Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast? - Forum Wereldfietser

Kettingkast?

Mijn Idworx fiets is voorzien van een kettingkast en Rohloffnaaf. De ketting blijft zo relatief schoon, maar na verloop van jaren verzamelt zich toch enorm veel rotzooi in de ketting. Schoonmaken van ketting en tandwielen is met zo'n kast vrijwel onmogelijk.
Ik zie veel trekkingfietsen zonder kettingkast. Wat is jullie ervaring? Zou ik de kast beter kunnen demonteren?
Ja! Nee!
Daar heb je dus niks aan.. Ben je een mooi weer fietser en handig met een ketting vervangen? sloop dat **&^%$#@ ding er af, en vervang je ketting op tijd.
Fiets je altijd en ook in de winter en als ze ooit weer pekel nodig hebben in de winter lekker laten zitten want dan ben je er erg blij mee.
Is een Hebie Chainglider misschien een optie voor je? Mij bevalt deze kettingkast prima. Letterlijk binnen 30 seconde gedemonteerd en alles is goed schoon te maken. Ook montage is in dezelfde tijd te doen.

Groeten Boy
gewoon af en toe onderhoud plegen en genieten van hoe goed zo'n kast je ketting schoon houdt. zoals mr Z al aangeeft.
let op hoe het uit elkaar moet... afbrekende plastic lipjes zijn amper te repareren...

veel trekkingfietsen hebben geen (gesloten) kettingkast, maar een kettingscherm. dit vanwege de derailleur(versnellingen) achter. om de drie voorbladen past dat vaak prima en het scheelt ook troep op je ketting. en je broekspijp kan los blijven.
zoek bijvoorbeeld eens op ' Hesling Esencia kettingscherm '. bij Rose is de site het duidelijkst over de maten en of het scherm om drie voorbladen past.

andere manier om je ketting te sparen: je voorspatbord verlengen met een spatlap van een stuk schacht van een oude rubberen (kinder)laars.
En je kan de achterkant van je kettingkast verwijderen
Dat is er speciaal voor gemaakt zodat je je ketting schoon kan maken.
Ik weet niet ideaal kwa ruimte. Maar wel mogelijk
Een ketting in een kettingkast hoef je in principe nooit schoon te maken, ook al ziet ie er 'vies' uit. Schoonmaken kan zelfs averechts werken omdat je vuil wat niet in de schakels zit, in de schakels spoelt/duwt/borstelt en daar schade (lees: versnelde slijtage) veroorzaakt. Gewoon lekker niks aan doen, er zit toch een kast omheen dus je hebt er geen last van. Enkel af en toe smeren met (goede) kettingolie.