Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Deore en LX naaf in achterwiel - Forum Wereldfietser

Verschil Deore en LX naaf in achterwiel

Hi,

Mijn vrouw en ik hebben een nieuwe Koga WorldTraveller.
Mijn vrouw van vorig jaar en ik van dit jaar. Zij had hem wat eerder dan ik.
Beide WorldTravellers zijn de fietsen uit de folder zeg maar. Geen op maat gemaakte S versie.
Het damesmodel is volledig LX afgemonteerd. Wat ook in de specifikaties in de folder staat.
Mijn fiets bleek XT afgemonteerd te zijn. "Geluk" zei de fietsenmaker.
Bij het schoonmaken viel mij echter op dat er toch 1 onderdeel niet XT is. En dat is de achternaaf.
Die is Deore. Bij het damesmodel is deze LX.
Contact gezocht met de fietsenmaker en die heeft in de specifikaties van Koga gekeken van dit jaar (online kon ik het niet vinden) en daar staat inderdaad in dat de naaf Deore wordt geleverd.

Ik heb er op gezocht, maar krijg niet duidelijk een antwoord. Wat is nu precies het grote verschil tussen deze 2 achternaven?
Is het ander materiaal? Moet ik mij zorgen maken over de kwaliteit ervan?

Misschien weet iemand van jullie het.

mvg,
Pascal
Bel de importeur.
Heel ouderwets, niet alles staat op het internet.
buurman schreef:
wo 03 jun, 2020 10:46
Ik heb er op gezocht, maar krijg niet duidelijk een antwoord. Wat is nu precies het grote verschil tussen deze 2 achternaven?
Is het ander materiaal? Moet ik mij zorgen maken over de kwaliteit ervan?
Wat precies, qua bv afdichting, het verschil is tussen Deore en LX weet ik niet maar je moet je in ieder geval geen zorgen maken. Er zijn voldoende fietsers op dit forum die een Deore achternaaf flink getest hebben, waaronder ikzelf. (Meerdere vakanties in Spanje, met onverhard en een totaalgewicht van 135 kilo. Ook een paar extreem natte vakanties in Noord-Frankrijk. Flink heftige mountainbikepaden tussendoor. in totaal inmiddels ruim 16.000 km)
De XT-naaf daarentegen is op dit forum altijd aan duscussie onderhevig omdat de as zelf van aluminium is in plaats van staal en de lagerkogels kleiner zijn. Dat zijn constructief nadelen. Er zijn dan ook niet helemaal toevallig op dir forum wel meldingen geweest van kapotten XT-achternaven. De geleverde fiets is dus heel verstandig helemaal XT-afgemonteerd behalve de achternaaf.
Mocht je vooraf hebben kunnen kiezen dan zou ik LX aanraden, maar om het wiel om te gaan spaken voor een upgrade omdat je een niet bestaand probleem hebt lijkt me onzinnig en op zich alweer een kans op nieuwe fouten.

N.b. Wat ik niet zeg is dat deze naaf geen regelmatige controle en onderhoud nodig heeft. Dat hebben alle cup- en conusnaven nodig.
Je kunt op de website van Koga ook de specificaties downloaden in pdf: file:///M:/Downloads/KGWT.pdf

er staat bij "Rear hub" het volgende: Shimano Deore LX - Internal grease sleeve for increased service life

Dit gaat dus om het modeljaar 2020, het herenmodel wat jullie hebben gekocht dus. Ik denk dat de fietsenmaker dan niet goed heeft gekeken, er staat toch echt dat de fiets met een LX naaf geleverd wordt.

Voor 2019 zie: https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... 19?frame=H

En ook daar staat vermeld dat de achternaaf een LX naaf moet zijn, dus ook al zou het om een overjarig model gaan van 2019, dan nog moet er een LX naaf inzitten.

Verder wordt er niet gemeld dat de fiets met XT afgemonteerd zou zijn, maar met SLX. Dus dat is juist weer een beetje in je voordeel, want XT schijnt fractioneel beter te zijn dan SLX, maar ook iets duurder.

Wel opmerkelijk dat Koga een lijst met specs heeft voor hun fietsen, maar ze vervolgens met afwijkende onderdelen aflevert.
Persoonlijk zou ik daar niet zo blij mee zijn.
Edwin* schreef:
wo 03 jun, 2020 11:52
Wel opmerkelijk dat Koga een lijst met specs heeft voor hun fietsen, maar ze vervolgens met afwijkende onderdelen aflevert.
Persoonlijk zou ik daar niet zo blij mee zijn.
Ik zou daar wel heel blij mee zijn om precies de redenen die Leon noemt.

De XT naaf is in schijfremvariant nog wel te vinden met stalen as, maar dan los, niet meer in de groepen die geleverd worden bij een fiets.
Shadow schreef:
wo 03 jun, 2020 11:54
Edwin* schreef:
wo 03 jun, 2020 11:52
Wel opmerkelijk dat Koga een lijst met specs heeft voor hun fietsen, maar ze vervolgens met afwijkende onderdelen aflevert.
Persoonlijk zou ik daar niet zo blij mee zijn.
Ik zou daar wel heel blij mee zijn om precies de redenen die Leon noemt.

De XT naaf is in schijfremvariant nog wel te vinden met stalen as, maar dan los, niet meer in de groepen die geleverd worden bij een fiets.
Ik zal dan wat helderder voor je zijn :roll: : persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn dat een fabrikant niet levert wat hij belooft.

Over wat er dan inhoudelijk dan toch geleverd wordt kun je ofwel blij verrast zijn, ofwel teleurgesteld, geheel afhankelijk van wat je aantreft op de geleverde fiets.

Als je goed leest wat Leon schrijft snap ik je opmerking overigens niet zo goed.
Leon schrijft namelijk: "Mocht je vooraf hebben kunnen kiezen dan zou ik LX aanraden". TS heeft Deore geleverd gekregen enm dat is een downgrade t.o.v. LX, in ieder geval qua prijs. Of je met Deore ontevreden moet zijn hoor je mij niet zeggen.
Goed om te weten dat Deore op zich goed genoeg is. Thanks.

Ik heb even naar Shimano gebeld met deze vraag.
De servicemedewerker had al verwacht dat de fiets met LX naaf niet van dit jaar was.
LX gaat er namelijk uit en wordt vervangen door SLX.
Het verschil tussen die 2 is minimaal. Ze staan zo dicht bij elkaar dat het een klein verschil is. Verschil is dan ook lastig aan te geven. Het is mogelijk dat er net een iets ander materiaal is gebruikt, wat net wat duurder en lichter is. Of duurzamer is.
Maar precies weet hij het niet.

Ik kon die spec sheet niet vinden. maar dankje wel.
Ik ga gelijk de fietsenmaker bellen.
Die moet dit gewoon fixen. Ik zou dan inderdaad de SLX naaf erop willen hebben.
Edwin* schreef:
wo 03 jun, 2020 12:01
Ik zal dan wat helderder voor je zijn :roll: : persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn dat een fabrikant niet levert wat hij belooft.
Op zich ben ik het helemaal met je eens Edwin* en ik heb zelf ook eens een fiets bij aflevering doodleuk dreigen te laten staan, waarna het verschil ter plekke gecorrigeerd werd, maar in dit geval is het verschil zo klein dat je je moet afvragen of het de moeite is. Als het Deore is in plaats van LX dan is het jammer. Het scheelt hooguit een paar tientjes.
Dat een fabrikant uitgebreide specs in de folder zet en iets anders levert vind ik uiteraard op zich geen porem in dit marktsegment.
ik kan me voorstellen dat Koga op dat moment niet de juiste Shimanoset (SLX) had liggen. En dus besluit om er XT op te zetten. Om de fiets te kunnen leveren. Dat vind ik op zich prima en ben ik wel blij mee. Maar dan moeten ze wat mij betreft niet 1 onderdeel juist naar beneden afmonteren.
Het verschil in sterkte tussen de LX en Deore naaf is er niet; ze zijn identiek. Het verschil zit hem in de afdichting en is niet erg groot.
Shadow schreef:
wo 03 jun, 2020 13:28
Het verschil in sterkte tussen de LX en Deore naaf is er niet; ze zijn identiek. Het verschil zit hem in de afdichting en is niet erg groot.
Dan nog: als je voor een fiets betaalt waar een LX achternaaf in hoort te zitten, wil je niet een downgrade, hoe klein deze ook zou zijn en ook al gaat het er in dit geval maar om één onderdeel.

Dat mag je namelijk niet verwachten en al helemaal niet van een premium merk als Koga.

Dat is ook precies wat o.a. de TS hier aanstipt.
De achternaaf klopt nu niet met de specificaties. OK het verschil is gering.

Dat de rest XT (en dus duurder) is, is geen reden om er een "mindere" achternaaf in te stoppen.
Ja dat is een ding als je het zo koopt.


(Ik persoonlijk zou de boel er uit gooien en DT350 of Hope naven monteren. De Shimano naven icm zwaar beladen is geen combi die heel lang goed gaat.)
Shadow schreef:
wo 03 jun, 2020 15:40
(Ik persoonlijk zou de boel er uit gooien en DT350 of Hope naven monteren. De Shimano naven icm zwaar beladen is geen combi die heel lang goed gaat.)
Ik heb met mijn toch niet meer zo lichte lijf alles bij elkaar toch aardig wat met ruim 30 kilo bagage achterop gefietst en nog veel meer over rotwegen gestuiterd. Ik ook heb ik heb alles bij elkaar vanalles kapotgehad, inclusief frames. Maar nooit een naaf. Altijd Shimano. Meestal was de economische levensduur van de fiets na 40.000 à 50.000 km voorbij, maar de naven nog altijd prima. Het aantal mensen waarvan ik weet dat ze een kapotte naaf hebben gehad (Behalve de XT-meldingen op dit forum) is ook erg beperkt. Eén; een gebroken lagerkogel.
Fietsenmaker heeft contact met Koga gehad.

Koga heeft een tijdje inderdaad Deore gebruikt om de naaf af te monteren.
Maar Koga wil niet tegemoed komen om het om te ruilen of op een andere manier ervoor te zorgen om het om te ruilen.

Ik ga nu contact opnemen met service center. Om te kijken of het via hen wel omgeruild kan worden.
Straks niet komen als je XT-naaf stuk is hé? :lol:
ik heb duidelijk aangegeven dat het een LX of eventueel SLX moet zijn.
Dat is dus wel heel veel werk om je gelijk te halen, wat je misschien wel krijgt maar dan nog steeds zonder wiel, die 2 tientjes had je je kunnen besparen en in de tijd die je hier nu mee bezig bent geweest had je voor het geld (wat je in die tijd had kunnen verdienen) zelf een compleet wiel met hope-naaf kunnen kopen.
Je moet blij zijn met de extra's XT t.o. LX en verder niet zeuren, dat is mijn insteek.
PascalNaber schreef:
wo 03 jun, 2020 16:38
ik heb duidelijk aangegeven dat het een LX of eventueel SLX moet zijn.
Is het schijfrem of velgrem?

In tegenstelling tot wat ik dacht is in de trekking serie de LX naaf gewoon leverbaar;

https://bike.shimano.com/nl-NL/componen ... e-hub.html
Koga wil inderdaad wel de naaf leveren aan de fietsenmaker. Maar die is vervolgens weer veel tijd kwijt met het spaken.
Ikzelf kan dat niet.

_Peter_ 2 tientjes voor een Hope naaf met compleet wiel? Graag een linkje naar dat artikel dan bestel ik hem gelijk ;-) . Een telefoontje en een mailtje kosten mij bij elkaar niet heel veel tijd.

Het is een velgrem, Magura