Additionally, paste this code immediately after the opening tag: as verschuift. oplossing nodig - Forum Wereldfietser

as verschuift. oplossing nodig

Beste lezer,

Omdat mijn frame gebroken is tijdens onze vakantie is gisteren alles omgebouwd op een ander frame. Het was op dit moment de enige en beste oplossing. Het was ook een prima frame. Alles leek naar omstandigheden een groot gelukt. Maar als snel bleek de as te verschuiven waardoor het wiel tegen de hoek loopt. Ik trek een kar mee wat hier wellicht aan bijdraagt. Toen zag ik dat het frame geen rond gaat had maar een gleuf.

Zijn er praktische oplossingen? (Niet roepen ander achterhoek lassen, dat wordt hem niet is al gebleken)

Dank
Dat heet een schuifpad en was vrij gebruikelijk, en zie je nog wel bij Rohloff frames. Gewoon goed vastzetten is dan het devies, eventueel met moeren i.p.v een snelspanner.
Ik heb een aantal fietsen die dat hebben en met een goede snelspanner zit je wiel vast genoeg - tip; de fancy snelsluiters met extern mechanisme zijn niet sterk genoeg, liefst heb je een oude stijl Shimano stalen snelsluiter, die hebben het weer afgekeken van Campagnolo.
Als er in die gleuven ook nog stelschroeven zitten eerst kijken of die misschien niet helemaal gelijk staan waardoor het wiel ook scheef kan trekken. Of misschien moeten ze wel niet helemaal gelijk staan, dat is ook een mogelijkheid. Als het wiel maar recht zit als de as er tegenaan zit.
Heb je d’r een plaatje van? ‘Normaal’ frame heeft al geen rond gat (tenzij steekas), is er sprake van een horizontale drop-out? as met moeren, of QR?

Ben je nog in de buurt van de fietsenmaker?
luchtfietser schreef:
di 14 jul, 2020 15:47
Toen zag ik dat het frame geen rond gaat had maar een gleuf.

Zijn er praktische oplossingen?
Misschien zijn Surly Monkey Nuts al genoeg?

Anders zou je ook bij Surly nog kunnen kijken naar een Hurdy Gurdy, Snuggnut of Tuggnut.

En als je in de singlespeed/fixie hoek gaat kijken zijn er ook wel goedkopere alternatieven zonder Surly marketing saus.
Je beschrijving is wat summier en wat duidelijke fot's zouden veel helpen maar gok dat je een derailleur wiel betreft en dat hij aan de cassette kant verschuift.
een niet zo mooie maar snelle, makkelijke en goedkope oplossing zouden deze dingen kunnen zijn https://www.internet-bikes.com/169314-s ... r-2-stuks/
Gewoon een goeie snelspanner van een tientje? Er wordt weer lekker moeilijk gedacht :roll:
Dankje, is het mogelijk dat er foto's geplaatst worden? Ik kom morgen langs een shimano service center en een foto is duidelijker dan mijn Duits. Ook een ijzerwaren winkel dus ik ga ook naar moertjes kijken. Maar er is maar weinig ruimte voor moertjes.

Ah ik zie een foto. Dank

Zoals Mr,z beschrijft inderdaad🙂
luchtfietser schreef:
di 14 jul, 2020 20:28
Zoals Mr,z beschrijft inderdaad🙂
Die kettingspanners zijn voor een fiets met horizontale, naar achteren gerichte uitvaleinden, het tweede plaatje van links op https://nl.wikipedia.org/wiki/Pad_(frame). Ze dienen niet om je as vast te zetten; dat doen bij dit systeem de asmoeren. Ik heb geen idee hoe Mr. Z een derailleurwiel vastzet met kettingspanners, dat vereist enige uitleg.

Als je geen foto kunt plaatsen van je uitvaleinden en hoe het wiel daarin zit, kun je misschien uitleggen wat voor naaf je hebt en hoe die vastgezet wordt in het frame?

Groetjes,

Carl
luchtfietser schreef:
di 14 jul, 2020 20:28
een shimano service center... een ijzerwaren winkel
wat je nodig hebt is een fietsenmaker.
De eerste fietsenmaker kon me niet helpen. En ik verwacht vaker dit antwoord te krijgen. Ondertussen de moertjes in bezit, dat lijkt niet te werken want daar is te weinig ruimte voor. https://ibb.co/BTknCbb

Nog steeds lukt het mij niet een foto normaal toe te voegen

Op deze foto zie je dat ik de moer los heb gedraaid. Het is de as-moer die nodig is voor de trailer. Als ik deze heel strak vast draai zit alles prima maar gisteren is het wel verschoven.

Ik heb de trailer er nu achter hangen omdat deze beide zijden belast. Normaal heb ik een thule kinderwagen die aan de kant een koppeling o er de as schuift. Hiermee bleëf het wiel verschuiven...

Deze ochtend is alles overigens vast blijven zitten. Ik heb een foto met opties van Gerritsen ontvangen. De spanners moet je geluk voor hebben die te vinden, de moertjes oplossingen lijken mijn inziens niet te gaan passen.
Is het een optie om de aanhanger-koppeling ergens anders te maken, bijvoorbeeld bij het moetjes van de bagagedrager? Edit; ik zie nog een ongebruikt oogje achteraan zitten. Mijn gevoel zegt me dat de wrijving tussen aanhager-koppeling en frame te laag is. Dan kan je daarna een handige optie voor het wiel bedenken?
Op de foto zie ik dat de holle as binnen het frame ligt. Dezelfde situatie aan de andere kant van de as of het oog in het frame. Zo niet dan klemt het systeem niet.
Maak je fotos met een telefoon moet je de telefoon horizontaal houden en niet staand.

Als ik je foto goed bekijk zit de holle as bijna gelijk met het frame.
WimB schreef:
wo 15 jul, 2020 12:07
Op de foto zie ik dat de holle as binnen het frame ligt. Dezelfde situatie aan de andere kant van de as of het oog in het frame. Zo niet dan klemt het systeem niet.
Maak je fotos met een telefoon moet je de telefoon horizontaal houden en niet staand.

Als ik je foto goed bekijk zit de holle as bijna gelijk met het frame.
Als dat zo is dan zou je met een opvulring een eind moten kunnen komen om meer klemkracht te creëren.
luchtfietser schreef:
wo 15 jul, 2020 10:21
De spanners moet je geluk voor hebben die te vinden, de moertjes oplossingen lijken mijn inziens niet te gaan passen.
Is een standaard QR te kort? er worden langere verkocht voor gebruik met trailers.
Ben je thuis of op reis?

Thuis kan je die Batavus kettingspanners gewoon thuis laten bezorgen, als je op reis bent wordt dat wat lastiger..
Zou zelf even kijken of ik de bevestiging van je kar aan weerszijde op de bouten van je bagagedrager kwijt kan, net boven je as, kan het niet een andere nood oplossing die kan werken is wat zand tussen je kar koppeling en het frame en zo vast mogelijk zetten, dat zorgt voor wat extra wrijving, werkt ook bij zadelpennen en dergelijken.

Nogmaals de vraag of het aan de tandwielkant verschuift? zo ja dan is of de as te lang en komt deze door het frame heen of er zit geen sluitmoer met kartels aan de buitenkant op de conus op de as [ kan verkeerd omzitten ]
Vandaag heeft de as het gehouden. Ik heb deze zo vast gedraaid als ik durfde. Met deze topeaktrailer draai je de as vast, met de thule kinderwagen is het een klem. Twee fietsenmakers hadden niets om de as naar achter te trekken.

Er kwamen een paar vragen voorbij: wij zijn op reis, net mainz gepasseerd en aan de nekar aangekomen. De rechterkant met cassette schuift naar voren waardoor het wiel links aanloopt.
Op de foto had ik de as los geschroefd voor een beter zicht op het frame. Deze is wel lang inderdaad voor die trailer denk ik, met kartels ook wel. Ook hier zal ik nogmaals naar kijken. Misschien zat er ook wel wat verf of vet op, zou kunnen natuurlijk.

Op dit moment hoop ik dat het nu goed blijft. Anders is het een goed idee om te kijken of ik meer grip kan creëren tussen de klem en de vork. Volgens mij kan ik die dragers voor de trailer niet anders bevestigen. Ik zal er eens naar kijken maar ik geloof van niet. Nu zitten ze met de as vast gedraaid tegen de vork.

Ben ik nog iets vergeten? In ieder geval bedankt voor het meedenken alleen weet ik het verder ook niet.

Het is hier wel mooi overigens, ondanks de vele pech en niet altijd goed weer is het fijn om te kunnen fietsen 🙂
Bedankt voor je update, ik hoop dat het je gaat lukken met de zaken die je gaat proberen. Ik hoop ook dat je niet vergeet te genieten, maar dat lukt wel zo te lezen, ik ben stikjaloers maar moet nog 4 weken wachten.
Volgens mij is het enige wat overblijft, als het probleem blijft, het vervangen van de as door een volle, massieve versie. Daar kan je meer kracht op zetten.