Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligstuur op Koga Traveller - Forum Wereldfietser

Ligstuur op Koga Traveller

Dag mensen,

Ik overweeg om onderstaande tweedehands Koga Traveller te kopen. Ik wil echter graag een ligstuur op deze fiets monteren en wil graag weten of het überhaupt mogelijk is om op dit type stuur, waarvan ik de exacte benaming niet weet, een ligstuur te monteren. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Afbeelding
Afbeelding
Dat stuur is de Koga Atalanta. Om een ligstuur te monteren heb je een horizontaal stukje stuur nodig, eigenlijk 2 bevestigingspunten op ongeveer 20-25 cm van elkaar. Dat lijkt hier onmogelijk. Je kan beter een recht stuur kopen en daarop een ligstuur monteren. Maar ook dat is niet gemakkelijk, want zelfs de meeste rechte sturen buigen altijd een beetje naar achter, de buiging en/of versmalling begint meestal net op de plaats waar je het ligstuur wilt monteren... Bij mij ging het met deze net.
Dank je wel voor je antwoord! :)

Ik weet dat er mensen zijn die een ligstuur op hun hybride fietsen hebben weten te monteren en dat is echt wat ik zoek.

Het stuur wat je linkt heeft echter verder helemaal geen rondingen. Zou er ook iets mogelijk zijn wat er tussen in zit?
Squinky schreef:
di 23 jun, 2020 22:19

Ik weet dat er mensen zijn die een ligstuur op hun hybride fietsen hebben weten te monteren en dat is echt wat ik zoek.

Het stuur wat je linkt heeft echter verder helemaal geen rondingen. Zou er ook iets mogelijk zijn wat er tussen in zit?

Setje bar-ends erop?
Jurr schreef:
di 23 jun, 2020 22:22
Squinky schreef:
di 23 jun, 2020 22:19
Dank je wel voor je antwoord! :)

Ik weet dat er mensen zijn die een ligstuur op hun hybride fietsen hebben weten te monteren en dat is echt wat ik zoek.

Het stuur wat je linkt heeft echter verder helemaal geen rondingen. Zou er ook iets mogelijk zijn wat er tussen in zit?

Setje bar-ends erop?
Aha, ik moest dat even googlen. Ik begrijp dat zo'n stuur dus eigen in losse onderdelen komt. Daar kan ik wel wat mee.
Genoeg mogelijkheden. Als je wil kun je elke dag van het jaar met een ander stuur rijden ;)
Om even iets meer mijn situatie te schetsen; ik wil heel graag een fiets kopen, zoals bovenstaande Koga, waar ik goed kilometers op kan maken en ook met bepakking voor en achter mee op (korte) vakantie kan. Ik heb de fiets al uitgebreid gestest en de fiets an sich bevalt mij uitstekend.

Waar ik echter een probleem mee heb is de houding die je moet aannemen op dit soort fietsen. Ik heb een racefiets, die prima fietst maar door de jaren heen gaat de houding op die fiets me steeds meer tegen staan. Ik kan er maar niet aan wennen. De houding op de Koga is vergelijkbaar, maar iets minder extreem, race versus sportief.

Ik heb ook een klassieke Gazelle herenfiets uit de jaren '90 waar ik een ligstuur op heb gemonteerd. Ik vind het heerlijk om op deze fiets te fietsen en daarbij af te kunnen wisselen tussen klassieke zit en liggen. Deze Gazelle is echter weer niet geschikt om te bepakken en zeker voor lange afstanden niet betrouwbaar genoeg meer.

Mijn idee is dus om de afwisseling tussen klassieke zit/liggen op de Gazelle te vervangen op de Koga met afwisseling tussen sportieve zit/liggen en de veronderstelling/hoop is dus dat dat voldoende zou bevallen.

Ik heb ook wel gezocht naar een trekking fiets met een klassieke zit die je ook net als bovenstaande Koga kunt bepakken maar die markt lijkt er niet echt te zijn. Wellicht dat iemand daar nog wel een tip voor heeft?

Ik ben me overigens bewust van de redenen waarom dit soort fietsen een sportieve zit hebben en waarom dat uiteindelijk het beste is voor je lichaam, in theorie. Ik ben echter toch een beetje een uitzondering en ik wil geen extreme kilometers maken en ook geen bepaalde snelheden halen, ik wil graag comfortabel afstanden kunnen fietsen, soms met bepakking.
Die KOGA is mooi en netjes ook nog. Maar het stuur is een zwaar gedrocht zonder één prettige handpositie :)

Tussen de regels door lees ik dat je een willekeurige trekkingfiets nodig hebt die niet te lang is en daarop een stuur met behoorlijke backsweep (graadje of 30) icm ligstuur. Als deze KOGA idd de juiste maat voor je is, de prijs is niet idioot, dan kopen dat ding. Alles eraf wat je missen kunt, en stuur naar wens d’r op.
PS het is wel een kleine maat, je moet niet héél groot zijn.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 23:01
Die KOGA is mooi en netjes ook nog. Maar het stuur is een zwaar gedrocht zonder één prettige handpositie :)
Ah, het is niet echt de handpositie waar ik een probleem mee heb. Wellicht is het zo dat met een ander stuur een betere handpositie valt te bereiken maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Het gaat mij om de zit, dus de houding van mijn rug, zogezegd het 'hangen' op het stuur met gebogen rug, waar ik geen liefhebber van ben. Ik prefereer of een rechte rug zoals bij een klassieke zit of de mogelijkheid van het kunnen afwisselen tussen liggen op een ligstuur en klassieke zit of, zoals ik dus zoek tussen liggen en sportieve zit. De plaatsing van mijn handen is daarbij voor mij gevoelsmatig ondergeschikt, maar wellicht is het ene grotere factor dan ik denk.
Tussen de regels door lees ik dat je een willekeurige trekkingfiets nodig hebt die niet te lang is
Kun je dat toelichten, dat de fiets niet te lang moet zijn om aan mijn wensen te voldoen?
en daarop een stuur met behoorlijke backsweep (graadje of 30) icm ligstuur.
Dit moest ik ook even googlen, maar ik snap inmiddels ongeveer wat het is.

Zou je me dan iets specifieks aan kunnen raden qua stuur + ligstuur + bar-ends zodat ik een beetje een vertrekpunt heb en het kan visualiseren?

Ik zou het an sich zeker geen probleem vinden om deze fiets te kopen en dan het stuur te vervangen maar dan moet ik wel van te voren goed weten wat ik doe.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 23:04
PS het is wel een kleine maat, je moet niet héél groot zijn.
De framemaat is 54 en de binnenlengte van mijn benen is 82 cm, mijn totale lengte is 1,78. Volgens de tabellen is dit juist en volgens de huidige eigenaar van de fiets is het ook de correcte maat voor mij.
Squinky schreef:
di 23 jun, 2020 22:39

Ik heb ook een klassieke Gazelle herenfiets uit de jaren '90 waar ik een ligstuur op heb gemonteerd. Ik vind het heerlijk om op deze fiets te fietsen en daarbij af te kunnen wisselen tussen klassieke zit en liggen. Deze Gazelle is echter weer niet geschikt om te bepakken en zeker voor lange afstanden niet betrouwbaar genoeg meer.
Als je de houding op die fiets fijn vindt dan zou je die maten natuurlijk ook over kunnen nemen op je volgende fiets. En als dat niet lukt met aanpassen van stuur en/of stuurpen rustig verder kijken naar eentje waarbij dat wel kan. Rolmaat mee en kijken of het lukt.

Geen idee hoe rechtop je daadwerkelijk wil zitten... Maar als het lastig te vinden is zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar een tweedehands maatframe van bijvoorbeeld Vittorio, daar zie je wel vaker zoiets van voorbij komen als de eerste eigenaar ook de wens had erg rechtop te willen zitten. Ervan uitgaande dat je geen nieuwe wil laten maken natuurlijk, gezien de fiets waar het in dit topic mee begon.
Squinky schreef:
di 23 jun, 2020 23:31
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 23:04
PS het is wel een kleine maat, je moet niet héél groot zijn.
De framemaat is 54 en de binnenlengte van mijn benen is 82 cm, mijn totale lengte is 1,78. Volgens de tabellen is dit juist en volgens de huidige eigenaar van de fiets is het ook de correcte maat voor mij.
Volgens de huidige eigenaar is de fiets die hij verkoopt natuurlijk altijd de goede maat. Hoe groot je zelf ook bent. :D
Voor mij is 54 te klein. En ik ben 1.72. Maar goed niet iedereen is het zelfde. En je hebt er al op proefgereden. Ik zou alleen ook ergens een maatje groter testen :)
bekijk vooral eens hoe lang de bovenbuis is en neem dat mee in of je stuur voldoende hoog en voldoende een stukje dichterbij kan staan (kortere voorbouw).
vaak werkt het qua 'lengte' van de fiets en je zit zo dat een maat groter frame ook weer een iets langere bovenbuis heeft: dan kun je beter de zadelpen er ietsje verder uit hebben bij een voor jou betrekkelijk kleine framemaat (binnen normale grenzen). (ik bedoel: zo werkt het bij frames met best lange bovenbuis)

hoe voelt deze fiets aan met deze verstelbare stuurpen iets rechterop en zo dit stuur iets hoger en dichterbij?

en even heel klassiek/ouderwets denkend: wat is je binnenbeenlengte? dat was vroeger de basis om je framehoogte van af te leiden.
(en als je verder wilt 'studeren/lezen': tegenwoordig gebruikt men ' stack' en ' reach' als maten om de grootte te beoordelen)

(en persoonlijk: ik zou de verende zadelpen direct vervangen door een vaste zadelpen: scheelt weer 'beweging' of een tik in je fiets)

succes! en ik ben benieuwd hoe het uitpakt. foto?
dvdh80 schreef:
di 23 jun, 2020 10:44
Om een ligstuur te monteren heb je een horizontaal stukje stuur nodig, eigenlijk 2 bevestigingspunten op ongeveer 20-25 cm van elkaar.
Hierop aanvullend, ligsturen van Syntace hebben een smallere "footprint", misschien is dat een suggestie.
En, heb je ‘em gekocht?
Grandonneur schreef:
vr 26 jun, 2020 09:24
En, heb je ‘em gekocht?
Ik heb hem gekocht.

Na lang wikken en wegen en overdenken en testen heb ik de fiets aangeschaft en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn oude ligstuur monteren op het dwarsbalkje op het atalanta stuur waar normaal gesproken het klickfix stuurtas systeem op zit gemonteerd.

Ziet er als volgt uit:

Afbeelding

En dit bevalt mij dus uitstekend. Het stuur en en zadel heb ik nu gaandeweg precies zo afgesteld dat alles voor mij in de ideale houding staat.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Ik ben nu echter op zoek naar een soort 'dwarsbalkje' dat ik kan monteren op het ligstuur zodat ik vervolgens op dit dwarsbalkje een smartphonehouder kan monteren.

Zie foto, het balkje moet op de rode streep:

Afbeelding

De smartphonehouder kan ik ook monteren op de linkerbalk van het ligstuur en dat werkt goed maar dan zit de telefoon net niet helemaal in het midden, iets te ver naar links.

Ik heb geprobeerd om zo'n balkje te vinden op internet maar ik weet niet welke terminologie ik hier voor moet gebruiken. Kan iemand mij hier bij helpen?
Zou je bijvoorbeeld zoiets ergens kwijt kunnen? https://www.bike4travel.nl/accessoires/ ... results=60

Moet je wel met een inbus bij de kopse kant kunnen om hem vast te draaien.

nb pas je op dat je stuurpen niet boven de max-aanduiding geschoven is?
Ik kan aan dat foto'tje eerlijk gezegd niet zien hoe dat werkt en of dat werkt. :(
Het is een stokkie aan een klembandje. en aan de kopse kant van het stokkie zit een inbus waarmee je de klemband klemt. om bijvoorbeeld een stuur. beetje op de diameter letten, er zijn twee soortjes, een dikkere en ook een dunnere. Je zou dus moeten weten a) de diameter van je ligstuur en c) de lengte van het stokkie en de breedte van je overbrugbare afstand en d) in bezit zijn van een afgezaagde inbussleutel die tussen het verschil van c.1 en c.2 past ik denk inbus 5 maar B4T weet het beter. et voila.