Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverlichting - welke dynamo? - Forum Wereldfietser

Fietsverlichting - welke dynamo?

Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Na 3 maand zoeken heb ik eindelijk de perfecte randonneur/commuter fiets gevonden: de triban rc520. Echter is het nu tijd om deze wat te gaan upgraden (spatborden, bagagedrager, brooks zadeltje etc...). De belangrijkste upgrade voor mij is echter een dynamo.

Ik ben het zat om telkens met lichtjes op batterijen te sukkelen en om deze er op en af te halen telkens als je ergens parkeert, en vaak zijn deze dan ook niet opgeladen. Daarom wil ik nu echt een dynamo, en ik heb verschillende opties.

1. Een dynamo naar keuze (shimano/son/shutter precision) laten inbouwen in het decathlon wiel

2. Een set wielen met ingebouwde dynamo kopen (bike-components/hunt/halo)

3. Een dynamo en een complete wielset apart kopen en deze dan laten inbouwen door een fietsenmaker

4. Een dynamo, velgen, spaken etc... kopen en de fietsenmaker een nieuw wiel laten vlechten

Optie 1 ben ik minder fan van, omdat het wiel maar 28 spaken heeft (stel dat ik dan ooit nog wil upgraden naar een beter wiel met meer spaken zit ik vast aan de 28 tenzij ik een nieuwe dynamo koop) en omdat deze wielen blijkbaar niet de beste kwaliteit zijn.

Optie 2 is de gemakkelijkste optie, maar ook al snel de duurste (een setje hun met son dynamo gaan voor 690 euro over de toonbank, wetende dat de fiets zelf maar 750 euro heeft gekost), tenzij je voor de goedkopere bc wielen of halo wielen gaat, al weet ik niet aan welke kwaliteit ik mij zal mogen verwachten.

Optie 3 en 4 stellen dan ook terug automatisch de vraag welke wielset en welke dynamo ik wil, en ik weet niet als dit prijs kwaliteitsgewijs een goede optie is.

De bedoeling is om voorlopig 2 lichten aan te sturen (supernova), maar in de toekomst wil ik misschien wel een optie om ook mijn gsm/powerbank op te laden.

Daarnaast wil ik de snelheid en het lage gewicht van mijn fiets zoveel mogelijk behouden.


Alvast bedankt voor jullie raad!
Cornille schreef:
vr 03 jul, 2020 14:52
Ik ben nieuw op dit forum. Na 3 maand zoeken heb ik eindelijk de perfecte randonneur/commuter fiets gevonden: de triban rc520.
Welkom!

Heb je 'm al? Binnenkort komt Decathlon ook met nieuwe vakantiefietsen. Die leveren ze al met naafdynamo.

Kijk maar:

viewtopic.php?f=8&t=34411
Ik zou een wiel laten bouwen bij m-gineering, met een van de betere Shimano naafdynamos. Dat heb ik zelf ooit laten doen voor een mtb van mijn zoon, en dat was een prima wiel. Het zou me verbazen als je meer dan 200 euro kwijt bent, en ik denk wel wat minder, maar je kunt het gewoon vragen. Een Son naafdynamo is zeker beter en heeft minder weerstand maar het prijskaartje lijkt me niet te passen bij je fiets: op de website van m-gineering staat als voorbeeld een compleet SON wiel van 316 euro. Mijn tip voor een koplamp: een B&M model net onder de top. Dat zou moeten kunnen voor iets van 75 euro, en geeft vermoedelijk beter licht dan een Supernova.
Optie 5: zelf wielen vlechten? Ik vind dat echt wel leuk om te doen, en er zit hier voldoende volk dat je kan helpen...
Bij Rose, online fiets winkel, heb je vanaf €80 32-spaaks voorwiel, met naafdynamo. Ook complete sets, voor- en achterwiel.
Jurr schreef: Welkom!

Heb je 'm al? Binnenkort komt Decathlon ook met nieuwe vakantiefietsen. Die leveren ze al met naafdynamo.

Kijk maar:

viewtopic.php?f=8&t=34411
Ik heb hem inderdaad al gekocht! Die fietsen zien er wel leuk uit, helaas net te laat voor mij.

Wim schreef: Ik zou een wiel laten bouwen bij m-gineering, met een van de betere Shimano naafdynamos. Dat heb ik zelf ooit laten doen voor een mtb van mijn zoon, en dat was een prima wiel. Het zou me verbazen als je meer dan 200 euro kwijt bent, en ik denk wel wat minder, maar je kunt het gewoon vragen. Een Son naafdynamo is zeker beter en heeft minder weerstand maar het prijskaartje lijkt me niet te passen bij je fiets: op de website van m-gineering staat als voorbeeld een compleet SON wiel van 316 euro. Mijn tip voor een koplamp: een B&M model net onder de top. Dat zou moeten kunnen voor iets van 75 euro, en geeft vermoedelijk beter licht dan een Supernova.
Bedankt voor de tips! Ik zal zeker eens een kijkje nemen!

bdr schreef: Optie 5: zelf wielen vlechten? Ik vind dat echt wel leuk om te doen, en er zit hier voldoende volk dat je kan helpen...
Daar had ik ook al aan gedacht, en ik ben wel redelijk handig, maar heb absoluut geen ervaring met zelf wielen bouwen. Is dit te doen voor een amateur zonder het juiste gereedschap? Ik heb natuurlijk wel standaard gereedschap om aan fietsen te werken maar geen speciaal gerief voor zelf mijn wielen te bouwen. En is dit kosteneffectief?
Het is niet kosten effectief, maar wel leuk, ik vlecht nu een tijdje wielen voor mezelf en mensen die er om vragen. Je kunt ook eens bij Kurbelix kijken;

https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... 822%7C2150

Ze hebben heeeel veel!
Ik zie trouwens dat ik had gefilterd op velgremmen, maar jouw fiets is schijfremmen?
Cornille schreef:Daar had ik ook al aan gedacht, en ik ben wel redelijk handig, maar heb absoluut geen ervaring met zelf wielen bouwen. Is dit te doen voor een amateur zonder het juiste gereedschap? Ik heb natuurlijk wel standaard gereedschap om aan fietsen te werken maar geen speciaal gerief voor zelf mijn wielen te bouwen. En is dit kosteneffectief?
Speciaal gereedschap is wel handig ja, goede spaaksleutel, wielrichter, spaakspanningsmeter, centreerboog etc.