Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen ring als kettingbeschermer (chain guard)? - Forum Wereldfietser

Ervaringen ring als kettingbeschermer (chain guard)?

Aardig wat trekking/vakantiefietsen met derailleurversnelling worden geleverd met een beschermingsring voor het grootste voorblad. (iit tot mountainbikes die zo'n ring meestal niet hebben behalve soms goedkope modellen). Zoiets dus:

Afbeelding


Ik heb nu dit crankstel erop zitten (zonder kettingbesschermer):, Shimano Acera FC-T3010-8 3 x 9 speed 44-23-22T

Afbeelding

Ik overweeg vervanging voor deze: Shimano Alivio FC-T4010 44-32-22T (model met kettingbeschermer uiteraard):

Afbeelding


Ik vraag mij wel af: hoe goed beschermt zo'n ring nou in de praktijk? Goed genoeg om met lange 'hikingbroek' of spijkerbroek
op meer casual tochten of zelfs in de stad te gebruiken? Zijn er nadelen aan (behalve misschien lastiger schoonmaken)?
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 19:03
Goed genoeg om met lange 'hikingbroek' of spijkerbroek op meer casual tochten of zelfs in de stad te gebruiken?
Dan zou ik wel een zwarte broek nemen ;)
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 19:03
Ik vraag mij wel af: hoe goed beschermt zo'n ring nou in de praktijk? Goed genoeg om met lange 'hikingbroek' of spijkerbroek
op meer casual tochten of zelfs in de stad te gebruiken? Zijn er nadelen aan (behalve misschien lastiger schoonmaken)?
Ik heb beiden; op verschillende fietsen dus. Het beschermt een boel maar niet zo goed om een niet-zwarte broek zonder clip of elastiek op die fiets te dragen. Tegen het per ongeluk er tegenaan gaan staan met een bloot been of een lichte broek waardoor een een enorme 'fietserstatloo' krijgt werkt het wel, zolang het een lichte aanraking is natuurlijk. Als je de tandwileen vaak wilt schoonmaken is het meer werk. Dus gewoon niet te vaak schoonmaken.

Andere dingen: het kan kapot. Als het goed is beschermt het ding ook tegen het er aan de buitenkant aflopen van de ketting. Het weegt net iets meer dan niks.
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 19:03
Ik vraag mij wel af: hoe goed beschermt zo'n ring nou in de praktijk? Goed genoeg om met lange 'hikingbroek' of spijkerbroek
op meer casual tochten of zelfs in de stad te gebruiken?
Nee.

Bij het omhoog gaan van de trapper pak je vrijwel altijd het stuk ketting mee achter het kettingblad, dus echt veel zal die ring niet schelen (wel wat maar het wordt hoe dan ook smerig).
Je hoeft trouwens geen nieuw crankstel te plaatsen.
Ik zie gaatjes zitten om een ring te monteren. :)
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 19:17
er tegenaan gaan staan met een bloot been of een lichte broek waardoor een een enorme 'fietserstatloo' krijgt werkt het wel,
Knipsel.JPG
Deze tattoo is niet van mij. Ik heb nl wel zo'n ring :)
Ik gebruik altijd een broekklem, dwz als ik een lange broek aan heb.
Omdat ik toch voor de zekerheid een broekklem gebruik heb ik de ring eraf gehaald. Makkelijker schoonmaken en minder gewicht. ps ik heb hem nog liggen denk ik.
Naar mijn ervaring is het enige verschil dat je broekspijp met kettingbeschermer niet meer achter de tandwiel blijft haken: het scheelt dus risico op scheuren, maar dat is het dan ook wel.
als je je broekspijp wilt beschermen, dan zou ik een kettingscherm plaatsen (je trapas moet er wel even uit en weer in :D )
dat houdt je ketting ook wat meer schoon tegen vuil van je voorband
(maar: ook met een kettingscherm kun je met je broekspijp tegen de ketting staan)
bijvoorbeeld de Esencia hier: https://www.internet-bikes.com/164530-h ... 4579d1e3f2 of op de site van Rose waar de maten en dat het om een triple crankstel heen past, duidelijker staat aangegeven.
Bedankt voor de reacties :)

Als ik de algemene tendens samenvat: voor woon-werkverkeer/als stadsfiets niet echt handig cq. genoeg bescherming maar voor wat meer casual (dag)tochten waarbij presentatie van de berijder niet zo belangrijk is scheelt het wel ietsje. Ofwel geen wereld van verschil.

Broekklem kan ook maar ik heb ook wel lange(re) sokken gebruikt. Misschien zijn zwarte jeans met strakke pijpen wel de beste cq. meest elegante oplossing voor de meer casual ritten waarbij presentie ook enigszins meetelt :wink:

Zo'n kettingscherm is wel lelijk zeg, En als het dan nog niet 100% werkt denk ik dat je beter voor een compleet dichte kast met naafversnelling kan gaan. Maar bedankt voor de suggestie! :D
Op mijn kona zit een deore crank met zo een ring. Vaak fiets ik met korte broeken naar werk en kleed me om.. fiets ook vaak genoeg met lange chino’s aan maar kom aan zonder vlekken aan mijn broekspijp tot nu toe. Als je beetje oplet bij het op en afstappen doet zo een ring wel zijn werk imao
Zo’n ding heeft nog een tweede functie: zorgen dat je schoenveter niet snel tussen de ketting komt. Dat heb ik een keer gehad toen ik met m’n fiets naar het startpunt van de halve marathon ging. Hardloopschoenen hebben vrijwel altijd veters. Het was een aparte ervaring, bijna goed voor een valpartij.