Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano alfine sg s7001 11 speed ervaring - Forum Wereldfietser

shimano alfine sg s7001 11 speed ervaring

Hoi allemaal,

Ik lees in oude berichten dat je met een shimano alfine sg s7001 11 speed niet zomaar een heuvel of berg op komt.
Nu is mijn vraag, is dat nog steeds zo, is er ondertussen misschien wat verandert dat het wel kan, en wie heeft er ervaring met de shimano alfine sg s7001 11 speed in heuvel/bergachtig terrein?

Ik heb hierin interesse omdat het me een alternatief lijkt voor de Rohloff naaf.

Bedankt alvast.
Als je hard genoeg trapt kom je overal mee boven :D
Tuurlijk kan dat wel en er zijn er genoeg die met een Alfine 11 hun vakanties rijden - verwacht alleen niet de zelfde kwaliteit als een Rohloff naaf en duurzaamheid / service. Het zijn prima naven voor het geld, maar persoonlijk blijf ik dan liever bij derailleurs.
Ook met een rohloff naaf kom je niet alle bergen over.

Mario
Volgens mij is de Alfine naaf in die tijd niet van bereik veranderd. Voor heuvels zal het goed gaan, maar bergen? Zou ik dan liever voor een Rohloff naaf of derailleur kiezen.
Shadow schreef:
wo 08 jul, 2020 13:34
Als je hard genoeg trapt kom je overal mee boven :D
Tuurlijk kan dat wel en er zijn er genoeg die met een Alfine 11 hun vakanties rijden - verwacht alleen niet de zelfde kwaliteit als een Rohloff naaf en duurzaamheid / service. Het zijn prima naven voor het geld, maar persoonlijk blijf ik dan liever bij derailleurs.
Nou, op de kwaliteit van de Rohloff naaf valt ook nog wel wat af te dingen. (uit eigen ervaring)
Mijn volgende fiets heeft in ieder geval geen Rohloff naaf, maar een betrouwbaar schakelende derailleur.
En hebben bewoners van wereldfietser dan slechte ervaringen met de kwaliteit van Alfine?
Ik bedoel niet van horen zeggen maar uit eigen ervaring?
Ik persoonlijk niet, maar ik heb er een aantal in m’n handen gehad en de bouwkwaliteit doet me denken aan de Nexus 8 premium en da’s geen slechte naaf in mijn ogen. Het enige is dat ik de schroefdraad van Shimano niet bijster best vindt.
De meeste Zuid-limburgse heuvels zijn met Alfine/Nexus 8v te beklimmen, maar dat ligt natuurlijk vooral aan je eigen vermogen en souplesse. Dat geldt dus ook voor de Alfine11 naaf (kleinste verzet is immers gelijk). Die vraag is strikt genomen dus niet te beantwoorden: gewoon proberen. Eyserbos, Mingersborg, Dodeman en Cauberg zou ik even uitstellen. Alpen enz zonder lopen ook niet.
Ik heb achter de originele (was het 17? 19?) laten vervangen door een 21.
Effectief valt daarbij de oude 13 en 14 weg en krijg je er een kleinere 1 en 2 bij.
Bij de Rohloff dus.
Zojuist 2 weken in de bergen gefietst, gewicht fiets, bagage en ik ongeveer 110 kg
Daarbij gebruik ik eigenlijk alleen 2 TM 5 en 10, 11, 12, de overigen soms.
Als de laagste versnelling van de Alfine gelijk is aan die van de Rohloff zou ik de overige versnellingen eens in een tabel moeten vergelijken en dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik op Alfine overstap.

Tegenargument: de interne weerstand/wrijving van de Alfine schijnt hoger te zijn. En om nou mijn energie in een naaf te steken ipv in voorwaartse beweging.....