Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anti pik snelsluiter wil niet los - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Anti pik snelsluiter wil niet los

Shadow schreef:
ma 01 jun, 2020 19:32
Wim schreef:
ma 01 jun, 2020 19:03
Zoals gezegd: wat voor systeem is het? Dat is wat ik gevraagd heb maar blijkbaar is dat een domme vraag, ook al heb ik zelf ook precies zo'n spanas met een inbus met vijf kantjes. En zoals ik zei, ik hoop dat mijn angst onjuist is, want dan kan het wel eens lastiger worden.
Het is geen domme vraag, die bestaan niet. Alleen domme mensen bestaan, die niet lezen en maar door blijven harken over hun theorie terwijl er door de vraagsteller al is aangegeven dat het een zeskantkop is en dus waarschijnlijk de originele as zoals bijgeleverd door SON, de foto die de vraagsteller erbij voegde bevestigde dit vermoeden. Als je dan nog door wil blijven mekkeren prima :?:
Dat er domme mensen bestaan blijkt niet uit de vragen die gesteld worden, maar uit de antwoorden die gegeven worden. Waar lees jij in hemelsnaam dat de TS het over een zeskantkop heeft?? Ik mag dan in jouw ogen misschien ook dom zijn, maar ik lees alleen maar dat er over inbus gesproken wordt. Dat zou kunnen betekenen dat het een zeskantkop is, maar de TS kan er ook naast zitten. Een foto van de kop zal het ofwel bevestigen dat het werkelijk om een inbuskop gaat, ofwel laten zien dat het misschien toch een vijfkantkop is, ofwel andere zaken aan het licht brengen waardoor misschien uitkomst geboden kan worden, of bepaalde zaken uitgesloten kunnen worden.

De meesten, waaronder ik, reageren om bij te dragen aan een oplossing en niet om een ander de vliegen af te vangen, of ronduit te schofferen. Mag het wat minder onbehouwen a.u.b.?
Is een inbus geen zeskantkop dan? Dat noemen ze binnenzeskant.

Edwin* schreef: Dat er domme mensen bestaan blijkt niet uit de vragen die gesteld worden, maar op de antwoorden die gegeven worden. Waar lees jij in hemelsnaam dat de TS het over een zeskantkop heeft?? Ik mag dan in jouw ogen misschien ook dom zijn, maar ik lees alleen maar dat er over inbus gesproken wordt. Dat zou kunnen betekenen dat het een zeskantkop is, maar de TS kan er ook naast zitten. Een foto van de kop zal het ofwel bevestigen dat het werkelijk om een inbuskop gaat, ofwel laten zien dat het misschien toch een vijfkantkop is, ofwel andere zaken aan het licht brengen waardoor misschien uitkomst geboden kan worden, of bepaalde zaken uitgesloten kunnen worden.

De meesten, waaronder ik, reageren om bij te dragen aan een oplossing en niet om een ander de vliegen af te vangen, of ronduit te schofferen. Mag het wat minder onbehouwen a.u.b.?
Als je je aangesproken voelt is dat jouw probleem, ik bedoel vooral op mensen die reageren die niet alles doorgelezen hebben, daar weer op reageren, dan leg ik uit wat er besproken is en dan nog gaat het door? Lees dan goed, in plaats van je desinteresse af te wentelen als onbehouwenheid van mijn kant.

Als je wilt bijdragen aan een oplossing is het handig dat je ergens verstand van hebt en niet gaat lopen blaten dat het ook iets anders kan zijn, want het kan altijd iets anders zijn, misschien is deze bout wel met 2 componenten lijm gemonteerd als anti-diefstal maatregel. Waar ik een beetje tabak van heb is dat er een aantal mensen reageren die in hun leven ooit ook wel eens een bout van dichtbij gezien hebben en gaan roepen, het advies van mensen die dagelijks met techniek bezig zijn gaat dan een beetje verloren omdat iedereen wat geroepen wil hebben, dat heeft hier op dit forum al meerdere techneuten doen opstappen en dat gaat nog wel gebeuren.
zo'n as met binnenzeskantbout of binnenvijfkantbout werkt precies hetzelfde. topicstarter heeft gelijk; als de moerkant eraf is moet hij normaal gesproken los zijn. Als dat niet zo is (zoals hier), is de boel verrot en/of krom. De as kan er uit, moet elke werkplaats kunnen, of de naaf nog oké blijkt te zijn zie je dan wel.
M276 schreef:
ma 01 jun, 2020 13:27
Ons huis staat in rijswijk :)
daar zijn er drie van :wink:
Shadow schreef:
ma 01 jun, 2020 19:59
Is een inbus geen zeskantkop dan? Dat noemen ze binnenzeskant.
De TS begint met:
“Ik heb een 2de hands fiets gekocht.
Nu zit er bij het voorwiel zo'n anti pik snelsluiter die je met een inbus los kan draaien.
Normaal draai je de inbus los. En dan kan je beide moertjes los draaien.”

En zo’n anti pik snelsluiter heeft veelal vijf kanten. Vervolgens wordt er gesproken over inbus en dat het zou passen. Gezien de handelingen die tot nu toe verricht zijn is het wellicht handig om via een fotootje mee te kijken om welke kop het precies gaat en of er, afgezien van het aantal vlakken, nog meer opmerkelijks te zien valt, of niet.

Blijft overeind dat ik vind dat je nogal hufterig reageert en de persoon in kwestie diskwalificeert als iemand die loopt te blaten, in zijn leven ooit ook wel eens een bout van dichtbij gezien heeft en is gaan roepen.

En misschien heb je wel gelijk dat het daadwerkelijk om een inbus (zeskant) kop gaat.... maar als je goed leest gaat het er niet om dat iemand zijn gelijk wil krijgen, maar bepaalde zaken wil kunnen uitsluiten. Vergeet niet dat dit alleen maar met de beste bedoelingen richting de TS is.

En door mensen die dagelijks met techniek bezig zijn gaat dat dan een beetje verloren omdat iedereen wat geroepen wil hebben, dat heeft hier op het forum al meerdere goedaardige mensen doen opstappen en dat gaat nog wel gebeuren.
Grandonneur schreef:
ma 01 jun, 2020 20:25
zo'n as met binnenzeskantbout of binnenvijfkantbout werkt precies hetzelfde. topicstarter heeft gelijk; als de moerkant eraf is moet hij normaal gesproken los zijn. Als dat niet zo is (zoals hier), is de boel verrot en/of krom. De as kan er uit, moet elke werkplaats kunnen, of de naaf nog oké blijkt te zijn zie je dan wel.
M276 schreef:
ma 01 jun, 2020 13:27
Ons huis staat in rijswijk :)
daar zijn er drie van :wink:
Ik denk hier hetzelfde over. Als het je zelf niet lukt kun je er beter mee naar een werkplaats gaan.
Neemt niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben naar hoe de kop er uit ziet....
Het is Rijswijk ZH naast Den Haag :)
In de bijlage de foto van de kop
Inbus 5 mm past erin

Bijlagen

Dat is dus de standaard SON spanner.
M276 schreef:
di 02 jun, 2020 06:27
Het is Rijswijk ZH naast Den Haag :)
In de bijlage de foto van de kop
Inbus 5 mm past erin
Dat is dan duidelijk, dank voor het plaatsen. Voor zover ik het kan zien zijn de vlakken niet allemaal even vlak meer.

WD40 al geprobeerd? Of Rustyco Reactor? (Is wel een vies goedje, maar werkt super.)

Je zou een pijpsleuteltje of stevig buisje (die je niet snel krom trekt) op de lange kant (arm) van de inbus kunnen zetten om meer kracht x arm te hebben. Maar wellicht is een ritje naar een fietsenmaker ook een goede optie.
Succes!
Mooi. Ik neem aan dus ook met zes vlakjes, al zeg je dat niet. Dat scheelt veel ellende. Ik zou oppassen met spul erin proberen te spuiten want er zit een soort ventiel in het huis en je wilt geen oplosmiddel in je naaf hebben. Anders even m-gineering bellen voor advies.
Ik kan draaien wat ik wil. Maar niets houd meer tegen.
En de as van de SON naaf is overal rond. Dus echt lekker grip heb je nergens.
We gaan nog even door met WD40 / Kruipolie
En dan in het weekend is kijken of we hem eruit krijgen.

Het is jammer dat mijn vader net met pensioen is. Die had een mooie werkplaats :)
Wat al eerder getipt is, is om twee moeren op het andere eind te draaien, vast tegen elkaar aan en dan vervolgens een met een ringsleutel (of bankschroef) de binnenste moer vast houden (die het dichts bij de naaf zit). Zo voorkom je dat de as meedraait en je geen grip hebt. En dan proberen om de zeskantige inbus los te krijgen.
Ik krijg alleen niets meer op het kromme stuk draadeind gedraaid.
Schroefdraad is daar niet goed meer

Maar toen alles nog wel goed vast zat heb ik het verlengen van de inbussleutel wel geprobeerd.
Maar daar kwam geen beweging in.
Dat hoeft ook niet, die bout is toch om zeep.
Ik heb niet alles gevolgd maar waarom slijp je niet gewoon de kop of koppen van die snelspanner? Dan kan je die er met een doorslag uittikken.
Ik denk niet dat dat nog een beetje ‘eng’ is voor de vraagsteller, ik zie het probleem zo 1-2-3 ook niet en heb ook al aangeboden het te doen, maar ik woon wat ver weg.
Omdat er geen beweging in de as zit. (de hamer is al gebruikt.)
Koppen zijn er al af. nul,nul beweging in te krijgen op dit moment.
Shadow schreef:
di 02 jun, 2020 13:48
Ik denk niet dat dat nog een beetje ‘eng’ is voor de vraagsteller, ik zie het probleem zo 1-2-3 ook niet en heb ook al aangeboden het te doen, maar ik woon wat ver weg.
Nou als ik ergens geen problemen mee heb is het de slijptol
Maar ik wilde hem nog een beetje heel houden :)
Maar je kan dan die bout netjes vlak afslijpen en dan met een doorslag je de rest eruit tikken?
Hij is eruit :P

Thanks voor alle adviezen :)

Bijlagen

De aanhouder wint ;)