Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Deore en LX naaf in achterwiel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verschil Deore en LX naaf in achterwiel

PascalNaber schreef:
wo 03 jun, 2020 17:00
Het is een velgrem, Magura
Daarom zal er een Deore naaf in zitten, als je die link bekijkt dan zie je bovenin de XT naaf, die wil je niet want aluminium as en minder sterk, dan de Deore en van onderen de LX - waar ik vanuit ga dat dat uitlopende serie is. Ik denk dat je er niet veel mee op schiet iig.
PascalNaber schreef:
wo 03 jun, 2020 17:00
Koga wil inderdaad wel de naaf leveren aan de fietsenmaker.
Da's een ander verhaal dan niet tegemoet willen komen. Een compleet nieuw wiel lijkt me wat overdreven en een wiel bouwen kost ook tijd.

Met de rest heb je mazzel gehad en een Deore-naaf is verder prima. Uiteindelijk ben je beter uit dan met de originele opzet.
Shadow schreef:
wo 03 jun, 2020 17:05
PascalNaber schreef:
wo 03 jun, 2020 17:00
Het is een velgrem, Magura
Daarom zal er een Deore naaf in zitten, als je die link bekijkt dan zie je bovenin de XT naaf, die wil je niet want aluminium as en minder sterk, dan de Deore en van onderen de LX - waar ik vanuit ga dat dat uitlopende serie is. Ik denk dat je er niet veel mee op schiet iig.
Ik denk eerder dat Koga verkeerd heeft ingekocht bij Shimano aan het begin van het jaar en meer fietsen heeft verkocht dan waar men onderdelen voor had liggen, soms is het ook wel eens omgekeerd en dan worden die "overjarige" onderdelen voor een leuke prijs weer doorverkocht.
Zou heel goed kunnen Peter!
_Peter_ schreef:
wo 03 jun, 2020 19:54

Ik denk eerder dat Koga verkeerd heeft ingekocht bij Shimano aan het begin van het jaar en meer fietsen heeft verkocht dan waar men onderdelen voor had liggen, soms is het ook wel eens omgekeerd en dan worden die "overjarige" onderdelen voor een leuke prijs weer doorverkocht.
En die koop je dan weer in een Duitse webshop zonder doosje ;)
Denk dat elke fietsenfabrikant in zijn folder heeft staan dat er tussen tijds wijzigingen kunnen zijn.
De Deore en Deore LX naven doen het best goed bij vakantie fietsen, van de XT achternaven heb ik er al veel gerepareerd en toen er geen reserve delen meer waren vervangen.
Dat is het nadeel van Shimano naven, kogel en coon draait mooi en kan lang mee gaan maar als er dan een coon ingesleten is dan kan je hem vaak niet meer bestellen na 2 jaar, dan moet je maar in de bak met conen gaan kijken of er 1 ligt die er op lijkt en waarvan je dan hopelijk de stofkap kan overzetten, wiel gaat dan weer een tijd mee maar de afdichting is dan niet meer optimaal.

Dan liever industrie lagers, die tik je er uit, staat een nummer op en kan je zo bestellen en een nieuwe er in tikken,

En aardig dat Koga een naaf wil leveren maar dan sta je als fietsenmaker in de spagaat, of een uur voor niks werken en misschien nieuwe spaken moeten steken of een klant niet blij en boos op jou vanwege iets waar hij niks aan kan doen.
Als ik een fiets koop waarvan op de website van de fabrikant staat welke onderdelen er op zitten, dan verwacht ik dat die fabrikant de fiets dan ook als zodanig uitlevert.

Als de fabrikant vervolgens te weinig heeft ingekocht, dan is het in Nederland nog altijd zo geregeld dat de fabrikant er gelijkwaardig (óók qua prijs!! anders krijgen we discussie weer dat de Deore naaf vrijwel niet onder doet voor een LX naaf en ik weer reageer dat vrijwel dan nog altijd niet hetzelfde is... blablabla) of betere/duurdere onderdelen op dient te monteren.

Dat is in dit geval deels gebeurd met een upgrade naar XT, maar er heeft ook een downgrade plaatsgevonden, namelijk van LX naar Deore en dat is naar mijn mening niet naar behoren. Persoonlijk zou ik daar niet blij mee geweest zijn en dat hersteld willen hebben. Dat heeft niets met zeuren te maken, maar je hebt het hier per slot van rekening niet over een inferieur merk, maar over een premium merk met een prijs die je daar ook nog eens voor betaalt.

En de TS heeft ook nog eens twee fietsen bij de fietsenmaker besteld, een goeie klant zou ik zeggen.

De Koga Worldtraveller S van mijn vrouw had een tijd geleden last van een tik bij iedere trapbeweging. Dat is onder garantie (na het verstrijken van de garantietermijn) toch vervangen door de fietsenmaker. En of hij het uurloon ook vergoed heeft gekregen van Koga weet ik niet, maar we zijn nog steeds uiterst tevreden klanten, van zowel Koga als van de fietsenmaker (en over de laatste zijn we nog het allermeest tevreden).

Het is gewoon netjes opgelost, precies zoals dat hoort te gebeuren en zonder erom te hoeven zeuren.

Wat Koga beter had kunnen doen is tijdens het bestelproces aan de fietsenmaker terugkoppelen dat er bepaalde onderdelen niet meer voorradig waren en de fiets voor het overgrote deel een upgrade zou krijgen, op de achternaaf na, die zou een downgrade krijgen.
Klant had dan de keuze gehad: wil ik dit wel, of wil ik dit niet. Nu is klakkeloos aangenomen dat de klant het wel zou pikken. Ik vind dat niet helemaal correct.

Een disclaimer heb ik op de specificatielijst van Koga overigens niet kunnen vinden.
De vraag is natuurlijk ook of die fietsenmaker een beetje kan wielbouwen. Ik heb liever een goedgebouwd wiel met een Acera naaf dan een slechtgebouwd wiel met goudomrande geharde naven metblagers van een supersterke unobtainiumlegering.
En de vraag of de spaken het leuk vinden dat gefriemel en gebuig. Uiteraard gebruikt de fietsenmaker nieuwe. Maar dat is wel meer werk...
It ain't over till it's over.
Edwin* schreef:
wo 03 jun, 2020 21:46
Als ik een fiets koop waarvan op de website van de fabrikant staat welke onderdelen er op zitten, dan verwacht ik dat die fabrikant de fiets dan ook als zodanig uitlevert.

Als de fabrikant vervolgens te weinig heeft ingekocht, dan is het in Nederland nog altijd zo geregeld dat de fabrikant er gelijkwaardig (óók qua prijs!! anders krijgen we discussie weer dat de Deore naaf vrijwel niet onder doet voor een LX naaf en ik weer reageer dat vrijwel dan nog altijd niet hetzelfde is... blablabla) of betere/duurdere onderdelen op dient te monteren.

Dat is in dit geval deels gebeurd met een upgrade naar XT, maar er heeft ook een downgrade plaatsgevonden, namelijk van LX naar Deore en dat is naar mijn mening niet naar behoren. Persoonlijk zou ik daar niet blij mee geweest zijn en dat hersteld willen hebben. Dat heeft niets met zeuren te maken, maar je hebt het hier per slot van rekening niet over een inferieur merk, maar over een premium merk met een prijs die je daar ook nog eens voor betaalt.

En de TS heeft ook nog eens twee fietsen bij de fietsenmaker besteld, een goeie klant zou ik zeggen.

De Koga Worldtraveller S van mijn vrouw had een tijd geleden last van een tik bij iedere trapbeweging. Dat is onder garantie (na het verstrijken van de garantietermijn) toch vervangen door de fietsenmaker. En of hij het uurloon ook vergoed heeft gekregen van Koga weet ik niet, maar we zijn nog steeds uiterst tevreden klanten, van zowel Koga als van de fietsenmaker (en over de laatste zijn we nog het allermeest tevreden).

Het is gewoon netjes opgelost, precies zoals dat hoort te gebeuren en zonder erom te hoeven zeuren.

Wat Koga beter had kunnen doen is tijdens het bestelproces aan de fietsenmaker terugkoppelen dat er bepaalde onderdelen niet meer voorradig waren en de fiets voor het overgrote deel een upgrade zou krijgen, op de achternaaf na, die zou een downgrade krijgen.
Klant had dan de keuze gehad: wil ik dit wel, of wil ik dit niet. Nu is klakkeloos aangenomen dat de klant het wel zou pikken. Ik vind dat niet helemaal correct.

Een disclaimer heb ik op de specificatielijst van Koga overigens niet kunnen vinden.
Wat ga je weer lekker los? Financieel gezien is een XT afgemonteerde fiets met een Deore naaf nog steeds een upgrade hoor. Hij kan gewoon lekker gaan fietsen, krijgt hij problemen dan heeft hij garantie. Wordt z'n naaf vervangen door de fietsenmaker dan moet je maar afwachten of het net zo goed gespaakt is als Koga het zelf doet. De meeste fietsenmakers zijn die kunst een beetje kwijt geraakt namelijk.
Komkom, juliie hebben gewoon verschillende meningen. Dat mag toch? De een wil het maximale consumentenrecht benutten, de andere de waarschijnlijk beste fiets die er nu nog van te maken is.

Zoals al gezegd zou ik in dit geval voor de fiets kiezen. De volgende keer koop je gewoon een ander merk. Nieuwe ronde nieuwe kansen.
Precies dat Leon :D
Leon schreef:
do 04 jun, 2020 12:17
Komkom, juliie hebben gewoon verschillende meningen. Dat mag toch? De een wil het maximale consumentenrecht benutten, etc.
Inderdaad en dat is wat anders dan helemaal los gaan...

Ik zou er proberen uit te komen en mijn recht te halen (en dat is wat anders dan je recht ook daadwerkelijk te krijgen) en mocht dat niet naar tevredenheid lukken, de volgende keer een ander merk kopen.
Op de beginpagina https://bike.shimano.com/nl-NL/home.html kun je wel allerlei keuze's maken. B.v. alleen achternaven tonen, maar dan krijg je alleen naven geschikt voor schijfremmen. Een SLX achternaaf is altijd voor schijfrem. Krijg je eindelijk de velgrem Deore en Deore LX achternaaf naast elkaar, dan staat bij de ene wel het type naafafdichting er bij, maar bij de ander niet.

Technische documenten (exploded view en parts nummers).
Deore achternaaf FH T610:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-T610-3515.pdf
Deore XL achternaaf FH T670:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-T670-3314.pdf

In de parts list zijn de nummers van de conussen anders. Je zou verwachten dat dat dan op een materiaal/kwaliteits verschil zou duiden. De rest van de nummers zijn vrijwel gelijk. Ik zie geen structurele afdichtings verschillen. In de compabiliteits-kolom staat dan weer dat de linker conus set van de T610 gelijk is aan die van de T670. Waarom heeft die dan een ander nummer? De rechter (aandrijfzijde) conus set zou dan weer: "Parts are usable, but differ in materials, appearance, finish, size, etc." zijn.

Misschien dat het een verschil kan maken of de fiets'fabrikant', fietsleverancier, of jezelf de nieuwe naven nog een keer naloopt en precies afstelt. En dan zou een 'goedkope' Acera achternaaf wel eens langer mee kunnen gaan dan een 'duurdere' Deore LX. Maar ik begrijp dat een keer de quick release van je naaf met een andere kracht vastzetten al invloed op de afstelling van je naaf kan hebben.
Waar jezelf de meest negatieve ervaring mee hebt gehad is wat je het meest wantrouwt. Persoonlijk heb ik nu liever een fiets met naven die beter zijn dan de aandrijfgroep. Helaas komt dat op nieuwe kant-en-klare, uit de catalogus fietsen bijna nooit voor.

Verder: de wondere wereld van Shimano.
Shimano heeft ons wel veel betaalbare, betrouwbare onderdelen en oplossingen gebracht, dus daar verder geen klagen over.
Nieuwe groepen of een upgrade van de hogere groepen wordt wel in de spotlight gezet. Of andere groepen ondertussen ook (hoe en wat?) veranderen blijft gissen. Ik lees op racefietsfora dat de nieuwe Tiagra groep net zo goed functioneert als de 105 groep uit 2017, maar is de duurzaamheid ook net zo goed? Shimano levert ook allerlei 'non group set' onderdelen die je niet in het bekende oplopende kwaliteits rijtje van groepen kan zetten. Ik dacht ook altijd dat een 'vierkante' BB-UN55 trapas een betrouwbare keuze was (al 55.000 km in gebruik), maar op dit forum is toch weer duidelijk gemaakt (door mensen die vaker een trapas in handen krijgen) dat de ene BB-UN55 niet de andere is. Dat is iets waar je zelf als individuele consument nooit achter gaat komen. Op de 15 jaar oude Deore LX wielen van mijn ruig gebruikte fiets was na 15.000 km net een vage polijstbaan van de kogels te herkennen op de conussen. Dat zegt echter niks over de kwaliteit van de nu nog verkrijgbare Deore LX naven.
Precies daarom zijn cup/cone naven met een aluminium as ongeschikt. De kracht van de snelspanner kan de afstelling al fundamenteel veranderen. Dat is bij stalen assen al een ding.
Dat het handig is om met Shimano naven een beetje te weten hoe werkt, daar kan ik het wel mee eens zijn. Dat ze ongeschikt zijn niet. Daarvoor zijn er te veel exemplaren de wereld rond geweest.

Een Hope set is idd geweldig mooi, maar bij mij komen ze er niet op vanwege de herrie. Zo is er altijd wel wat :lol:
Grandonneur schreef:
do 04 jun, 2020 20:30
Dat het handig is om met Shimano naven een beetje te weten hoe werkt, daar kan ik het wel mee eens zijn. Dat ze ongeschikt zijn niet. Daarvoor zijn er te veel exemplaren de wereld rond geweest.

Een Hope set is idd geweldig mooi, maar bij mij komen ze er niet op vanwege de herrie. Zo is er altijd wel wat :lol:
De sets met alu as zijn niet geschikt voor bepakt reizen, dat is hier uit den treure aan bod geweest (De XT naaf zeg maar)
De Hope naven zijn stil te krijgen door iets meer vet in het freewheel systeem te doen, geen enkel probleem. Net zoals de DT naven iets luidruchtiger te maken zijn door er minder vet in te doen (mijn DT350 naaf is heerlijk stil).
Grandonneur schreef:
do 04 jun, 2020 20:30

Een Hope set is idd geweldig mooi, maar bij mij komen ze er niet op vanwege de herrie.
Dan kun je wel weer je bel eraf schroeven ;)

Als je dan toch naven gaat vervangen zou ik zoiets erin laten spaken, voor het verschil tussen Deore en (S-)LX zou ik het wiel lekker intact houden...
Jurr schreef:
do 04 jun, 2020 20:49
Grandonneur schreef:
do 04 jun, 2020 20:30

Een Hope set is idd geweldig mooi, maar bij mij komen ze er niet op vanwege de herrie.
Dan kun je wel weer je bel eraf schroeven ;)

Als je dan toch naven gaat vervangen zou ik zoiets erin laten spaken, voor het verschil tussen Deore en (S-)LX zou ik het wiel lekker intact houden...
Of een Novatec, die maakt als je niet trapt ook lekker veel herrie. Is ook iets goedkoper, en maakt voor veel andere merken ook de onderdelen, dis is niet minder dan een SRAM of Shimano wat dat betreft, wel ook industrielagers.
Dan pak ik liever DT350, die zijn wat goedkoper als Hope en erg goed.