Additionally, paste this code immediately after the opening tag: budget reisfiets/woon-werkfiets gezocht - Forum Wereldfietser

budget reisfiets/woon-werkfiets gezocht

Helaas heeft een-of-andere onverlaat mijn fiets gejat :(.
Hopelijk heeft hij/zij er plezier van, maar ik heb een probleem...

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe fiets, die ik zowel voor woon-werk(18km enkele reis), als fietsvakanties kan gebruiken.
Een nieuwe fiets zat niet in de planning, vandaar dat het budget beperkt is: 500 euro.
Hopelijk kunnen jullie mij, met de ingevulde checklist als referentie, een beetje op weg helpen.
Haast is redelijk geboden. Wij hebben geen auto en als alternatief heb ik nu alleen nog mijn brakke stationsbarrel. Ik sta volledig open voor 2e hands fietsen.

Alvast super bedankt voor de hulp!

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
De fiets zal 1 of 2x per week voor woon-werkverkeer gebruikt worden. Dit is 18km enkele reis.

Daarnaast wordt de fiets een paar keer per maand gebruikt voor dagtochtjes(80km) en gaan we elk jaar 1 of 2x met de fiets op vakantie. Voor de vakantie kamperen we redelijk lichtgewicht. Afgelopen zomer zijn we(mijn vriend en ik) 3 weken weg geweest, met allebei alleen ortlieb achtertassen en een stuurtasje. Hier zat alles aan kampeerspullen en andere benodigdheden in. in totaal zo'n 15 kilo per persoon.

ik ben niet op zoek naar een echte offroad fiets, maar we nemen wel graag een keer een gravel of zandweg. Momenteel beperken de fietsreizen zich tot europa, al zoeken we ook hier de minder bevolkte gebieden op. Mijn vriend houdt van fietsen in de bergen, maar ik ben daar niet echt geschikt voor. Ik zoek dus een fiets met goede 'granny gear' :). Afgelopen jaar zijn we met Benjaminse naar Basel gefiets en via de Jura naar Genéve. Voor dit jaar stond scandinavie op de planning. Waarschijnlijk wordt het iets anders in september, maar we willen wel weer gaan fietsen.

Er moet af en toe een fietskar met 30 kilo aan honden erin, achter de fiets kunnen. Op dagtochtjes willen wij onze hondjes ook nog wel eens meenemen. Omdat ik er ook mee naar mijn werk fiets, heb ik een lichte voorkeur voor een Mixte frame. Al is dat geen must.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
redelijk doorfietsen. Mijn werkafstand fietste ik met een gemiddelde van 23km per uur. Op fietsvakantie zijn we meestal iets langzamer, al willen we nog steeds wel redelijk doorfietsen als het kan.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Redelijk sportief, maar niet helemaal voorover(zoals op een racefiets). Op mijn oude fiets stond het zadel op dezelfde hoogte als het stuur. Ik wil in ieder geval geen 'oma-fiets' positie

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
incidenteel. Daar zijn batterijlampjes goed genoeg voor. Een Dynamo is geen must.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
wij wonen aan de veluwe en willen hier nog wel eens schelpen en zandwegen pakken. Ook redelijk makkelijke mountainbikepaadjes wil ik nog wel eens meenemen. Echter niet iets dat heel technisch is.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Momenteel vooral europa. Fietsen in de Ardennen, Engeland, Scandinavie. Ook af en toe onverhard.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Helemaal zelfvoorziend. We nemen tent en kookspullen mee. Ook af en toe eten/drinken voor een dag of 2/3.

JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Ik ben 170 EN 63 kilo. Ben, volgens mij, normaal geproportioneerd.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
15 kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Regio Arnhem. Ik ben bereid om te reizen om een fiets te kopen, maar ben afhankelijk van het OV.

WAT IS JE BUDGET?
Budget voor de fiets is ongeveer 500 euro.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
naar werk 36 km retour. Meestal 2x per week, zolang het niet té slecht weer is. De winter sla ik over. Daarnaast gaan een paar ker per jaar met de fiets kamperen. We hebben geen auto, dus ik ben gewend alles met de fiets te doen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Woon-werk gemiddeld 22km/u, dagtochtjes van 60-120 km. Die pakken we vaak iets relaxter aan, we fietsen dan, afhankelijk van omstandigheden, zo'n 18 km/h.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn Gejatte fiets was een Trek x600 navigator met schijfremmen in Mixte uitvoering. Deze kwam oorspronkelijk uit 2004 en heb ik 3 jaar geleden tweedehands gekocht. Hier heb ik alle bovenstaande ritten naar tevredenheid op gefietst. Alleen de mechanische schijfrem vond ik vervelend. Daar was altijd wel iets mee aan de hand. Het liefst heb ik nu een fiets met velgremmen. De fiets had 3x9 versnellingen en zo iets zou ik graag weer terug willen. In ieder geval iets waar een goede granny gear op zit, maar ik ook lekker kan trappen op het snelfietspad naar werk.
De fiets had 42mm banden en die bandenmaat wil ik ook ongeveer weer hebben. Ik vind smalle bandjes op onverharde wegen niet fijn fietsen.

dit is een afbeelding van een soortgelijke fiets: https://www.stegink-bike.nl/detail.php?id=5749

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik ben niet mega-handig maar kan basisdingen wel zelf: bandenplakken. Ketting verwisselen. Remmen afstellen/blokjes vervangen. Derailleur afstellen. Een cursus wil ik zeker nog een keer volgen. Nu probeer ik vooral veel m.b.v. Youtube.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Gezien het budget lijkt mij tweedehands de beste optie.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
nog niet.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik ben met redelijke spoed op zoek, aangezien ik nu alles op mijn stationsbarrel moet doen.
Helaas, dat is weer eens pech. Mijn suggestie zou zijn naar een Koga dealer in een dure buurt te gaan en het tweedehands aanbod te bekijken. Koga's zijn geen foute fietsen, en er zijn er veel van verkocht aan mensen die er uiteindelijk vooral mee naar de tennisbaan zijn gegaan (een Santos is vaak intensief gebruikt). Die mensen kopen nu allemaal Ebikes. :D
Zelf heb ik zo een paar jaar terug voor 50 euro een Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. Deze fiets is ongeschikt als vakantiefiets, maar erg leuk als erg lichte stadsfiets in plaats van de lompe Gazelle die ik eerst had. De fiets was nauwelijks gebruikt: de voorband was nog origineel. Ik heb er wel wat aan moeten versleutelen, maar ik rij er in de stad nog steeds met veel plezier op. Het is ook een erg chique fiets.
In jouw geval zou ik het in het wat recentere werk zoeken, met een naafdynamo om goed licht te hebben bij het woon/werk gebruik. De recente modellen hebben ook ruimte voor wat bredere (37+ mm) banden dan die oude Koga's (met veel moeite 32 mm bij die van mij).
Ik ben het volledig eens met Wim, Koga fietsen zijn tweedehands regelmatig goed betaalbaar. Mijn vriendin rijdt met veel plezier op een signature traveller, tweedehands bij een fietsenmaker gekocht. Deze is goed geschikt om mee op vakantie te gaan maar ook voor ww prima.

Misschien is dit een optie: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Voor een nieuwe fiets zou je eens kunnen kijken naar Ramin-fietsen van Evans in Engeland.
Bonna schreef:
vr 10 jul, 2020 12:30
Helaas heeft een-of-andere onverlaat mijn fiets gejat :(.
Ouch, da's wel naar!

Bonna schreef:
vr 10 jul, 2020 12:30

Mijn Gejatte fiets was een Trek x600 navigator met schijfremmen in Mixte uitvoering.
Wil je bij een mixte blijven, of is een herenfiets ook een optie?
Jurr schreef:
vr 10 jul, 2020 13:15
Wil je bij een mixte blijven, of is een herenfiets ook een optie?
Ik heb een lichte voorkeur voor een mixte model. Naar het werk heb ik nog wel eens een jurkje aan, en dan fietst dat net iets fijner. Als er echter een goede deal is voor een herenframe dan sta ik daar wel voor open.

Vanaf welk jaar kunnen er ongeveer wat bredere banden in een Koga? Ik zie inderdaad veel oude modellen met van die ielle bandjes en die wil ik liever niet.
Bonna schreef:
vr 10 jul, 2020 13:21

Vanaf welk jaar kunnen er ongeveer wat bredere banden in een Koga? Ik zie inderdaad veel oude modellen met van die ielle bandjes en die wil ik liever niet.
Als je naar fiets met 26 inch wielen kijkt kan dat al zo'n 20 jaar, bij 28 inch kwam dat een stuk later bij Koga.
Een 26" mtb met starre vork en oogjes voor spatborden/dragers wordt nog wel regelmatig aangeboden rond de €300. Diverse merken. Zit daar op het moment niks tussen voor je? Dan heb je een fiets die in principe voldoende sterk en stijf is voor een zware kar, kun je redelijk tempo maken, passen prima 50-559 wegbanden en heb je wat budget over om hem naar je zin te maken. sloping mtb zit kwa stand over height mooi tussen mixed en herenframe in, zeker in kleinere maten.

Op MP staan bijvoorbeeld diverse SCC02 vanaf €150 zelfs.
D'r staan trouwens ook 3 x600's mixte, maar dat had je vast al bekeken.
Bonna schreef:
vr 10 jul, 2020 13:21
Jurr schreef:
vr 10 jul, 2020 13:15
Wil je bij een mixte blijven, of is een herenfiets ook een optie?
Ik heb een lichte voorkeur voor een mixte model. Naar het werk heb ik nog wel eens een jurkje aan, en dan fietst dat net iets fijner. Als er echter een goede deal is voor een herenframe dan sta ik daar wel voor open.

Vanaf welk jaar kunnen er ongeveer wat bredere banden in een Koga? Ik zie inderdaad veel oude modellen met van die ielle bandjes en die wil ik liever niet.
Rond de eeuwwisseling ongeveer, mijn vrouw heeft het oude model Terraliner lady mixte en daar past 40mm in.
50mm is ook wel fijn, maar die kwamen later pas bij Koga.
Ja die waren daar wat later mee, ik vind 40mm ook breed zat voor gebruik op de weg :D ik rij met 50mm omdat er ook af en toe offroad gereden wordt, maar als ik naar de Koga van vrouwlief kijk die nu op 35mm Marathon Supremes staat; die loopt toch wel een stuk vlotter hoor :D
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 15:06
Een 26" mtb met starre vork en oogjes voor spatborden/dragers wordt nog wel regelmatig aangeboden rond de €300. Diverse merken. Zit daar op het moment niks tussen voor je? Dan heb je een fiets die in principe voldoende sterk en stijf is voor een zware kar, kun je redelijk tempo maken, passen prima 50-559 wegbanden en heb je wat budget over om hem naar je zin te maken. sloping mtb zit kwa stand over height mooi tussen mixed en herenframe in, zeker in kleinere maten.

Op MP staan bijvoorbeeld diverse SCC02 vanaf €150 zelfs.
Dat zou mijn keuze zijn voor dat budget.

Een SCC02 kun je tot 60mm brede banden in kwijt, schijfremmen tot 180mm, velgremmen, bagagedrager achter, verende en vaste voorvork... en scheelt qua maten niet heel veel met een Travelmaster 2.6, wel in prijs. Als je mazzel hebt tref je er zelfs eentje met een excentrische trapas, en kun je er eenvoudig de ketting mee spannen bij gebruik als singlespeed of met naafversnelling.

Bij een SCC01 mis je de schijfrem bevestiging, SCC03 de bagagedrager mogelijkheid. Kies 'm niet te modern als je achterop een bagagedrager wil monteren, de latere SCC02's hebben ook de oogjes voor een bagagedrager niet.
Jurr schreef:
vr 10 jul, 2020 18:52
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 15:06
Een 26" mtb met starre vork en oogjes voor spatborden/dragers wordt nog wel regelmatig aangeboden rond de €300. Diverse merken. Zit daar op het moment niks tussen voor je? Dan heb je een fiets die in principe voldoende sterk en stijf is voor een zware kar, kun je redelijk tempo maken, passen prima 50-559 wegbanden en heb je wat budget over om hem naar je zin te maken. sloping mtb zit kwa stand over height mooi tussen mixed en herenframe in, zeker in kleinere maten.

Op MP staan bijvoorbeeld diverse SCC02 vanaf €150 zelfs.
Dat zou mijn keuze zijn voor dat budget.

Een SCC02 kun je tot 60mm brede banden in kwijt, schijfremmen tot 180mm, velgremmen, bagagedrager achter, verende en vaste voorvork... en scheelt qua maten niet heel veel met een Travelmaster 2.6, wel in prijs. Als je mazzel hebt tref je er zelfs eentje met een excentrische trapas, en kun je er eenvoudig de ketting mee spannen bij gebruik als singlespeed of met naafversnelling.

Bij een SCC01 mis je de schijfrem bevestiging, SCC03 de bagagedrager mogelijkheid. Kies 'm niet te modern als je achterop een bagagedrager wil monteren, de latere SCC02's hebben ook de oogjes voor een bagagedrager niet.
En kun je in een SCC02 met schijfremmen ook 27,5" wielen kwijt?
En dan is de volgende vraag tot hoe breed?
60-559 komt kwa omtrek zo'n beetje overeen met 47-584.
Even los van meer diepgaand technisch inhoudelijke specificaties.. ;)

Inderdaad goed op marktplaats zoeken :) dat lijkt me het meest geschikt voor je. Er staan genoeg interessante 2e hands fietsen op. Veel Koga's. Onlangs hebben mijn vriendin en ik een goed onderhouden Giant Expedition gescoord voor 150, die was in prima staat en we konden er zo op weg. Zelf heb ik voor 400 euro een Trek X500 gevonden vorig jaar.

Optie is natuurlijk ook om 200-300 euro aan de fiets uit te geven en hem dan bij een goede fietsenmaker te laten reviseren. Of zelf doen natuurlijk. Dat kost dan flink wat extra maar dan heb je binnen jouw budget een degelijke fiets waar je zelf weer jaren op vooruit kan.

Maargoed, blijft k*t dat je 'm kwijt bent :cry: zelf ook meermaals gehad in Amsterdam. Toch, er is altijd weer een oplossing!
DaVinci schreef:
vr 10 jul, 2020 21:27

En kun je in een SCC02 met schijfremmen ook 27,5" wielen kwijt?
En dan is de volgende vraag tot hoe breed?
Slimme zet. Je zou zelfs nog 28 inch met smalle bandjes kunnen nemen ook.
Bedankt voor de tips zover alvast!
Ik had nooit gedacht dat een Santos binnen mijn budget zou vallen en zo heb ik meer suggesties gelezen waar ik nog niet aan gedacht had.