Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oriënteren voor achterwiel - Forum Wereldfietser

Oriënteren voor achterwiel

Hi gentlepeople,

Inmiddels een paar duizend kilometers verder gefietst met mijn Kona Sutra 2020 bepakt en bezakt, met of zonder aanhang karretje of aanhangfiets .. oer sterk ding .. Wielen ook echt nooit slap oid zoals mijn vorige fiesten... totdat echter het noodlot toesloeg :( na een kleine tocht van 120 km kreeg ik een door mij onbekende reden een klapband( warme dag ? Te veel opgebouwde drukte door hitte? Geen idee ). Een klapband is opzich niet zo erg, echter door het plotse ontbreken van lucht kreeg mijn velg wel een flinke klap met een forse slag als gevolg/klein beschadiging aan de velg.

De FM heeft de slag uitgekregen, echter een minimale hoogte verschil kon hij niet meer verhelpen.

Ik voel hem gelukkig niet maar ik vind het wel fijn om alvast iets te zoeken mocht de velg toch de geest geven (moest even afkikken.. 2 dagen niet kunnen fietsen :p )

Hebben jullie een tip voor een goede sterk wiel? Ik zag al een handgebouwde wiel bij bike4travel. Momenteel fiets ik op wtb23i 36 Spaaks wielen met formula naven ( gewoon standaard wielset hoor )

Alvast bedankt!
Die wielen bij B4T zijn gewoon prima, als je daar naar toe gaat en aangeeft wat je doel en inzet is dan krijg je een prima wiel (of setje) mee heb ik zo het idee.
Die klapband kan komen door een te hoge druk, te hoge temperatuur (waardoor de druk ook weer oploopt), doordat de biba klemzat tussen velg en buba, of omdat de buba versleten is of gewoon pech.

Er zijn overigens meer goede wielenbouwers, ook ergens in Vlissingen en in Groningen en Nijmegen ken ik er ook een paar.
Mijn wielen komen al weer jaren van m-gineering. Dat is bij mij dichtbij, maar de post komt ook in Kiel Windeweer. Die naaf zou overigens nog goed moeten zijn.
Prachtfiets zo’n Sutra!

Wat Wim zegt, naaf zou nog prima moeten kunnen. Maar je kunt het wiel ook op reserve houden. De wtb kom light is wel behoorlijk licht voor karretje etc, wat meer alu kan geen kwaad. En butted spaken.

B4T zijn zéér ervaren wielenbouwers. Vergeet niet aan te geven dat je 12x142 nodig hebt met 6-Bouts schijf. Gewoon even overleggen. Dan komt het wel goed.
Top thx, als het Moet wordt het idd sowieso een upgrade.. ik zal eens keertje die kant op fietsen.

Naaf is net geen 2k , die gaat nog wel mee idd. Wou eerst dynamo voor doen maar misschien wordt het maar een setje :p
Die Formula naven zijn t niet waard om overgespaakt te worden in mijn ervaring, cassettebody's zijn slecht, moeilijk te krijgen en te duur..
Bike 4 travel heeft wel dunnere ryde wielen vergeleken met de wtb ( 20 tegenover 23 mm ) is dat merkbaar ?
Mr. Z schreef:
di 23 jun, 2020 19:38
Die Formula naven zijn t niet waard om overgespaakt te worden in mijn ervaring, cassettebody's zijn slecht, moeilijk te krijgen en te duur..
Geen lange ervaring ermee, meestal had ik ook simpele Shimano’s naven ( niet eens deore ) op mijn vorige wielen. Ik zie dat ze Ook met hope naven bouwen. Iemand ervaring ermee?

Ik vind het een erg fijne fiets, ik vermoed dat het voorlopig wel blijft, de extra kosten van een andere naaf vind ik geen probleem als ze langer blijven draaien ;)
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 16:45
.. Wielen ook echt nooit slap oid zoals mijn vorige fiesten... totdat echter het noodlot toesloeg :( na een kleine tocht van 120 km kreeg ik een door mij onbekende reden een klapband( warme dag ? Te veel opgebouwde drukte door hitte? Geen idee ). Een klapband is opzich niet zo erg, echter door het plotse ontbreken van lucht kreeg mijn velg wel een flinke klap met een forse slag als gevolg/klein beschadiging aan de velg.
Zo'n verhaal maakt me nieuwsgierig omdat er zo veel in zit dat ik niet begrijp.

Eerst die klapband. Warme is bijna nooit een eenduidige verklaring voor een klapband. De druk van de lucht in een band neemt evenredig toe met de absolute temperatuur, dus met 273+T(°C). Stel dat je de banden opgepompt hebt bij 20°C tot 3,5 bar. Als je geen velgremmen hebt, lijkt me dat de temperatuur hoogstens 45 graden zal worden. De druk neemt dan toe met ongeveer 10%, dus tot iets minder dan 4 bar. Dat kunnen (binnen)banden gemakkelijk hebben. Zelfs met velgremmen wordt de druk zelden te hoog. Bij 70 graden neemt de druk met ongeveer 20% toe.

Ik heb ook wel eens een klapband gehad, gelukkig terwijl de fiets (met tassen) in de zon geparkeerd stond. Ik wijt dat aan grote temperatuurverschillen over de wielomtrek. Ik heb ook gezien dat anderen een klapband kregen tijdens het fietsen. De keren dat ik er een zinnige verklaring voor kon geven was dat dat de binnenband te krap was voor de breedte van de buitenband. De binnenband moet dan buiten zijn elastische gebied uitzetten en dat gaat heel langzaam fout. Warmte is dan het laatste zetje voor het ontstaan van een plotselinge scheur. Wat waren de maten van de binnenband en de buitenband op je fiets?

Dan die kromme velg. Een klapband is nog geen reden waarom een velg krom trekt. Het wegvallen van de druk is geen gerichte kracht die tot ontzetting leidt. Velgen worden juist gespaakt en gericht zonder buitenband. Een luchtkussen is wel een factor waardoor de stootbelasting van oneffenheden van het wegdek sterk afnemen. Vergelijk met klappen van een moker tov klappen met een rubberen hamer. Of ben je ergens tegen aan gereden? Is er een spaak gebroken? Graag wat meer details.
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 20:21
Bike 4 travel heeft wel dunnere ryde wielen vergeleken met de wtb ( 20 tegenover 23 mm ) is dat merkbaar ?
De Kona heeft wat bredere velgen (23mm intern), waardoor bredere banden wat beter passen en meer iets meer volume geven. Het maakt praktisch weinig verschil, want ook 50mm banden kunnen op een 19mm velg. De Andra 321 wielen (disc) van bike4travel zijn erg sterk en intern 21mm, ik denk niet dat je veel verschil zal zien.
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 20:21
Bike 4 travel heeft wel dunnere ryde wielen vergeleken met de wtb ( 20 tegenover 23 mm ) is dat merkbaar ?
Die kunnen vast wel meer leveren dan op de website staat.

Wat kun je aan bandbreedte kwijt in je frame? Zeker als je voor ook wil gaan vervangen voor een naafdynamo wiel loont het wel om misschien de velgbreedte aan te gaan passen.

Of misschien juist een bredere en een smallere set wielen?
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 20:25
Mr. Z schreef:
di 23 jun, 2020 19:38
Die Formula naven zijn t niet waard om overgespaakt te worden in mijn ervaring, cassettebody's zijn slecht, moeilijk te krijgen en te duur..
Geen lange ervaring ermee, meestal had ik ook simpele Shimano’s naven ( niet eens deore ) op mijn vorige wielen. Ik zie dat ze Ook met hope naven bouwen. Iemand ervaring ermee?

Ik vind het een erg fijne fiets, ik vermoed dat het voorlopig wel blijft, de extra kosten van een andere naaf vind ik geen probleem als ze langer blijven draaien ;)
Als je het geld voor Hope naven hebt dan kun je dat zeker doen, Vraag anders Shadow eens naar zijn ervaringen.
Waar de ervaring van Mr Z op is gebaseerd is me niet duidelijk. Cannondale monteert ze ook op hun fietsen en die doen dat niet zomaar. Als er wat aan een naaf kapot gaat is het het lager (industrie dus makkelijk te vervangen) en die body lijkt erg veel op een SRAM body ook omdat die met een 11mm steeksleutel losmoet.

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat de body van Novatec hier ook op past.
ErikB81 schreef:
di 23 jun, 2020 20:42
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 20:21
Bike 4 travel heeft wel dunnere ryde wielen vergeleken met de wtb ( 20 tegenover 23 mm ) is dat merkbaar ?
De Kona heeft wat bredere velgen (23mm intern), waardoor bredere banden wat beter passen en meer iets meer volume geven. Het maakt praktisch weinig verschil, want ook 50mm banden kunnen op een 19mm velg. De Andra 321 wielen (disc) van bike4travel zijn erg sterk en intern 21mm, ik denk niet dat je veel verschil zal zien.
Ik ben geen fan van de Andra 321, weet niet waarom, maar ik vind het geen fijne velg, heb liever de Andra 30 of 40, die zijn ook in volledig zwart verkrijgbaar.

Hope naven vind ik momenteel de beste prijs/prestatie hebben in 36 gats naven, goedkopere alternatieven met een constante kwaliteit zijn schaars. Uiteindelijk wil je gewoon geen gezeur onderweg.
Enig idee waar te vinden? Bike 4travel heeft alleen die dunnere ryde ...

Dit weekend ff testen als mijn wiel heel blijft met de familie
01C06E78-DF89-4CDC-B325-CF2AE6150EC3.jpeg
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 21:37
Enig idee waar te vinden? Bike 4travel heeft alleen die dunnere ryde ...
Vraag ze eens.

Staat genoeg niet op die website wat ze wel kunnen leveren ;)
Top thx , ff kijken als de boel heel blijft dit weekend, anders ff naar R’dam
_Peter_ schreef:
di 23 jun, 2020 20:52
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 20:25
Mr. Z schreef:
di 23 jun, 2020 19:38
Die Formula naven zijn t niet waard om overgespaakt te worden in mijn ervaring, cassettebody's zijn slecht, moeilijk te krijgen en te duur..
Geen lange ervaring ermee, meestal had ik ook simpele Shimano’s naven ( niet eens deore ) op mijn vorige wielen. Ik zie dat ze Ook met hope naven bouwen. Iemand ervaring ermee?

Ik vind het een erg fijne fiets, ik vermoed dat het voorlopig wel blijft, de extra kosten van een andere naaf vind ik geen probleem als ze langer blijven draaien ;)
Als je het geld voor Hope naven hebt dan kun je dat zeker doen, Vraag anders Shadow eens naar zijn ervaringen.
Waar de ervaring van Mr Z op is gebaseerd is me niet duidelijk. Cannondale monteert ze ook op hun fietsen en die doen dat niet zomaar. Als er wat aan een naaf kapot gaat is het het lager (industrie dus makkelijk te vervangen) en die body lijkt erg veel op een SRAM body ook omdat die met een 11mm steeksleutel losmoet.

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat de body van Novatec hier ook op past.
Op veel jaren ervaring :wink: Op t werk en privé.. en Cannondale monteert ze om de prijs en locale leverancier, op mn MTB van Connandale zat ook een Formula maar nu een Novatec maar Hope is beter.
Novatec body past niet op een Formula en de body los krijgen is meestal een ramp :evil: en Fomula gebruikt niet altijd industrie lagers.
Valentino Dailybiker schreef:
di 23 jun, 2020 22:30
Top thx , ff kijken als de boel heel blijft dit weekend, anders ff naar R’dam
Ik wil ook wat voor je bouwen wat niet meer stuk gaat, maar die heb je niet komend weekend al in bezit...;

Hope Pro4
DT Swiss Alpine 3 spaken
Ryde andra 40 Disc

Da's een wiel zoals ik hem voor mezelf ook zou bouwen....als je meer wilt weten doe even een pb.
Shadow schreef:
wo 24 jun, 2020 09:44
Ryde andra 40 Disc
Dat is wel een beetje het andere uiterste hè :wink:
Grandonneur schreef:
Shadow schreef:
wo 24 jun, 2020 09:44
Ryde andra 40 Disc
Dat is wel een beetje het andere uiterste hè :wink:
Als je een fiets gaat beladen én er een aanhangfiets achter gaat hangen, dan denk ik dat dat wel op z'n plaats is. Heb laatst een set gebouwd met die velgen en Hope achternaaf / SON dynamo, daar heb je nooit meer wat mee.