Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstand in Sturmey Archer naaf + adviezen over extra wiel. - Forum Wereldfietser

Weerstand in Sturmey Archer naaf + adviezen over extra wiel.

Half december 2016 heb ik een nieuw achterwiel gebouwd voor mijn stalen stadsfiets met een Sturmey Archer XL-RD3 naaf met 90mm remtrommel wat een prettige extra hoeveelheid remvertraging geeft t.o.v. de oude 70mm trommel. Nu 3,5 jaar later met een geschat gemiddeld gebruik van 15 km per dag zit ik toch al weer zo tegen de 20.000 km aan.

Sinds enkele dagen ervaar ik dat zo te voelen bij elke wielomwenteling de fiets even inhoudt, gewoon bij freewheelen. Blijkbaar treedt er ergens extra weerstand op. Een aanlopende band is het niet. Er lijkt dan weinig anders over te blijven dan iets in het inwendige van de naaf. Ik hoor ook geregeld krakende/tikkende geluiden bij het trappen. Als ik het achterwiel optil en laat draaien dan draait het onbelemmerd lijkt het. Het treedt dus alleen op onder belasting.

Wat kan dit zijn? Lager? Kan er iets gebroken zijn? Ik heb ook sinds een half jaar of zo dat ik na 20-30 seconden door mijn 3e versnelling heen trap en ik vol 'in het luchtledige' trap. Dat is te voorkomen door steeds even terug te trappen voordat dit gebeurt. Ik ben er nu net achter dat dit mogelijk komt/kwam omdat het staafje in de as met het kettinkje eraan niet maximaal aangedraaid zat. Bij vervangen van banden heb ik er bij montage niet steeds op gelet dat dit aangedraaid was en bij het werken met het wiel kan dit makkelijk een slag of meer losdraaien.

Ik vraag me bijv. af of van de pennetjes (pawls) die de 3e versnelling vastzetten misschien stukjes afgebroken kunnen zijn hierdoor waardoor aanvullende slijtage kan zijn opgetreden.

Als mensen hier ervaring mee en kennis over hebben dan hoor ik dat graag.

Aangezien ik de fiets dagelijks gebruik is het lastig om 'groot onderhoud' te verrichten aan zo'n naaf omdat ik er elke avond op uit trek en de fiets alleen tussendoor uit elkaar kan maar elke avond weer bedrijfsklaar moet zijn. Daarom lijkt het me nuttig om een tweede compleet wiel te bouwen waardoor ik het eerste rustig kan reviseren. Na 20.000 km lijkt een inspectie/revisie van de naaf me ook wel redelijk en nuttig. Sowieso best handig om een compleet wiel te hebben liggen dat je bij elke reparatie die aan het achterwiel moet plaatsvinden simpelweg omwisselt om dan rustig die reparatie uit te voeren. Al zou het maar het wisselen van banden zijn. Wiel eruit en direct het andere erin en klaar. Geen onverwachte vertragingen maar een volstrekt voorspelbaar klusje. Doen andere mensen dit ook wel?

Ik kan dan een identieke naaf gebruiken, maar denk ook over een 5 versnellingsnaaf die Sturmey Archer ondertussen ook in een 90mm trommelrem uitvoering heeft. De RXL-RD5, momenteel maar €5 duurder. De vork moet dan wel nog 17mm verder gespreid worden, van 118mm Over Locknut Dimension nu naar 135mm. De oude originele Steelite (SAB?) was kleiner (ik kan de officiële OLD hiervan niet 123 terugvinden) en ik moet de vork nu dus spreiden voor die RD3. Ik doe dat niet permanent met plastische vervorming maar met een vorkspreider elke keer elastisch. Ik zie op YouTube mensen vorken van racefietsen wel plastisch vervormen bijv. van 125 naar 130mm door ze op te rekken tot 160mm. Bij een sterker stadsfietsframe lijkt me dit nog wel verantwoord. Heeft iemand ooit gehoord dat dit tot problemen heeft geleid?

Die RD5 wordt echter geleverd met een draaischakelaar en niet met een duimschakelaar. De 70mm variant lijkt met beide geleverd te zijn maar nu moet ik die er voor ongeveer €20 bijkopen omdat zo'n draaimechanisme op mijn type stuur, met handvatten die in de rijrichting staan en daarvoor de beugels voor de knijpremmen waarna de bocht begint, niet praktisch/mogelijk is. Dan zou ik een ander stuur moeten kopen. Hebben mensen ervaringen met beide schakelmechanismen en zijn er duidelijke voordelen aan de een boven de ander?

Als ik inderdaad een RD5 neem dan moet ik bij wisselen van wiel met een RD3 evt. ook die bedieningshandle omwisselen. Een vrij klein klusje maar ik vraag me af of die duimschakelaar voor 5 versnellingen evt. ook bruikbaar zou zijn met de 3 versnellingsnaaf. Die werkt met een axiale stift met kettinkje eraan en de RD5 met een rotatiemechaniek. Zou ik 1-3 van die 5-standen schakelaar kunnen gebruiken bij die RD3 naaf? Of evt. de 1-3-5 standen? Iemand dit ooit geprobeerd?

Ik had dat wiel, en later ook een voorwiel met 90mm trommelrem en naafdynamo, gebouwd met van Schothorst ST32 RVS velgen. Die paar ons extra gewicht boeit me niet en ze zijn wel lekker sterk. Probleemloos voor de spaaknippels ook. Vereist geen verstevigingen van de nippelgaten. Met mijn lengte van 2 meter en niet te licht gaat het totaalgewicht met bagage rustig (ruim) over de 150kg. Bij tijd en wijle misschien wel 180kg. Ik wil dus sterke velgen.

Die RVS velgen lijken alleen niet meer geleverd te worden. Ik vind er nog een paar in webwinkels van de smallere 1 ½ maat maar ik heb 28" 1 5/8 (22-622) met 36 13-gauge spaaknippelgaten voor het achterwiel vanzelfsprekend. Daar zat een 37-622 band op maar de laatste keer heb ik er toch maar eens een Marathon Plus Tour 42-622 op gezet. De vorkbreedte leek me daar toch wel voldoende voor en dat is ook correct gebleken. Ik voelde daarmee een merkbaar lichtere rolweerstand maar weet niet of dat alleen aan de breedte ligt of ook de andere antileklaag. Een smallere velg is dus zeker ongewenst. Als iemand die velgen nog weet te vinden hou ik me aanbevolen voor een tip.

Bij Ryde vind ik bij hun sterkste alu velgen alleen maar bij 130kg een ++ aanduiding. Ze vertellen er niet of dat nou de belasting van dat ene wiel is of van de totale fiets voor zover ik heb gevonden. Hoeveel procent van het gewicht komt ruwweg voor rekening van het achterwiel bij een stadsfiets met redelijk rechtop zittende houding? Daar vind ik daar ook zo gauw geen informatie over. Ik vind een zwarte achtervelg met een RVS voorvelg ook net even wat minder fraai staan. Wat is momenteel het sterkste alternatief voor een stalen velg, tegen een normale prijs natuurlijk?

Samenvattend dus:

1. Kan iemand iets zeggen over die rolweerstand onder belasting die waarschijnlijk in de naaf zit?

2. Is 20.000 km een redelijke afstand om wat onderhoud/revisie te vergen en gebruiken andere mensen ook wel 2 achterwielen voor makkelijker onderhoud?

3. Hebben mensen ooit gehoord van 'real life' problemen door bredere naven in stalen achtervorken? Geen theorie dus maar echte praktijk.

4. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de draaischakelaar en de duimschakelaar als versnellingsbediening? Kan ik de duimschakelaar voor de RD5 zowel bij de RD5 als de RD3 gebruiken?

5. Weet iemand die van Schothorst ST32 RVS 28" 1 5/8 (22-622) 36 gats/13 gauge nippelgaten nog te vinden? Zoeken op EAN (8718807022140) levert ook alleen maar niet meer leverbare oude pagina's op.
(Graag geen discussies/betogen over voor/nadelen van Aluminium vs RVS.)

6. Bij gebrek aan die velgen, wat is het sterkste (bij voorkeur zilverkleurige) alternatief?
Man Met Fiets schreef:
do 28 mei, 2020 13:51

1. Kan iemand iets zeggen over die rolweerstand onder belasting die waarschijnlijk in de naaf zit?

2. Is 20.000 km een redelijke afstand om wat onderhoud/revisie te vergen en gebruiken andere mensen ook wel 2 achterwielen voor makkelijker onderhoud?

3. Hebben mensen ooit gehoord van 'real life' problemen door bredere naven in stalen achtervorken? Geen theorie dus maar echte praktijk.

4. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de draaischakelaar en de duimschakelaar als versnellingsbediening? Kan ik de duimschakelaar voor de RD5 zowel bij de RD5 als de RD3 gebruiken?

5. Weet iemand die van Schothorst ST32 RVS 28" 1 5/8 (22-622) 36 gats/13 gauge nippelgaten nog te vinden? Zoeken op EAN (8718807022140) levert ook alleen maar niet meer leverbare oude pagina's op.
(Graag geen discussies/betogen over voor/nadelen van Aluminium vs RVS.)

6. Bij gebrek aan die velgen, wat is het sterkste (bij voorkeur zilverkleurige) alternatief?
1 ja - SA Versnellingsnaven vind ik niet erg best, waarschijnlijk moet je een nieuw binnenwerk

2 eigenlijk moet je jaarlijks even de boel open halen, spoelen en opnieuw smeren

3 ik heb jaren geleden een Batavus Stabilo omgebouwd van Sachs naaf naar Shimano Nexus 8 naaf, dat ging prima hoor.

4 geen idee, even op Engelse fora kijken waar er meer SA gebruikt wordt.

5 met alle respect, ik had die van Schothorst velgen ook (type ‘Westwood’) maar moderne aluminium holkamer velgen zijn een stuk steviger, ik ben nog iets zwaarder als jij en overgestapt naar de Ryde Andra 40

6 bovenstaande ^

Ik heb toen een SA trommeldynamo genomen van 90mm, geweldig ding! Maar de versnellingsnaven van SA zijn niet meer vergelijkbaar met de Nexus 8 of Alfine 11, dat loopt toch wel stukken beter. Let op, ook de Shimano naven moet je periodiek servicen, maar dan blijft de boel wel 50000 km (en meer) heel.
Shadow schreef:
do 28 mei, 2020 14:33

2 eigenlijk moet je jaarlijks even de boel open halen, spoelen en opnieuw smeren

...

Ik heb toen een SA trommeldynamo genomen van 90mm, geweldig ding! Maar de versnellingsnaven van SA zijn niet meer vergelijkbaar met de Nexus 8 of Alfine 11, dat loopt toch wel stukken beter. Let op, ook de Shimano naven moet je periodiek servicen, maar dan blijft de boel wel 50000 km (en meer) heel.
Je geeft al aan dat die 90mm trommelrem ideaal is. Ik heb die naafdynamo voor ook. Moest de 3 Watt versie wel in Duitsland bestellen. Ik heb nog geen andere versnellingsnaven gevonden die zo'n zelfde remtrommel hebben. Zodoende dat ik weer bij SA uit kom. Als iemand wel andere weet hoor ik het graag. Ik lees ook goede en slechte ervaringen over zowel SA als Nexus naven. Omdat SA naar ik aanneem tegenwoordig een kleiner marktaandeel heeft lees je in absolute zin natuurlijk ook minder ervaringen met SA. Dan wordt het ook wat lastiger op die ervaringen te vergelijken.

Met 2 wielen kan ik ook makkelijker preventief bijv. elke 2 jaar de naaf een servicebeurt geven en dan zal het minder snel tot problemen komen hoop ik.
Ik heb achterop de Nexus 8 toen een zwaardere rollerbrake van een E-bike gemonteerd, remde meer dan prima. Het mooiste is remschijf maar daar moet je frame geschikt voor zijn en dat is niet altijd.

De negatieve verhalen over de Shimano naven is altijd te wijten aan gebrek aan onderhoud, niet in de laatste plaats omdat Shimano heel laks is met voorschrijven, plus dat we gewoon slecht voor onze fietsen zorgen, gaat het dan stuk, dan is het een rotding. Het marktaandeel van SA is gewoon nihil, als je dan ook nog problemen vindt er mee...tel maar uit.
ik onderschrijf wat Shadow zegt over de Shimano versnellingsnaven. Met Nexus 8 en Nexus 8 Premium heb ik wat ervaring (en ik weeg schoon aan de haak 100 kg (nu in het bikinilijn-seizoen en 's-winters iets meer)):
- door de fietsenmaker zo'n naaf een oliebadje laten geven kost niet veel en is goed voor levensduur en licht lopen van zo'n naaf. Mogelijk kun je dat zelf na wat filmpjes op JoeTjoep en met fles versnellingsbakolie van de automaterialenhandel.
- zo'n achterwiel met versnellingsnaaf in een fiets bouwen kun je waarschijnlijk zelf. Even opletten dat wiel in het midden staat (op te lossen met vulring) en met zo'n gekleurde Shimano 'ring' past 'ie in het frame/de patten.
Laatst heb ik het erg oude SA of zo 5-speed achterwiel in de fiets van mijn directrice door een N8-wiel vervangen en ze is er blij mee. Kies wel de juiste maat kettingwiel zodat je niet vooral heel zware verzetten/versnellingen krijgt.

De 5-speed naaf van SA heeft wel 5 prima 'gears'/verhoudingen. De 1, 3 en 5 zijn gelijk aan de 1, 2 en 3 van een 3-speed naaf. De 2 zit tussen de 1 en 3 en de 4 tussen de 2 en 3 van een 3-speed naaf.

De Nexus 8 Premium (met rode bies om het naafhuis) heeft een of meer naaldlagers tegen kogellagers bij de gewone Nexus 8. Dat schijnt lichter en beter te lopen (ik merk geen verschil).
https://fietsaccessoires.nl/products/ve ... k-13-rvs-1

Ik zie hier nog een schothorstvelg 28x 1,75 kunnen banden op van 47 dus breed genoeg verwacht ik.
In nood kun je ook een voorvelg nemen (14 G) en die met een harde 5 mm RVS boor opboren tot 13G. het is verder precies dezelfde velg en geeft geen problemen.

Ik heb twee terugtrapremwielen en doe idd. zoals jij schetst. Ieder jaar verwissel ik hem voor de winter, zodat ik probleemloos het hele jaar weer kan fietsen. Dan ga ik op mijn gemak de achternaaf uit elkaar halen waar ik het hele jaar mee gereden heb, schoonmaken en voorzien van nieuw vet en kogels.

Ik heb persoonlijk een hekel aan draaischakelaars. Ze gaan veel sneller kapot. Als je dat niet goed bijhoudt qua smering of soepelheid, draai je het veel sneller kapot dan hendels/duimschakelaars.

Idd. wanneer de versnelling in zijn drie staat, zwaarste versnelling, moet je het 'kettinkje' strak draaien, normaal strak, niet superstrak oid. Dan moet je probleemloos kunnen schakelen naar twee en één. Anders filmpje kijken op YouTube.

Op mijn trekkingfiets heb ik een DT swiss TK 540 velg. Als deze velgen (randen) versleten zijn, bouw ik ze om tot terugtrapremwiel, deze zijn ook heel stevig.
Bij Rose te koop voor 61 euro, wel 19 breed, maar kunnen maat 42 band in, dus behoorlijk breed ook.
https://www.rosebikes.nl/dt-swiss-28-tk ... hape=zwart

succes!
Sturmey Archer naven van na ca. 1990 zijn nog gefabriceerd op de van Sachs in beslag genomen machinerie (na WOII als oorlogsvergoeding) en zijn niets waard, omdat die machines totaal versleten waren. Sunrace, die de hele inboedel bij de fusie overnamen, wisten daar niets van en merkten de ellende pas toen ze de machines naar Taiwan hadden overgebracht, opgebouwd en wilden laten produceren.
Klopt ja, dat heb ik ook eens horen vallen ergens :lol:
fud0 schreef:
do 28 mei, 2020 16:34
https://fietsaccessoires.nl/products/ve ... k-13-rvs-1

Ik zie hier nog een schothorstvelg 28x 1,75 kunnen banden op van 47 dus breed genoeg verwacht ik.
In nood kun je ook een voorvelg nemen (14 G) en die met een harde 5 mm RVS boor opboren tot 13G. het is verder precies dezelfde velg en geeft geen problemen.
Beetje erg vage site. Bedrijfsgegevens doen ze niet aan. KvK? Ook niet. Is dat niet verplicht? Telefoon? E-mail? Doen ze allemaal niet aan blijkbaar. Alleen WhatsApp, wat ik niet gebruik. Wel héél erg veel betaalmogelijkheden. Alleen ga ik die dus allemaal niet gebruiken.

Ik heb twee terugtrapremwielen en doe idd. zoals jij schetst. Ieder jaar verwissel ik hem voor de winter, zodat ik probleemloos het hele jaar weer kan fietsen. Dan ga ik op mijn gemak de achternaaf uit elkaar halen waar ik het hele jaar mee gereden heb, schoonmaken en voorzien van nieuw vet en kogels.
Lijkt me inderdaad comfortabel werken. Ik weet overigens niet hoeveel km je per jaar fietst maar elk jaar de lagerkogels vervangen lijkt me toch wat overvloedig. Die dingen moeten dacht ik vele malen langer mee kunnen.

Ik heb persoonlijk een hekel aan draaischakelaars. Ze gaan veel sneller kapot. Als je dat niet goed bijhoudt qua smering of soepelheid, draai je het veel sneller kapot dan hendels/duimschakelaars.
Als ze zo veel slechter zijn dan lijkt het des te opmerkelijker dat er een trend lijkt om over te stappen naar die dingen. Vindt het diezijn en het marketingvolkje ze soms 'mooier' staan? Vorm boven functie?

Idd. wanneer de versnelling in zijn drie staat, zwaarste versnelling, moet je het 'kettinkje' strak draaien, normaal strak, niet superstrak oid. Dan moet je probleemloos kunnen schakelen naar twee en één. Anders filmpje kijken op YouTube.
Ik denk dat jij het over iets anders hebt. Of heb je het over de RD3 schakelen met de RD5 duimhandle? Ik had het over het staafje dat in de holle naafas zit en dat in het inwendige vastgeschroefd zit in het onderdeeltje dat de beweging van het schakelmechhanisme veroorzaakt. Dat zat bij mij niet meer maximaal in dat onderdeeltje aangedraaid. Je moet dat vastdraaien en dan weer een ietsje los zodat het kettinkje uitwendig weer horizontaal loopt. Ik had het niet over de kabelspanningverstellng die uitwendig aan de andere kant van het kettinkje zit.
Ik heb zelf diverse fietsen met Sturmey-Archer 3 versnellingsnaven gehad. Mijn ervaring is over het algemeen goed en ze hebben weinig interne weerstand. De 2e versnelling is een 1:1 en bij gebruik van die versnelling zou er helemaal geen verlies moeten optreden, kies je tandwielverhouding zo dat je zoveel mogelijk in die versnelling rijdt.
Van de oude naven kan wel de interne koppeling slijten en dan schiet ie zoals je beschrijft uit z'n 3 in z'n vrijloop tijdens het fietsen. Dat is zeer irritant en lastig te fixen.
Ik heb momenteel een Gazelle Primeur uit 1990 waar ik in 2015 een compleet nieuw achterwiel voor heb gekocht van ongveer 90€ met een SAB3 naaf. Deze nieuwe naven zijn aangepast vergeleken het oude ontwerp uit de jaren 1930 en kunnen niet meer in een vrijloop schieten. (zie ook de pagina hierover van sheldonbrown.com zie "slip into neutral") Mijn naaf loopt al 5 jaar en ruim 20 000km prima en licht en ik kan er lekker hard mee fietsen. De remkracht van de kleine trommel is met moderne remblokken ook ruim goed genoeg voor een achterwiel (mits de remblokken goed passend zijn geschuurd op de trommel, wat zeker net na montage nog wel eens het probleem is).

Man Met Fiets schreef:
do 28 mei, 2020 13:51
Ik ben er nu net achter dat dit mogelijk komt/kwam omdat het staafje in de as met het kettinkje eraan niet maximaal aangedraaid zat. Bij vervangen van banden heb ik er bij montage niet steeds op gelet dat dit aangedraaid was en bij het werken met het wiel kan dit makkelijk een slag of meer losdraaien.
Ja, het nadeel van versnellingsnaven is dat het kritiek is dat ze goed staan afgesteld en je er netjes mee schakelt. Als er iets niet goed aan is afgesteld en hij schakelt ineens onverwacht onder belasting, is dit funest voor het mechaniek. *direct* aanpassen in dat geval.

1. Kan iemand iets zeggen over die rolweerstand onder belasting die waarschijnlijk in de naaf zit?
Weet je zeker dat de trommelrem niet af en toe aanloopt of blijft hangen door bijvoorbeeld roestvorming? Is de wielas nog heel?
Mogelijk binnenwerk geen smering meer? Bij kraken is inderdaad een lager de verdachte, kijk een of je speling van het wiel tegenover de as kan voelen.

Ik lees dat je ook de Sturmey Archer naafdynamo gebruikt. Daarvan weet ik dat ie relatief veel verlies heeft en ook veel rolweerstand heeft als je het licht niet gebruikt. Maar als je hier al die tijd al mee hebt gefietst en je hebt het probleem pas sinds kort, zal dat de oorzaak niet zijn.

2. Is 20.000 km een redelijke afstand om wat onderhoud/revisie te vergen en gebruiken andere mensen ook wel 2 achterwielen voor makkelijker onderhoud?
Lijkt me niet slecht om dan eens de naaf open te halen en in ieder geval te checken of ie nog goed gesmeerd is. Zou ik ook eens moeten doen zo onderhand. Als je dat doortrap probleem hebt, kijk ook of je een nieuwe interne koppeling kan monteren als de naaf toch open ligt.

Ik zou zelf gewoon een andere fiets gebruiken voor zolang en geen ander wiel. Ik heb er zelf altijd meer dan 1 fietsen, anders een leenfiets ergens?

3. Hebben mensen ooit gehoord van 'real life' problemen door bredere naven in stalen achtervorken? Geen theorie dus maar echte praktijk.
Behalve dat het irritant kan zijn omdat het moeilijk monteert, niet echt.

5. Weet iemand die van Schothorst ST32 RVS 28" 1 5/8 (22-622) 36 gats/13 gauge nippelgaten nog te vinden? Zoeken op EAN (8718807022140) levert ook alleen maar niet meer leverbare oude pagina's op.
(Graag geen discussies/betogen over voor/nadelen van Aluminium vs RVS.)
Raar dat die niet meer leverbaar zouden zijn (of vergelijkbare) volgens mij nog populair zat? ik zie het nu idd, had eerst verkeerde inch-maat te pakken, grr

6. Bij gebrek aan die velgen, wat is het sterkste (bij voorkeur zilverkleurige) alternatief?
Mijn wiel heeft gewoon een goedkope standaard enkelwands 19mm smalle aluminium velg en die volstaat al ruim 20000km 5 jaar zomer/winter fietsen prima, 0 problemen mee gehad, ook geen gebroken spaken. Ik ben zelf niet zwaar maar soms wel veel bagage. Heb jij vaak problemen met velgen?

Daar zat een 37-622 band op maar de laatste keer heb ik er toch maar eens een Marathon Plus Tour 42-622 op gezet. De vorkbreedte leek me daar toch wel voldoende voor en dat is ook correct gebleken. Ik voelde daarmee een merkbaar lichtere rolweerstand maar weet niet of dat alleen aan de breedte ligt of ook de andere antileklaag. Een smallere velg is dus zeker ongewenst.
De recente Marathon Plussen hebben inderdaad een fink verbeterde antileklaag. Een 42mm band op een standaard 19mm velg lijkt me overigens geen probleem, zelf vroeger ook veel gehad, of zelfs bredere banden op zulke velgen.
Man Met Fiets schreef:
vr 29 mei, 2020 09:07
fud0 schreef:
do 28 mei, 2020 16:34
https://fietsaccessoires.nl/products/ve ... k-13-rvs-1

Ik zie hier nog een schothorstvelg 28x 1,75 kunnen banden op van 47 dus breed genoeg verwacht ik.
In nood kun je ook een voorvelg nemen (14 G) en die met een harde 5 mm RVS boor opboren tot 13G. het is verder precies dezelfde velg en geeft geen problemen.
Beetje erg vage site. Bedrijfsgegevens doen ze niet aan. KvK? Ook niet. Is dat niet verplicht? Telefoon? E-mail? Doen ze allemaal niet aan blijkbaar. Alleen WhatsApp, wat ik niet gebruik. Wel héél erg veel betaalmogelijkheden. Alleen ga ik die dus allemaal niet gebruiken.

Ik heb twee terugtrapremwielen en doe idd. zoals jij schetst. Ieder jaar verwissel ik hem voor de winter, zodat ik probleemloos het hele jaar weer kan fietsen. Dan ga ik op mijn gemak de achternaaf uit elkaar halen waar ik het hele jaar mee gereden heb, schoonmaken en voorzien van nieuw vet en kogels.
Lijkt me inderdaad comfortabel werken. Ik weet overigens niet hoeveel km je per jaar fietst maar elk jaar de lagerkogels vervangen lijkt me toch wat overvloedig. Die dingen moeten dacht ik vele malen langer mee kunnen.

Ik heb persoonlijk een hekel aan draaischakelaars. Ze gaan veel sneller kapot. Als je dat niet goed bijhoudt qua smering of soepelheid, draai je het veel sneller kapot dan hendels/duimschakelaars.
Als ze zo veel slechter zijn dan lijkt het des te opmerkelijker dat er een trend lijkt om over te stappen naar die dingen. Vindt het diezijn en het marketingvolkje ze soms 'mooier' staan? Vorm boven functie?

Idd. wanneer de versnelling in zijn drie staat, zwaarste versnelling, moet je het 'kettinkje' strak draaien, normaal strak, niet superstrak oid. Dan moet je probleemloos kunnen schakelen naar twee en één. Anders filmpje kijken op YouTube.
Ik denk dat jij het over iets anders hebt. Of heb je het over de RD3 schakelen met de RD5 duimhandle? Ik had het over het staafje dat in de holle naafas zit en dat in het inwendige vastgeschroefd zit in het onderdeeltje dat de beweging van het schakelmechhanisme veroorzaakt. Dat zat bij mij niet meer maximaal in dat onderdeeltje aangedraaid. Je moet dat vastdraaien en dan weer een ietsje los zodat het kettinkje uitwendig weer horizontaal loopt. Ik had het niet over de kabelspanningverstellng die uitwendig aan de andere kant van het kettinkje zit.
Ja, idd. die site van de schothorstvelg is vaag, zie ik nu ook. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar Van Schothorst velgen worden dus niet meer gemaakt heb ik begrepen, erg jammer! Ik heb hier nog een site, die me wel betrouwbaar lijkt, de breedte van de velg wordt niet vermeld, maar wel 36 gaten en 13G en op is op. https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... horst-13g/
Maar je hebt zelf vast ook al alles gegoogled.
Ok, van dat pinnetje, het is idd. zoals je het schetste, dan heb ik het verkeerd begrepen, idd. indraaien en iets terugdraaien zodat hij horizontaal zit.
Ik zelf doe ieder jaar kogels vervangen. Ik heb wel eens begrepen, profs doen het na 1500 km. Ik doe het dan wellicht na 5000, dan richt ik het wiel ook meteen en controleer ik de onderdelen op evt. slijtage ed., omdat ik onderweg niet met problemen wil zitten, doe ik het liever regelmatig, uit voorzorg, ook vwb. buitenbandenslijtage, ik vervang de buitenbanden op tijd.

Waarom draaischakelaars, ik heb er wat over opgezocht en dit is denk ik de reden van het waarom oa: 'Veel fietsen zijn tegenwoordig voorzien van draaischakelaars op het stuur, om versnellingen te bedienen. Daarmee kan gemakkelijk de gewenste versnelling gekozen worden, zonder de handen van het stuur te hoeven halen. Dit bevordert de veiligheid. '

De DT Swiss velg die ik benoemde wordt vermeld als 19 breed maar met schuifmaat meet ik 18,5. Ik zelf heb er een band op gehad van 42, maar ik doe nu toch maar 37 maximaal, hoewel hij 42 heus kan hebben, is het wel het maximale, denk ik. Maar als je een trommelrem hebt en de velgrand niet gebruikt om te remmen, zal de wand natuurlijk niet dunner worden en kan hij een 42 band weer wel hebben als grootst mogelijke band.
De prijs van 61 euro valt reuze mee, in 2015 waren ze nog 70 euro. Ze gaan al jaren mee.
Rigida geeft vervangers voor Schothorst velgen, maar ik ben daar net als jij niet zo enthousiast over. Een RVS van Schothorst is idd. oerdegelijk, zo jammer nogmaals dat ze niet meer gemaakt worden.
Hebben ze bij Vlechtservice geen Van Schothorst velgen of ander merk Westwood-type velgen meer liggen voor je?