Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anti pik snelsluiter wil niet los - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Anti pik snelsluiter wil niet los

Ik kan het plaatje niet goed zien. Deze as is geen Son onderdeel en de inbus heeft 5 kantjes ipv 6. Ik heb zelf precies hetzelfde. Zet er een gewone inbus sleutel in en je molt de boel.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 16:03
Ik kan het plaatje niet goed zien.
Dat is wat je aantreft als je het doosje van een nieuwe Son dynamo in QR versie openmaakt.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 16:03
Deze as is geen Son onderdeel
Artikelnummer 75200 op de Son website:
Screenshot_20200601-160832_Samsung Internet.jpg
Denk toch dat die het is, aangezien er volgens TS een inbus in past:
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 15:10
En een inbus past erin
Die van mij ziet er anders uit en is echt geen gewone spanas. Of het dezelfde is als op deze fiets kan ik niet goed genoeg zien.
Die van mij is dus een speciale met 5 ipv 6 vlakjes. Daar hoort precies zo'n sleuteltje bij als op de allereerste foto. Om de inbus zit dan nog een stalen kraag die niet met de inbus meedraait, om te voorkomen dat je er met een tang vat op krijgt.
Als er nog een beetje van de inbus over is lijkt een verzoek aan de vorige eigenaar de aangewezen weg om dat sleuteltje alsnog te krijgen. Per slot kon die ook niet zonder dat sleuteltje want dat heb je elke keer nodig als je een band wilt verwisselen. Het hoeft nog maar een keer te lukken.
Ik zie dat ze ook bij Amazon te koop zijn voor weinig geld.
Wim, ze zijn al een stapje verder en wat je zegt is al een beetje gepasseerd station.
Maar volgens mij is het geen geval van vastzittend roest of zo. Als je niet weet wat er aan de hand was en wat je voor je hebt ga je door op de zinloze route van meppen met de hamer en dergelijke. Eerst nadenken en analyseren is mijn devies.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 17:51
Maar volgens mij is het geen geval van vastzittend roest of zo.
waarom niet?
Omdat er denk ik een heel ander probleem is: een antidiefstal constructie die niet makkelijk toegeeft. Als jij zonder de goede sleutel een huis probeert binnen te komen zeg je toch ook niet dat het slot verrroest is? Nogmaals, ik heb de naaf niet met eigen ogen gezien, maar als ik het plaatje van de spanner zie en hoor over een inbus met vijf vlakjes, dan denk ik dat ik genoeg weet. Wat niet uitsluit dat de boel ook nog flink vast geroest kan zitten, maar ik zie geen roest eerlijk gezegd.
Het is geen vreemde constructie, gewoon de lange 5mm inbusbout die SON standaard mee levert met hun dynamo's...
De foto van de 5 kantige boutkop was niet van deze naaf. Deze lange bout is gewoon droog gemonteerd, zonder vet, en zit nu vast in de as, met goed ondersteunen en een paar tikken is die er zo uit.

Stop nu eens met dat geroep in de ruimte....
Ik laat hem nu een paar dagen weken in de olie (kruip / wd40)
En zal hem dan nog is proberen eruit te slaan met ondersteuning :D
[quote=Shadow post_id=366472 time=1591028879 user_id=16677]
Het is geen vreemde constructie, gewoon de lange 5mm inbusbout die SON standaard mee levert met hun dynamo's...
De foto van de 5 kantige boutkop was niet van deze naaf. Deze lange bout is gewoon droog gemonteerd, zonder vet, en zit nu vast in de as, met goed ondersteunen en een paar tikken is die er zo uit.

Stop nu eens met dat geroep in de ruimte....
[/quote]

Waarom is dit geroep in de ruimte? Het plaatje was van een vijfkantige spanner met antidiefstal constructie. Heb jij het ding in het echt gezien? Ik geloof dat ik wat leukers ga doen. Ik hoop overigens voor de OP dat je gelijk hebt.
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 18:36
Waarom is dit geroep in de ruimte? Het plaatje was van een vijfkantige spanner met antidiefstal constructie. Heb jij het ding in het echt gezien? Ik geloof dat ik wat leukers ga doen.
Dat komt omdat je niet goed leest;
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 15:29
Het plaatje was ter indicatie. Bij mij past er echt een inbus in.
Ik zal is kijken wat voor tang je bedoelt :)

Maar 1 kant kreeg ik al los.
Maar dan blijft de snelspanner gewoon zitten
Ik had verwacht dat ik hem dan zo eruit kon trekken.
Maar dat blijkt niet zo.
Dat ^^ probeer ik je al een aantal posts te vertellen... :D
M276 schreef:
ma 01 jun, 2020 18:33
Ik laat hem nu een paar dagen weken in de olie (kruip / wd40)
En zal hem dan nog is proberen eruit te slaan met ondersteuning :D
Ja goed idee, het mooiste is ondersteunen met een blok hout of aluminium, dat is zachter dan je as.
M276 schreef:
zo 31 mei, 2020 15:29
Het plaatje was ter indicatie. Bij mij past er echt een inbus in....
Hoeveel vlakken tel je, 5 of 6? En kun je er misschien een fotootje van maken en plaatsen?
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 17:51
Maar volgens mij is het geen geval van vastzittend roest of zo.
Gemonteerd zonder vettigheid door de fabrikant, een naaf van een dusdanig hoge kwaliteit dat ' ie er niet uit hoeft voor onderhoud, een goede antilekband die je met doorsnee woon-werkverkeer nooit lek rijdt, en de de hele winter doorrijden inclusief pekel een aantal jaar...
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 17:51
Als je niet weet wat er aan de hand was en wat je voor je hebt ga je door op de zinloze route van meppen met de hamer en dergelijke. Eerst nadenken en analyseren is mijn devies.
+1 =)
Zoals gezegd: wat voor systeem is het? Dat is wat ik gevraagd heb maar blijkbaar is dat een domme vraag, ook al heb ik zelf ook precies zo'n spanas met een inbus met vijf kantjes. En zoals ik zei, ik hoop dat mijn angst onjuist is, want dan kan het wel eens lastiger worden.
Ik zal morgen een foto maken van de kop.
Maar het is een kop waar een inbus in past.
Verder zie ik geen gaatjes of iets dergelijks in de kop van de bout zitten
Maar morgen plaats is een foto

(die foto van Leon met zwarte as lijkt hem trouwens wel te zijn. Alleen zie je hierop ook de kop niet )
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 19:03
Zoals gezegd: wat voor systeem is het? Dat is wat ik gevraagd heb maar blijkbaar is dat een domme vraag, ook al heb ik zelf ook precies zo'n spanas met een inbus met vijf kantjes. En zoals ik zei, ik hoop dat mijn angst onjuist is, want dan kan het wel eens lastiger worden.
Het is geen domme vraag, die bestaan niet. Alleen domme mensen bestaan, die niet lezen en maar door blijven harken over hun theorie terwijl er door de vraagsteller al is aangegeven dat het een zeskantkop is en dus waarschijnlijk de originele as zoals bijgeleverd door SON, de foto die de vraagsteller erbij voegde bevestigde dit vermoeden. Als je dan nog door wil blijven mekkeren prima :?:
Er bestaan zeker ook onbeschofte mensen.
Zeker, lekker dwars blijven doen :arrow: