Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel clicks heeft een freewheel? - Forum Wereldfietser

Hoeveel clicks heeft een freewheel?

Omdat ik het gevoel had dat het achterwiel van mijn MTB wat traag inpikte bij aanzetten, ben ik eens gaan tellen hoeveel 'clicks' per volledige omwenteling de wielen/naven hebben die ik hier om me heen verzameld heb.
Dit zijn de resultaten :
- Shimano XTR : 16
- Shimano WH-MT65 : 16
- Giant S-XC wiel : 15
- Bontrager wiel : 15
- DT Swiss 240S : 18
- Mavic Crossmax : 34
- Campagnolo Proton (racefiets) : 30

Ik vind het erg prettig als een wiel snel, dus met een kleine dode hoek, reageert op aanzetten. Dat geldt vooral bij MTB-en, waarbij je vaak de benen even stil houdt in scherpe bochten of als je je gewicht van het zadel tilt. Ik rijd in Nederland meestal op een 26" MTB met Shimano naven, maar af en toe neem ik een 28" met een DT Swiss 240S naaf en daarom viel het verschil me waarschijnlijk op. Bij die DT-Swiss naaf is de dode hoek 360°/18 = 20°. Overigens is wat je aan de trapas-kant merkt van die dode hoek, nog afhankelijk van de verhouding van het aantal tanden achter en vóor.

Als je er naar gaat zoeken in de technische specs, dan vind je deze informatie niet of met veel moeite. Weet iemand de technische naam voor de dode hoek of voor het aantal clicks ? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar andere naven, zoals de hier vaak aangeprezen Hope Pro4 en de Novatec naven.
Wat je wil is een body met 6 getrapte pallen

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van een Santos single-speed naaf [ pinion] maar het zefde zit in mn 3+ Travelmaster derailleur wiel.
Geen idee welk merk het is, kan Novetec of een ander merk zijn, verschillende merken hebben dit soort body's.
Grijpt bijna direct aan, erg prettig :wink:

Met de getrapte pallen heb je iets van 244 aangrijp punten als ik het goed onthouden heb
zoekterm in t engels cassette body 6 pawls
High Engagement Hubs is de term, geloof ik. Of POE Points Of Engagement.
Chris King, Industry Nine en Hope hebben een goed wapenarsenaal hierin. Wel flink sparen.... helaas.

Ik zelf heb Hope Pro RS4 met 2 pawl body en ratelen al goed.
Die is er ook als losse body met 4 pallen.
De dt240 kun je een 54t Ratchet inzetten. Veel toegepaste upgrade.

Hope heeft netjes het engagement bij de verschillende naven aangegeven.
jwkeij schreef:
wo 15 jul, 2020 19:39
High Engagement Hubs is de term, geloof ik. Of POE Points Of Engagement.
Bedankt, 'hub engagement' blijkt inderdaad het sleutelwoord:
These are the clicks you hear when freewheeling. When you pedal, the pawls spring up and bite the ridges to transfer the power. Some hubs simply have more clicks than others. This is referred to as “points of engagement” (POE). Industry Nine 6 pawl hubs have a whopping 120 points of engagement.

Ik heb mijn DT Swiss 240S naaf tweedehands gekocht in 2014, in Utah, nadat ik mijn Shimano-achterwiel in de prak gereden had. Die naaf is vermoedelijk minstens 10 jaar oud. Ik bepaal de POE's door de naven met de hand steeds een slagje vooruit te draaien en dan bij terugdraaien te kijken op welke posities hij zich vastzet. Daar zet ik dan streepjes bij. Levert die methode alle POE's op?

Het valt me op dat DT Swiss in de info over naven met ratel-freewheel dat getal niet duidelijk vermeldt. Ik had een hoger POE-getal verwacht en ik lees in hun technische info een heleboel mist.

Weet iemand iets over de POE's van nieuwe Shimano naven ?
Je zou nog naar Onyx naven kunnen kijken.

idworx biedt ze als optie aan in de Pinion modellen, om zo geen last te hebben van de combinatie van vrijloop in de versnellingsbak en in de naaf die in combinatie als hinderlijk kunnen worden ervaren door mensen.

Verschil is wel te merken, zeker als je net na elkaar met een fiets met en zonder die optie rijdt ;)

https://onyxrp.com
Hoe meer POE bij een systeem met verende vingers (‘pawls’) hoe zwakker het systeem omdat je dezelfde kracht over kleinere oppevlakken verdeeld. (Dit wordt deels ondervangen door meer vingers toe te passen) Het systeem van DT Swiss is in mijn ogen superieur omdat alle tanden altijd tegelijk in aangrijping zijn, er zijn voor hun naven ook systemen met meer tanden verkrijgbaar, om de hoek van aangrijping te verkleinen.
Heeft dtswiss laatst niet hun binnenwerk flink geüpdatet? Die losse Star Ratchet is trouwens aardig goed. De upgrade van 18t naar 54t moét je kunnen voelen.
Jup en die upgrade voel je niet alleen, je hoort hem ook beduidend beter :lol:
Inderdaad vond ik een DT Swiss update kit te koop voor €78,50, waardoor het POE getal 54 wordt (3 keer zo hoog) . Jammer genoeg zit die DT Swiss naaf op mijn 28" MTB fiets. Ik gebruik in Nederland liever mijn 26" MTB.

Hoe zit dat met het freewheel met 6 verende 'pawls'? Heb je dan precieze aangrijpingspunten of kan dat systeem op elk punt aangrijpen? Bij de Shimano- en Bontrager-naven kom ik steeds op dezelfde 15 of 16 aangrijpingspunten uit, hoe ik ook draai. Die punten zijn gelijkmatig over de omtrek verdeeld.
Hangt van het aantal tanden in de naaf af toch?
Een zeer informatieve webpagina over de verschillende systemen.
Tevens een uitleg waarom de wielrenners onder ons minder bezig zijn met dit onderwerp dan bikepackers op ruw terrein.

https://cyclingtips.com/2018/12/hub-tec ... ngagement/
Bedankt, interessant artikel.
Ik heb nog nooit een freewheel uit elkaar gehaald. Daarom zag ik het als een zwarte doos. Met kennis van de werking wordt het veel duidelijker. Met pawls heb je dus altijd een vast aantal clicks per omwenteling.

Ik heb nog even mijn eerdere tellingen gecheckt.
De Bontrager MTB-naven die ik hier heb (2 stuks) hebben beide 15 clicks.
Ik heb ook twee Shimano LX naven liggen, één oud en één nieuw, die beide 16 clicks hebben.
Een Shimano WH-MT75 MTB-achterwiel uit 2014 kwam op 36 clicks.
Dit laatste lijkt nu de stand van de Shimano-techniek te zijn voor XT en XTR.