Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tourer/randonneur: opbouwen of verbouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tourer/randonneur: opbouwen of verbouwen

Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 11:58
Hoe langer ik erover denk hoe meer ik de diverge-weg zie zitten. Mocht het frame te slap blijken, zijn de wielen etc nooit verloren.
Als je daaraan twijfelt zou ik er eerst de bagagedrager opzetten en testen en dan pas andere onderdelen kopen.
bdr schreef:
vr 12 jun, 2020 14:32
Voor wat het waard is: mijn Kinesis Tripster AT, ook aluminium, weegt 16kg met 105 derailleurs. Vanaf dat je handige reisdingen als verlichting, een slot en spatborden en een standaard meeneemt gaat het gewicht pijlsnel de hoogte in. Ik heb bij de brevettenrijders hier op het forum, bv. Ivo Miesen, nog niet gemerkt dat ze per sé op zoek zijn naar een lichte fiets. Betrouwbaar en comfortabel lijken daar eerder de orders van de dag...

Ik heb die 2016 Diverge Elite DSW eens bekeken en ik vind dit geen basis om nog in te investeren:
  • Het achterwiel staat niet centraal dus je kan geen gewone wielen kopen.
  • Vooraan heeft de fiets een steekas, achteraan een quick release dus een set hubs met steekassen of met quick release kan ook niet.
  • Het frame is voorzien voor postmount remmen, geen flatmount dus je kan niet een bestaande hydraulische groep (bv. GRX) kopen om de fiets up te graden maar je moet de race-remgrepen koppelen aan MTB-remhoeven.
Voor al die problemen is er een oplossing, maar je zit dan geld te investeren in componenten waar je op een andere fiets niets meer mee bent. Als je een recente cross/gravelbike, zoals de nieuwe Diverge koopt, is de drivetrain up to date en zijn al die kleine incompabiliteiten weg.
Gewone wielen kopen lukt nog wel. Met een andere derailleurhanger corrigeert de boel zich.
Van QR of steekas ken ik de voor- of nadelen niet. Vermits ik wielen zou laten bouwen, hoeft dat misschien geen probleem te zijn. Hoewel de wielen dan niet bruikbaar zijn voor een nieuw frame ooit, bedoel je? Wat is de standaard in deze? Is het gek om een fiets te hebben die beide combineert?

Dat van die remmen had ik nooit geweten. Ik heb wel TRP Spyres op zowel de Diverge als de Genesis, zo vreemd hoeft dat niet te zijn, of wel?

De nieuwe diverge spreekt me niet aan. Heel dat futureshock geveerd stuur-gedoe spreekt me niet aan.

Een randonneur en/of reisfiets is gericht op comfort, als ik dat in een licht pakket krijg, heb ik mijn alleskunner. Misschien moet ik alle rekjes en spatborden eens van de genesis draaien om te kijken wat dat oplevert.
Dat gezaag over die flatmount remmen iedere keer, wie koopt er nou een complete groep?
Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 16:11

Gewone wielen kopen lukt nog wel. Met een andere derailleurhanger corrigeert de boel zich.
Van QR of steekas ken ik de voor- of nadelen niet. Vermits ik wielen zou laten bouwen, hoeft dat misschien geen probleem te zijn. Hoewel de wielen dan niet bruikbaar zijn voor een nieuw frame ooit, bedoel je? Wat is de standaard in deze? Is het gek om een fiets te hebben die beide combineert?

Dat van die remmen had ik nooit geweten. Ik heb wel TRP Spyres op zowel de Diverge als de Genesis, zo vreemd hoeft dat niet te zijn, of wel?

De nieuwe diverge spreekt me niet aan. Heel dat futureshock geveerd stuur-gedoe spreekt me niet aan.

Een randonneur en/of reisfiets is gericht op comfort, als ik dat in een licht pakket krijg, heb ik mijn alleskunner. Misschien moet ik alle rekjes en spatborden eens van de genesis draaien om te kijken wat dat oplevert.
Ik las van de week op https://bikerumor.com/2020/06/10/everyt ... ain-bikes/ dat er weer verschillende standaarden zijn binnen de standaard om het voor ons nog onduidelijker te maken.
Lichte audax-frames zijn volgens een Apeldoornse frame-bouwer ook na verloop van tijd gewoon op, dus beter maar wat minder licht en een wat langer leven. Dat jij je vrienden bij kan houden op je zware fiets zegt meer over jouw conditie dan over de conditie van je vrienden. :wink:
Sorry maar in ons platte stuk aardbol is voor snelheid je luchtweerstand een stuk belangrijker als het gewicht...
_Peter_ schreef:
vr 12 jun, 2020 17:07
Ik las van de week op https://bikerumor.com/2020/06/10/everyt ... ain-bikes/ dat er weer verschillende standaarden zijn binnen de standaard om het voor ons nog onduidelijker te maken.
'why there are different thread pitches'
Nou omdat die er zijn :shock:
Wat een partij marketing, het heet niet voor niks 'bikerumor' en geen 'bikefacts' :roll:
Shadow schreef:
vr 12 jun, 2020 16:18
Dat gezaag over die flatmount remmen iedere keer, wie koopt er nou een complete groep?
Een complete groep kopen en installeren is toch net wat Velooms van plan is met zijn 2016 Diverge?

Ik weet niet wat flatmount jou heeft misdaan maar of je het nu draait of keert: de standaard voor disc racefietsen nu zijn 12mm steekassen en flatmount remmen, en het werd hoog tijd dat de zaken naar een soort van standaard convergeerden. Flatmount heeft voor de vakantiefietser alvast de prettige eigenschap dat de achterste remklauw niet meer in de weg zit van de bagagedrager wat zo vaak het geval was met postmount en IS remmen.
_Peter_ schreef:
vr 12 jun, 2020 17:07
Ik las van de week op https://bikerumor.com/2020/06/10/everyt ... ain-bikes/ dat er weer verschillende standaarden zijn binnen de standaard om het voor ons nog onduidelijker te maken.
Je kan daar moeilijk over doen maar het is eenvoudiger als je onthoudt dat de steekas zelf een deel is van je frame en niet van je wiel. Wielen uitwisselen kan perfect zolang je de steekassen bij je frame houdt. Steekassen uitwisselen gaat niet maar heeft ook geen zin, de maat van een steekas hangt af van de dikte van de gebruikte dropouts.
bdr schreef:
vr 12 jun, 2020 17:26
Shadow schreef:
vr 12 jun, 2020 16:18
Dat gezaag over die flatmount remmen iedere keer, wie koopt er nou een complete groep?
Een complete groep kopen en installeren is toch net wat Velooms van plan is met zijn 2016 Diverge?

Ik weet niet wat flatmount jou heeft misdaan maar of je het nu draait of keert: de standaard voor disc racefietsen nu zijn 12mm steekassen en flatmount remmen, en het werd hoog tijd dat de zaken naar een soort van standaard convergeerden. Flatmount heeft voor de vakantiefietser alvast de prettige eigenschap dat de achterste remklauw niet meer in de weg zit van de bagagedrager wat zo vaak het geval was met postmount en IS remmen.
Hoog tijd? Er was geen standaard? De fabrikanten deden maar iets voor die tijd? Nee een goed ontworpen frame met schijfremmen heeft geen problemen met de montage van een bagagedrager. Dat zijn allemaal smoesjes om gewoon weer naar iets nieuws te migreren wat je weer geld kost. Meer is het niet en als je dat niet wil zien is dat niet mijn probleem. Zoals al eerder gebeurd wordt er weer op tijd iets nieuws bedacht om achteraan te hollen. Flatmount was net zo nodig als steekassen - niet!
Nuchter bekeken is fietsen voor vrijwel iedereen hier en daarnaast voor vrijwel alle racefietsers, mountainbikers en toerfietsers niet meer of minder dan een hobby. En net zoals bij elke andere hobby is het helemaal niet het punt of iets ‘nodig’ is en al helemaal niet of het geld kost. Reken maar dat heel veel mensen heel gelukkig worden van iets nieuws dat ze kopen kunnen voor hun hobby. Dat is toch waardevol of niet?

Net als het gemor (in het algemeen) over dat vernieuwingen niet altijd verbeteringen zijn. Nou en. De één wil nieuw materiaal héél graag gebruiken en wel zo snel mogelijk, de ander is tevreden met zijn hobby zoals het is. Ikzelf doe beide voor de fietshobby: rijd veel en graag op 10/20/30 jaar oude fietsen, maar vind het ook geweldig leuk dat ik nu de kans heb om de moderne ontwikkelingen te kunnen ontdekken.
Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 08:30
Op zich is nieuwe groep meer voor bling dan voor praktisch akkoord.
Dat snap ik dus wel :)

Leuk om je uitgebreide antwoorden te lezen!
bdr schreef:
vr 12 jun, 2020 14:32
Voor wat het waard is: mijn Kinesis Tripster AT, ook aluminium, weegt 16kg met 105 derailleurs. Vanaf dat je handige reisdingen als verlichting, een slot en spatborden en een standaard meeneemt gaat het gewicht pijlsnel de hoogte in. Ik heb bij de brevettenrijders hier op het forum, bv. Ivo Miesen, nog niet gemerkt dat ze per sé op zoek zijn naar een lichte fiets. Betrouwbaar en comfortabel lijken daar eerder de orders van de dag...
Dat klopt, zeker voor degenen die niet echt voor een slechte tijd gaan.
Je krijgt dan andere keuzes. Ik heb gemerkt dat ik bij Ergopower/STI schakelsystemen op een 1200 toch om de 2x wat serieuzer onderhoud/herstel moet doen dat al snel 30 minuten kost.. Vooral op een parcours als Parijs-Brest waar je continu moet schakelen. Bij Bar Ends zo goed als niet. En als het al moet dan is het een kwestie van 2-3 minuten. ik denk niet dat ik met bar end shifters vanwege het iets langzamere schakelen meer dan 15 minuten op 1200km verspeel.
Daarnaast het comfort. Je hebt snel en eenvoudig schakelcomfort dat je krijgt van Ergopower/STI. Maar je hebt ook een eenzijdiger belasting. Je blijft continu op je remgrepen hangen omdat je vanaf daar alles moet doen. Heb je je commandeurs elders, bijvoorbeeld als bar-ends, dan moet je vaker omgrijpen waardoor de belasting van polsen en schoudes minder eenzjidig is. Zijn je polsen en schouders zonder slijtage, dan is dit geneuzel in de ruimte. Heb je zwakke polsen of schouders dan kan dit het verschl tussen uitrijden of uitvallen zijn.
De fiets stond dus online en er kwam nog één persoon kijken vandaag. Ik had met mezelf afgesproken het lot te laten beslissen. Als hij hem koopt voor de vraagprijs, mag hij hem meenemen. Anders krijgt hij wat opsmuk en blijft ie voor altijd en het eind ter tijden (drama) mijn fiets.

Hij kwam, hij zag en sloot een akkoord. (Veni, vidi, ????) Volgende week wisselt geld van handen (hij had geen cash bij) en hij grapte dat ik hem wel mocht lenen deze zomer :). Vermits hij er zo goed uitzag, had hij daar alle vertrouwen in.

Dus de vraag verandert in: investeer ik in de diverge of ga ik all in voor een nieuwe fiets :)

Dank voor alle input!

Verwacht al maar een serie onderdeeltopics de komende periode
Daar heeft iemand een mooie fiets gekocht ;)

Diverge weg en het geld bij elkaar leggen voor iets leuks zou ik zeggen. Misschien loont het nog om die van een setje nieuwe tandwielen te voorzien, maar als het allemaal nog niet door trapt lekker aan de volgende eigenaar laten.
Jurr schreef:
zo 14 jun, 2020 21:04
Daar heeft iemand een mooie fiets gekocht ;)

Diverge weg en het geld bij elkaar leggen voor iets leuks zou ik zeggen. Misschien loont het nog om die van een setje nieuwe tandwielen te voorzien, maar als het allemaal nog niet door trapt lekker aan de volgende eigenaar laten.
Dat denk ik dus ook. Diverge momenteel ga ik die nog houden en rekje erop, wielen kan ik al voorzien. Ik kijk er al naar uit om beginnen uit te pluizen:

Uit de losse pols:
Ribble cgr ti of endurance ti/105/son, lampje, plug5 /c17/airy en een setje handgemaakte wielen

Frame zal nog wel zeven keer onderzocht en over gefantaseerd worden
Kijk aan, mooie spullen kopen zonder je direct af te vragen of het wel zo onmisbaar is, top! Ben erg benieuwd hoe 'ie gaat worden straks. Ziet er goed uit.

Tip van mijn kant, omdat ik me daar onlangs ook in wat in verdiept heb: Kijk in welke mate je 105 wilt mixen met GRX. zeker omdat je hebt aangegeven voldoende lichte verzetten te willen. Dat kan zowel achter als voor.
Grandonneur schreef:
ma 15 jun, 2020 21:02
Kijk aan, mooie spullen kopen zonder je direct af te vragen of het wel zo onmisbaar is, top!
Hoe bedoel je?
https://ibb.co/HP3xrS1

Ligstuurtje met riserkit is gearriveerd. Dus dan maar even de hele fiets aangekleed.

Cassette, Kettingbladen en ketting zijn nog onderweg.

Tubus fly rekje is vandaag besteld, ik heb een beetje last van de zadeltas + tassen zijn gewoon handogerOver de tassen twijfel ik nog maar de arkel drylites of de Vaude Aqua light voortassen of standaard Ortlieb frontroller lijken me wel geschikt.alleen zijn die laatste mss te robuust.

To be continued... Naafdynamo en bufferbatterij spreekt me heel erg aan maar is best kostelijk indien blijkt dat een volgende fiets niet compatibel met het nieuwe wiel blijkt mocht deze niet voldoen
Velooms schreef:
zo 28 jun, 2020 13:44

Ligstuurtje met riserkit is gearriveerd. Dus dan maar even de hele fiets aangekleed.
Ziet er goed uit!
Velooms schreef:
zo 28 jun, 2020 13:44

ik heb een beetje last van de zadeltas + tassen zijn gewoon handoger
Misschien nog wat schuiven met wat je aan bagage waar laat? Of misschien valt er nog wel wat volume te winnen in bijvoorbeeld slaapzak of slaapmat?

Volledige frametas zou ook nog kunnen en de bidons naar de voorvork halen bijvoorbeeld. Wel weer een investering als je er niet zeker van bent of dit frame blijft...
Velooms schreef:
zo 28 jun, 2020 13:44

Ortlieb frontroller lijken me wel geschikt.alleen zijn die laatste mss te robuust.
Zeker voor weggebruik lijkt me dat dat wel wat lichter kan ja. Off-road vind ik het wel fijn dat als je een keer valt niet gelijk je tas kapot is omdat het van zo licht mogelijk materiaal is. Daar wordt het toch vaak kwetsbaarder van. Mijn Front Roller Classic achterop heb ik alleen stuk gekregen door er op volle snelheid zigzaggend net een paaltje mee te raken ;)

Velooms schreef:
zo 28 jun, 2020 13:44

Naafdynamo en bufferbatterij spreekt me heel erg aan maar is best kostelijk indien blijkt dat een volgende fiets niet compatibel met het nieuwe wiel blijkt mocht deze niet voldoen
Zou ik zeker niet doen als je niet met een toekomstbestendige maat naaf rijdt nee. Misschien gebruikt nog wat te vinden aan wiel? Je laadapparaat kan natuurlijk wel gewoon mee naar je volgende fiets/-frame.
Slaapzak is een donzen cumulus liteline of en matje een exped ul (geen idee wat exact) maar daar ben ik wel op uitgepuurd zonder teveel comfort te verliezen. De tent zou een tarp kunnen worden. Moet ik eens in levende lijve zien, ik heb nu een Jack wolfskin gossamer van enkele jaren oud. Tentje van 1 - 1,3 kg denk.. ook niet al te gek...

Frametas en bikepacking ligt me eigenlijk niet. Alles in een tas gooien is handiger en maakt pakvolume altijd al wat groter.

Heb net aqua lite voortassen besteld die in een promo stonden. Bagagewijs ben ik rond.

Dus nog even wachten op de onderdelen en de fiets op orde stellen