Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
De eerste ritten zitten d'r op, vooral van en naar de singletrack bij Vlaardingen. Knalhard door de polder en aldaar listig bochtjes draaien. ik ben jullie wel een update verschuldigd. Hoe bevalt mijn hemelsblauwe schoonheid?


-Ze rijdt héérlijk. Soepel, volkomen stil, vergevingsgezind, héél weinig flex in het frame, en ik krijg het gevoel dat de grenzen véél verder liggen dan waar ik tot nog toe geweest ben. Geen flauw idee of het ligt aan het staal an sich of aan welke specs, maar het is heerlijk.

-sturen is even wennen. Hoe het technisch werkt weet ik niet maar ze rijdt verschrikkelijk stabiel rechtdoor (nog nooit een fiets gehad die zó makkelijk zonder handen reed), maar zodra je stuurt reageert het stuur ook erg gevoelig. Het vergt concentratie op technische stukken.

-geometrie:
ik denk (maar weet niet zeker) dat voor mij een nog iets kortere reach icm een wat langere voorbouw optimaal zou zijn.
Mijn stuur staat 7cm lager dan mijn zadel en dat komt optimaal uit kwa alles.
Lage bottom bracket drop en relatief rechte bovenbuis -> kritische stand over height. maar voor mij wel net voldoende. 10mm lager bracket en fractie meer sloping was perfect geweest.
Kritisch is de afstand hiel-liggende achtervork: ik rijd altijd met 170mm cranks én de spd-plaatjes maximaal achteraan en dan heb ik letterlijk 1mm ruimte over met m'n maatje 45. Meer ruimte aldaar was welkom geweest.
Achtervork is vrij kort, met de drop-out helemaal achterin volgt de fiets mooier door kombochtjes. Standaard een centimetertje langer achterbrug was perfect geweest.

Dus: meer dan dik tevreden over de zaken waar ik niks aan veranderen kan.

-ik heb nu gereden met 30-622 crossbanden met véél grip. Mede verantwoordelijk voor het scherpe stuurgedrag, denk ik. Ga binnenkort 40-622 leggen, past makkelijk, ben benieuwd hoe dat bevalt op de singletrack.

-schakelen is erg strak en snel. Shadow rd+ is een dikkere bonus dan ik verwacht had. D'r zit nu 40 icm 11-30 op. Ik was een beetje bang voor te grote stappen tussen de versnellingen, maar dit valt goed te doen. Mocht ik eens in de heuvels gaan rijden dan moet ik achter 36 leggen en/of vóór een 30. In een randonneurs-setup is dit heerlijk. Tussenstand; 1x11 experiment geslaagd.

-remmen zijn krachtig en vooral héél fijn doseerbaar. En: het viel me erg mee om die dingen er goed op te krijgen en ontlucht. Ik zou zonder enig bezwaar zulke remmen mee op reis nemen. lopen mooi vrij, simpel in onderhoud, en met één rem kom je ook nog wel een paar 1000km verder.

-Het Ritchey butano stuur is fijn. De backsweep is niet echt een toevoeging, maar de flare out is top. positie op de hoods, in de drops en verplaatsing gaan volkomen natuurlijk. Ik ga er ook één op m'n roadbike zetten. Wellicht later op de gravelfiets eens nog wat meer flare out proberen.

-Hemelsblauw is fantastisch 8). De eerste complimenten daarover zijn al binnen, van gasten 25 jaar jonger dan ik. Dat maakt een dag goed.


Ik ga vrolijk verder met rijden en prutsen, voor nu, helemaal blije gozert hier, met z'n muze.
IMG_0539.JPG
She's dirty :twisted:
Als je hiel zo dicht bij de liggende achtervork komt wordt het misschien eens tijd om wat aan de stand van je plaatjes te veranderen, want dat is wel heel dicht en gaat een keer fout als de plaatjes en pedalen wat uitgesleten zijn. Misschien je eens een keer laten opmeten? En als je zelf wat gaat aanpassen doe dat dan in hele kleine stapjes om je spieren en gewrichten er aan te laten wennen, anders is fietsen opeens niet leuk meer om te doen.
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 22:34

She's dirty :twisted:
Fijn dat 'ie bevalt! Staat goed die modder op dat blauw ;)
0F0D2C4D-9F8D-4210-A0B4-1C1B23FFBD26.jpeg
37A7CCF3-6CD4-4F02-86C3-80BE096941EA.jpeg
0B694E02-D943-46A9-9917-4BC1348B0525.jpeg
Heb haar pijngrens opgezocht op het steengruis en de kasseien van Zeeuws-Vlaanderen. Ze is sterker dan ik. Ze daagt me uit en terwijl ik weet dat ik ga verliezen neem ik de uitdaging aan.
Oké. Dus ze wíl met me spelen bij voorkeur in het bos. Ik kijk steeds een paar dagen vooruit wanneer de agenda ruimte heeft voor twee uurtjes crossen. Ik wil. We hebben de smaak te pakken. Eigenlijk is het klaar nu. Geweldige fiets, de 30-622 is technisch leuk en lastig maar hoogstwaarschijnlijk met 10mm erbij verholpen (bij de 30 dan).

Maar ja. Soms klopt de romanticus op m’n schouder. Hé joh. Je hebt toch een zwak voor randonneurs. Gedachteloos kilometers maken (wanneer dan?). Doe dan. Dus tja.

96350868-301B-4FCD-8E3D-492540613358.jpeg
5A74463C-7E30-4D82-BB85-E95F81CA3921.jpeg

Nou zeg nu: ik ga een paar 100km rijden in deze setup. Beetje dijkjes dieselen, van die echte wielrenners sarren, overnachting hier of daar, dat werk.

En dan alsnog 40mm nopjes terug naar de crossert :twisted:. Waar ik een beetje tegenop zie: straks vind ik d’r zo óók heerlijk. En dan?


11,6kg zo aan de haak. Belangrijk.
Zucht...Ik ben verliefd, maar ze is van een ander.
Grandonneur schreef:
ma 10 aug, 2020 21:27
Oké. Dus ze wíl met me spelen bij voorkeur in het bos.
Ik begrijp ineens waarom dit een 'ze' is: die wulpse rode nippeltjes!

Veel plezier gewenst,

Carl
Geïnspireerd door mijn nieuwe gravelbike Gerold, toen je zaterdag in de winkel was? ;)

Fijne bandjes hè!
F7DFAB93-BBE1-4737-B4AD-905E26964355.jpeg
ellenvandrunen schreef:
di 11 aug, 2020 07:39
[...]

mijn nieuwe gravelbike

[...]

Die's ook mooi geworden zeg Ellen! Doet Elmar ook mee met een X29 met dropbars, of blijft het bij eentje?
Jurr schreef:
di 11 aug, 2020 21:59

Die's ook mooi geworden zeg Ellen! Doet Elmar ook mee met een X29 met dropbars, of blijft het bij eentje?
Thanks Jurr! Elmar heeft al een Racert, net als Gerold ;) Ik ga deze in eerste instantie vooral gebruiken voor woon-werk en daarnaast voor langere ritten met misschien een bikepacking tas voor een onderbroek ;)

Ik wil het topic van Gerold niet kapen, dus dit was een beetje off topic. Als ‘ie echt af is, zal ik een blogje posten op onze website.
Zo. stukkie gereden in randonneur setup en ik heb d'r doorgrond. (Ha! op het punt dat je dát denkt zit je klemvast). Het punt is: de racert blijkt zich, inderdaad, prima als randonneur te kunnen gedragen. Maar!:


om het te typeren: lange comfortabele snelle heerlijke kilometers maken op asfalt, al dan niet met spulletjes mee, dat is zeg maar haar werk. Ze is érg goed in haar werk. Samen onderweg zijn maakt ons tevreden. Mooie resultaten, een hoop lol, onverwachte resultaten soms ook. We kunnen eigenlijk alles wel doen wat we zouden willen, als randonneuren je werk zou zijn.

Gravelen daarentegen is een ander verhaal. Dat is d'r passie. Als we aan het randonneuren zijn en er dient zich een cross sectie aan gaat het toch door je hoofd: jammer dat we aan het werk zijn. Ander keertje beter. Nevermind. Als we crossen is het genieten meer intens. Als we crossen gaat ze stralen, met modder en al, dan wordt ze gezien (en terecht). Als zij straalt dan straal ik ook.

Betekent dus dat nu de spatborden en drager er weer af gaan, andere banden, stukje afstelling aanpassen, want randonneuren ís niet ons werk. Wie weet ooit. Onze lol beleven we nu vooral op het onverhard. Waarschijnlijk komen er niet eens 584 wielen in wegens onnodig. Dynamowiel zou komen als ik woon-werk moest rijden. Heb dat wel een dagje gedaan, Dordrecht-dorpje nabij Rotterdam, een groot plezier.

Het wordt lastig als ik tzt zowel wil randonneuren als crossen. Ik denk, maar weet niet zeker, dat ik dan eens twee racerts ga optuigen. Maar het kan ook dat de hemelsblauwe dan de crossert blijft, en ik daarnaast een dedicated randonneur ga optuigen zonder de extra's die deze heeft. Ook leuk :D

Nog effen een plaatje d'r bij.
racert2.JPG
Tweedaags tripje met met in beide tasjes 7kg. Voel je natuurlijk wel, beetje gewicht, beetje luchtweerstand, maar het karakter verandert niet wezenlijk.
Huh?
Kaapstad en Antwerpen zijn wel naar beneden op de kaart. Klopt dat bord toch een beetje ;)

Ziet er ook in deze setup prima uit (-:

Zijn een paar bikepacking tassen erop geen optie als je er in je eentje mee weg wil? Scheelt best wel wat sleutelen met die spatborden en die bagagedrager. Als je naar een fullframe tas wil is het alleen maar even de bidonhouders eraf sleutelen.
Jurr schreef:
za 05 sep, 2020 18:35
Kaapstad en Antwerpen zijn wel naar beneden op de kaart. Klopt dat bord toch een beetje ;)

Ziet er ook in deze setup prima uit (-:
Haha! thanks.

Ja het is echt een heel fijn fietsje zo. Superstrak ook met de tasjes. Héél veel comfort bij een snelheid die niet veel lager is dan een dedicated racefiets. Sterker nog. Ik zou ongeveer stellen: tot een km of 25km/u is deze racert in deze setup (zonder tasjes) prettiger én sneller op ondergrond als ruw asfalt en klinkers en zéker 'gravel'. Zeg maar 70% van wat je regulier tegenkomt. 32mm gravelkings vs 25mm watdanooks. Tot een 30km/u is het kantje boord, en erg afhankelijk van de omstandigheden (wind etc). Tot een km of 35 kost het echt wel meer moeite op de hemelsblauwe racert (gewicht, rolweerstand, luchtweerstand, ook vanwege de gekozen zitpositie). Boven de 35 wint de dedicated racefiets altijd op efficientie. Het surplus op comfort is echt veel groter dan ik verwacht had. Heb er ook de 25mm racebanden op gelegd en bleek dat alsnog de fiets veel meer comfort gaf dan m'n alu racefiets.

Weet je, er zijn te veel verschillen in de versies om ze met een bikepackingsetup te tackelen. drager/spatbord is één, ook bandjes, voorbouw omkeren, soms een zadel, etc. Te veel gedoe als je soms even kort tijd voor een ritje hebt. Dus moet ik kiezen. Frametassen, ik snap de voordelen, maar (voor mij), zijn de nadelen groter.
Grandonneur schreef:
za 05 sep, 2020 18:14

Nog effen een plaatje d'r bij.

racert2.JPG
.
Mooie plek voor een plaatje en een racert
15D86EDB-9959-4B3F-B416-8E4E034C842B.jpg
J de Groote schreef:
za 05 sep, 2020 20:53
Mooie plek voor een plaatje en een racert
Nice 8)

Ben je helaas niet tegengekomen.
Jurr schreef:
wo 27 mei, 2020 10:28
Wat kun je aan bandbreedte kwijt in het frame in 622?
Racert is intussen winterklaar gemaakt. Banden zo breed mogelijk, waar ik 1) 'normaal' mee kan rijden op de weg en 2) toch nog een mtb of gravel track mee op kan. Nou kon ik twee dingen doen: nieuwe banden kopen, iets van een mooie Gravelking ofzo, of een set ouwe Little Big Ben die nog in het schuurtje lagen opleggen :)

Met een 40-622 band (gemeten 38mm moet ik er dan bijzeggen) is het kritieke punt de liggende achtervork: 3mm over aan weerszijden. note: dat is met de drop-out maximaal achteraan (kan hè, met derailleur :wink: ). Onder het mannetje heb ik nog 8mm over. Conclusie: 40-622 past royaal, zolang een eventuele nop niet breder dan 40mm gaat zijn.

Bevalt prima! de banden zijn op de weg echt wel een stuk logger en trager dan 28/32mm racebanden. Brede banden sneller -> busted, bij deze. Comfortabel is het wel. Onverhard rijdt de hemelsblauwe racert fijner met de 40mm, en dat is wat ik wil in de herfst. stuurt veel rustiger, kan meer hebben, gaat harder. Dan te bedenken dat de keuze in dedicated gravelbanden tegenwoordig oneindig is. Me happy 8)
Grandonneur schreef:
do 15 okt, 2020 21:19
3mm over aan weerszijden.
Dat is weinig.
Te weinig zou ik zeggen, heer Olivier :D