Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anti pik snelsluiter wil niet los - Forum Wereldfietser

Anti pik snelsluiter wil niet los

Ik heb een 2de hands fiets gekocht.
Nu zit er bij het voorwiel zo'n anti pik snelsluiter die je met een inbus los kan draaien.
Normaal draai je de inbus los. En dan kan je beide moertjes los draaien.

Helaas wil de inbus niet los laten.
Ik heb met een tang de andere moer los gekregen.
Had verwacht zo de hele snelsluiter te kunnen verwijderen.
Maar ook dat werkt niet.
Ik heb helaas niet nog zo'n snelsluiter om te kijken hoe hij nou precies werkt.

Heeft iemand een idee hoe ik dat ding los kan krijgen?
En als de ene kant los is zou je hem toch zo moeten kunnen verwijderen?

De middelste. Ik heb er trouwens ook geen extra tooltje bijgekregen. En een inbus past erin

Afbeelding
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 15:10
Ik heb een 2de hands fiets gekocht.
Nu zit er bij het voorwiel zo'n anti pik snelsluiter die je met een inbus los kan draaien.
Normaal draai je de inbus los. En dan kan je beide moertjes los draaien.

Helaas wil de inbus niet los laten.
Ik heb met een tang de andere moer los gekregen.
Had verwacht zo de hele snelsluiter te kunnen verwijderen.
Maar ook dat werkt niet.
Ik heb helaas niet nog zo'n snelsluiter om te kijken hoe hij nou precies werkt.

Heeft iemand een idee hoe ik dat ding los kan krijgen?
En als de ene kant los is zou je hem toch zo moeten kunnen verwijderen?

De middelste. Ik heb er trouwens ook geen extra tooltje bijgekregen. En een inbus past erin

Afbeelding
De truuk van die anti pik dingen is juist dat er heel veel verschillende imbus-sleutel combinaties mogelijk zijn. Ik zie trouwens maar 5 vlakken en imbus is 6, mogelijk is er dan ook nog een pinnetje of zoiets wat ingedrukt moet worden wil je de boel los kunnen draaien. Misschien kun je met een seegerring tang wel voldoende kracht zetten, moet je wel een kleintje hebben.
Het plaatje was ter indicatie. Bij mij past er echt een inbus in.
Ik zal is kijken wat voor tang je bedoelt :)

Maar 1 kant kreeg ik al los.
Maar dan blijft de snelspanner gewoon zitten
Ik had verwacht dat ik hem dan zo eruit kon trekken.
Maar dat blijkt niet zo.
Deze lijken er meer op.

Maar als je rechts (de kant zonder inbus) los hebt. Dan zou je toch zo de as moeten kunnen verwijderen?

Afbeelding
Soms willen QR assen wel eens vastgeroest zitten in de naaf. Zeker als wielen er niet vaak uit zijn geweest, slecht onderhoud is gepleegd en/of er in de pekel mee is door gefietst.

Misschien is dat hier ook het geval?
Er zit waarschijnlijk een slimmigheidje in waardoor ze zegmaar doldraaien als je niet het juiste gereedschap gebruikt. De vorige eigenaar als gesproken?
Wiel is er inmiddels uit
Alleen hierdoor wel de snelspanner gesloopt die nu natuurlijk niet uit de naaf wil
Ook niet na wat klappen met de hamer. En hierdoor weer wel dat snelspan as krom gekregen.
Enige optie die ik nu kan bedenken is links doorknippen en uitboren
Maar mijn man denkt dat dat niet goed gaat.
Ik hoop dat je er niet op het zitten meppen met de lagers zelf als ondersteuning?
Dan heb je een aardige kans dat je deuken in cups en conussen hebt geslagen.
Wij snappen er echt niets meer van.
Die anti diefstal snelspanners werken toch het zelfde als een normale?
Alleen de inbus is dan voor de hendel die je normaal hebt.
Het is toch niet zo dat links zich in de naaf schroeft?

En ja ik heb op de snelspanner geslagen terwijl hij in de naaf vast zit.
Maar laat ik de conussen maar als probleem 2 zien. En eerst de snelspanner
uit de as krijgen.

Alle tips zijn welkom.
Ik zal na het eten even foto's maken :)

Bijlagen

Ai jongens, slaan op een as in een son naaf...
Ja ja
Maar heeft iemand nog een idee hoe ik dit in godsnaam los krijg?
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 16:51

Ook niet na wat klappen met de hamer. En hierdoor weer wel dat snelspan as krom gekregen.
Klinkt als iemand die beter naar een fietsenmaker had kunnen gaan...
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 19:01
[...]in godsnaam[...]
...of naar de kerk in plaats van de beunhaas uithangen op zondag.
Dat heet mosterd na de maaltijd.
Maar goed
Geen idee om hem los te krijgen?
Als het mijn wiel zou zijn dan zou ik na dit zinloos geweld een doosje opzoeken en een belletje naar de importeur in Kiel-Windeweer doen na de Pinksteren om te vragen of men er daar wat mee kan.

En ik had voor de maaltijd en de mosterd de hamer in de gereedschapskist laten liggen en het meer in de hoek van smeermiddel gezocht.
Ding heeft geen garantie.
Komt uit een goedkope fiets die ik gekocht heb
Smeermiddelen hebben niet geholpen.

Maar goed.
Heeft iemand zo'n snelspanner
Het klopt toch dat als rechts de moer los is de as verwijderbaar moet zijn? Net als bij een normale snelspanner?
Of klopt dit niet?

Let wel dat ik de inbus niet los heb gekregen. En hem alleen los kreeg door rechts los te draaien. (wat dus eigenlijk de verkeerde kant is)
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 19:35
Ding heeft geen garantie.
Men kan daar vast wel een rekening voor schrijven.
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 19:35

Heeft iemand zo'n snelspanner
Die krijg je bij een nieuwe Son naaf met QR aansluiting, zit bovenin diagonaal in het doosje.
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 19:35

Het klopt toch dat als rechts de moer los is de as verwijderbaar moet zijn? Net als bij een normale snelspanner?
Ja, tenzij de as dus vastgeroest zit in de naaf zoals ik al eerder zei:
Jurr schreef:
zo 31 mei, 2020 16:06
Soms [...]
Jurr schreef:
zo 31 mei, 2020 19:40


Ja, tenzij de as dus vastgeroest zit in de naaf zoals ik al eerder zei:

Dan had er toch op zijn minst een beetje beweging in moeten komen.
Maar goed. Dan weet ik dat.

Iemand nog een idee om het op niet conventionele manieren los te krijgen.
Anders gaat het wiel de bak in :)
Op foto's, met name 2e en 3e, zie ik soort conus op de schroefdraad van de as zitten. Als dat geschroefd zit, zou ik dat eerst los zien te draaien...zo te zien houdt dat de as vast. Losdraaien via verwarmen, misschien, met brander de as verwarmen, daardoor 'schrikt' roest los. Ook kan je 2 moeren op de as draaien, die 2 tegen elkaar in vast draaien, dan met waterpomptang 'conus' zien los te draaien, terwijl je 1 moer met steek-of ringsleutel vasthoudt. (Klinkt ingewikkelder als het is....)
Die kant waar de schroefdraad uitsteekt zou ik omhoog houden, aan de andere kant goed ondersteunen en met een koperen of bronzen hamer eruit tikken, dan ondersteun je de lagers goed.
Eventueel eerst langs de vrije zijde goed wd40 erin. Je mag er mee langs komen indien je dat wil.
Op de foto's zie ik een spanner zoals op mijn inmiddels meer dan 20 jaar oude en door SON nog steeds gebruikte naafdynamo zit. Aan de ene kant imbus en de andere kant een moer zeg maar, die zou je er nu uit moeten kunnen tikken want in de as zit verder niets wat het tegenhoud, behalve dan die kromme spanner.
Je hebt hem dus aan de goede kant losgekregen, het is dus eigenlijk een hele lange bout met aan de ene kant die imbuskop en de andere kant het schroefdraad.