Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik verbrand mijn tandwiel casette (Ja, zo snel fiets ik). - Forum Wereldfietser

Ik verbrand mijn tandwiel casette (Ja, zo snel fiets ik).

Kreeg de cassette vanwege plaatsen nieuwe spaak er niet af, eerst etmaal in de kruipolie, hielp niks, hoewel nog andere optie zie waar olie misschien had gemoeten, niet zeker, maar dat op moment aan het proberen. Las op net dat brander er aan te pas kwam bij iemand, waarna het wel lukte hem los te halen. Heb ik niet, leek me geen probleem hem even op het gasstel te leggen met de pit er half af, een brok staal dacht ik, dus zal geen kwaad kunnen. Verkeerd gedacht, plus dat die nog steeds niet los komt (lockring er al wel af), zitten de tandwielen los, dus iets dat ze op hun plaats hield is weg gesmolten, iemand hier een idee wat het is, en of ik het nog kan repareren met iets, als dat de moeite nog waard is. Dat was 'm. Hier misschien iemand een idee ?...........................?????
Waarschijnlijk is je freewheelbody dusdanig ingeslagen dat de tandwielen er in vast gevreten zitten, als je de boel met een trekker o.i.d. er niet af krijgt dan wordt het tijd voor een bezoek aan een goede fietsenmaker en misschien wel een nieuw wiel.
En verbrand zal het niet zijn, zo snel fiets je echt niet, als dat bij Groenewegen heel blijft zal het bij jou ook wel meevallen :P
Mogelijk dat de kunststof afstandsringen tussen de tandwielen gesmolten zijn.
duidelijk verhaal en ik denk (maar weet niet zeker) dat 'het ding' geen ding is maar meerdere, zoals tandwielen en spacers. En dat spacers van plastic zijn en dat die nu well-done zijn. tandwielen idd ingevreten in de body. zou rekening houden met een nieuwe cassette (= verzameling dingen) en body. Maar wellicht lukt het met een paar nieuwe spacers van €2 ook.

edit ik tiep te langzaam
Tripje dus naar de fietsmaker, misschien iemand nog hier die kan zeggen waar kruipolie moet ? Gewoon voor leek mij, hebt dan twee cirkels buitenste leek me dat bij cassette hoort, moest in binnenste stromen leek mij, dus één of andere manier om het daarin te laten lopen de manier ? Of zit ik toch verkeerd daarmee. als laatste nog, als iemand hopelijk nog ff wil.
Als de as er uit kan kan de body er inclusief cassette ook af, nieuwe body en nieuwe cassette (en nieuwe ketting dan ook denk ik) en je kan weer verder, wel eerst even die spaak vervangen natuurlijk.

Andere optie (als de lock-ring wel los wil) body met cassette er afhalen en de body uit de cassette slaan. zorg wel dat je op de buitenste ring slaat (blokje hout of zo) en niet er binnen in want dan gaan de lagers kapot.
Cassette idd waarschijnlijk ingevreten in de body, wat ik zelf doe is de kettingsweep op het grootste kransje, dan de kransjes van klein naar groot wat tikjes geven met een hamer tegen de trap richting in, als dat niet genoeg is met een grote platte schroefendraaier rustig rondom wat wrikken, begin bij het kleinste kransje en pas op dat je niks verbuigt.

Boel komt dan wel los, daarna de opstaande randjes van het invreten op de body wat weg vijlen en voor dat je de cassette monteert flink wat vet/montagepasta op de de body smeren, doe dat altijd als je een cassette monteert.

Hoop dat je vulringen niet gesmolten zijn.
Gewij schreef:
wo 08 jul, 2020 16:03
Gewoon voor leek mij, hebt dan twee cirkels buitenste leek me dat bij cassette hoort, moest in binnenste stromen leek mij, dus één of andere manier om het daarin te laten lopen de manier ? Of zit ik toch verkeerd daarmee. als laatste nog, als iemand hopelijk nog ff wil.
Is dit Zuid-Afrikaans? Er gelden hier toch normen voor leesbare taal?
Ik begrijp hem gewoon hoor :idea:
Lockring los en eraf, maar cassette komt echt niet van wiel af, ook niet met nog een onderdeel erin, als ik goed begrijp dat dat met voorlaatste reactie wordt bedoeld, misschien dat nog met hamer ga proberen maar zal fietsmaker of iets worden, weten we dat. Bedankt voor de reacties. Kan deze om mijn part afgesloten.
Shadow schreef:
wo 08 jul, 2020 21:09
Ik begrijp hem gewoon hoor :idea:
Dat denk je dan maar.... Waarom zou ik die moeite doen, als de ander dat ook niet doet?
Jammer voor hem.
Gewoon lekker laten doen dan Sjef...
Misschien wat onduidelijk op zich, in context met eerdere berichten dat over kruipolie ging, dan misschien wat duidelijker. Heb nog geprobeerd met oude ketting er om, bij gebrek aan een kettingzweep, en dan met hamer er tegen meppen in de traprichting. Maar ook geen succes, dus. Op naar de fietsmaker. Alles zal rech kom.
Grof geweld is zelden de oplossing. Ik hoop dus dat je je naaf niet gemold hebt.
Gewij schreef:
do 09 jul, 2020 14:19
Heb nog geprobeerd met oude ketting er om, bij gebrek aan een kettingzweep, en dan met hamer er tegen meppen in de traprichting. [...] Op naar de fietsmaker.
Als je daar toch bent, misschien gelijk even het juiste gereedschap aanschaffen en je laten uitleggen hoe je dat gebruikt? Verdient zich in een paar keer cassette wisselen terug!

Succes gewenst,

Carl
De monteur zette het wiel op een soort bankschroef lijkend apparaat van afstand, één knikje er aan, en klaar was het, 0 euro. Voor wie nog geïnteresseerd was in een event. uitkomst. Maar om uitleg gaan vragen niet de persoon voor, misschien als je wat langer met zo'n man bekent bent, maar kom er zelden. En gereedschap er voor aanschaffen voor iets wat niks kost in mijn geval nu dus ook niet meteen nodig. Ook altijd nog leensites tegenwoordig, maar ander verhaal weer. Hoe ook, bedankt nog maar eens voor uw kostbare tijd. En van de man die na mij commentaar nog gaf, weet niet wat die nou wil zeggen, zelf niet van mindere bedoeling bewust, strikvragen of aan lijntjes worden gehouden , of wat misschien meer, kan je maar beter niet hebben nee, maar ik verder klaar hier mee, dus tja. Als iemand van mij nog wat moet onverhoopt, horen we het wel, den'k. Doeg dan eerst zo maar, lijkt me voor nu verder.

Scluss aus........... was mich angéht.
Dit lijkt toch echt wel steeds meer op een strikvraag. Niet meer reageren, lijkt me.
Oh, of een online Banana-split, zou ook kunnen.....