als het verleggen van de ketting over 11 tanden leidt tot duidelijke afname van de herrie, zoals je beschrijft, komt dat niet door het verleggen van de ketting, maar door iets anders dat je bewust of onbewust doet bij die handeling.
Als met een hamer kloppen op een nagel de nagel dieper in het hout drijft komt dat niet door het kloppen met de hamer maar... <insert stukje psychologische proza hier>
Gelijkhalen ergens en zodanig tussen de struiken zitten loeren dat het bos niet meer wordt gezien.

math schreef:
vr 29 mei, 2020 01:14
Het probleem dat je op dit forum gedropt hebt, is minstens evenzeer een probleem door de manier waarop jij de informatie hier presenteert en de aangebrande manier waarop je op opmerkingen reageert. Ik vermoed dat als je mijn suggestie gevolgd had om een filmpje te maken van hoe de ketting en het crankstel bewegen terwijl jij langzaam met de hand de pedalen rond draait, en dat filmpje op dit forum had laten zien, dat je dan veel meer constructieve suggesties en misschien wel oplossingen gekregen had.
Constructieve suggesties / oplossingen?
Ik weet de oplossing: een crankset dat deftig gecentreerd is, met minder foert attitude geproduceerd.
Alleen, dat staat niet in de reklaam, dus peilen naar ervaringen is een efficientere methode. Zomaar wat rondkopen en monteren in de hoop, is duurder. Snap je?
Jouw telling klopt niet. De fout zit al in de 4e regel van
Kettingblad telkens 1 toer = quicklink positie + 47
positie 48/106
positie 95/106
positie 147-106=41/106


Die 4e regel moet zijn : 95+47-106=36/106
(verderop staat nog een dikke fout).

Zo'n moeizame berekening is helemaal niet nodig. Plak een stickertje, bv een stukje gekleurde plakband, bij de tand die in contact is met de sluitschakel. Draai het kettingblad telkens 1 keer rond en kijk of sticker en sluitschakel weer bij elkaar zijn.
Wedden dat het bij jouw kettingblad en kettinglengte pas na 106 toeren het geval is !

Bij de fiets van de foto (ketting 108 schakels, kettingblad 53 schakels) moet ik 108 keer ronddraaien, want ggd(108,53) = 1.
Inkorten van de ketting met 2 schakels, heeft tot gevolg dat ik slechts 2 keer moet ronddraaien, want ggd(106,53) = 53.
Afbeelding
OK.
Dan was de verandering naar de huidige 47/16/106 schakels inderdaad zelfs de ideale op vlak van spreiding.
Daarmee werd de toename van de kettingsspanningsvariatie tot zelfs 0 herleid.
Bij de fiets zoals geleverd nam de initiele 2 cm op en neer beweging gedurende 1 maand (ook door andere prulonderdelen) gebruik / slijtage toe tot het dubbele, 4 cm. Als ik de kettingsspanning instelde op het strakste punt, danste de ketting er bij het slapste punt af.

En zo komen we aan het "nu", zijnde die beginvariatie van 2 cm. Niet door slijtage, want reeds aanwezig bij nieuw kettingblad, tandwiel en ketting. Ik zie geen andere reden dan de bottom bracket omgeving, enerzijds door eliminatie, anderzijds doordat een kettingblad een ruw drievoud aantal tanden heeft als een tandwiel achter, en de impact van een eventuele achter excentriciteit op de kettingspanningsvariatie ook maar 1/3de.
En daartoe dit onderwerp: peilen naar koopervaringen van andere fixie/singlespeed/interne versnellingen - rijders. Zoals gezegd: neem nou tandriemaandrijvingen, die zijn veel kritischer op vlak van spanning dan kettingaandrijvingen. De kans dat daar goed gecentreerde / nauwkeurig geproduceerde cranksets aanwezig zijn, is zo beduidend groter.
Je houding tegen die uitleg was echter afwijzend. Alsof je toch andere reden denkt. Welke?
Welke andere (NIET door crankset) reden kan een kettingspanningsvariatie van 2 cm op en neer hebben?

Mijn vorige fiets had een Hollowtech II crankset, een groot verschil daar is dat de holle as en spider als één geheel worden geleverd (en lagers extern). Mogelijk is dat een grote specifieke reden geweest voor de goede centrering en afwezigheid van kettingsspanningsvariatie. Maar mijn andere eerdere en nog iets oudere fiets (ik hou er 2 aan, gebruik en reserve) zonder Hollowtech II had evenmin die spanningsvariatie.
Dus het is blijkbaar wel doenbaar. En het waren geen state of the art - facturen fietsen.
GMS21 schreef:
za 30 mei, 2020 18:10
OK.
Een meer ruimhartige erkenning van ongelijk kon er kennelijk niet van af.

Probeer zelf eens te bedenken waarom na het handmatig verleggen van de ketting over 11 schakels de herrie zo sterk afnam. De ketting had al heel vaak op die positie gelegen (ongeveer elke kilometer). Misschien heb je de excenter ook opnieuw afgesteld. Moet je die excenter wel heel strak afstellen?

Een filmpje van de ketting en het crankstel in beweging ben je ons nu ook wel schuldig. Dan wordt dit draadje hopelijk toch meer dan een onwillige dialoog.
math schreef:
za 30 mei, 2020 19:15
GMS21 schreef:
za 30 mei, 2020 18:10
OK.
Een meer ruimhartige erkenning van ongelijk kon er kennelijk niet van af.
Typerende reactie voor een gelijk-zoeker-ergens-en-dan-extrapoleren-naar-zoiets-als-algemeen-gelijk.

Mijn fout in het telwerkje voor de situatie 47/16/106 maakt niks van wat ik stelde fout, want was niet op die basis. Het doel van 48/16/108 naar 47/16/106 was om de extreme slijtageconcentratie (die je eerder nog verbloemde als "ketting netjes opdelen in stukjes van 9", zoveel mogelijk te reduceren. Mijn telwerkje kwam uit op 26, veel beter dan de 9, en je zei dat het zelfs maximaal spreiden is.
math schreef:
za 30 mei, 2020 19:15
Probeer zelf eens te bedenken waarom na het handmatig verleggen van de ketting over 11 schakels de herrie zo sterk afnam. De ketting had al heel vaak op die positie gelegen (ongeveer elke kilometer). Misschien heb je de excenter ook opnieuw afgesteld. Moet je die excenter wel heel strak afstellen?
Afnam?
Verleden tijd?
Dat was toen bij 48/16/108 zo, en nu bij 47/16/106 ook zo.
Omdat het hier, dit onderwerp, gaat over de overgebleven "basis" deel van de kettingspanningsvariatie.
De toename verdween met verdwijnen van 48/16/108. De basis is er nu met 47/16/106 nog steeds.
Ten tijde van 48/16/108 verlegde ik 12 schakels, nu 11. Zijnde een ruw kwart aantal tanden verleggen. Ik koos nu 11 ipv 12 om oneven te hebben. Waarom kwart: omdat de tanden van een kettingblad ook ongelijk slijten, die net na de crank klokpositie slijten meer omdat daar de grootste kracht wordt uitgeoefend. Je ziet dat aan een versleten kettingblad: 2 reeksen tanden die veel gesleten zijn, en 2 reeksen die minder gesleten zijn.
De hele klooierij wordt lastig bij te houden, daarom dat ik een richting en aantal behoudt, dat ik nog weet waar ik was. En er natuurlijk op letten bij demontage-terugmontage van aandrijvingsonderdelen.
Nadat ik de ketting zo verleg, is de herrie weg voor welgeteld één week. En begint dan geleidelijk terug te komen, tot het weer te zot is geworden en ik weer kan verleggen.
Om van die bazar af te komen, dit onderwerp. De oorzaak is geidentificeerd, de oplossing is degelijker hardware. Iets dat je, nu nog steeds, tot in den treure, onwillig links blijft schuiven.
math schreef:
za 30 mei, 2020 19:15
Een filmpje van de ketting en het crankstel in beweging ben je ons nu ook wel schuldig. Dan wordt dit draadje hopelijk toch meer dan een onwillige dialoog.
Ik heb niet de pretentie in naam van anderen te spreken.
Totnogtoe heb je me hier 0 geholpen, enkel een gelijk ergens eender waar gezocht, mijn tijd verbeuzelt, laat staan dat ik je eender wat schuldig zou zijn?
Terwijl ik het kettingblad 1 toer ronddraai, zie ik de ketting verstrakken tot een (ingestelde) max, en verslappen tot een mee-te-leven minimum.

Je weet geen crankset met betere centrering, of weigert kennisgeving, dus je bent van geen hulp.
Het is niet moeilijker dan dat. No "rocket science".
Om nog toe te voegen, bij de aandrijving zoals de fiets geleverd was, halve cm scheve kettinglijn, na een jaar rijden eindelijk dankzij hulp op een forum gemeten, vastgesteld en toegegeven door de dealer, heb ik nog een half jaar verder gereden met die ketting met 45° scheefhangende stukken. Naast verleggen over kettingblad, draaide ik de ketting toen ook om, en ik zag gedurende die laatste 6 maanden hoe de ketting van scheefhangend terug naar recht sleet. Mooi tweede bewijs was dat.

Een volgende crankset vervanging, met motief wegkrijgen van dat uit het center, bij gevonden, zal dat eveneens zo een tweede keer bewijzen.

En dan heb ik nog één kat over om te geselen: mijn achterbanden slijten uit het center van sinds aanschaf fiets. Een kant nog 2 mm profiel, andere kant niks meer. Ik rij nu met de tweede buitenband achter sinds aanschaf fiets, en kwam 3 maanden geleden op het idee om hem om te draaien, alzo opnieuw wegsmijten uit te stellen. En dat werkt dus. Ik heb mijn eerste buitenband gehouden, en denk er nu over om hem toch ook zo verder te gebruiken, nadat deze ook aan zijn andere kant is versleten.
De oorzaak daarvan dien ik dus ook nog te vinden. Mogelijk dezelfde oorzaak dat de fiets met 0 kg op bagagerek, zeer lastig te houden is op een wegmarkeringslijn. Mogelijk loopt achterwiel uit spoor voorwiel.
Als ik deze "discussie" zo lees ontbreekt het je vooral aan begrijpend lezen. Wat je direct al had moeten doen met een fiets van dat geld is terug naar de winkel en vriendelijk doch dringend verzoeken de boel op te lossen omdat je een ondeugdelijk produkt is verkocht.
En luister naar Math, die weet gewoon veel meer dan de meesten hier op het forum.

Ik zou deze fiets gewoon afschrijven en een andere dealer zoeken en een nieuwe minder dure fiets kopen. voor 1 versnelling (en geen remmen) is 4300 euro veel te veel geld. Ik wist niet dat je remloos in NL mag fietsen. (en dat mag dus ook niet)

§ 8. Reminrichting
Artikel 5.9.38
Eisen
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Ook ik denk dat een filmpje geen slecht idee is, je ziet toch makkelijker waar het probleem zit.

Probeer de camera en de fiets vast op te stellen en film iets van 20 seconde terwijl je de trappers rond draait vanaf de andere kant van de fiets.
Nogmaals:

"Generally the chain tension fluctuates with crank and chainring rotation due to slight elliptical variances in the manufacturing of the rings and cranks. One can often minimize this effect by rotating the cranks until the chain is in the tightest position followed by loosening all of the bolts on both timing rings. With all chainring bolts loose and with the chain rotated to the "tight spot", tap on the chain with a hammer. This will have the effect of centering the timing sprockets on the crankarms, at least by the amount of play available within the tolerances of the design".

Precisions tandems
Wat een discussie zeg met zoveel aanname en stellingen.

Als je de capaciteit hebt, begin dan eerst een te meten hoe de diverse onderdelen ten opzichte van elkaar staan.
Waarbij je het volgende moet weten. Zit je bracket pot recht onder het frame, staat je achterfork in lijn met je bracketpot.

Het kan namelijk niet zo zijn dat er zoveel variatie zit in ketting spanning als je aangeeft. Dit kan alllen als er zaken niet in lijn zitten.
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 00:12
Om van die bazar af te komen, dit onderwerp. De oorzaak is geidentificeerd,
Dat is een goed uitgangspunt. Omdat je je licht opsteekt bij mensen met Rohloff-ketting ervaring: verdiep je eens in een heggeman blad. Volgens mij zet idworx die op een crankset uit de Miranda-catalogus, dat zou je daar eens kunnen navragen. Ja, dat is een antwoord op je vraag.

Ik ga je geen garanties geven dat het de oplossing voor je is. Je belaadt een fixie als een kamion (busje ofzo?) en trap alles kapot, draait versleten kettingen zodat ze ook andersom kunnen slijten, en rijdt een obscure fiets. Ik ben wel erg benieuwd naar een plaatje :)
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 01:26
Als ik deze "discussie" zo lees ontbreekt het je vooral aan begrijpend lezen. Wat je direct al had moeten doen met een fiets van dat geld is terug naar de winkel en vriendelijk doch dringend verzoeken de boel op te lossen omdat je een ondeugdelijk produkt is verkocht.
Het is niet zo dat alle gepasseerde en nu nog overgebleven problemen zichzelf vriendelijk en overzichtelijk op 1 lijstje met een roze lintje errond op 1 dag presenteerden.
Ze werden gaandeweg duidelijk, door extreme en/of vreemde slijtage.
Er was/is geen "direct" aan.
Diverse posts in dit onderwerp maken dat duidelijk. Kwestie van lezen zeker?
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 01:26
En luister naar Math, die weet gewoon veel meer dan de meesten hier op het forum.
Kan zijn maar niet relevant wegens prioriteit numero uno liggende bij een gelijkhalen ergens, met de vraag van het onderwerp als compleet genegeerd.
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 01:26
Ik zou deze fiets gewoon afschrijven en een andere dealer zoeken en een nieuwe minder dure fiets kopen.
Dat is je voorstel?
Weer een nieuwe fiets?
En weer al het aanpassingswerk voor mijn doeleinden ermee?
En een volgende aflevering in de soapserie van wanprestaties?
De prioriteit van alle gepasseerde dealers bleek fiets verkopen aan zo weinig mogelijke kost/moeite met wat wensen/noden van klant daaraan ondergeschikt.

De fiets is 3 jaar oud.
Opgeloste problemen:
- bagagerek langer gemaakt
- lichten naar voren en naar achteren verplaatst
- (bijna) alle typerende roest en galvanische corrosie (de staander was met A2-70 bouten doorheen een aluminium montageblokje gemonteerd, dito spatborden) punten aangepakt .
- spatborden aangepast en toegevoegd om ketting zoveel mogelijk af te schermen tegen vuil van de banden.
- alle plaatsen waar iets schuurt tegen frame/bagagerek beschermd.
- velglint achterwiel bleek bij raar plots lek te smal gekozen - breedte zelfde als velgbed zonder met de plooiing ervan rekening te houden.
- montage binnenin origineel crankset kwam los na een maand rijden - kettingblad kraste in frame, werd heruitgevoerd met wèl Loctite.
- aan niks was vet gedaan.
- gevraagde 1/8" kettingblad (was ongezegd met 3/32" geleverd) geplaatst.
- kettinglijn recht
- duurzamere kettingen.
- traject remleiding achter van boven naar onderbuis om breuk door te korte bocht te vermijden, en beschermd in mantelbuis.
- slijtageconcentratie aandrijving verholpen
- pedaalgripboutjes deels afgeslepen (molden de zolen van mijn schoenen) en dom ontwerp: de gereedschapskoppen van de boutjes aan de zijde van de schoen, dus de koppen raken beschadigd waardoor ze niet meer in diepte in te stellen zijn.
- achterveld (Ryde) bleek spijts de specificaties van de fiets/onderdelen ongeschikt voor het gewicht, en werd vervangen door ander merk, beterschap zou zijn geponste ipv geboorde gaten.

Ik weer van 0 beginnen?
NEE dus. :shock:
Waarom stel je dat voor?
Waarom denk je dat een volgende nieuwe fiets WEL een gecentreerd crankset gaat hebben?

Nog op te lossen:
- kettingsspanningsvariatie
- Uit het center slijten van achterband.
- Achterrem werd met te weinig olie gevuld - bij te vullen.
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 01:26
voor 1 versnelling (en geen remmen) is 4300 euro veel te veel geld. Ik wist niet dat je remloos in NL mag fietsen. (en dat mag dus ook niet)

§ 8. Reminrichting
Artikel 5.9.38
Eisen
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Dit kan ik niet volgen, waar haal je nou dat de fiets geen remmen zou hebben?
Ik reed wel enige tijd zonder remmen, door mankementen eraan...
Gelukkig is de fiets fixie en heb ik nog tegenduwen als backup, anders had ik nog meer blok gezeten.

HIER en NU, gaat het om het vette in bovenstaande tekst.
Kwestie van een beetje structuur te behouden en bij de zaak te blijven.
Gaat dat nu wel lukken?
Dank je wel!
Een fiets van 4300 euro die niet spoort? :shock:
Om dit topic een nieuwe impuls te geven moet je nu echt wel het merk en de dealer in de groep gooien.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 10:06
Aandrijving zonder derailleur.
Ik zit al sinds aanschaf fiets (3 jaar) met probleem dat de ketting tijdens de omloop sterk wijzigt in spanning. Een verschil van zowat 2 cm op en neer duwen. Ik heb tot nu toe 3 cranksets gehad, Sugino XD > Stronglight Track 2000 > Shimano 105 octalink 1. Bij alle 3 zelfde probleem.
Ik weet dat kettingbladen te centreren zijn maar is gesukkel en even duwen in de andere richting en ie is weer verschoven.
Bij vorige fietsen (ook singlespeed) heb ik dit nooit gehad. Mogelijk is de reden "rommel van deze tijd".
Nu, er zijn veel fietsers die zonder derailleur rijden, al diegenen met interne versnellingen bvb. En natuurlijk de singlespeeds/fixies.
Dus wie heeft er een dergelijke aandrijving, NIET dit probleem, en welk crankset heb je?
Om even met je begin post te beginnen waarin je begint met "ik zit al sinds de aanschaf" betekend dus dat je al drie jaar loopt te klooien en naast allerlei andere dingen die ook niet naar je zin zijn kom je nu aan ons vragen wat er mee aan de hand is. Er worden van allerlei mogelijke oplossingen aangedragen die of al geprobeerd zijn of niet de oorzaak, of misschien nog niet geprobeerd, maar het lijkt wel of wij het inmiddels veroorzaakt hebben, hoe langer de draad doorloopt.
Slik die bittere pil, koop een nieuwe fiets die zo is als deze maar dan zonder alle inmiddels wel of niet opgeloste problemen,
Als de dealer zegt dat iets niet kan ga dan naar een andere dealer als je hem niet gelooft, en anders naar een goede framebouwer, Voor dat geld kun je ook een fiets kopen met 14 versnellingen die compleet in samenspraak en op jouw lichaam afgestemd. Dus die framebouwers kunnen ook wel een fixie voor je maken. (met of zonder remmen, maar met is eigenlijk geen fixie)

Ik denk dat we inmiddels wel benieuwd zijn naar een foto van deze fiets, en niet alleen een filmpje van wat er nu eigenlijk elke keer weer fout gaat.
Grandonneur schreef:
zo 31 mei, 2020 10:00
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 00:12
Om van die bazar af te komen, dit onderwerp. De oorzaak is geidentificeerd,
Dat is een goed uitgangspunt. Omdat je je licht opsteekt bij mensen met Rohloff-ketting ervaring: verdiep je eens in een heggeman blad. Volgens mij zet idworx die op een crankset uit de Miranda-catalogus, dat zou je daar eens kunnen navragen. Ja, dat is een antwoord op je vraag.

Ik ga je geen garanties geven dat het de oplossing voor je is. Je belaadt een fixie als een kamion (busje ofzo?) en trap alles kapot, draait versleten kettingen zodat ze ook andersom kunnen slijten, en rijdt een obscure fiets. Ik ben wel erg benieuwd naar een plaatje :)
Dank je wel.
Ik heb je referenties genoteerd.

Mijn fiets ziet er inderdaad uit als een kamion.
Vorig jaar had ik hem eens geparkeerd op een markt om even dichter te gaan kijken ergens, en ik zag een groepje jongeren ernaartoe gaan en hoorde 1 zeggen "'t is een kamion". :D

Inzake dat plaatje, gisteren zou een goed moment geweest zijn, ik had op mijn bagagerek een rol stof (textiel) mee van 1.4 meter lang en 25 kg zwaar. Ik heb die vastgesjord met riemen na het uiteind via een fietsenrek te steunen. Het zwaartepunt zat zover naar achter dat ik de 25 km terug heb moeten rijden zonder af te moeten stappen (want dan ging de fiets achterover klappen). Ik moest 2 bruggen over en het was op het randje - ik voelde hoe het voorwiel af en toe loskwam van de baan. En zo weinig / geleidelijk mogelijk draaien aan stuur, om niet in een slinger te raken.
Ik heb altijd een rugframe mee, voor omvangrijke zaken, maar met 25 kg en zo hoog ging nog zotter zijn, moest een riem breken of het ding ergens haperen.
Thuisgekomen had ik niks om te steunen bij afstappen dus heb ik hem maar laten gaan. Het voorwiel ging een meter omhoog, ik dook opzij en toen viel ie op zijn kant.

Ik heb wel een foto vroeger eens genomen:
Afbeeldingupload photos without account
Dat ding dat loopt van onder mijn stuur naar een meter achter de fiets is een U-staal profiel dat ik die dag toen meehad.
Met de stoffenrol gisteren lukte dat niet zo, veel te dik (30 cm) om onder zadel langs buis te kunnen dus 2/3de van de 25 kilo hing achter het achterlicht van de fiets.
De fiets heeft nu een kooimand die breder en langer is. Gesteund met 2 alu halve maan profielen met in die profielen inox torsiestaal baren van 8 mm, met nog een derde horizontaal achteraan, omdat daar door het hefboomeffect de meeste last zit.
Quasi heel de bovenrechterkant van het achterwiel heeft nu ook kunststofplaatwerk en ik heb het spatbord verbreed en meer open gelaten links (zodat ik gemakkelijker sneeuw / vuil kan verwijderen). Dit om de ketting meer te beschermen.
Ik heb mijn voorlicht eerder dit jaar naar voren geplaatst (een prutswerkje door de stomme montage met kabeltje in de weg van inbusbout) zodat ik ruimte kreeg voor een minirugzak hangende onder het stuur. Daarin zit mijn gereedschap en ander zware zaken zoals reserveketting en slotketting. Als tegenbalans gewicht.
Ik rij nu ook met een 1/4" motorfietsketting, een type 420 Regina Urban.
Zo ziet dat eruit, een motorfiets ketting op een fiets:
Afbeelding
Afbeelding
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 11:14
Om even met je begin post te beginnen waarin je begint met "ik zit al sinds de aanschaf" betekend dus dat je al drie jaar loopt te klooien en naast allerlei andere dingen die ook niet naar je zin zijn kom je nu aan ons vragen wat er mee aan de hand is. Er worden van allerlei mogelijke oplossingen aangedragen die of al geprobeerd zijn of niet de oorzaak, of misschien nog niet geprobeerd, maar het lijkt wel of wij het inmiddels veroorzaakt hebben, hoe langer de draad doorloopt.
Slik die bittere pil, koop een nieuwe fiets die zo is als deze maar dan zonder alle inmiddels wel of niet opgeloste problemen,
Als de dealer zegt dat iets niet kan ga dan naar een andere dealer als je hem niet gelooft, en anders naar een goede framebouwer, Voor dat geld kun je ook een fiets kopen met 14 versnellingen die compleet in samenspraak en op jouw lichaam afgestemd. Dus die framebouwers kunnen ook wel een fixie voor je maken. (met of zonder remmen, maar met is eigenlijk geen fixie)

Ik denk dat we inmiddels wel benieuwd zijn naar een foto van deze fiets, en niet alleen een filmpje van wat er nu eigenlijk elke keer weer fout gaat.
De dealer heeft niet gezegd dat iets niet kan, ik betaalde het voorschot op basis van het letterlijke argument "dat de ingenieurs iets hebben om mee te werken".
Later, toen de kemels zich bleven manifesteren, begon ik te beseffen wat dat argument waard geweest was.
Nu, ik kan relativeren en heb enig gevoel voor humor, dus ik kwam al eens op de gedachte dat hij ermee de klanktechnici van Sesamstraat bedoelde.

Inzake je voorstel tot nog eens nieuwe fiets, zie vorige post.
Derde keer herhaal ik niet meer.
En ik vraag het je ook nog een tweede keer: op welke basis denk je dat goed gecentreerde cranksets niet bestaan?

Tenslotte nog één belangrijk punt voor jou en eenieder die je refereert als "WE": ik wil GEEN 2-14 versnellingen. PUNT.
Ik wil een eenvoudige mechaniek, waarmee ik voor de gewone (slijtage) zaken ZELF mijn plan kan trekken zodat ik NIET meer gegijzeld kan worden door dealers die een herstelling tot > een half jaar rekken.
Hoe minder er is, hoe minder dat er kapot gaat gaan.
Ik heb het nog gezegd: ik wil geen rugzak waar ik alle avonden aan moet naaien, ik heb andere interesses dan me bezig houden met mankementen, en strop zitten door foertjobkes van derden.
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 11:45
Ik wil een eenvoudige mechaniek, waarmee ik voor de gewone (slijtage) zaken ZELF mijn plan kan trekken zodat ik NIET meer gegijzeld kan worden door dealers die een herstelling tot > een half jaar rekken.
Hoe minder er is, hoe minder dat er kapot gaat gaan.
Enkele voorbeeldverhaaltjes uit eerdere fietsen verhalen:
- ombouw singlespeed naar fixie vereiste spacer om tandwiel achteraan op kettingbladafstand (kettinglijn recht) te brengen.
Wat had de dealer van die fiets gedaan: een alu ringetje met 3 gaatjes erin, van cassettes of zo, daarvoor gebruikt/misbruikt.
Ik had toen al de gewoonte om reserve achterwielen direct te laten monteren, zodat ik eventuele kemels niet pas moet ontdekken bij nood en vervangingswiel nodig. Ik ga uit de winkel, spring op de fiets, rij de baan op en 1 trap verder al gedaan: dat alu ringetje was al gebroken. Door die gaatjes erin, waardoor geen boutjes zitten, en dus klinkklare zwakke punten.
- kaders voor vorige fietsen waren altijd te klein, voorwiel in weg van voeten, knieen staand fietsen tegen onderkant stuur, enz. Ik vroeg eens of het stuur hoger te krijgen was. Dealer ging kijken. Na een paar maanden nog niks gevonden. Een half jaar later plots telefoontje. Had iets gevonden. Ik ernaartoe. Hij had een soort stuurpen met ringen erover ter instellen hoogte, en monteerde dat. Ik reed weg en 500 meter verder toen ik over een verkeersdrempel ging op een kruispunt, kwam dat stuur los, en sukkelde ik diagonaal tussen snel rijdende auto's naar linkerkant baan sturende met mijn gewicht in de richting van een heg.
Tevoet terug bij de dealer: die LACHTE eerst, abrupt stoppende toen ie besefte dat ik bijna was verongelukt.
- Achterwiel veel speling. Lagers te vervangen. Gereed en terug afhalen, ik laat het reservewiel monteren (zie boven...), neem de fiets aan de hand, zet 2 stappen, en hoor al iets schuren. Wat bleek: hij had er een kogel teveel in gestoken, en de extra druk duwde de conus-cup uit elkaar.
En zo kan ik blijven doorgaan. Iedereen kan fouten maken, maar soms moet je eens de zaken op een rijtje zetten, en navenant handelen.
That's what I do!