Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dynamo die te repareren is. - Forum Wereldfietser

Dynamo die te repareren is.

Op onderstaande link wat meer informatie over een nieuwe naafdynamo die volgens de makers wel onderweg te servicen is mocht je iets te diep door een rivier heb moeten fietsen. Een flinke steeksleutel is echter wel nodig.

https://bikerumor.com/2020/05/27/kasai- ... avel-road/
Leuk!
de steeksleutel ijkt me maat 36 en dat is een bekende maat balhoofdsleutel. die heeft elke fietsenmaker.
ik zie niet snel hoe de naaf aan de kant van het elektra-lipje gelagerd is, maar daar zullen ze over nagedacht hebben (het is nog te vroeg voor m'n leesbril :roll: )
mooie naaf.
Leuk!

Op naar een 15x110 zonder adapter :)
hoogframe schreef:
vr 29 mei, 2020 08:24
de steeksleutel ijkt me maat 36 en dat is een bekende maat balhoofdsleutel. die heeft elke fietsenmaker.
ik zie niet snel hoe de naaf aan de kant van het elektra-lipje gelagerd is, maar daar zullen ze over nagedacht hebben (het is nog te vroeg voor m'n leesbril :roll: )
mooie naaf.
Staat in het artikel, evenals ‘standard sized sealed bearings’ dus met 2 tientjes SKF zou je er weer moeten zijn. Maar ik heb nog maar weinig klachten over m’n SON, nu rij ik daar niet dagelijks mee onder water, plus het fenomeen ‘creek crossing’ is voor de meesten hier niet van toepassing. Denk dat die 190 dollar voor het schijfrem model helaas geen 190 euro zullen worden hier in de EU.
Shadow schreef:
vr 29 mei, 2020 09:32
hoogframe schreef:
vr 29 mei, 2020 08:24
de steeksleutel ijkt me maat 36 en dat is een bekende maat balhoofdsleutel. die heeft elke fietsenmaker.
ik zie niet snel hoe de naaf aan de kant van het elektra-lipje gelagerd is, maar daar zullen ze over nagedacht hebben (het is nog te vroeg voor m'n leesbril :roll: )
mooie naaf.
Staat in het artikel, evenals ‘standard sized sealed bearings’ dus met 2 tientjes SKF zou je er weer moeten zijn. Maar ik heb nog maar weinig klachten over m’n SON, nu rij ik daar niet dagelijks mee onder water, plus het fenomeen ‘creek crossing’ is voor de meesten hier niet van toepassing. Denk dat die 190 dollar voor het schijfrem model helaas geen 190 euro zullen worden hier in de EU.
Als je hem bij SOMA besteld komen daar nog minimaal $25 shipping bij, en dan komen daar naar alle waarschijnlijkheid nog de invoerkosten boven op dus dat is 190 + 25 = 215 (voor het gemak)
215 * 3% = 221,45
en dan nog de btw 21% over die 221,45 maakt een totaal van 267,95
Dat is in Euro's dus alleen als de Dollar erg laag staat is het misschien voordelig maar nu niet echt.
Of combineren met een USA trip, scheelt weer een voorwiel meenemen op de heenreis als je 'm daar in laat spaken ;)
Ik lees daar dat de meeste dynohubs factory sealed zijn en zelfs de fietsenmaker ze niet kan openen.

De Sturmey Archer dynohubs kun je wel zelf openmaken en onderhouden.

http://www.sturmey-archer.com/en/produc ... g-dynohubs

Zo te zien met een 17mm sleutel, Een 36mm sleutel meesjouwen alleen voor eventualiteiten met je dynohub vind ik wel een beetje bezwaarlijk.

http://www.sturmey-archer.com/files/cat ... XL-FDD.pdf

Die met 90mm trommelrem geven ook heel fijne 'stopping power' en gaan erg lang mee, zoals hier beschreven wordt door een MTBer (#4) die anders door zijn remblokjes heen vloog. Natuurlijk ook ongevoelig voor regen. Doen het altijd even goed.

https://forums.mtbr.com/brake-time/stur ... 38059.html

En hier door iemand die er zijn voorvork mee verboog i.c.m. compressieloze/-arme buitenkabels.

https://smutpedaller.blogspot.com/2013/ ... drums.html

Ik heb hem zelf ook nu zo'n 3,5 jaar (de 3 Watt versie). Met een goede LED lamp geeft die een flinke poep licht en de remvertraging is ook prima. Na 20.000km is een servicebeurtje ondertussen wel gewenst denk ik. Ik voel eigenlijk nooit echt verschil als de lampen aan staan of niet.
De SA dynamo’s zijn goedkoop en makkelijk te servicen, daar heb je een punt. Voor de rest zijn ze zwaar, lopen ze zwaar en is de opbrengst echt slecht als je er meer mee wil doen dan een ledje laten branden. Ik was echt super tevreden met m’n SA 90mm trommeldynamo, maar om hem nu aan te raden voor wereldfietsers, nah. Dan zou ik bij SON blijven.
Shadow schreef:
za 30 mei, 2020 12:15
De SA dynamo’s zijn goedkoop en makkelijk te servicen, daar heb je een punt. Voor de rest zijn ze zwaar, lopen ze zwaar en is de opbrengst echt slecht als je er meer mee wil doen dan een ledje laten branden. Ik was echt super tevreden met m’n SA 90mm trommeldynamo, maar om hem nu aan te raden voor wereldfietsers, nah. Dan zou ik bij SON blijven.
Hoeveel zwaarder zijn ze dan een dynohub met externe rem combinatie? Vergelijken met alleen een dynohub is geen reële vergelijking. En hoeveel reserve remblokjes moet je meenemen bij schijfremmen op een lange trip? Die MTBer waar ik naar linkte ging in een enkele wedstrijd blijkbaar al door 4 of meer sets heen terwijl de trommelrem geen zichtbare slijtage vertoonde. En dat was al met de 70mm versie.

Van dat vermeende zwaar lopen heb ik persoonlijk nooit iets gemerkt. Als ik het voorwiel optil en een klein slingertje geeft dan neemt ook bij die geringe draaisnelheid die snelheid maar langzaam af. Bij hogere snelheden kan ik ook niet zeggen dat ik er iets van merk. In verhouding tot de luchtweerstand bij hogere snelheden zal evt. dynamoweerstand ook in praktische zin eigenlijk helemaal geen relevante rol meer spelen. Die valt in het niet bij die luchtweerstand.
Een ander nadeel voor serieuze tochten van de SA dynamo met trommelrem is dat de trommelrem flink heet kan worden als je eens een serieuze helling afrijdt. Dat is voor een naaf met enkel een rem niet direct een probleem, ik ken genoeg verhalen over rokende en gloeind hete SA trommelremmen die het toch gewoon bleven doen, maar lijkt me niet goed gaan als er vlak naast een dynamo zit.
Vroegâh mocht er nog asbest in de voeringen zitten, dan ging het beter.
Man Met Fiets schreef: Hoeveel zwaarder zijn ze dan een dynohub met externe rem combinatie? Vergelijken met alleen een dynohub is geen reële vergelijking. En hoeveel reserve remblokjes moet je meenemen bij schijfremmen op een lange trip? Die MTBer waar ik naar linkte ging in een enkele wedstrijd blijkbaar al door 4 of meer sets heen terwijl de trommelrem geen zichtbare slijtage vertoonde. En dat was al met de 70mm versie.

Van dat vermeende zwaar lopen heb ik persoonlijk nooit iets gemerkt. Als ik het voorwiel optil en een klein slingertje geeft dan neemt ook bij die geringe draaisnelheid die snelheid maar langzaam af. Bij hogere snelheden kan ik ook niet zeggen dat ik er iets van merk. In verhouding tot de luchtweerstand bij hogere snelheden zal evt. dynamoweerstand ook in praktische zin eigenlijk helemaal geen relevante rol meer spelen. Die valt in het niet bij die luchtweerstand.
Waarom is dat niet reëel? De meeste vakantiefietsen gebruiken nog velgremmen en de schijfremmen die nu komen voegen inderdaad massa toe, maar om nu met 4 sets remblokken op vakantie te moeten gaan, nah lijkt me niet.
Volgens deze test van Aktiv Radfahren (https://www.radfahren.de/) scoort de Sturmey Archer helaas het slechtst voor wat betreft rolweerstand als het licht is uitgeschakeld. Voor een naaf van slechts 30 euro (2010) gebouwd naar een oud ontwerp kan je ook niet beter verwachten en voor enkel stadsfietsgebruik mogelijk geen enkel bezwaar, maar voor lange tochten vind ik een dynamo die continu veel weerstand heeft als je 'm helemaal niet gebruikt niet acceptabel (dat het rendement slecht is als je het licht een keer gebruikt vind ik niet eens zo bezwaarlijk).

Ik heb een jaar of 20 geleden zelf een Shimano HB-NX30 met hetzelfde euvel (oud model, de huidige zijn veel beter!) gehad op mijn Batavus Cheyenne trekkingfiets. Het verschil toen ik het voorwiel eens vervangen had had door een dynamo-loze naaf was op langere tochten echt flink merkbaar, voor mij een eye-opener.
Shadow schreef:
zo 31 mei, 2020 13:37
Vroegâh mocht er nog asbest in de voeringen zitten, dan ging het beter.
De huidige (trommel?)remvoeringen zonder asbest zijn minstens zo goed. De remvoeringen die dateren van net na het asbestverbod (periode 1990-2000 denk ik?) waren inderdaad heel slecht.
Ja dat is mooi dat ze nu net zo temperatuur bestendig zijn.
Feit blijft de warmte afvoer bij lange afdalingen...
Shadow schreef:
zo 31 mei, 2020 13:37
Vroegâh mocht er nog asbest in de voeringen zitten, dan ging het beter.

Waarom is dat niet reëel? De meeste vakantiefietsen gebruiken nog velgremmen en de schijfremmen die nu komen voegen inderdaad massa toe, maar om nu met 4 sets remblokken op vakantie te moeten gaan, nah lijkt me niet.
Als je op vuile wegen in de regen veel moet remmen is het hebben van extra setjes remblokjes voor je schijfremmen helemaal geen luxe, die kunnen echt in 1 of 2 dagen op zijn geremd, en dan zul je net zien dat ze alles verkopen behalve jouw merk. Dus voor mij is dit een no-brainer, gewoon meenemen, op komen ze toch wel een keer.
De Son dynamo voelt zwaar om in gang te brengen en licht om in gang te blijven.
Vliegwielprincipe, allicht.
Wat het voorstelt tov wiel en band, geen idee eigenlijk. Moest iemand vannacht stillekes het voorwiel van mijn andere fiets erin steken (als dat zou kunnen) en ik vertrek morgen in tdonker, ik zou het allicht niet eens merken. Ik denk niet dat verschillen tussen dynamo's veel uitmaken buiten prijskaartje.

Een te repareren, allez, te openen dynamo, klinkt stoer, maar in de praktijk?
In plaats van zo een zot grote/zware 36 mm sleutel mee te pakken zou ik eerder een piezo ledknijperlichtje meepakken, opdat ik nog IETS zou zien.

Of een backup in de vorm van combinatie naafdynamo en banddynamo. Die laatste zit trouwens al wat hoger tov de grond. Als het dan hommeles is met de naafdynamo kun je de banddynamo, die bij los van band 0 weerstand geeft, aanzetten. Geen speciaal gereedschap en andere fratsen van doen.
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 15:30
Moest iemand vannacht stillekes het voorwiel van mijn andere fiets erin steken (als dat zou kunnen) en ik vertrek morgen in tdonker, ik zou het allicht niet eens merken. Ik denk niet dat verschillen tussen dynamo's veel uitmaken buiten prijskaartje.
Zoiets merk je niet tijdens een kort ritje. Maar wel na een hele dag fietsen als een dynamo 5% of meer van je trapenergie van een hele dag fietsen heeft opgegeten. Hetzelfde geldt trouwens voor al die dingen die sluipend energie kosten, slechte banden, zachte banden, onnodige bagage, ongunstig gepositioneerde tassen, enz. Besteed er een keer aandacht aan en je fietsreis wordt echt comfortabeler en leuker en je komt makkelijker verder.

Of een backup in de vorm van combinatie naafdynamo en banddynamo. Die laatste zit trouwens al wat hoger tov de grond. Als het dan hommeles is met de naafdynamo kun je de banddynamo, die bij los van band 0 weerstand geeft, aanzetten. Geen speciaal gereedschap en andere fratsen van doen.
Een naafdynamo kan ook serieuzere problemen geven, bv kapotte lagers. Je wil dat kunnen servicen onderweg. Zelf een keer een reis door Frankrijk moeten afbreken omdat lager van mijn (eerder genoemde HB-NX30) naafdynamo vastgelopen was en niet te fixen onderweg.
Ik geloof dat er daarom een heel goed merk op de markt is met dynamo's die dat soort problemen niet hebben. Als je dan bijna hetzelfde bedrag mag aftikken voor één die je wel langs de weg moet / kan servicen, is er keuze!
bast1aan schreef:
ma 01 jun, 2020 15:54
Zoiets merk je niet tijdens een kort ritje. Maar wel na een hele dag fietsen als een dynamo 5% of meer van je trapenergie van een hele dag fietsen heeft opgegeten. Hetzelfde geldt trouwens voor al die dingen die sluipend energie kosten, slechte banden, zachte banden, onnodige bagage, ongunstig gepositioneerde tassen, enz. Besteed er een keer aandacht aan en je fietsreis wordt echt comfortabeler en leuker en je komt makkelijker verder.

Een naafdynamo kan ook serieuzere problemen geven, bv kapotte lagers. Je wil dat kunnen servicen onderweg. Zelf een keer een reis door Frankrijk moeten afbreken omdat lager van mijn (eerder genoemde HB-NX30) naafdynamo vastgelopen was en niet te fixen onderweg.
Kijk, dat energie opeten zie ik anders. Het klopt in een scenario van overleving - extreme schaarste, en competitie. Reizen aanzie ik niet als dusdanig. Er is eten er is drinken er is ontspanning er zijn keuzes.
Ik kan naar mezelf kijken. Ik ben geen wereldreiziger, ik rij elke dag 50-60 km van hots naar her op een klein stukje wereld. Er is een lange tijd geweest dat ik quasi niks mee had. Was er een probleem dan was het sukkelen naar huis en soms geluk van een lift. Ik kon ook quasi niks. Dat wijzigde ergens 4 jaar geleden, en vooral door de recentst gekochte probleemfiets. Ik sleep nu overal 2 kilo gereedschap mee, niet alleen voor fiets maar ook om iets te kunnen demonteren om mee te kunnen pakken. En nog enkele kilo reserve onderdelen voor de fiets (ketting, individuele schakels, banden, reserve boutjes enz)
En daarnaast nog een grote zak - een halve fietstas bindmateriaal. Koordjes, touwen, riemen, spanbanden.
Verder een paar rugzakken, stukken plastiek, groter stuk, alu bergframe en wat tassen om kleiner materiaal samen te houden.
En dan nog een gewone ketting van ook > kilo met hangslot.
En ik merk daar niks van. Allicht omdat ik erop getraind raakte. Zolang je eten hebt, heb je energie.
Het gebeurt dat ik soms vergeet bagage uit te laden. Het kwam al eens voor dat ik een 5kg halterschijf okkazie vond aan flutprijsje en die fixeerde vooraan in de kooimand onder het zadel. Het duurde 3 dagen voor ik het ontdekte. Het viel me gewoon niet genoeg op dat het lastiger rijden was.
En het is niet dat ik me oncomfortabel / minder leuk voel. Het is soms afzien, maar dat is wat training impliceert.
Het legt grenzen hoger, en comfort legt ze lager.
Het is gewoon een keuze die mensen maken, incluis die wandelaars met gewichtjes aan hun polsen.