Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
Jurr schreef:
di 09 jun, 2020 17:13
Fraai zeg!

Grappig om de nieuwe Avaghon sliding dropouts in actie te zien.

Geen groen-wit-groen boven het balhoofd maar rood-wit-blauw? ;)
Thanks! ja die dropouts blijft wel een beetje een dingetje. Wilde wel graag met 12x142 gaan rijden. En die zit erin :)
Maar dan de rem nog. Laat ik het zo zeggen, heb met de directie van B4T gesproken, als de flatmount versie tussen de staande en liggende achtervork er is dan wil ik 'em meteen. Maar het is maar de vraag of dat gaat passen, en het is zéker niet simpel gemaakt. Zou wel heel cool zijn en de fiets voor mij af maken. Dus wie weet, ooit.
Shadow schreef:
di 09 jun, 2020 17:03
Stuurlint? ESI al overwogen? wel gelijk een rolletje tape van hun mee bestellen, werkt mooier af.
thanks, nee ken ik niet. Eens kijken. Zat nu aan lizard skins te denken, om te zien of dat bevalt. Of toch meer klassiek, past beter bij d'r looks...
Ik heb nu Lizzard Skins, de dikste versie, ben er niet blij mee eigenlijk...vrouwlief heeft ESI lint op d'r Koga, dat voelt heel fijn.
Als ze bij B4T overzijn op flatmounts op hun frames, betekent dat dus ook dat je een nieuw frame nodig hebt of in ieder geval dat er weer wat aangesoldeerd moet worden. De meeste flatmounts zitten op de liggende achtervork dus hoe ze dat willen oplossen icm een sliding drop-out is ook nog wel een dingetje.
Ik zat ook even te kijken naar de oplossing van de schijfrembevestiging, maar die zit dus op 4 plaatsen geborgd in plaats van de meer zichtbare 2 plaatsen. Waarom ze dat niet even mooi zwart of rood hebben geeloxeerd is dan weer vraag zoveel.

Voor remleidingen kan ik je die van jagwire aanbevelen, en dan met name de aansluitingen, die kun je loskoppelen zonder dat de leidingen meteen leeglopen. Voor de rest ook jagwire en als het wat mag kosten de Elite versie. Als stuurlint kun je ook nog aan Elkskin denken. Ook in gewoon zwart te krijgen. https://www.libertecycles.nl/producten/ ... n-bartape/
Bedankt voor de tip van jagwire. ik ga dat eens bekijken!

De montage van de achterrem is een 'normale' IS montage op de sliding dropout. Die montage is al heel lang beschikbaar. Bij mij zie je een postmount rem met een adapter op de IS mount. (IS remmen bestaan niet meer). Flatmount is de standaard nu, maar dat gaat niet op IS, dus vandaar deze courante tussenstap gebruikt. Gelukkig kan road shifter wel op mtb caliper, alleen zit dat niet standaard in een set. Soit.

Tegenwoordig zitten alle achterremmen flatmount op de liggende achtervork. Dat gaat natuurlijk niet bij sliding dropout, de rem moet op de dropout en niet op de achtervork. Dat is technisch lastig, en mede omdat de ruimte erg krap is (een IS aansluiting past niet in die driehoek, maar flatmount is anders van vorm, dus wie weet). Als je er 10.000 wilt is er vast wel een Vietnamees die zoiets maken kan :lol:

Ik overweeg idd ook om die bracket zwart te maken, wil eigenlijk geen alu op m'n fiets, maar ben aan de andere kant wat huiverig dat het dan heel log oogt. Hemelsblauw is een optie.
Grandonneur schreef:
di 09 jun, 2020 21:26

Ik overweeg idd ook om die bracket zwart te maken, wil eigenlijk geen alu op m'n fiets, maar ben aan de andere kant wat huiverig dat het dan heel log oogt. Hemelsblauw is een optie.
Zolang je het sliding deel niet als zodanig gebruikt best te doen, als je dat wel een keer gaat doen is dat natuurlijk wel een kandidaat om rap lak te laten verliezen.

Ben wel benieuwd naar de flatmount oplossing. Met het toch niet gebruiken van die sliding dropouts als zodanig zou je het wiel natuurlijk helemaal naar voren kunnen halen voor wat extra speling, maar die functionaliteit behouden maakt het natuurlijk nog leuker :)
Jurr schreef:
di 09 jun, 2020 21:56
Met het toch niet gebruiken van die sliding dropouts als zodanig zou je het wiel natuurlijk helemaal naar voren kunnen halen voor wat extra speling, maar die functionaliteit behouden maakt het natuurlijk nog leuker :)

Naar voren halen haalt hiervoor niet zo veel uit, hij schuift (min of meer) richting de liggende óf staande achtervork. Mogelijk dat ik hem tzt juist achterin zet vanwege bandbreedte/spatbord, als ik de grenzen van stap 3 ga opzoeken. Heb ik gelijk 2mm meer bracket drop :)

Joh, de mogelijkheden zijn al lang meer dan leuk. remmen doe je niet voor het mooi. Als ik het alu wil kleuren doen ik dat, en als het er dan weer eens af valt, who cares. missverkiezingswinnaressen zijn sowieso niet echt mijn type.
wil eigenlijk geen alu op m'n fiets
stuur - voorbouw - velgen - zadelbuis etcetera :D
Die spitse punt, haal je die er nog af, of zie ik dat ding verkeerd?
download/file.php?id=8201&t=1
Ik had ook zo'n lomp blok aluminium aan mijn fiets hangen, daar heb ik alle niet functionele delen vanaf gezaagd, alles mooi rondgeschuurd en gepolijst.
Grandonneur schreef:
di 09 jun, 2020 21:26
Bedankt voor de tip van jagwire. ik ga dat eens bekijken!

De montage van de achterrem is een 'normale' IS montage op de sliding dropout. Die montage is al heel lang beschikbaar. Bij mij zie je een postmount rem met een adapter op de IS mount. (IS remmen bestaan niet meer). Flatmount is de standaard nu, maar dat gaat niet op IS, dus vandaar deze courante tussenstap gebruikt. Gelukkig kan road shifter wel op mtb caliper, alleen zit dat niet standaard in een set. Soit.

Tegenwoordig zitten alle achterremmen flatmount op de liggende achtervork. Dat gaat natuurlijk niet bij sliding dropout, de rem moet op de dropout en niet op de achtervork. Dat is technisch lastig, en mede omdat de ruimte erg krap is (een IS aansluiting past niet in die driehoek, maar flatmount is anders van vorm, dus wie weet). Als je er 10.000 wilt is er vast wel een Vietnamees die zoiets maken kan :lol:

Ik overweeg idd ook om die bracket zwart te maken, wil eigenlijk geen alu op m'n fiets, maar ben aan de andere kant wat huiverig dat het dan heel log oogt. Hemelsblauw is een optie.
Hoe kom je hierbij? Flatmount is doorgevoerd in de race en gravelgroepen, maar behalve het feit dat Shimano het er door duwt heeft het technisch geen voordelen ten opzichte van postmount of IS (Wat volgens jou niet meer bestaat???)
Ik volg het ff niet :?
Oke iets te veel versimpeld. Nog een poging :)


-bij mijn weten kun je IS mount remmen vergeten als optie. Wordt toch amper nog aangeboden of wel?
-PM of FM is niet beter of slechter dan de ander.
-mijn bracket is voorzien van IS passing. daar kan ik geen flatmount op monteren, dus postmount.
-daarvoor moet ik dan een (shimano) mtb caliper combineren met road shifter (die ik nu eenmaal gebruik op deze fiets).
-als er een bracket is voor flatmount én die tussen de vorken past dan wil ik die graag want a) mooier en b) dan kom ik uit met 'standaard' road samenstelling van een groep.


zo beter? Als ik het mis heb hoor ik het graag hoor!
Leon schreef:
wo 10 jun, 2020 10:08
Die spitse punt, haal je die er nog af, of zie ik dat ding verkeerd?
weet ik nog niet. vind het wel cool zo. Misschien eens met B4T overleggen.
Grandonneur schreef:
wo 10 jun, 2020 12:25
Leon schreef:
wo 10 jun, 2020 10:08
Die spitse punt, haal je die er nog af, of zie ik dat ding verkeerd?
weet ik nog niet. vind het wel cool zo. Misschien eens met B4T overleggen.
Verkopen ze dat ding om zo met monteren?
Ik denk niet dat dat veiligheidsnormtechnisch ook maar enigszins door de beugel kan.
Grandonneur schreef:
wo 10 jun, 2020 12:10
Oke iets te veel versimpeld. Nog een poging :)


-bij mijn weten kun je IS mount remmen vergeten als optie. Wordt toch amper nog aangeboden of wel?
-PM of FM is niet beter of slechter dan de ander.
-mijn bracket is voorzien van IS passing. daar kan ik geen flatmount op monteren, dus postmount.
-daarvoor moet ik dan een (shimano) mtb caliper combineren met road shifter (die ik nu eenmaal gebruik op deze fiets).
-als er een bracket is voor flatmount én die tussen de vorken past dan wil ik die graag want a) mooier en b) dan kom ik uit met 'standaard' road samenstelling van een groep.


zo beter? Als ik het mis heb hoor ik het graag hoor!
Zoals ik al zei gaat alles voor road/gravel richting flatmount, daar zal Avaghon ook in mee moeten ja.
FM is een ramp voor framebouwers die een cleane fiets in staal willen bouwen, je freest de helft van je achtervork weg om er een paar busjes in te solderen/lassen die ook nog eens zwaar belast worden door de remkracht. IS mount remmen zie je niet veel idd, echter bijna alle frames van Surly en Salsa in staal gebruiken IS mount opname, wat je met adapters heel makkelijk naar PM omzet, PM opname op een stalen frame is een verzwakking net zoals FM dat is, omdat het door de buis heen moet, in carbon zie je meer PM opnamepunten. (Sommige alu frames hebben ze ook)
Shadow schreef:
wo 10 jun, 2020 14:59
IS mount remmen zie je niet veel idd, echter bijna alle frames van Surly en Salsa in staal gebruiken IS mount opname, wat je met adapters heel makkelijk naar PM omzet,
Precies wat hier ook het geval is. Dan zien we gelukkig toch bij benadering ongeveer hetzelfde :D
Op Marktplaats ook een racert: https://link.marktplaats.nl/m1563311094
Grandonneur schreef:
wo 10 jun, 2020 15:29
Shadow schreef:
wo 10 jun, 2020 14:59
IS mount remmen zie je niet veel idd, echter bijna alle frames van Surly en Salsa in staal gebruiken IS mount opname, wat je met adapters heel makkelijk naar PM omzet,
Precies wat hier ook het geval is. Dan zien we gelukkig toch bij benadering ongeveer hetzelfde :D
Zeker, voor het opbouwen van een fiets is het niet zo boeiend, ik scharrel toch alles bij elkaar en er zijn er genoeg die dat ook doen. Voorlopig hou ik het bij de onvolprezen BB7.
DaVinci schreef:
za 13 jun, 2020 09:13
Op Marktplaats ook een racert: https://link.marktplaats.nl/m1563311094

Haha! Dan weet ik een beetje hoe het hoort :wink: