Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Warmte van het wegdek - Forum Wereldfietser

Warmte van het wegdek

Kan asfalt 'te' warm worden voor je fietsbanden... en zo ja, wat is dan de remedie...blijven rijden in de hoop dat door de draaiende beweging/wind een soort afkoeling plaatsvindt, of geregeld in de schaduw (???) stoppen en het rubber laten afkoelen!
Wat als het asfalt aan je banden begint te kleven, Moet je dat er 's avonds eventueel afkrabben?
Mijn vraag is specifiek voor Zuid-Europese landen.
Thx
Ik heb inderdaad wel eens meegemaakt in Hongarije dat het asfalt zo heet was dat je sporen trok in de bitumen die er op gespoten waren, ook wel met grit en al aan de banden een stukje moeten fietsen, en dat was geen nieuw aangelegde weg. Na een paar kilometer is het er meestal wel af en wat blijft zitten trek je er redelijk makkelijk weer af.
Niet meegemaakt dat je banden hierdoor lek raken of kapot knallen, als je met blokkerende wielen tot stilstand komt komt er denk ik meer warmte vrij. Wel kun je beter met een iets minder hoge druk in de banden rijden, maar dat is wat mij verteld is en ik kan niet bevestigen of dat het sneller lekrijden of niet voorkomt of niet want lekrijden gebeurd tegenwoordig niet meer zo snel.
De temperatuur van dat wegdek was niet te hoog voor je banden maar het verwekingspunt van wat ze op de weg hebben gebruikt is te laag. En dat is behoorlijk vervelend die plak op je banden.
De warmte zal eerder oncomfortabel worden voor de fietser dan voor de banden.
Noppenbanden gaan rijden, koelt vast beter tijdens het rijden ;)