Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video voor- en nadelen Beltdrive/riemaandrijving - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Video voor- en nadelen Beltdrive/riemaandrijving

Dat bedoelde ik Thomas, dank.
Je hebt te slap en te stijf, bij te slap heb je het over zijdelingse stijfheid, pak een goedkope stalen oma fiets, zet je voet op de crank bij de trapas en duw met je voet en je ziet het frame doorbuigen, das een zwabber frame.

Te stijf geeft te veel schokken door in de lengte richting van het frame dus elke hobbel wordt doorgegeven aan t stuur en zadel.

Je wil zijdelings een stijf frame, als jij kracht zet op de pedalen buigt het frame niet en ook als je een rechte lijn wil volgen onverhard of op slecht wegdek blijven de wielen in 1 lijn staan waardoor je als je op een richel fiets je achterwiel niet de ene kant in de geul glijd en je voorwiel in de andere kant..

Aan een te slap kan je niks doen, aan te stijf wel, zachter zadel, dunnere zadelpen, bredere banden, bandendruk lager, dikker stuurlint, foam handvatten etc etc
Wat goede frame bouwers doen is proberen zijdelings een stijf frame bouwen en flex in de achterbrug en voorvork naar voren en achter en omhoog.

De bewering dat een zijdelings slap frame de energie terug geeft bij het terug veren is natuurlijk onzin, iets buigen kost altijd energie, het terug veren dus ook, Het terug veren levert misschien wel iets op maar er is zeker meer energie verloren gegaan dan er in gestopt is.
Dat is exact wat ik ervaren heb met mijn oude decathlon fiets. Voet op de trapper, en je zag het frame verbuigen.
En als je wat filpmjes kijkt over productie van carbonframes, dan begrijp je ook hoe ze sterkte in bepaalde richtingen kunnen bepalen.
Mr. Z schreef:
zo 14 jun, 2020 21:06

Bij een Duits merk met 3 letters met een fanatieke aanhang hier zie ik de boel al versleten rond de 15.000km op hun stalen frame fietsen, een stabiel riem lijn is bepalend voor de levensduur van een CDC riemset.
Ah, nu begrijp ik waarom je in een ander draadje opmerkte dat frames van VSF niet stijf zijn.
Dat had je er toch bij kunnen zeggen?
Interessant informatie, mocht de OP toen geïnteresseerd geweest zijn in riemaandrijving.
Ik zou je niet tegengesproken hebben.
Hoofdzakelijk omdat ik geen verstand heb van de riem, maar ook toch wel een beetje omdat ik niet fanatiek ben.
Nu stond je opmerking daar een beetje te staan.
Mr. Z schreef:
zo 14 jun, 2020 21:06

Bij een Duits merk met 3 letters met een fanatieke aanhang hier zie ik de boel al versleten rond de 15.000km op hun stalen frame fietsen, een stabiel riem lijn is bepalend voor de levensduur van een CDC riemset.
Avaghon en Tout Terrain zijn nochtans ook in staal, vaak met riemaandrijving
Het is ook niet dat het niet kan in staal...
Ik vraag me soms af waarom een stijf frame zo wordt benadrukt.
In feite kan een frame worden gezien als spaken van een wiel: de vervorming absorbeert energie, geeft die nadien terug, en zorgt zo voor stabilisatie (pieken afvlakken, dalen opkrikken). Bij een wiel wordt dat als positief gezien, bij een frame is dat dus blijkbaar anders.
Tis net als op bezoek gaan bij je schoonmoeder; niet té veel :wink:
Precies, Juiste balans is belangrijk. Frame moet niet zwabberen. Is niet fijn fietsen, kan gevaarlijk zijn en vindt de riem niet fijn. Maar meer dan 'niet zwabberen' hoeft ook weer niet. Vakantiefietsbouwers vechten altijd met de eisen van comfort, sterkte, stijfheid, gewicht, prijs, voorkeuren, etc. Moeilijkheid bij vakantiefietsers is daarbij de enorm uiteenlopende situaties. Ga maar na, een frame bouwen voor 7 kilo bagage is heel andere koek dan een frame bouwen voor 30 kilo bagage. Laat staan dat het frame in staat moet zijn om in beide situaties perfect aan te kunnen, En dan hebben we het nog niet gehad over de technische rijeigenschappen van de fietser zelf. Lastige kost.