Additionally, paste this code immediately after the opening tag: magura velgremmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

magura velgremmen

Shadow schreef:
za 30 mei, 2020 12:59
Een Gebla Rohbox met een hydraulische brifter aan Magura’s, laat dat nou precies zijn wat hier gezocht wordt :) beetje jammer dat je de velg zijwaarts ziet bewegen als ie remt, heeft vast niks met die Shinamo dynamo te maken :shock:
Bedoel je dat de velg niet in het midden van de remblokken zit, door andere Shimano inbouwbreedte naafdynamo?
Nee Magura raakt niet altijd tegelijk de kanten van de velg, als dan het voorwiel onbelast is zoals in dat filmpje, dan zie je een klein beetje lagerspeling van de dynamo uitvergroot terug.
Inderdaad, bij Rob ‘s bikecenter is men hiermee bezig en zou reeds een werkende prototype hebben. Echter zouden er nog enkele verbeterpunten moeten aangebracht worden. Ze zouden me op de hoogte houden. Ben benieuwd...wordt vervolgd...:-)
Shadow schreef:
vr 29 mei, 2020 11:57
Je kunt het proberen, maar ik denk dat de volumes die verplaatst moeten worden (oppervlakte x afstand handrem / oppervlakte x afstand wielrem) niet overeen komen, maar wie weet!
Ik verwacht ook dat schijfremhendels combineren met velgremmen een probleem gaat opleveren. De velgremmen en (als enige) de Julie schijfrem werden door Magura low pressure systems genoemd. De andere schijfremmen (Louise en Gustav) waren de high pressure systems. Dit verschil heeft inderdaad te maken met wat Shadow beschrijft: volume verplaatsingen en ook de opgebouwde druk in het systeem. Magura waarschuuwde destijds uitdrukkelijk voor het gevaar van combineren van onderdelen uit beide systemen

Combineren van velgremcylinders met een schijfremgreep kan problemen geven met volumeverplaatsing en de uiteindelijk opgebouwde druk. Anders gezegd: om de remblokken tot op de velg te krijgen moet je waarschijnlijk de remgreep heel ver intrekken; mogelijk zelfs tot het stuur.
Mocht je de remblokken tot de velg krijgen en hard knijpen (omdat je hard wil remmen), dan bestaat de kans dat de afdichtingen van de wielcylinders het begeven. Die zijn namelijk niet ontworpen op de druk die een schijfremgreep kan opbouwen.
Jup en dus, wie racet er even een Alp af om dat te checken?

Dat je het zelf in elkaar zet is één, maar blijkbaar bieden sommige fietsenzaken het nu aan als ombouw, dan moet je wel zeker zijn van je zaak.
Nog even over die Rohbox. Toen ik hem voor het eerst zag op de Philly Bikeexpo in 2015 kon je er maar 1 versnelling tegelijk mee schakelen. Inmiddels schijnen dat er ook 2 te zijn. Toch zou dat mij te weinig lijken. Ik vind het juist zo fijn dat ik met mijn Rohloff naaf na een afdaling als er ineens een stevige klim komt een groter aantal tegelijk kan schakelen. Maar behoeftes verschillen.
Ik denk dat de naaf het wel kan, maar de shifters niet. De draaigreep blijft dan de mooiste oplossing, eventueel is er voor racesturen de Gilles Berthoud of Co-Motion optie.
guyvg schreef:
vr 29 mei, 2020 11:29
Is zie dat santos op zijn cross lite racehendels gebruikt voor de rohloff te schakelen en te remmen (schijfremmen).
Zouden deze racehendels aan te sluiten zijn op magura velgremmen?
Nee, dat kan niet. Bij de HS33 is de diameter van de zuiger in de handgreep ongeveer even groot als de (effectieve) diameter van de zuigers in het remblok. Er is nauwelijks sprake van hydraulische krachtversterking. De belangrijkste krachtversterking zit in de hevelarm van de handgreep.

Bij een schijfrem heb je wél een flinke hydraulische krachtversterking nodig, want de krachtarm waarmee de schijf het wiel remt is ongeveer een factor 4 kleiner dan de wielstraal (krachtarm 7-8 cm ; wielstraal 35 cm bij een 28" wiel). De schijfremmen van Shimano en Magura hebben daarom een factor 4-6 hydraulische krachtversterking.

Afbeelding