Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata Terraliner Lady - aanpassingen mogelijk? - Forum Wereldfietser

Koga Miyata Terraliner Lady - aanpassingen mogelijk?

Hallo fietsliefhebbers,

Onlangs heeft mijn vriendin een tweedehands Koga Miyata Terraliner Lady gekocht met het idee om samen met mij fietsvakanties te doen. Uit de brochure-archieven van Koga konden we afleiden dat deze fiets uit 2003 is (Shimano Deore groep met v-brakes, aluminium frame, niet origineel vlinderstuur). Zie ook de foto's in de bijlage.

Tot dusver vindt mijn vriendin het zeer aangenaam fietsen met deze Koga. Toch zou het leuk zijn om enkele dingen te verbeteren. Dus wat denken jullie van het volgende?
  • Vlinderstuur: de mousse om het stuur is beschadigd. Vervangen door tape, volledige hoes of nieuwe mousse? Of ook ergonomische handvatten opzetten?
  • Zadel: nu staat er een bolle breed zadel op. Wat raden jullie hier als een niet te dure oplossing aan voor langere fietstochten dan een halve dag?
  • Klickfix: wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke tas raden jullie aan om fietsvakanties te doen?
  • Bagagerek vooraan: is het mogelijk om vooraan met een verende voorvork een bagagerek te installeren (zie details in foto "Detail voorwiel en vork" voor hechtingspunten)? Zo ja welke merk en model bagagerek zou hier passen?
Hebben jullie nog andere tips of bedenkingen? Laat gerust weten!

Alvast bedankt :) :) :)

Bijlagen

JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04
Vlinderstuur: de mousse om het stuur is beschadigd. Vervangen door tape, volledige hoes of nieuwe mousse?
Als je tevreden bent met de verschillende handposities van het stuur heb je er voor minder dan een tientje nieuwe foamgrips op.
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04
Of ook ergonomische handvatten opzetten?
Zou ik met zo'n vlinderstuur niet doen, die overgang van ergonomisch handvat naar foam vind ik niet fijn vasthouden. Maar voor sommigen best een oplossing.
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04

nu staat er een bolle breed zadel op. Wat raden jullie hier als een niet te dure oplossing aan voor langere fietstochten dan een halve dag?
Als je hier tevreden mee bent en het geen last op levert op fietstochten langer dan een halve dag dan zou ik 'm lekker laten zitten. Zelf rij ik het liefst met Brooks Cambium, maar ook daar wordt niet iedereen blij van. Misschien wordt ze wel blij van het zadel van 4.99 van de Action? Of pas bij een 100+ euro zadel van Gilles Berthoud? Genoeg ook wat er nog tussen zit.
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04

Bagagerek vooraan: is het mogelijk om vooraan met een verende voorvork een bagagerek te installeren (zie details in foto "Detail voorwiel en vork" voor hechtingspunten)? Zo ja welke merk en model bagagerek zou hier passen?[/list]
Zou ik niet doen. Doorgaans blinken dat soort goedkopere verende voorvorken niet uit in bouwkwaliteit, als je er vervolgens ook nog eens bagage aan gaat hangen worden ze daar meestal niet beter van. 'k Zou m'n geld voor voordrager+voortassen lekker investeren in het kleiner en compacter maken van de bagage zodat de voordrager niet nodig is.

Als ik het goed begrijp zijn jullie ook nog met z'n tweeën, dus bijvoorbeeld tent, kookspullen en gereedschap kun je dan al delen als je samen op pad gaat.
-zadel: kan niemand voor haar weten natuurlijk, maar om toch wat te zeggen: probeer eens een freccia. Kost weinig, gaat hier al héél lang mee op de stadshybride en ik kan er heel redelijk dagtochtjes op maken.

-d’r lijkt een nog een SL7 op te zitten. Rap vervangen. Alles met een SL7 is zo gejat en zeker als er KOGA op staat.

-je zou een vaste voorvork kunnen overwegen. Is lichter, rijdt fijner (smaakkwestie), is relatief betaalbaar en biedt mogelijkheid voor een voordrager.

-indien er nog 37-622 banden op zitten: kijk of een vlotte 40-622 past. Little big ben of racer ofzo. Scheelt best in comfort.

-geniet!
Dit klinkt allemaal veelbelovend. Ik ben het vooral erg eens met Jurr. Voor wat betreft de banden zou ik proberen of de 40 mm Marathon Almotion past. Ik vermoed van wel, en dat is een band die zowel redelijk snel is als ook vrij soepel en comfortabel, met ook nog genoeg profiel voor de meeste ondergrond waarover je met een dergelijke fiets zou rijden (geen woest offroad gebeuren, maar wel af en toe een bospad). Wie iets sneller en comfortabelers zoekt en een wat grotere kwetsbaarhed op de koop toe neemt kan kiezen voor de Panaracer Pasela in 38 mm (echt 38 mm dus vast ongeveer even breed als de Almotion die vaak wat kleiner valt).
Aanvullend wat hierboven al gezegd is, en waar ik me ook prima in kan vinden.

Schroef de verstelbare stuurpen eens wat omlaag en probeer eens een houding wat minder rechtop. De stuurpen staat nu maximaal omhoog op de foto's.

En misschien dat een tweedehands Tubus achterdrager nog wat winst in stabiliteit oplevert ten opzichte van de huidige bagagedrager. Nieuw zijn ze best prijzig, maar op marktplaats komen ze regelmatig voorbij. Na 1 vakantie hebben de stalen varianten zonder bescherming toch allemaal laat van vliegroest, dus daar zou ik geen nieuwe voor kopen.

Bij een gebruikte fiets een prima upgrade voor een paar tientjes. Als je het type 'Logo' neemt kun je de tassen ook nog wat lager hangen dan nu het geval is.
Is er iemand die ervaring heeft met voordragers met bepakking op een Terra Liner LADY? Verende voorvork en een damesframe ...
De berijdster wil wel veilig onderaan de heuvel of brug komen.
Qua onderhoud misschien wel fijn is om de wielen even te laten controleren op spaakspanning. Zet ook de naven even in het vet.

En als je niet weet wanneer het voor het laatst gebeurd is kun je ook nog overwegen om rem- en schakelkabels binnen en buiten eens te vervangen. Als je dat op je gemakje thuis zelf doet is het onderweg ook geen paniekmoment als je het een keer ongepland moet doen.
Ik zou zoals al gesuggereerd is proberen het zonder voortassen te doen. Voortassen op een fiets met voorvering is niet ideaal, en met het geld dat je uitspaart aan drager en tassen kun je het volume van je bagage vast aardig beperken. Wij fietsen al weer een aantal jaren zonder voortassen en dat gaat prima zolang je geen grote expedities in Mongolië of zo doet. Als ik solo tochten maak gebruik ik zelfs extra kleine (33 liter per paar) en nog weer lichtere (1050 gram per paar) achtertassen.
Edit: en ja, altijd nieuwe rvs remkabels, want je weet maar nooit.
Ik ken mevrouw niet. Zou niet weten of ze behoefte heeft om minder mee te nemen, en of het haar iets uit maakt hoeveel volumebeperking je kunt kopen voor de de prijs van bagage vooraan.

a) ik neem graag veel mee. Zoals een hoofdkussen (enorm waardevol voor de nachtrust) en overhemden. Héérlijk na de douche als je ergens wat gaat eten. Denk er het uwe van.

b) een fiets met substantieel gewicht achterop en niets vóór rijdt beroerd. Was 30 jaar geleden zo, is nog steeds zo.

c) spullen is nooit op enige manier een beperking geweest om mijn doel te halen.

Knuppel/hoenderhok ;)

Plan B: neem een karretje. De sterkste rijdt daarmee. De zwakste rijdt met weinig. Werkt prima voor de verhouding na een aantal dagen. + de KOGA is erg cool zonder dragers.
"een fiets met substantieel gewicht achterop en niets vóór rijdt beroerd. Was 30 jaar geleden zo, is nog steeds zo." Dat klopt, maar met 12-15 kg gaat het prima, en dat is genoeg voor een leuke vakantie in Europa, en past probleemloos in twee achtertassen. In de winter wordt het natuurlijk wat anders. Natuurlijk kun je meer meenemen, en dat is dan de afweging tussen het comfort van de spullen die je thuis laat tegenover het comfort van minder gewicht. Dan weet ik het wel. Daar komt bij dat er de laatste dertig jaar wel veel veranderd is aan het gewicht van de uitrusting. Eenpersoons tentjes van 1-1.5 kg en bruikbare tweepersoons vanaf ruim 2 kg waren dertig jaar geleden onbekend. Hetzelfde geldt voor comfortabele isolerende matjes van 500 gram of slaapzakken van 600 gram (en het kan allemaal nog lichter). Met 12-15 kg pp is het echt geen afzien van comfort.
Leuke fiets! Mijn vrouw heeft de iets oudere uitvoering zonder verende voorvork, wij hebben er wel het eea aan veranderd;

- dameszadel
- ander stuur, stuurpen en adapter
ECE7A571-5B6A-48DB-A744-2F02F62794AF.jpeg
79E1B3DA-C150-4FA1-AD57-3338E065C363.jpeg
De achterdrager is origineel en bied voorlopig prima weerstand aan de combinatie kind (20kg) + bagage (boodschapje e.d.).
Helaas is de fiets van de periode dat Koga schaamteloos goedkope spullen op zn dure fietsen monteerden en de voorvork bij deze fiets is daar een mooi voorbeeld van :oops:
Je kan er een drager opzetten, zal er hoogstwaarschijnlijk niet van breken maar zonder extra gewicht veert hij al niet zoals je zou willen en met al helemaal niet.
Maar het zal niet echt een drama zijn op de weg als je het wel doet en dan alleen de lichte dingen die veel ruimte in nemen voor doet.
Shadow schreef:
wo 24 jun, 2020 19:38
Leuke fiets! Mijn vrouw heeft de iets oudere uitvoering zonder verende voorvork, wij hebben er wel het eea aan veranderd;

- dameszadel
- ander stuur, stuurpen en adapter

De achterdrager is origineel en bied voorlopig prima weerstand aan de combinatie kind (20kg) + bagage (boodschapje e.d.).
Ziet er leuk en ook cool uit! 8)
Welke groep is op deze fiets geïnstalleerd? Waren dat oorspronkelijk ook met schakelaars en remmen voor een dropbar dan?
Een racestuur met crosscommandeurs zat er vast oorspronkelijk niet op. Ook ik zou daar blij van worden, maar wie ben ik?
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 21:27
Shadow schreef:
wo 24 jun, 2020 19:38
Leuke fiets! Mijn vrouw heeft de iets oudere uitvoering zonder verende voorvork, wij hebben er wel het eea aan veranderd;

- dameszadel
- ander stuur, stuurpen en adapter

De achterdrager is origineel en bied voorlopig prima weerstand aan de combinatie kind (20kg) + bagage (boodschapje e.d.).
Ziet er leuk en ook cool uit! 8)
Welke groep is op deze fiets geïnstalleerd? Waren dat oorspronkelijk ook met schakelaars en remmen voor een dropbar dan?
Nee er zat ook een vlinderstuur op en de groep is LX 3x9, de v-brakes zitten er gewoon nog op en de shifters zijn Dura-Ace 9 speed bar-end shifters, maar gewone Sora sti’s had ook gekund voor het schakelen, in combinatie met travel agents voor de remmen dan, want de kabeltrek van v-brakes is echt veel meer als van een zijtrekrem zoals op een racefiets. Dat hebben we nu opgelost met Tektro remgrepen voor V-brakes en bar-end shifters. Dus als je 9 speed hebt kun je wat meer want dan zijn race en mtb groepen nog te mixen.
andere optie: frametas van www.timtas.nl voor in het frame en daar de zwaarste zaken in en verder niet te zware bagage achterop.
de bidomhouder(s) of ene fleshouder kan naar de bovenkant van de bovenbuis.
verder sluit ik me aan bij voorkeur voor een vaste voorvork en maatje b/vollere banden.

qua zadel: probeer eens een Velo Plush, een vrij sportieve (niet te zachte). tamelijk allround zadel.
en ik raad je aan met een fietsbroek met zeem te fietsen.
veel plezier!!
Hartelijk dank voor de vele tips en aandachtspunten!!!

De eerste verbeteren zijn dus het verlagen van de stuurpen om de zitpositie (en dus ook het zadel) te evalueren en nieuwe hoes voor het vlinderstuur. Zo zullen we zien of het mijn vriendin beter bevalt. Binnenkort zal ik een Breezer Doppler Pro + hebben met voor- en achterzakken inbegrepen. Dus voor even kan ik wel de meeste zaken op mijn fiets dragen waardoor mijn vriendin dan volop de Koga Terraliner kan uitproberen.

Onze eerste "serieuze" trip zou van Brussel naar de Vlaamse Ardennen zijn (1 dag - +-65km). Een tweede dan naar de Ardennen (2 dagen - +- 180km). Wij kijken er alvast erg naar uit! :D
Veel plezier.
Grandonneur schreef:
wo 24 jun, 2020 15:24

-d’r lijkt een nog een SL7 op te zitten. Rap vervangen. Alles met een SL7 is zo gejat en zeker als er KOGA op staat.

-indien er nog 37-622 banden op zitten: kijk of een vlotte 40-622 past. Little big ben of racer ofzo. Scheelt best in comfort.

-geniet!
Halo, iedereen,

heb net een tweedehans terra liner gekocht om te reizen, en was s'avonds wat aan het surfen en ben op deze pagina beland.

*) Het is een terraliner van 1997, de mijne heeft een AXA 582 ringslot, is dit ook niet te vertrouwen?

*) ander vraagje, zitten nu 35 brede mm banden op, Achteraan is dit voor het gewicht van de baggage (en vooral mezelf) heel goed maar vooraan vind ik dat wat overkill, zou 28mm willen monteren.
heeft iemand daar wat ervaring mee? breed achteraan en iets smaller vooraan?
PhilipBe schreef:
do 04 mar, 2021 12:02
heb net een tweedehans terra liner gekocht om te reizen, en was s'avonds wat aan het surfen en ben op deze pagina beland.
Welkom!

PhilipBe schreef:
do 04 mar, 2021 12:02
*) ander vraagje, zitten nu 35 brede mm banden op, Achteraan is dit voor het gewicht van de baggage (en vooral mezelf) heel goed maar vooraan vind ik dat wat overkill, zou 28mm willen monteren.
Reizen met de fiets en 28mm banden vind ik nu niet echt een aan te raden combinatie. Je gaat veel sneller lek rijden en het is minder comfortabel dan een brede band. En het is niet sneller. Op de Terraliner Lady hier in huis staan 40mm Allmotion banden maar als je wil kan je er ook 42mm banden op krijgen.