Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tourer/randonneur: opbouwen of verbouwen - Forum Wereldfietser

Tourer/randonneur: opbouwen of verbouwen

Ik kocht twee jaar geleden hier deze fiets: viewtopic.php?t=32803

Ik heb er al veel plezier van gehad. Zo staan er al enkele 1000en km bij op de teller. Hij heeft me amper geld gekost aan onderhoud. De grootste kostprijs was het opnieuw opbouwen van de wielen.

Ik zette hem online te koop. Ik heb momenteel deze, een diverge 2016, een pedelec, en een op te maken krel en toch krijg ik het verantwoord een andere fiets te willen :). Ik houd eigenlijk van eenvoud en wil één fiets en de Pedelec. Dat is iets anders.

Ik heb alles al uitgepluisd maar kom niet tot een beslissing. Ik wil eigenlijk deze fiets die nu 16kg weegt in een max 10kg vorm. Zodat ik alle weken mijn sportieve ritjes kan doen op een levendige fiets, mijn audaxplannen kan waarmaken (hoop Borders of Belgium te rijden begin september) en er mijn jaarlijks fietsvakantietje op kan doen zonder dat er thuis een racefiets of een reisfiets triest staat te staan. :)

Ik merk ondertussen met 10kg bagage ruim toe te komen op tour, zelf weeg ik er 90.m dus op zich hoeft het mogelijk te zijn. Ik fiets wekelijks een 2 a 3 keer 60-100 km sportief, tour 1x per jaar een koppel weken rond en wil me toeleggen op lange afstandsritten/het randonneursgebeuren...

Ik denk aan een fairlight strael of secan, ribble cgr ti of ribble endurance ti en kan er nog wel enkele opnoemen. Als ik deze opbouw met naafdynamo en er mounts zijn voor een flyer-rekje en spatborden ben ik er denk ik. Of wordt dat een geval van :
Trage racefiets/Zwabberende Tourer/compromis is compromiteren. Ik zou zelf gewoon een endurace canyon kunnen halen en bikepackinggewijs wat rond toeren. Ik raak er niet uit!

Ik denk niet per se een rohloff nodig te hebben, vandaar dat ie online ging. Hij staat er aan een rechtvaardige prijs te koop (aanschafprijs+gemaakte kosten+ dan naar een rond getal) op maar telkens er iemand belt, krijg ik schrik dat hij wel eens verkocht raakt.

De diverge is alu en de wielen zijn wat licht voor bagagerekje een koppel duizend km te torsen.
De Genesis is wat zwaar om vlot mee te kunnen als racefiets

Heeft er iemand een goed idee?

Een licht frame en twee Wielsets? Maar dat is wisselen tussen pakweg Shimano 105 en een rohloff, lijkt me niet evident
Kan een rohloff racefiets of blijven de wielen te zwaar?
...

Fietsnoob doe teveel fietssites leest
Velooms schreef:
wo 10 jun, 2020 16:56
Ik wil eigenlijk deze fiets die nu 16kg weegt in een max 10kg vorm.
Die heb je toch al?

Velooms schreef:
wo 10 jun, 2020 16:56
een diverge 2016
Nog wat bikepacking tassen en je bent er.

PS. Ik zou de Genesis niet wegdoen, lijkt me een fijne reisfiets, misschien moet je wel eens met voldoende bagage gaan camperen?
Ik heb bikepacking-tassen gekocht maar ben niet helemaal pro. Tassen zijn toch handiger qua snel iets nemen+ Ik weet niet of de wielen geladen reizen aankunnen. Maar er kan sowieso wel een rekje op.

De diverge kan ook niet zo gek brede banden aan om beladen al eens zachter paadje te doen (met spatborden).

Och, ik weet het niet. Ik denk dat ik wat gek laat maken door internetpraat of rijkwaliteit van staal of ti.

Momenteel staat op doe fiets een afgereden tiagra groep en eigenlijk is alles op qua slijtagemateriaal, die weer tiptop krijgen kost ook weer wat..

De diverge als reisfiets lijkt me moeilijk om de granny gear laag genoeg te krijgen om geladen al eens ergens steil te klimmen.

Mijn eerste idee was, beiden verkopen en iets tussenins te zoeken maar eigenlijk is dat misschien ook een dure oplossing.
Het klinkt een beetje of de Rohloff geen must-have is voor je. En dat je de Genesis eigenlijk een prima fiets vindt, hooguit wat zwaar.

10kg-isch met Rohloff, naafdynamo etc is onmogelijk. Kijk eens of je de Rohloff los verkopen kunt. Ben je zo kwijt. +eventueel alles wat je nu van de Genesis kunt missen. Bouw hem terug op met een nieuw 105 groepje ofzo, bouw evt wat lichtere wielen, en volgens mij heb je precies wat je nodig hebt. Plus een mooie Diverge.
ik sluit me aan bij de vorige spreker :D
en dan zo weinig mee dat je alleen achter tassen hebt en ergens nog een frame(buis)tasje of bike-pack-rol.
je voordrager kan er dan af.
je voorwiel kan lichter dan je achterwiel als je je bagage vooral achterop hebt.
en vooruit met deze prachtige fiets, die best wat af te slanken is.

ik ben benieuwd naar het resultaat :D
En als je gewoon de weegschaal de deur uit doet, is het dan niet opgelost?
zullen we een fiets-BMI ontwikkelen en dan met allerlei klasse's het 'overgewicht' gaan aanpakken?

iets met de massa van de fiets met alleen een achterdrager en wel spatborden en gecorrigeerd voor het framemateriaal gedeeld door de framemaat in inches in het kwadraat. beetje data verzamelen, uitzetten in paar grafieken met per materiaal een andere kleur lijn, beetje curve-fitting en dan hebben we er weer een 'onderscheidend fietskenmerk' bij :lol: :wink:
Grandonneur schreef:
wo 10 jun, 2020 19:08
Het klinkt een beetje of de Rohloff geen must-have is voor je. En dat je de Genesis eigenlijk een prima fiets vindt, hooguit wat zwaar.
10kg-isch met Rohloff, naafdynamo etc is onmogelijk. Kijk eens of je de Rohloff los verkopen kunt. Ben je zo kwijt. +eventueel alles wat je nu van de Genesis kunt missen. Bouw hem terug op met een nieuw 105 groepje ofzo, bouw evt wat lichtere wielen, en volgens mij heb je precies wat je nodig hebt. Plus een mooie Diverge.
De rohloff is geen must have.. het is fijn om amper te moeten poetsen en quasi geen slijt.. Maar als dat het enige voordeel is, is het hem een beetje oneer aan doen. Kan je met een racegroep (105 dus) een zelfde bereik krijgen? Een echt klimmer ben ik niet, dus wat overschot aan de onderkant wanneer geladen is fijn.

De Genesis is een single speed frame, daar krijg ik geen derailleurs op vrees ik. De Diverge doet het prima eigenlijk. Ik heb eens geïnformeerd om daar een nieuwe 105 groep met hydraulische schijfremmen op te steken en dat telde ook vlot door. Ik kocht die fiets tweedehands voor 600 en de prijs van de groep licht daar al boven. Dat is misschien wat duur voor een vrij goedkoop alu frame als je daar nog eens nieuwe wielen moet bijtellen.

Ik zocht daarnet voor de gein al even naar een tubus fly rekje maar dat lijkt bevestigd met een moer bovenaan en ik zie niet direct waar die zou inpassen.

Ik mag niet klagen. Het zijn twee mooie fietsen. Misschien maak ik het me wel gewoon moeilijk.
hoogframe schreef:
wo 10 jun, 2020 19:22
ik sluit me aan bij de vorige spreker :D
en dan zo weinig mee dat je alleen achter tassen hebt en ergens nog een frame(buis)tasje of bike-pack-rol.
je voordrager kan er dan af.
je voorwiel kan lichter dan je achterwiel als je je bagage vooral achterop hebt.
en vooruit met deze prachtige fiets, die best wat af te slanken is.

ik ben benieuwd naar het resultaat :D
Zo rijd ik al :)
download/file.php?id=3008&mode=view

Dat zou dus met de diverge ook lukken moeten lukken.
Jurr schreef:
wo 10 jun, 2020 19:22
En als je gewoon de weegschaal de deur uit doet, is het dan niet opgelost?
[/quote ]

Mmmm, dan moet ik ook nimmer voortdurend 's ochtends naar het getal tussen mijn voeten kijken, dat is nog de beste oplossing!

Het gaat er vooral over dat wanneer ik met vrienden ga (race)fietsen dat ik vlot mee kan. Het me een heel verschil om met 16kg op pad te zijn of met 10kg. Ze rijden nu al op iets dat allicht 2 à 3 kg lichter is.Met de Diverge deed ik ooit mijn langste dagrit (daar was eerlijk gezegd ook een stuk nacht bij) van 400km, Ik ben niet zeker of ik dat met de Genesis op een zelfde manier zou afhandelen.

Het idee van de Diverge op te frissen is misschien wel iets: lampje van de genesis erop, groep en nieuw wiel met naafdynamo voor en een iets steviger wiel vanachter. Dat maakt me wel een 1000 eur lichter denk ik. Indien de Diverge dan wegkan, houd ik er aan over. Maar gaat zo'n frame even comfortabel/stevig op reis met tassen?

Van wielen ken ik niet veel. De wielen van de genesis zijn pas herspaakt (sapim race spokes en andra 321 velg), die wielen wegen echter serieus door. Wat valt daar tweedehands voor te vragen? Ik dacht dat het hele pakket meer geld zou terugverdienen samen dan apart.

Naar wat voor iets moet ik kijken voor de Diverge qua wielen/materiaal denken jullie? Dan zet ik eens wat concrete getallen onder elkaar.
De fly monteer je op het stuk tussen de staande achtervork, als de foto's op https://www.genesisbikes.co.uk/ tenminste gelijk zijn aan jouw fiets, en vaak in combinatie met een racerem op het punt waar het spatbord ook bevestigd wordt. Er zijn overigens diverse los verkrijgbare accesoires te krijgen die het monteren op een andere manier mogelijk maken. En anders neem je een Airy, die heeft als voordeel dat titanium niet roest en licht van gewicht is.

Je hebt wielen die gewicht en slechte wegen aankunnen en wielen die voor glad asfalt en weinig totaal gewicht geschikt zijn. Ik moet de wielen nog tegenkomen die beide kunnen.
Velooms schreef:
wo 10 jun, 2020 23:11
Zo rijd ik al :)
download/file.php?id=3008&mode=view
Dat lijkt me toch een heel geschikte setup voor de situatie op de foto.
Het meest efficiënte wat je hier kunt doen is de spatlap er af halen, of op zijn minst afknippen tot iets minder dan de breedte van het spatbord.
Nb. De ketting lijkt slap te hangen.
Omdat ik heel erg met je N+1 probleem meevoel, volgend gedachtenspoor:

  • De Genesis is uit ontwikkeld. Er valt niets aan te verbeteren door dingen toe te voegen en als je dingen wegneemt, SON en/of Rohloff blijf je zitten met een fiets die veel minder waard is, in gebruik en economisch als je begrijpt wat ik bedoel.
  • De Diverge heeft versleten drivetrain en kan niet uitgerust worden met een achterrek
  • Je hebt geen fiets die brede banden aan kan (pedelec's zijn geen fietsen maar brommers ;) )
Dus, oplossing: weg met de Diverge, Genesis bijhouden omdat het een coole fiets is die niemand anders heeft en omdat dit ding nog blijft rijden na de nucleaire holocaust en omdat hij waarschijnlijk stiekem als je fietsmaten niet kijken een goede reisfiets is.

Komt in de plaats: een gravelbike met 2 sets wielen: 47-584 (650b) voor onverhard en 28-622 om te racen. Keuze genoeg in frames met alle mogelijk pakmogelijkheden en materialen: staal, aluminium, carbon, titanium.
bdr schreef:
do 11 jun, 2020 19:14

Dus, oplossing: weg met de Diverge, Genesis bijhouden omdat het een coole fiets is die niemand anders heeft en omdat dit ding nog blijft rijden na de nucleaire holocaust en omdat hij waarschijnlijk stiekem als je fietsmaten niet kijken een goede reisfiets is.
Zou ik ook doen ja.

Eventueel de Genesis naar single speed met ander voorwiel en dan daarmee rond blijven rijden of verkopen.

Kun je met die twee wielen die daaruit komen iets bouwen met bredere banden, en heb je minder overlap met je nieuw aan te schaffen gravelbike.
Iets of wat gravelbike heeft steekassen dus overbouwen zou wel lastig kunnen zijn :-)
bdr schreef:
do 11 jun, 2020 20:04
Iets of wat gravelbike heeft steekassen dus overbouwen zou wel lastig kunnen zijn :-)
Ja, daar zou ik ze ook vooral ook niet in hangen inderdaad, anders heeft TS weer een equivalent van z'n huidige Genesis ;)

Als TS 'm toch kwijt wil, misschien ook eens in Nederland en Duitsland proberen?
Oké je gaat de Genesis houden want dat vinden we een coole fiets.

De Diverge vind je zelf fijn en zal ook niet veel opbrengen bij verkoop. Dus die hou je ook.

Vraag is: waarom een nieuwe groep laten offreren als je slijtage delen op zijn? Cassette/kettingbladen/ketting/remblokken/bottom bracket is wel eens nodig. Maar crankset/derailleurs/brifters zijn toch zeker nog oké? Velgen slijten ook niet. Wellicht een aanpassing naar 50-34 maken?

Gravelbike voor erbij kopen is leuk 😄, maar bovengenoemde optie is beter betaalbaar.
_Peter_ schreef:
wo 10 jun, 2020 23:40
De fly monteer je op het stuk tussen de staande achtervork, als de foto's op https://www.genesisbikes.co.uk/ tenminste gelijk zijn aan jouw fiets, en vaak in combinatie met een racerem op het punt waar het spatbord ook bevestigd wordt. Er zijn overigens diverse los verkrijgbare accesoires te krijgen die het monteren op een andere manier mogelijk maken. En anders neem je een Airy, die heeft als voordeel dat titanium niet roest en licht van gewicht is.

Je hebt wielen die gewicht en slechte wegen aankunnen en wielen die voor glad asfalt en weinig totaal gewicht geschikt zijn. Ik moet de wielen nog tegenkomen die beide kunnen.
De airy is een prijzig ding voor 100g minder dan de fly. Het kan 10kg meer aan maar die heb ik toch niet bij.

Dat van die wielen heb ik al eens gehoord. :) Toen ik de son en rohloff herinspaakte, vroeg ik hetzelfde en liep buiten met een zwaardere wielset dan ervoor. Mission not accomplished...
Leon schreef:
do 11 jun, 2020 09:54
Dat lijkt me toch een heel geschikte setup voor de situatie op de foto.
Het meest efficiënte wat je hier kunt doen is de spatlap er af halen, of op zijn minst afknippen tot iets minder dan de breedte van het spatbord.
Nb. De ketting lijkt slap te hangen.
Grappig, toen ik de foto eerder op dit forum postte zei je exact hetzelfde van de ketting, of deed je het erom?

Aan de Genesis valt weinig te veranderen, dat frame is gewoon te zwaar om er iets sportiever van te maken. Mijn poging tot minder zware wielset is mislukt toen ik me liet ompraten voor oerdegelijke wielen.
bdr schreef:
do 11 jun, 2020 19:14
Omdat ik heel erg met je N+1 probleem meevoel, volgend gedachtenspoor:

  • De Genesis is uit ontwikkeld. Er valt niets aan te verbeteren door dingen toe te voegen en als je dingen wegneemt, SON en/of Rohloff blijf je zitten met een fiets die veel minder waard is, in gebruik en economisch als je begrijpt wat ik bedoel.
  • De Diverge heeft versleten drivetrain en kan niet uitgerust worden met een achterrek
  • Je hebt geen fiets die brede banden aan kan (pedelec's zijn geen fietsen maar brommers ;) )
Dus, oplossing: weg met de Diverge, Genesis bijhouden omdat het een coole fiets is die niemand anders heeft en omdat dit ding nog blijft rijden na de nucleaire holocaust en omdat hij waarschijnlijk stiekem als je fietsmaten niet kijken een goede reisfiets is.

Komt in de plaats: een gravelbike met 2 sets wielen: 47-584 (650b) voor onverhard en 28-622 om te racen. Keuze genoeg in frames met alle mogelijk pakmogelijkheden en materialen: staal, aluminium, carbon, titanium.
Dank voor het medeleven. De vriendin begrijpt het niet. :D Maar het is een n-1 probleem. Ik wil namelijk minder fietsen.

De genesis is inderdaad een goede reisfiets, dat vind ik ook als mijn racefietsvrienden niet kijken. Er valt weinig aan te veranderen zonder hem 'minder' te maken. Akkoord. Enige reden waarom ik hem zou wegdoen is om plaats en budget vrij te maken.

De diverge kan overigens wel een rekje aan (2016 elite dsw,) zelf een Pizzarack vooraan eventueel. Dus op zich kan die wel dienen .

Jurr schreef:
do 11 jun, 2020 20:30
bdr schreef:
do 11 jun, 2020 20:04
Iets of wat gravelbike heeft steekassen dus overbouwen zou wel lastig kunnen zijn :-)
Ja, daar zou ik ze ook vooral ook niet in hangen inderdaad, anders heeft TS weer een equivalent van z'n huidige Genesis ;)

Als TS 'm toch kwijt wil, misschien ook eens in Nederland en Duitsland proberen?
Dat is het 'em net. Ik zou de Genesis wegdoen en 'em dan stiekemweer opbouwen op een andere frame met als resultaat dat ik hetzelfde probleem heb en minder centjes. :)

Interesse genoeg. Niemand heeft effectief geboden maar ik heb het gevoel dat ik hij niet lang hoeft blijven te staan.
Grandonneur schreef:
do 11 jun, 2020 21:05
Oké je gaat de Genesis houden want dat vinden we een coole fiets.

De Diverge vind je zelf fijn en zal ook niet veel opbrengen bij verkoop. Dus die hou je ook.

Vraag is: waarom een nieuwe groep laten offreren als je slijtage delen op zijn? Cassette/kettingbladen/ketting/remblokken/bottom bracket is wel eens nodig. Maar crankset/derailleurs/brifters zijn toch zeker nog oké? Velgen slijten ook niet. Wellicht een aanpassing naar 50-34 maken?

Gravelbike voor erbij kopen is leuk 😄, maar bovengenoemde optie is beter betaalbaar.
Ja, 't is een coole fiets. Ik ben echt bang spijt te krijgen.

Nieuwe groep op diverge zou vooral zijn op naar een 11speed te gaan en er wat grammen af te pitsen. Hij is reeds 50-34. Op zich is nieuwe groep meer voor bling dan voor praktisch akkoord. Het is begonnen met na te denken over hydraulische remmen en van daaruit verder geredeneerd dat een hele groep ook leuk zou zijn.

Oke.. plan momenteel is om de Genesis nog even in m'n bezit te laten. De Diverge krijgt een fly rekje en ik koop me 3 wielen. Een semi-licht voorwiel met son dat kan dienen voor audax en sportieve ritjes en touren zonder vooraan veel te laden en twee achterwielen. Een voor geladen reizen en één voor audax/sportfiets. Er moet nog wel iets gebeuren met de derailleurhanger vond ik nog, Specialized heeft iets geprobeerd met een merk eigen dropout/ of soort naaf. (SCS?). Of ik dat ding gestopt krijgt met de trp Spyre remmen met 140mm rotors betwijfel ik sterk. Kan ik gewoon een maat groter kopen van rotor?

Ik ben niet echt een gravelrijder. Toen ik met de Genesis door Denemarken/Zweden bolde had ik ook maar 32mm steken. Dus als ik nog even krijg opgesnord welke spatborden passen op de diverge met die bandbreedte ben ik het goedkoopste af.

Als m'n opzet slaagt, kan de Genesis omgebouwd op pensioen zijn dagen slijten als singlespeed boodschappenfiets of helemaal weg, De diverge kan dan opgebouwd en afgetuigd worden met rekje en spatborden als ik weer eens weg mag van de vriendin. De hele zooi kan dan betaald worden door de verkoop van het rohloff wiel.

In het slechtste geval kom ik teleurgesteld thuis van zomervakantie met de diverge en heb ik een touring achterwiel teveel. Ik vraag me af of 50-34 voor en 11-34 achter voldoende is om met 10-12 kg bagage een berg te bedwingen?

In het beste geval heb ik één fiets om te randonneuren en reizen met een minimale investering.

Zoiets?
Alvast bedankt voor de input!
Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 08:30
Specialized heeft iets geprobeerd met een merk eigen dropout/ of soort naaf. (SCS?).

Ai. Specialized heeft in het begin van de schijfremmen de achterwielen 2,5mm uit het center gezet om dezelfde kettinglijn te behouden als 130mm OLD velgremfietsen. Of zoiets. Bottom line is dat je vast hangt aan maatwielen en niet gewoon zo’n kant en klare set van Hunt (ook leverbaar met SON!) kan kopen.
Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 08:30
Leon schreef:
do 11 jun, 2020 09:54
Nb. De ketting lijkt slap te hangen.
Grappig, toen ik de foto eerder op dit forum postte zei je exact hetzelfde van de ketting, of deed je het erom?

Aan de Genesis valt weinig te veranderen, dat frame is gewoon te zwaar
Ik was even bang iets inconsistents gezegd te hebben maar dat blijkt juist niet zo. :D

Is dat frame zo zwaar? Het verschil tussen een superlicht en een superzwaar frame is immers maar anderhalve kilo of zo.
Leon schreef:
vr 12 jun, 2020 09:57
Velooms schreef:
vr 12 jun, 2020 08:30
Leon schreef:
do 11 jun, 2020 09:54
Nb. De ketting lijkt slap te hangen.
Grappig, toen ik de foto eerder op dit forum postte zei je exact hetzelfde van de ketting, of deed je het erom?

Aan de Genesis valt weinig te veranderen, dat frame is gewoon te zwaar
Ik was even bang iets inconsistents gezegd te hebben maar dat blijkt juist niet zo. :D

Is dat frame zo zwaar? Het verschil tussen een superlicht en een superzwaar frame is immers maar anderhalve kilo of zo.
Om ermee te touren, maakt dat niet uit. Op het ganse beladen gewicht maakt dat niks Om er groepsritten of snelheidsritjes mee te doen, is het verschil tussen een fiets van 16 of 8 kg wel een ander gevoel om telkens op snelheid te krijgen (denk ik). 't blijft een beetje log. Anderhalve kg maak ik niet goed met lichte wielen en lichtere (fragielere dus) opbouw . Ik klink gelijk een weight weenie maar ben het niet hoor. Ik zoek een middenweg om een alleskunner te creëren

Voor een reisfiets is hij licht, voor een sportfiets is hij (te) zwaar. Hoe langer ik erover denk hoe meer ik de diverge-weg zie zitten. Mocht het frame te slap blijken, zijn de wielen etc nooit verloren.
Voor wat het waard is: mijn Kinesis Tripster AT, ook aluminium, weegt 16kg met 105 derailleurs. Vanaf dat je handige reisdingen als verlichting, een slot en spatborden en een standaard meeneemt gaat het gewicht pijlsnel de hoogte in. Ik heb bij de brevettenrijders hier op het forum, bv. Ivo Miesen, nog niet gemerkt dat ze per sé op zoek zijn naar een lichte fiets. Betrouwbaar en comfortabel lijken daar eerder de orders van de dag...

Ik heb die 2016 Diverge Elite DSW eens bekeken en ik vind dit geen basis om nog in te investeren:
  • Het achterwiel staat niet centraal dus je kan geen gewone wielen kopen.
  • Vooraan heeft de fiets een steekas, achteraan een quick release dus een set hubs met steekassen of met quick release kan ook niet.
  • Het frame is voorzien voor postmount remmen, geen flatmount dus je kan niet een bestaande hydraulische groep (bv. GRX) kopen om de fiets up te graden maar je moet de race-remgrepen koppelen aan MTB-remhoeven.
Voor al die problemen is er een oplossing, maar je zit dan geld te investeren in componenten waar je op een andere fiets niets meer mee bent. Als je een recente cross/gravelbike, zoals de nieuwe Diverge koopt, is de drivetrain up to date en zijn al die kleine incompabiliteiten weg.