Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: ervaringen Tiagra-groep - Forum Wereldfietser

Gevraagd: ervaringen Tiagra-groep

Vanwege het rondkijken naar een fiets (en niet te duur dan) kom ik veel gravelbikes (om die naam maar te gebruiken ;)) met Tiagra-groep (2x10 m.n.) tegen, i.c.m. gecombineerde rem-/schakel-grepen (brifters).

Mensen hier die ervaring hebben met een dergelijke groep? Zowel het schakelgemak onder allerlei omstandigheden als de levensduur?
Heb met 4700 groep gereden (mechanische remmen, en niet genoeg om een oordeel over de duurzaamheid te kunnen geven). Functioneert erg prima en ik zou er 100% alle vertrouwen in hebben. Maar: als je veel onverhard rijdt zou ik niet meer zonder een RD+ derailleur willen. Dus de RD-4700 bijvoorbeeld upgraden naar RD-RX400.

En je moet de afweging maken of je een 48-36 crankset gebruiken wilt. Wellicht is de FC-RX600 met 46-30 net wat gunstiger in 't veld.
Ik twijfel er niet aan dat de Tiagra-groep goed werkt maar om comptabiliteitsredenen zou ik voor een 11 speed groep kiezen. Tiagra heeft de cable pull van 11 speed derailleurs maar maar 10 versnellingen. Het systeem is dus niet compatibel met oude 10 speed groepen, alleen met GRX 400.

Bij de 11 speed groepen ben je compatibel met 8 verschillende groepen (huidige en vorige generatie Dura Ace - Ultegra - 105 en GRX 600 - 800). Als je ergens onderweg een derailleur of shifter moet vervangen heb je veel meer mogelijkheden.