bast1aan schreef:
za 06 jun, 2020 12:45
Roger schreef:
za 06 jun, 2020 12:13
Het verschil is ook erg groot. Dat is juist mijn ziens ook het leuke dat het kan, 1,8 a 2 bar tubeless. Heb je de mogelijkheid het verschil te voelen in het veercomfort van de banden, wat ook voor mij tot zijn recht komt op gewoon asfalt. Hier kom ik ook regelmatig oneffenheden tegen. Zeker in Brussel, Liège en Charleroi.
Ja, dat is wel leuk inderdaad. Ik heb eens een fietsreis gemaakt van 4000km door Scandinavië met een soepele 60mm band op 3 bar. Dat reed inderdaad geweldig. Asfalt met richels, zeer grof asfalt, kasseien in steden, de typische Zweedse gravelwegen met steenslag, het reed allemaal lekker soepel. Dat zou mss met huidige stand van techniek goed tubeless kunnen.
Lager dan 3 bar zou ik trouwens niet willen omdat het dan ook niet strak meer rijdt in bochten enzo. (en aquaplaning als je met 80km/h een noorse berg afrijdt? :shock: )
Even voor de duidelijkheid 1,8 a 2 bar vind ik leuk en comfortabel tubeless. Maar met serieuze bagage komt er iets meer lucht in. De verende werking van de banden blijft dan ongeveer het zelfde als met 1,8 a 2 bar zonder bagage. Het is dus een beetje spelen en uitproberen met de luchtdruk naar gelang van de beoogde rit met of zonder bepakking.