Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Freewheelbody stuk of iets anders - Forum Wereldfietser

Freewheelbody stuk of iets anders

Sinds enige tijd heeft mijn fiets de neiging een nogal onaangename tik te produceren. Alleen als ik de trappers laat ronddraaien, dus het is direct gerelateerd aan de aandrijving. De druk hoeft niet bijzonder hoog te zijn en het lijkt na een tijdje fiets iets minder erg te worden. Maar de tik is zonder weerstand zelfs hoorbaar nu. Net even een filmpje gemaakt met de fiets aan de haken.



Ik kan niet veel meer bedenken dan een freewheelbody dat is beschadigd of ergens vet mist. Heeft iemand nog goede suggesties of bevestigingen?
Het freewheel doet niks als je trapt, er bewegen dan geen delen in de naaf behalve de lagers en het naafhuis. Wat voor naaf is het en hoeveel km staat er op?
Shadow schreef:
zo 05 jul, 2020 22:41
Het freewheel doet niks als je trapt, er bewegen dan geen delen in de naaf behalve de lagers en het naafhuis. Wat voor naaf is het en hoeveel km staat er op?
Volledig met je eens. Maar het treedt echt alleen op als ik trap, waardoor me dat toch zou verbazen. En met 2800km op de teller zou er hoe dan ook niets moeten zijn dat nu al tikt.
Qua naaf weet ik het niet precies want het zit in een eigen merk wiel van Rose, maar in theorie een Shimano 105.

Denk dat het een ritje Bochelt wordt, maar de werkplaats daar zit goed vol.
Helemaal mee eens dat het in orde zou moeten zijn, maar met deze kilometerstand kun je ook al een ketting of cassette versleten hebben, dat is niet te gek...of de trapas heeft de pijp al aan maarten gegeven, anyway - het zou niet moeten maar het is er toch en het moet opgelost worden.
Lastig om het te beoordelen van een video, wel opvallend dat je het al hoort zo zonder enige belasting.
Ik twijfelde of het wellicht de cassette was die niet goed vast, maar ook dat was niet de oorzaak.
Ja missende spacer heb ik laatst nog op een bijna nieuwe Santos gezien.... het kan zo maar....
Dan zit die dus ook niet goed vast, jammer genoeg is het filmpje met 9 seconden net iets te kort om het voor mij goed te beoordelen. Kan ook zijn dat de body niet goed vast zit. en, en, en, helaas te veel mogelijkheden. Of komt de crank tegen de kooi van de derailleur aan?
ik zit even terug te denken aan wat ik vroeger aan binnenwerken van zo'n 'vrijloop' gezien heb... schiet er niet een tweede pal van/in de vrijloop terug op z'n plek, terwijl de ander al de verbinding maakten de kracht overbrengt naar de naaf? (en dan is misschien te veel of uitgehard vet de oorzaak)

kun je ergens het geluid lokaliseren door er de schroefdraaier op te zetten en met het handvat richting je oor goed te luisteren (schroevendraaier als stethoscoop gebruiken)?

uit welke richting komt het geluid?

zit er ergens speling? lagers trappers? schroefdraad trappers in crank?
crankstel/bracket/lagers? inklemming wiel? cassette op body? body op naaf? ergens kogeltje te weinig?

lastig te duiden: gericht zoeken: voelen en luisteren (da's iets anders dan: "Wie niet luistert, die moet naar voelen" :shock: :wink: ) en elimineren.

wat kan er open en weer afgesteld dicht/vast?

en 'last but not least': wat zegt m gineering op zijn site?!? :D
Met een recente fiets met 2800km er op had ik de ouderdoms kwalen een beetje weggestreept Erik :D
Ik ga ook voor de missende spacer.
Hoewel de cassette losser zat dan ik had verwacht, zou het me verbazen als er een spacer mist. Dan zou ik er eerder last van hebben gekregen gok ik. Er zijn zeker 2500 probleemloze kilometers geweest voor er voor het eerst een geluid kwam.

En terugkomend op de vragen van hoogframe, het komt zeer zeker uit het achterwiel. Zeker niet uit de crank of trappers. Ik 'voel' dat het verder naar achteren zit.

Een langer filmpje maken is lastig hè, je mag je telefoon niet bedienen tijdens het fietsen. Maar het geluid is niet over na een keertje trappen. Als je blijft trappen, blijft het onregelmatig tikken. Soms een tikje, soms een paar.

De vraag en filmpje ook maar richting Rose gestuurd, hopelijk snel antwoord.
Die missende spacer bij mijn voorbeeld kwam pas na een jaar en een vakantie er mee aan het licht... Zeg nooit nooit 8)
of de cassette correct gemonteerd zit ben je toch in 5min achter?

Kun je niet even een ander wiel van iemand lenen om te kijken of het dan weg is?
Grandonneur schreef:
ma 06 jul, 2020 21:01
of de cassette correct gemonteerd zit ben je toch in 5min achter?

Kun je niet even een ander wiel van iemand lenen om te kijken of het dan weg is?
Of het wiel daarna in de fiets van iemand anders proberen. dan heb je meteen de crank en derailleur als mogelijke oorzaak uitgesloten.
Of is er misschien een lager stuk, ook nog een mogelijkheid.
Inderdaad, het loshalen van de cassette is geen grote klus. Tot mijn verbazing kwam er best wat zand tevoorschijn tussen de casette-delen en op de body. Dat gravelen is leuk, maar de boel wordt er knap vies van.

Dat is nu weer netjes schoon. Daarna de boel weer in elkaar. Het lijkt zowaar dat dit het probleem was. Dus toch de cassette die niet vast genoeg (meer) zat.
Dank voor de feedback! en veel fietsplezier weer!