Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleur kapot gedraaid - nog te repareren? - Forum Wereldfietser

Derailleur kapot gedraaid - nog te repareren?

Zie https://youtu.be/gDNOPISfvvY

Is dit nog te repareren of zeker weten een nieuwe?

Erg vervelend want aanstaand weekend wilde ik een fiets tripje Amsterdam-Zeeland doen :(
Spijtig genoeg wordt dat een nieuwe derailleurpad en derailleur en als je ketting verbogen is beter ook een nieuwe ketting en als dan je tandwielen te ver versleten zijn........
Shit hey. Had net een boel onderhoud aan deze fiets laten doen en ik dacht dat ik helemaal klaar om de zomer in te gaan. Net nieuwe cassette en ketting, versnellingen nog afgesteld door fietsenmaker.

Ik schakelde naar z'n laagste versnelling, op vlak pad, opeens hoor ik gekraak en zie dat m'n derailleur naar boven is gedraaid en verbogen is

Iemand enig idee hoe dit kan komen precies?
Ketting tussen grootste kransje en spaken gekomen omdat het hoogste punt niet goed was afgesteld?
Als dat zo us ku je ook beschadigingen zien aan de spaken achter het kransje.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 19:49
Ketting tussen grootste kransje en spaken gekomen omdat het hoogste punt niet goed was afgesteld?
Als dat zo us ku je ook beschadigingen zien aan de spaken achter het kransje.
Ik hoop van niet (maar de kans is wel groot)…
mrboot schreef:
di 26 mei, 2020 19:43
versnellingen nog afgesteld door fietsenmaker.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 19:49
Ketting tussen grootste kransje en spaken gekomen omdat het hoogste punt niet goed was afgesteld?
Ik weet het absoluut niet zeker, maar ik denk niet dat in dat geval de ketting uit zichzelf weer achter de krans vandaan komt en op het derde kransje gaat liggen. Kan de derailleur een tik hebben gekregen waardoor de kooi gegrepen is door de spaken en de derailleur van de ophanging is losgebroken? Op het filmpje lijkt het alsof een deel van de bout nog in de schroefdraad zit. Het lijkt er ook op dat de derailleurhanger los is, en dus (hopelijk) makkelijk te vervangen. Met een paar goede close-upfoto's valt er misschien meer van te zeggen.

Ik heb weleens een verbogen derailleurkooi rechtgebogen, maar of hier nog iets aan te doen is? Ik zou in elk geval even bij de fietsenmaker die het onderhoud gedaan heeft, gaan vragen wat die ervan denkt.

Succes,

Carl
mrboot schreef:
di 26 mei, 2020 19:43
Net nieuwe cassette en ketting, versnellingen nog afgesteld door fietsenmaker.
Dan zou ik daar maar eens even langs lopen :)
Nieuwe derailleur en nieuw oog, en die laatste gaat denk ik je grootste probleem worden want die zijn voor elk merk fiets vaak per model weer verschillend. Er zijn overigens ook thuiskomers of universele te koop. Zoals die van problemsolvers of deze https://wheelsmfg.com/derailleur-hanger ... anger.html

En een nieuwe fietsenmaker, want als hij dat goed had afgesteld was dit niet gebeurt
Dank voor jullie snelle reacties allemaal

Over afstellen derailleur moet ik m'n woorden terugnemen, heb wel nog max 1 slag aan de H stelschroef gedraaid en ook iets aan de stelnippel voor kabel spanning. Omdat m'n ketting heen en weer bleef gaan tussen 2 kansjes. Dat probleem was na finetunen wel verholpen......

Over de fietsenmaker - Tromm Tweewielers in Amsterdam - enkel lof, kom daar al jaren en altijd goed geholpen

Waarschijnlijk eigen schuld dikke bult dus maar ik ben wel verbaast dat een enkele slagen aan die stelschroeven dit al kunnen veroorzaken. Maargoed mogelijk was er nog iets anders aan de hand.

Ik ben er al uit en laat een nieuwe derailleur erop zetten. Ik zie het maar als een dure les.
Als het alleen de derailleur is is het een koopje.

Volgende keer zo'n plastic ding ertussen laten zetten.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 20:40
Als het alleen de derailleur is is het een koopje.

Volgende keer zo'n plastic ding ertussen laten zetten.
:?
Afbeelding

Carl
sf60qjf3kap21.jpg
Leon bedoelt bovenstaande onding dat gegarandeerd na een paar kasseistroken loszit en voor de rest van zijn levensduur gezellig meerammelt tot de plastic door UV-licht zodanig gedegradeerd is dat het zelfdesintegreert maar niet alvorens de stukken tussen tandwielen en ketting of in de derailleur te laten belanden.

Edit: een [​url] rond een [​attachment] zetten lukt niet.
bdr schreef:
di 26 mei, 2020 23:17
[plaatje van een spaakbeschermer]
Leon bedoelt bovenstaande onding
Ah! Zó'n ding, dáártussen. Ik had werkelijk geen idee wat voor plastic ding Leon tussen een nieuwe derailleur had willen laten zetten.

Carl

(Raar woord eigenlijk, spaakbeschermer. Spaken hebben die bescherming zelden nodig.)
:lol:
Maar de H schroef is voor zwaar en daar kan de ketting eigenlijk niet vast slaan, als je spaken niet beschadigt zijn tussen de cassette kant dan is hij niet achter de cassette vast geslagen, als er verder niks in de derailleur of ketting is gekomen kan de ketting niet goed geponst zijn, een plaat van de ketting komt dan los en hapt in de derailleur-kooi.
bdr schreef:
di 26 mei, 2020 23:17
Leon bedoelt bovenstaande onding
Ik heb kennelijk nog steeds ondingen gehad uit de tijd dat plastic nog niet biologisch afbreekbaar was of zo want kasseien en klappen hebben mijn fietsen wel gehad.
Ik kwam toevallig de video van ParkTool tegen over achterderailleurs afstellen, en die is erg goed, dus voor mrboot: