Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anti pik snelsluiter wil niet los - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Anti pik snelsluiter wil niet los

Jup Peter en die zit vast gerot :wink:
Shadow schreef:
zo 31 mei, 2020 23:34
Jup Peter en die zit vast gerot :wink:
Cola om de rot op te lossen? en wat je nog kan proberen is een lagertrekker. Vast zetten op de flens en druk uitoefenen op de schroefdraad kant van de bout. Je kan daar verbazend veel kracht mee uitoefenen, dus wel oppassen dat de flens het niet begeeft.

En anders een grotere hamer, met een hamer past alles. :wink:
_Peter_ schreef:
ma 01 jun, 2020 00:49


Cola om de rot op te lossen? en wat je nog kan proberen is een lagertrekker. Vast zetten op de flens en druk uitoefenen op de schroefdraad kant van de bout. Je kan daar verbazend veel kracht mee uitoefenen, dus wel oppassen dat de flens het niet begeeft.

En anders een grotere hamer, met een hamer past alles. :wink:
Laat Leon dat niet lezen. :lol: De hamer is al gebruikt (daardoor is de schroefdraad kant inmiddels krom. En kan ik het wiel ook niet gewoon weer terug monteren omdat de moer niet meer op die kant gedraaid kan worden). Zie de andere berichten dat dat niet slim was.
Er zit nul,nul beweging in. We gaan warmte nog proberen. Het is wel een beetje jammer dat je echt nergens grip op de naaf zelf hebt. Want alles draait natuurlijk lekker mee :)
1 welk merk naaf is het?
2 welk anti diefstal systeem is dit? Het systeem met vijf vlakjes heb ik ook en is dus geen normale inbus. Verder is het heel simpel in gebruik: erin en de goede kant uitdraaien. Als het plaatje alleen ter illustratie is was het nutteloos.

Die systemen zijn inderdaad bedoeld om het lastig te maken.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 07:56
1 welk merk naaf is het?
2 welk anti diefstal systeem is dit?

Die systemen zijn inderdaad bedoeld om het lastig te maken.
Het is een SON naafdynamo en, naar verluid, de anti diefstal snelspanner die daar standaard bij geleverd wordt.

Hij zou nu los moeten zijn. Maar zit vastgeroest aan de inbus kant van de snelspanner.
Dat is een dure naaf waar je beter niet aan kunt kloten. Marten gebruikt deze spanners wel vaker. Dit wordt een tochtje Kiel Windeweer en bekennen dat je heel dom aan de gang geweest bent. Heb je wel iets van een kwitantie van de fiets? Een goedkope fiets met Son naaf moet wel heel erg afgeragd zijn.
Het systeem van het plaatje is geen snelspanner maar een systeem met een afwijkend model inbus.
Het is geen snelsluiter of snelspanner, je hebt er tenslotte gereedschap voor nodig.

In hoeverre een gewone inbusbout anti-diefstal te noemen is valt ook te betwisten. Wel kan een wiel met snelspanner natuurlijk sneller gestolen worden. Juist omdat daar geen gereedschap voor nodig is.
@Wim
Nee geen garantie.
Fiets was ook niet duur. (en nu weet ik ook waarom :) )
Dus ik zal zelf iets moeten verzinnen.
Maar ben een beetje uit ideeën. En de ideeën die ik had waren niet zo heel slim.
Als het geen gestolen fiets blijkt te zijn is de enige oplossing een bezoek aan Kiel Windeweer denk ik.
Fiets is niet gestolen.
Heb ik gecontroleerd voordat ik hem kocht.
Fiets had wat mankementen. Maar dit had ik niet voorzien :)
Dat maakt het probleem wat makkelijker oplosbaar: Kiel Windeweer, en dan maar hopen dat je de naaf niet gemold hebt.
Als een pen in een gat vastzit kun je ipv slaan ook draaien, al betwijfel ik of je de andere kant in dit geval goed vast kunt zetten zonder iets te mollen.

Qua checklist fietsje kopen hebben we hier in ieder geval allemaal weer wat van geleerd. Ik in ieder geval wel.
M276 schreef:
ma 01 jun, 2020 08:10
@Wim
Nee geen garantie.
Fiets was ook niet duur. (en nu weet ik ook waarom :) )
Dus ik zal zelf iets moeten verzinnen.
Maar ben een beetje uit ideeën. En de ideeën die ik had waren niet zo heel slim.
Ik zei dus; je mag er mee langs komen...
Shadow schreef:
ma 01 jun, 2020 09:39
M276 schreef:
ma 01 jun, 2020 08:10
@Wim
Nee geen garantie.
Fiets was ook niet duur. (en nu weet ik ook waarom :) )
Dus ik zal zelf iets moeten verzinnen.
Maar ben een beetje uit ideeën. En de ideeën die ik had waren niet zo heel slim.
Ik zei dus; je mag er mee langs komen...
Bedankt voor het aanbod.
Vlissingen is alleen niet echt naast de deur voor ons.
Kiel Windeweer trouwens ook niet :)
Maar ik hou het even in gedachten.
Waar woont jullie huis ongeveer? Misschien kan een ander forumlid die wat meer in de buurt woont helpen?
Ons huis staat in rijswijk :)
Kun je de geplooide schroefdraadkant niet weer rechtplooien door er 1 of meer moeren op te draaien en met een buis of gereedschap over die moeren duwen?
Bouten met geen/verzonken koppen zijn recipes voor disaster. Eigenlijk moet je ze preventief demonteren en vet aan draad en rond kop doen. Vooral dat laatste, want het is daar dat vuil/water indringt, moeilijk droogt in de spleet, en de boel doet griperen. En dan nog op de omtrek, dus hefboomvoordeel tov de gereedschapsaansluiting die dichter bij het center ligt.
Cranks hebben vaak ook zo een "rot" systeem. Dat was nog een voordeel van Hollowtech 2, 2 boutjes op de omtrek, die lossen en de crank gaat er zonder verder geduw gewoon af.
Goede roestoplosser erin proberen te krijgen, bv dit spul https://www.ranexrustbuster.com/roest/roestoplosser.

Dit een aantal dagen dagelijks opnieuw aanbrengen. Met het wiel naar een garage lopen en vragen aan een van de monteurs of ze met een pers het asje er even uit willen drukken. Wel goed opletten dat je op de holle as laat dragen en NIET op de dynamo zelf.

Succes, Marcel

Als je naar Woerden wil komen die ik het wel voor je
Ik lees het nu nog wat zorgvuldiger. Zonder het speciale gereedschap kun je dit in principe niet los krijgen. Dat is nu net de bedoeling van anti diefstal materiaal. Het is dus ook geen gewone inbus. Zet er een gewone inbussleutel in en je draait de boel kapot. Dat is volgens mij wat je gedaan hebt. Je hebt het wiel er blijkbaar wel met geweld uitgekregen maar nu moet je nog zorgen dat als je aan de andere kant waar de ribbels zitten draait je de inbuskant tegenhoudt zodat die niet mee draait. Omdat er een kraag omheen zit lukt dat niet van buitenaf. Dit zou mijn diagnose zijn.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 15:51
Dat is nu net de bedoeling van anti diefstal materiaal. Het is dus ook geen gewone inbus.
Waarom niet? Dat is namelijk wel wat Son bij een nieuwe naafdynamo in QR-versie levert bovenin het doosje:
Screenshot_20200601-155922_Gallery.jpg