Additionally, paste this code immediately after the opening tag: magura velgremmen - Forum Wereldfietser

magura velgremmen

Is zie dat santos op zijn cross lite racehendels gebruikt voor de rohloff te schakelen en te remmen (schijfremmen).
Zouden deze racehendels aan te sluiten zijn op magura velgremmen?

Mijn 11 jaar oude travelmaster is momenteel voorzien van magura (velgrem) en H66 Remhendel. Schakelaar voor de Rohloff is via een deelbaar stuur (racestuur) geplaatst. Deze schakelaar is aan vervanging toe.
Dit wel een mooie upgrade zou zijn :).

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg
Guy
Je kunt het proberen, maar ik denk dat de volumes die verplaatst moeten worden (oppervlakte x afstand handrem / oppervlakte x afstand wielrem) niet overeen komen, maar wie weet!
Hierboven door Shadow het remdeel. Nu het schakeldeel.

De schakelbox moet vervangen worden om compatible te zijn met het schakelen met je nieuwe brifters. Gebla heeft de Rohbox bijvoorbeeld.

En als je met interne schakeling rijdt moet dat omgebouwd worden naar externe schakeling. Met interne schakeling heb ik het nog nooit gezien.

En mocht het lukken, stuur mij maar een Pb'tje als het deelbare stuur en de HS66 remmen over blijven :)
Goede aanvulling, had ik niet over gedacht idd. Je moet wel de externe schakelbox hebben idd, zonder lukt niet.
Wat hierboven gezegd wordt, en volgens mij remt sram met dot en magura mineraal. Dus het wordt best een uitdaging, maar als het blijkt te kunnen, graag een how-to :lol:
Shimano is mineraal.
En de Sram STI's gebruiken DOT 5.1 dus dat gaat hoe dan ook niet werken... Maar misschien is het tijd voor een nieuwe fiets :wink:
bdr schreef:
vr 29 mei, 2020 19:32
Shimano is mineraal.
Ja. Maar dat is niet relevant want rohbox werkt met gemodificeerde sram brifters.
Waarom niet? Die Rohbox kan ook met Shimano werken indien gewenst. Shifter-modificatie omhelst niet meer dan het wegnemen van de tandjes voor indexering zodat de shifter altijd terug in de nul-stand komt. De Rohbox heeft zelfs geen shifters nodig, het systeem werkt ook met cross-remgrepen of van die veiligheidsgrepen van Dia Compe (zoals die op de site van Gebla verkocht worden). Een andere optie is een paar Campagnolo-grepen (minerale olie) kopen en die naar Gebla laten sturen voor modificatie (30€) maar hydraulische Campagnolo-grepen zijn best duur.
Campa had ik niet direct als optie meegenomen, shame. Als dat zou werken werken met Magura HS, smullen! (hoe groot is die kans :lol:)

Shimano icm rohbox, is dat al eerder gedaan? Gebla zegt: "Shimano: Up to now I could not find a Shifter that is easy to modify."
Shimano en Magura wordt wel eens als Shigura gecombineerd bij MTB schijfremmen.

Geen idee of de HS velgremmen dat ook toelaten? En dan moet je inderdaad ook nog schakelen.

Vond dat hydraulisch schakelen van Kindernay ook best prima mee te rijden trouwens :)
Bij nader inzien denk ik dat de goedkoopste en de meest elegante methode het gebruik van dropper-post hendels (lever of paddle in het engels) voor drop bars zou zijn.

Alleen zijn die nog niet genoeg te vinden: je hebt de hendel van brand-x met klemdiameter 31,8mm die je naast je stuurpen kan monteren, maar Tranzx, de Taiwanese firma die al die goedkope dropper posts maakt die op de markt zijn, o.a. brand-x, heeft ook een nieuwe DL-24 duimschakelaar voor montage op dropbars in de buurt van de remgreep (zie het laatste blad van de cataloog van 2021). Ook PRO (= Shimano) heeft zo'n duimhendel, hoe dat eruit ziet zie je bv op bikerumor. Maar de Pro hendel is niet symmetrisch, lastig want je hebt er twee nodig voor de Rohbox.

Zo'n dropper post hendel is de simpelheid zelve, geen indexering of zelfs veer, gewoon een hendel die een schakelkabel aanspant of niet.
Volgens mij zijn de remgrepen voor de velgremmen niet compatibel met schijfremmen.
Maar waarom zou je veranderen? De HS66 grepen zijn een prima combinatie met de velgremmen (ik heb ze zelf ook). In plaats van een deelstuur gebruik ik een Mittelmeyer greep op een gewoon racestuur. Die draaigreep is wat stroef maar ergonomisch vind ik het proma zo'n draaischakelaar op je stuur. Kortom, waarom ga je niet op dezelfde voet verder?
Omdat z’n Rohloff shifter aan vervanging toe is en hij graag de nieuwe manier van schakelen met de omgebouwde Sram brifters proberen.
De TRP Hylex RS remmen gebruiken minerale olie, maar ik heb alleen nog maar de set compleet met remklauwen kunnen vinden.
Maar dan heeft ie er nog niks aan want hij wil met de Rohbox kunnen schakelen ook!
Rob's bikecenter in Maasland heeft hiervoor een oplossing

https://www.facebook.com/Robsbikecenter ... 2632868415
Een Gebla Rohbox met een hydraulische brifter aan Magura’s, laat dat nou precies zijn wat hier gezocht wordt :) beetje jammer dat je de velg zijwaarts ziet bewegen als ie remt, heeft vast niks met die Shinamo dynamo te maken :shock:
Dat filmpje van Rob's bike center ziet eruit als die TRP Hylex RS'en, ik snap alleen niet hoe je daarmee kan schakelen.

@Shadow: ik bedoel dus de combinatie van hydraulische remgrepen en dropper-post-hendels om de Rohbox te schakelen. Op zich zou dit goedkoper moeten kunnen dan zo'n dure hydraulische brifters kopen om dan het schakelmechanisme af te breken.
Ja zou zeker kunnen!