Additionally, paste this code immediately after the opening tag: toplight4d vervangen - Forum Wereldfietser

toplight4d vervangen

Beste lezer,

Ik heb me er nooit echt mee bezig hoeven te houden maar nu ons achterlicht het begeven heeft wil ik het vervangen.
We hebben beide een toplight 4D op onze KOGA. Deze wordt aangesloten op de naafdynamo én er zitten twee AA batterijen in. Waarom die batterijen er ook nog inzitten weet ik eigenlijk niet. Iemand?

Bij Rose kan ik dit model geloof ik nog vinden maar bij veel andere leveranciers niet. Het is onduidelijk of dat model aangesloten kan worden op de naafdynamo want dat staat er niet bij. Maar er staan vooral heel veel andere modellen achterlichten. Tsja, en dan moet ik wel zeker weten dat ik een juist model koop.

mijn vraag:
- Wat voor achterlicht hebben jullie goede ervaringen mee en waarom?
- waarom moet ik het licht aansluiten op de naafdynamo én moeten er ook nog is batterijen in?
- waarom blijft een van onze achterlichten aan staan ongeacht het standje van de knop? (gewoon stuk lijkt mij?) of heeft dit met die twee batterijen te maken die ik gisteren vervangen heb?
- Is het een idee om het achterlicht los te koppelen van de dynamo i.v.m. de accu die wij op de naaf hebben aangesloten? Deze accu moet de telefoon opladen.

alvast bedankt
Fijn dat ze bij bumm.de deze er niet (meer) tussen hebben staan ook als je ernaar zoekt kan ik hem niet vinden. Die batterijen zouden ervoor kunnen zorgen dat het licht ook blijft branden als je langer dan normaal stilstaat. Vaak zit er wel een diode in het achterlicht dat ervoor zorgt dat het licht nog even blijft branden maar echt lang niet.

Ik zou eens kijken bij Spanninga, die heeft de techniek van Philips overgenomen en de eclips is de opvolger daarvan, op batterijen dat wel maar die hoef ik maar een keer per seizoen te vervangen. Een mooi niet egaal lichtbeeld ook fijn voor je achterligger.
https://spanninga.com/find-your-ideal-light/

Ik zou gewoon voor een batterijen oplossing gaan, dat die van jou nu blijft branden kan ook komen doordat er inmiddels wat roest heeft gevormd waardoor die schakelaar zijn werk niet meer doet.

En koop er sowieso eentje die niet kan knipperen, dat is uiterst irritant voor je achterliggers, spaart nauwelijks energie en is ook nog eens niet toegestaan.

Die eclips kun je bij de meeste fietsenmakers ook wel krijgen denk ik.
_Peter_ schreef:
vr 12 jun, 2020 12:21
Fijn dat ze bij bumm.de deze er niet (meer) tussen hebben staan ook als je ernaar zoekt kan ik hem niet vinden. Die batterijen zouden ervoor kunnen zorgen dat het licht ook blijft branden als je langer dan normaal stilstaat. Vaak zit er wel een diode in het achterlicht dat ervoor zorgt dat het licht nog even blijft branden maar echt lang niet.

Ik zou eens kijken bij Spanninga, die heeft de techniek van Philips overgenomen en de eclips is de opvolger daarvan, op batterijen dat wel maar die hoef ik maar een keer per seizoen te vervangen. Een mooi niet egaal lichtbeeld ook fijn voor je achterligger.
https://spanninga.com/find-your-ideal-light/

Ik zou gewoon voor een batterijen oplossing gaan, dat die van jou nu blijft branden kan ook komen doordat er inmiddels wat roest heeft gevormd waardoor die schakelaar zijn werk niet meer doet.

En koop er sowieso eentje die niet kan knipperen, dat is uiterst irritant voor je achterliggers, spaart nauwelijks energie en is ook nog eens niet toegestaan.

Die eclips kun je bij de meeste fietsenmakers ook wel krijgen denk ik.
Yes, op mijn fietsen is onderhand ook alles vervangen door Spanninga. Achter heb ik de Duxo Xb deze vond ik voor mij het meest geschikt. Ik heb recent nog contact met ze gehad over hun productielocatie. Helaas is dat China maar goed, r&d gebeurd nog in Nederland.
Ik heb alles op batterijen en vervang minder dan 1x per jaar.
Ik ben het met je eens dat knipperen vervelend is voor je achterliggers daarom heb ik ze ook niet. Maar je bespaard wel zeker een hoop energie met ledjes die knipperen hoor. Mits de elektronica op de goede manier is ontworpen natuurlijk.
Vreemd dat het achterlicht op de dynamo is aangesloten en er batterijen inzitten.
Als je de fiets sporadisch in het donker gebruikt zou ik het achterlicht loskoppelen van de dynamo, en kijken of het wel nog werkt op alleen de batterijen, maar dan moet er wel een schakelaartje aan/uit op zitten.
Voor andere achterlichten zie de achterlichtentest van ENFB https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2017/
dubbel :|
Hier een groot voorstander van het bedrade achterlicht. Nooit gedoe met batterijen en bovendien heeft Koga de draad netjes naar achteren gevoerd.

In zo’n achterlicht zit trouwens een condensator (geen diode) om het licht een minuutje na stilstand te laten branden.

Wat betreft schakelaar, ook die ontbreekt in de bedrade versie en kan dus ook niet gaan oxideren. Het achterlicht wordt aangeschakeld door de schakelaar op de koplamp te gebruiken. Wil je tijdens het rijden je telefoon opladen, dan volstaat het dus om de koplamp uit te zetten, dan is alles uit.

Overigens laat ik mijn verlichting altijd op de schemerschakeling werken. Dat werkt net zo goed en zorgt ervoor dat je toch automatisch licht hebt in een donkere onderdoorgang van de snelweg.
DaVinci schreef:
vr 12 jun, 2020 12:50
Vreemd dat het achterlicht op de dynamo is aangesloten en er batterijen inzitten.
Als je de fiets sporadisch in het donker gebruikt zou ik het achterlicht loskoppelen van de dynamo, en kijken of het wel nog werkt op alleen de batterijen, maar dan moet er wel een schakelaartje aan/uit op zitten.
Voor andere achterlichten zie de achterlichtentest van ENFB https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2017/
Voor een echte test ga je toch beter naar:
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_en.html
Die maakt er tenminste echt werk van. (de laatste tijd wat minder)
Ja en heeele vreemde voorkeuren heeft...
ericplan schreef:
vr 12 jun, 2020 12:55
Hier een groot voorstander van het bedrade achterlicht. Nooit gedoe met batterijen en bovendien heeft Koga de draad netjes naar achteren gevoerd.

In zo’n achterlicht zit trouwens een condensator (geen diode) om het licht een minuutje na stilstand te laten branden.

Wat betreft schakelaar, ook die ontbreekt in de bedrade versie en kan dus ook niet gaan oxideren. Het achterlicht wordt aangeschakeld door de schakelaar op de koplamp te gebruiken. Wil je tijdens het rijden je telefoon opladen, dan volstaat het dus om de koplamp uit te zetten, dan is alles uit.

Overigens laat ik mijn verlichting altijd op de schemerschakeling werken. Dat werkt net zo goed en zorgt ervoor dat je toch automatisch licht hebt in een donkere onderdoorgang van de snelweg.
heb je ook een suggestie?

een bedrade lamp is dus wat ik op dit moment heb begrijp ik? Maar daar zit ook een knopje op met drie standjes. Moet ik mijn achterlicht afstemmen op het type voorlicht dat ik heb? want die heeft inderdaad ook een knopje met drie keuzes.
luchtfietser schreef:
za 13 jun, 2020 15:48
ericplan schreef:
vr 12 jun, 2020 12:55
Hier een groot voorstander van het bedrade achterlicht. Nooit gedoe met batterijen en bovendien heeft Koga de draad netjes naar achteren gevoerd.

In zo’n achterlicht zit trouwens een condensator (geen diode) om het licht een minuutje na stilstand te laten branden.

Wat betreft schakelaar, ook die ontbreekt in de bedrade versie en kan dus ook niet gaan oxideren. Het achterlicht wordt aangeschakeld door de schakelaar op de koplamp te gebruiken. Wil je tijdens het rijden je telefoon opladen, dan volstaat het dus om de koplamp uit te zetten, dan is alles uit.

Overigens laat ik mijn verlichting altijd op de schemerschakeling werken. Dat werkt net zo goed en zorgt ervoor dat je toch automatisch licht hebt in een donkere onderdoorgang van de snelweg.
heb je ook een suggestie?

een bedrade lamp is dus wat ik op dit moment heb begrijp ik? Maar daar zit ook een knopje op met drie standjes. Moet ik mijn achterlicht afstemmen op het type voorlicht dat ik heb? want die heeft inderdaad ook een knopje met drie keuzes.
De koplamp heeft drie standen: aan, uit of schemer. Als het goed is heeft de koplamp een extra draad of lipje waar het achterlicht op kan. Zo bedien je dus met de schakelaar op de koplamp ook je achterlicht. Dat geldt eigenlijk voor alle fietsen met naafdynamo en bedraad achterlicht. Zo hoort het aangesloten te zijn.
Dat achterlicht mag simpel zijn. Deze link geeft alle lampen van B&M voor een dynamo die bovendien ook een standlicht hebben, dwz even blijven branden na stilstand. https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... epack%5D=1

Op de Koga Signature van mijn vrouw zit vanaf fabriek de Spanninga Plateo met standlicht gemonteerd.
dankjewel, er komt een B&M mini op. bedankt voor de adviezen allemaal.