Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klassieke dubbel 39/50 met 7 speed 13/25 cassette omvormen - Forum Wereldfietser

Klassieke dubbel 39/50 met 7 speed 13/25 cassette omvormen

Beste,
Ik heb een oudere racefiets en wens enkele aanpassingen te doen om deze fiets wat efficiënter te maken om te klimmen. Nu moet ik redelijk zwaar trappen voor grote hellingen. Wat zijn de opties? In de bijlage wat meer info.

mvg,
Wesley Ceulemans

Bijlagen

Welkom op dit forum Wesley!

Ik tel 8 speed?
Je kunt tot een 30 cassette wel kwijt;

https://www.bike24.com/p259533.html?menu=1000,4,27

En het crankstel moet je vervangen, deze boutcirkel kan minimaal 38 tanden hebben (5x130mm), ik zou een 50-34 pakken of als je echt minder wil een 46-30, kom je op een crankstel en trapas uit, zoals de Claris van Shimano:

https://www.bike24.com/p2136140.html?menu=1000,4,29

Trapas erbij;

https://www.bike24.com/p223775.html?menu=1000,4,23

Ben je onder de 100 euro klaar, nieuwe ketting exclusief (die zou ik gelijk wel mee vervangen.)

Als de trapas nu ook ‘square taper’ is kun je die laten zitten maar de kans is aanwezig dat dit al Octalink is en dan ben je die 15 euro extra kwijt.
Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie!
Ik zie een Shimano 5500 groep, dat is de 9-speed 105 groep, die heeft een Octalink V1 trapas. Je zult geen compact crank vinden die op je huidige trapas past.

Je huidige achterderailleur kan op papier maximaal een 27 aan. 28 gaat sowieso ook wel lukken, maar of een 30 haalbaar is betwijfel ik.

Je cassette heeft trouwens sowieso geen 7 kransjes. Op de foto tel ik er ook 8 maar schijn kan bedriegen, want op grond van de rest van de onderdelen die ik op de foto zie verwacht ik er 9.

Wat je ook nog zou kunnen doen: vóór alles hetzelfde laten, en enkel een 9-speed MTB achterderailleur derailleur pakken en dan achter een cassette tot 32 of 34 t steken.


Maar we zouden eerst zeker moeten weten hoeveel kransjes je nou achter hebt. Zou je een foto van je shifter kunnen plaatsen, dan kan ik het zo zien.
Shrek schreef:
do 25 jun, 2020 09:36
Ik zie een Shimano 5500 groep, dat is de 9-speed 105 groep, die heeft een Octalink V1 trapas. Je zult geen compact crank vinden die op je huidige trapas past.

Je huidige achterderailleur kan op papier maximaal een 27 aan. 28 gaat sowieso ook wel lukken, maar of een 30 haalbaar is betwijfel ik.

Je cassette heeft trouwens sowieso geen 7 kransjes. Op de foto tel ik er ook 8 maar schijn kan bedriegen, want op grond van de rest van de onderdelen die ik op de foto zie verwacht ik er 9.

Wat je ook nog zou kunnen doen: vóór alles hetzelfde laten, en enkel een 9-speed MTB achterderailleur derailleur pakken en dan achter een cassette tot 32 of 34 t steken.


Maar we zouden eerst zeker moeten weten hoeveel kransjes je nou achter hebt. Zou je een foto van je shifter kunnen plaatsen, dan kan ik het zo zien.
Ik dacht ook 9 speed set, maar ik tel maar 8 kransjes, een 8 speed wiel in een 9 speed systeem zou wel kunnen denk ik? Je hebt dan een loze klik verwacht ik?
Spacing 8- en 9-speed cassettes is verschillend , dus dat zou zeer vreemd zijn.

(En de breedte van de cassettebody is juist hetzelfde, dus er zou ook geen reden zijn om het te doen)
Inderdaad Octalink V1 trapas. Mijn suggestie: een BB-UN55 Jis trapas (ca. € 13,-) met FSA 46-30t crankstel.
https://www.bike24.com/p2310541.html?menu=1000,4,29
Claris crank is gewoon 50-34t.
Kun je ook nog achteraan een Deore 9v derailleur combineren met 11-32t cassette. 8 en 9v kan beide. Alivio is ook nog redelijke kwaliteit.
Blijven de kosten binnen de perken.