Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Nexus 8 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderhoud Nexus 8

Shadow schreef:
di 09 jun, 2020 16:24
Proper betekend dat het vet nog schoon is, de Nexus 3 en 7 zijn door slijpsel binnen de kortste keren zwart van binnen.
Ah, dat wist ik niet.
Lees even mee, ik zoek nog een stadfiets . Heb eentje op het oog met Nexus 8, maar woon werk (40km) is zo gek nog niet met zo een fiets? ( ik gebruik nu mijn stale kona Sutra, Dit jaar was amper pekel.. vind zonde om de kona te gaan pekelen
Beste lezer,

Ik heb sinds kort een Cortina Mozzo uit 2019 gekocht (showroom model) die ik recreatief wil gebruiken en misschien straks ook voor woon-werk (nog niet zeker). Ik ben vrij nieuw hier en ik wilde niet meteen een nieuw topic aanmaken. Vandaar even mijn vraag in dit topic.
De Mozzo is voorzien van Nexus inter 8 (SG C6000 8R) naaf met een belt aandrijving (Gates CDN). De fiets is nagenoeg nieuw en heeft dus alleen een tijdje stil gestaan in de showroom. Nu een +/- 50 km op gefietst en de eerste indruk is heel goed. Schakelt en rijdt erg soepel. Nu merk ik echter wel in de 5e t/m 8e versnelling als ik uitrol en iets terugtrap een rattelend/tikkend geluid. Ik las ook al op diverse fora dat dit normaal is, wat ook de verkopende fietsenhandelaar verklaarde. In de 1e t/m de 4e versnelling is dit geluid afwezig. Alleen lees ik ook de (spook)verhalen? dat een Nexus 8 naaf ook al af fabriek te karig gesmeerd kan zijn.. Zou dat ook bij mij het geval zijn, of eerst maar een paar duizend km rijden en dan de balans opmaken?
Er is ook een klein bijgeluid in de 8e versnelling, je hoort dan een licht zoemend geluid uit de naaf komen, is dat ook al een voorteken van matige smering? Of gewoon een producteigenschap?

Misschien moet ik me nergens druk om maken en lekker gaan rijden, maar dacht wie weet herkend iemand dit verhaal? Alvast bedankt voor de reactie(s).

Gr. Bart
De ratel die je hoort is normaal, als je hem laat smeren is het waarschijnlijk minder of weg omdat de vrijloop dan iets zwaarder loopt door het vet. Je kunt gelijk de naaf laten smeren, ik heb het bij de mijne destijds na een jaar gedaan, was niks mis.
Shadow schreef:
wo 15 jul, 2020 14:26
De ratel die je hoort is normaal, als je hem laat smeren is het waarschijnlijk minder of weg omdat de vrijloop dan iets zwaarder loopt door het vet. Je kunt gelijk de naaf laten smeren, ik heb het bij de mijne destijds na een jaar gedaan, was niks mis.
Ok, goed om te weten. Dank je voor de reactie.
Hij rijdt verder ook fantastisch, dus blijf er nog wel even vanaf.
bart1648 schreef:
vr 17 jul, 2020 08:00
Shadow schreef:
wo 15 jul, 2020 14:26
De ratel die je hoort is normaal, als je hem laat smeren is het waarschijnlijk minder of weg omdat de vrijloop dan iets zwaarder loopt door het vet. Je kunt gelijk de naaf laten smeren, ik heb het bij de mijne destijds na een jaar gedaan, was niks mis.
Ok, goed om te weten. Dank je voor de reactie.
Hij rijdt verder ook fantastisch, dus blijf er nog wel even vanaf.
Bij mijn bakfiets.nl heb ik sinds het begin een gezoem in de 8e versnelling (non-premium versie). Ik kan het zelfs voelen. Ik denk dat het normaal is. Bij mijn andere fiets met 8 premium heb ik dat niet.